'Red de mensheid van homoseksueel gedrag'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 'Red de mensheid van homoseksueel gedrag'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:13

Lovely schreef:
Yamcha, ik wil je geloof en de kerk niet door het slijk halen, maar ik kan er vanuit mijn eigen oogpunt niet bij dat een paus (als vertegenwoordiger van de katholieke kerk) een bepaalde groep mensen als minderwaardig, afwijkend, ziek en verkeerd wil afschilderen op basis van iets waar men niet voor kan kiezen. Volgens de katholieke kerk zijn ongelovigen en homo's het slijk niet waardig, ìs dat dan respect voor de mens?

Dat heeft de katholieke kerk niet gezegd, dat zijn de woorden van een imam. Trouwens, de kerk zelf zegt helemaal niets. Het zijn de mensen die dingen zeggen.

Overigens distantieer ik me van dat soort uitspraken.....

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:15

Eerste reactie die bij mij opkomt is: Red de mensheid van het gedrag van de paus!
Tenenkrommende opmerking zeg, ik kan, of nee wil nog steeds niet geloven dat gelovigen achter dergelijke opmerkingen staan en het zelf ook echt zo zien

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:15

Lovely schreef:
Het gaat niet eens om het losgaan, het gaat om het gewoon jezelf kunnen zijn voor een paar dagen, zonder dat je door je familie verstoten wordt, van school getrapt, ontslagen, uit de kerk gezet, mishandeld, gearresteerd wordt, of een geweer op je hoofd krijgt. Want ook dat laatste bereikt de kerk met haar anti-homo standpunten, in sommige culturen mag en kan je erom gevangen gezet of doodgeschoten worden. Toffe kerk OK dan!.

Dat vat ik samen als los gaan, we bedoelen hetzelfde maar verwoorden het anders. Haha!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:18

Breghje schreef:
Lovely schreef:
Van een leuke optocht met muziek en veel veren gaat niemand dood hoor Lachen. Een van de grote pluspunten van de homo's onder de mensen is dat er nauwelijks agressie is onderling en naar buiten.
In dit topic heb ik een paar vage opmerkingen gezien over de gaypride e.d., maar ik denk dat veel mensen de verbindende factor niet snappen en ook niet zien hoe zulk een evenement een stukje (tijdelijke) vrijheid geeft aan mensen die thuis niet vrij kunnen zijn met zichzelf omdat ze bijvoorbeeld de pech hebben gehad geboren te worden in een gelovige omgeving. Elke minuut van de dag jezelf verloochenen vanwege wie je bent, is een zwaar leven hoor en het is toch erg dat een of andere paus miljoenen mensen daartoe dwingt?

Precies. Wat het carnaval is voor veel mensen om even lekker los te gaan, is de Gaypride voor homo's die elke dag in een keurslijf moeten hobbelen dat niet het hunne is, en opgedrongen door iemand die in een totaal andere denkwereld leeft.

Dit vind ik dus ook echt onzin. Ik heb niet 't idee dat ik in een keurslijf moet lopen dat 't mijne niet is en ik ga evenmin naar de Gaypride, ik vind dat trouwens écht de grootste onzin. Vréselijk.... en alle holebi's die deze trammalant niks vinden zijn ook de l*l en krijgen dit op hun bordje gegooit als het weer eens over homoseksualiteit gaat. Fijn ik heb daar niet om gevraagd maar ik krijg het wél weer op m'n bordje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:20

Maartje, maar jij woont ook niet in een land waar het onmogelijk gemaakt wordt om gewoon homo te zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:21

ja, maar in dat land heb je wel de gaypride Vork

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:25

Maartje1990 schreef:
Dit vind ik dus ook echt onzin. Ik heb niet 't idee dat ik in een keurslijf moet lopen dat 't mijne niet is en ik ga evenmin naar de Gaypride, ik vind dat trouwens écht de grootste onzin. Vréselijk.... en alle holebi's die deze trammalant niks vinden zijn ook de l*l en krijgen dit op hun bordje gegooit als het weer eens over homoseksualiteit gaat. Fijn ik heb daar niet om gevraagd maar ik krijg het wél weer op m'n bordje.

Er staat ook niet voor alle, er staat voor veel mensen. Als jij dat niet zo ervaart is dat alleen maar positief. Er zullen genoeg mensen zijn die dat wel zo ervaren en zowel carnaval als de Pride aangrijpen om eindelijk eens zichzelf te kunnen uiten zoals ze dat willen.

En als mensen het op je bordje gooien is het nog steeds aan jouzelf wat je ermee doet. Je kan het gewoon er weer vanaf schuiven, het zegt namelijk meer over de mensen die het erop gooien dan over jou. Haha!

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:11

Niet iedere katholiek staat (volledig) achter de uitspraken van de Paus!

Ik vind het zeer bekrompen uitspraken, om van te gruwen.

Ik sta er dus ook zeker niet achter, maar noem mijzelf wel katholiek. Want ik ervaar binnen de katholieke kerk heel veel warmte en ruimte voor mensen.

Maar ik respecteer de Paus om sommige van zijn uitspraken wel, zoals hoe hij in een toespraak reageerde op het priester-misdienaars schandaal in de VS.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:14

de paus gunt schijnbaar geen warmte en ruimte aan homo's?
ik als niet gelovige kan iemand die dit soort dingen uitspreekt niet respecteren. want ik dacht namelijk dat het ook draaide om naastenliefde.

jammer dat de paus het zo anders laat overkomen als dat jij nu verteld,0oappelo0

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:16

Nadat de toenmalige paus heeft geheuld met Mussolini in de oorlog gaan we anno 2008 vrolijk verder met het verkondigen van dit soort haatzaaierij.

