Vuurwerk...afschaffen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurwerk afschaffen of niet?

Poll eindigt op

afschaffen
54 (24%)
alleen op vaste plaatsen met oud en nieuw
73 (33%)
gewoon toelaten
93 (42%)

Totaal aantal stemmen: 220

MISTRAL94

Re: Vuurwerk...afschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 01:32

Fake schreef:
Ach wat, ik vind vuurwerk ook wel eens leuk 1 dag in het jaar, zo erg is het toch ook niet.
Voor mij hoeft het echt niet afgeschaft te worden.

Dan wil ik graag bij jou in de buurt komen wonen. 1 dag? Het is dagen ervoor en dagen er naar nog geknal en gedonder met vuurwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 03:12

100% afschaffen Ja. Wat ik eventueel een goed alternatief vind is centraal vuurwerk door professionals.

Ieder jaar is er bij mijn flat een enorm 'vreugdevuur', dat gelukkig steeds net niet overslaat naar de flats. De vlammen zijn al even hoog geweest als de derde verdieping Ziek. Werkelijk alles wordt er ingegooid, lijkt meer op explosieven dan 'rotjes'. Toen ik thuis kwam stonk het binnen zo erg dat het leek alsof mijn eigen flat in de fik stond (met alle ramen dicht, wel veel tochtkieren enzo).

Gelukkig waren ook dit jaar de politie en brandweer present, die vieren oud en nieuw tegenwoordig standaard bij mij voor de deur...

Ik ben tegen vuurwerk:

- Sommige mensen en veel dieren zijn er bang voor
- Ieder jaar weer onschuldige slachtoffers, zowel mensen als dieren, getroffen door vuurwerk van een ander
- Ook veel slachtoffers die hun eigen lichaamsdelen vernietigen met illegale troep
- Hulpdiensten draaien overuren in plaats van ook af en toe lekker thuis oud en nieuw vieren
- Veel onnodige schade en branden

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 03:15

Heerlijk, vuurwerk Haha! De slechte geesten het nieuwe jaar uit jagen Haha!

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 11:52

Ik ben ook tegen vuurwerk. Op zich vind ik het wel mooi, maar ik zie zo ontzettend veel narigheid door vuurwerk. Jongetjes van een jaar of 12 die elkaar ´bekogelen´ met vuurwerk, écht levensgevaarlijk. Daarnaast liggen de SEH's weer vol met allerlei nare verwondingen omdat mensen het SIRE-spotje niet hebben begrepen: Je bent een rund als je met vuurwerk stunt...

Deze jaarwisseling stond bij ons op stal een paard volledig in paniek. Zo erg heb ik het echt nog nooit meegemaakt. Zo ontzettend bang van een paar knallen en lichtflitsen. Ze had eigenlijk sedalin moeten hebben, maar in de afgelopen 15 jaar is dat nog nooit nodig geweest, ook niet met de andere volbloeden en sensibele paarden die er gestaan hebben. Daarnaast is het toch van de zotten dat je een paard een spuit sedalin moet geven omdat we een nieuw jaar in gaan? Als op een paar centrale plaatsen vuurwerk door professionals wordt afgestoken en verder alleen sterretjes te verkrijgen zijn ben ik allang tevreden. Ik heb de volgende petitie dus ondertekend: http://www.petities.nl/petitie/burgerin ... _vuurwerk/

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:34

Ik ben heel erg tegen het afsteken van vuurwerk door iedeereen. Een mooi goed georganiseerd vuurwerk per plaats lijkt me leuk maar de rest mag voor mij weg.

Ook hier al vanaf november geknal en geklooi door eikels (jong en volwassen). Eind november is hier een gans in de wijk gesneuveld door dat leuke figuren naar strijkers en ander illegaal spul naar hebben gegooid. En ook gaat het nog rustig weken na oud en nieuw door met geknal en zooi.

Gister een heleboel vuurwerk uit de tuin kunnen halen van het geknal van anderen. Vuurpijlen die al een week van te voren in de achtertuin tegen je toch al bange hond aankomen is niet leuk. Vuurwerk tegen ramen van huizen aangooien. een zwembad afgebrand omdat "grapjassen" een vuurwerk massa hebben vastgeknoopt tegen een ruit. Wat een feest.

Nog los van het feit dat het 2 dagen in een jaar zijn dat ik het permanent benauwd heb en nog weken last van mijn longen erna.

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:36

Ik ben ook tegen het afsteken van vuurwerk. Het is hier ook de dagen van tevoren al rood van de rotjes en er wordt van alles achter je aan gegooid.. vreselijk!
Ze kunnen beter in elke gemeente op het centrale plein vuurwerk afsteken, dan hoeft ook niet iedereen zelf te kopen. Bovendien ben je dan gezellig met z'n allen bij elkaar!

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:38

Al was het nou het hele jaar.. dan mogen ze het van mij afschaffen.
Het is nu misschien 2 dagen in het jaar.
Ik heb er geen problemen mee.
Alleen steek ik het zelf niet af Verdrietig

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:39

Verhuis naar Duitsland Clown Het heeft hier wel 3 minuten geknalt om 12 uur en de duiven zaten op de kerktoren naar het vvuurwerk te kijken ROFL

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:58

Als de mensen die vuurwerk afsteken zich verantwoordelijk zouden gedragen, en het zou echt maar 1 dag op het jaar zijn, zou ik er niet zo veel moeite mee hebben. Alleen dat verantwoordelijkheidsgevoel is doorgaans ver te zoeken waardoor er ieder jaar weer onschuldige slachtoffers vallen. Bovendien zijn ze hier op het dorp in oktober al vollop begonnen met knallen.
Omdat ik er weinig hoop op heb dat er in de toekomst verstandiger met vuurwerk omgesprongen zal worden, mag het van mij dus worden afgeschaft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:13

Ik stem voor afschaffen.

In Australie is het al jaren verboden vuurwerk af te steken door particulieren en er gebeuren daar dus ook al jaren geen ongelukken meer. De gemeentes huren professionele bedrijven in die met oud&nieuw een vuurwerk show geven. Veel mooier en veel veiliger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:13

Gewoon laten afsteken. Die paar daagjes dat het duurt .. Nou en Clown

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:20

Ik heb ook getekend Laui! Thanks voor de link!
Zal blij zijn als dit erdoor komt..ellendige troep!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:28

Gisteren op het nieuws is iemand zijn huis afgebrand omdat er een vuurpijl op het dak geraakte. Wat erg leuk om het nieuwe jaar te beginnen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 11:33

Van mij mogen ze het afschaffen. Ik ben echt ontzettend bang voor vuurwerk. Nu woon ik in het buitengebied en hier doen ze vooral carabied schieten, maar toen ik nog in het drop woonde durfde ik echt een paar dagen niet de straat op. Als ik jongens zie lopen met vuurwerk ga ik daar echt niet langs, al moet ik een half uur omfietsen. Op oudejaarsavond ga ik dus ook echt niet naar buiten.

Op een aantal plaatsen in Nederland door proffecionals, geen probleem, maar de rest mogen ze van mij afschaffen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:56

ik ben er niet helemaal tegen.
zelf vind ik het altijd erg leuk en gezellig(ja ook hier in de buurt zijn wel incidenten ook geweest)

en over de mensen die zelf dom met vuurwerk omgaan en zo zichzelf verwonden.........eigen schuld dikke bult.

ze moeten gewoon veel strenger straffen als mensen buiten hun boekje gaan

maarja als ik dan denk aan de mensen en dieren die wel onschuldig slachtoffer zijn.........dubbel

en met oud en nieuw zijn veel mensen ook thuis,dus op een centrale plek in de stad vuurwerk hoeft van mij ook niet.

Gieslaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:04

Ik vind niet dat ze het moeten afschaffen..
Ze kunnen wel meer gaan controleren wat mij betreft op zwaar vuurwerk enzo Knipoog
Want dat vind ik niets..
Maar om het nou helemaal af te schaffen...vind ik toch iets té overdreven..:S