Vrede op aarde en heb een ander lief als uzelf Misselijk

Ik mag dan geen katholiek zijn, maar ik geloof dat ik díé Bijbelse waarden toch iets beter heb begrepen dat meneer Benedictus....

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:24

Snoevie schreef:
de paus gunt schijnbaar geen warmte en ruimte aan homo's?
ik als niet gelovige kan iemand die dit soort dingen uitspreekt niet respecteren. want ik dacht namelijk dat het ook draaide om naastenliefde.

jammer dat de paus het zo anders laat overkomen als dat jij nu verteld,0oappelo0

Nou qua homoseksualiteit is de Paus altijd al duidelijk geweest, dat kan en mag niet en is een ziekte die besmettelijk is waarvan de getroffenen moeten worden genezen.
Liefde, gezin en trouwen zijn door God gemaakt tussen man en vrouw, niet tussen twee mannen of twee vrouwen!

Hier sta ik zéker niet achter, een bekrompen gedachte die haatzaaiend is.

Zeker heeft de Paus ook goede uitspraken gedaan en is hij liefdevol bezig.

Zoals ik het geloof ervaar is het liefdevol, met ruimte en warmte voor alle mensen Lachen Zo is het altijd geloofd en geleefd in mijn familie.
En gelukkig zijn er ook veel kerken en parochies waar men op een warme en gastvrije manier het geloof beleeft! Lachen

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:37

Alle mensen?
Ahum, correctie, alle mensen zolang ze maar niet zichzelf zijn wanneer zij homoseksueel zijn wordt er zeker bedoeld?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:43

OoappeloO schreef:
Nou qua homoseksualiteit is de Paus altijd al duidelijk geweest, dat kan en mag niet en is een ziekte die besmettelijk is waarvan de getroffenen moeten worden genezen.
Liefde, gezin en trouwen zijn door God gemaakt tussen man en vrouw, niet tussen twee mannen of twee vrouwen!

Zoals ik het geloof ervaar is het liefdevol, met ruimte en warmte voor alle mensen Lachen Zo is het altijd geloofd en geleefd in mijn familie.
En gelukkig zijn er ook veel kerken en parochies waar men op een warme en gastvrije manier het geloof beleeft! Lachen

ik snap er even niets meer van Verward

hoe kan je nou het geloof waarvan de paus de baas is als liefdevol ervaren als hij homosekualiteit als een ziekte ziet.
een ziekte die moet worden genezen?????????
een ziekte waarvoor blijkbaar geen plek is in de kerk??
en vergeet niet dat de paus voor het gemak ook nog even de transgenders op dezelfde hoop gooit als de homo`s , dus geboren worden in het verkeerde lijf is ook al fout.

ik ben helaas ook katholiek opgevoed en ben blij dat ik op mijn 18e ben uitgetreden, met deze discriminerende bende wil ik niets meer te maken hebben Misselijk

oh en homoseksualiteit besmettelijk???.. Huilen van het lachen . tjee was het maar waar, ik ken zat lekkere meiden die wat mij betreft om mogen Knipoog

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:25

Nijn schreef:
Alle mensen?
Ahum, correctie, alle mensen zolang ze maar niet zichzelf zijn wanneer zij homoseksueel zijn wordt er zeker bedoeld?

idd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:28

Wat wordt er hier weer lekker geluisterd naar mensen die wel geloven, maar het niet met de uitspraken van de paus eens zijn...
Als er wat dan ook gezegd wordt door iemand die weliswaar aangeeft katholiek te zijn, maar deze uitspraak van de paus stuitend te vinden, dan is dat blijkbaar ook al niet goed - men mag hier niet meer katholiek zijn omdat de paus dit heeft gezegd? Jaaaaa, zo gun je ruimte aan elkaar! *sarcasme-modus uit*

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:32

Lovely schreef:
Je bedoelt een gezellige homodemonstratie met veel sympathisanten, voor elke kerkdienst op een aantal zater- en zondagen achter elkaar? Mag dat met een vrolijke optocht?????
Lachen

Niet zo radicaal, maar als men in de politiek niet tegen uitspraken kan dan gaat men ertegen in. Als men een uitspraak krijgt van de baas gaat men er tegen in.
Maar als de paus een uitspraak doet waar blijven de gelovigen die dan zeggen dit kan niet wat u zegt mijnheer, u bent een voorbeeld voor het geloof. Hij is toonbeeld voor vele, hij is degene waar vele op baseren. Waarom staat niemand op? dat een paar letterschrijvende priesters groot nieuws is vind ik erg. Niet dat hun daden niet nobel zijn heel respectvol zelfs maar dat zo een klein gebaar van weerstand iets raars is.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:32

Nijn schreef:
Alle mensen?

Zoals ik zeg: 'zoals ik het geloof ervaar'

De gemiddelde Nederlandse katholiek staat ver van de uitspraken van de Paus af. Dat ik me thuis voel tussen mede katholieken en de parochie waar mn oma komt betekend nog niet dat ik het geloof ervoor zoals het Vaticaan het predikt!

En bij meerdere parochies, waaronder waar mn oma komt, is er ruimte voor alle mensen. Ook voor homo's, lesbiënes enz.
De Paus is niet voor niets niet echt blij met de Nederlandse katholieke kant, te veel onze mening erin en te weinig naar de preciese regels van het Vaticaan.

Blue_Eyes schreef:
Wat wordt er hier weer lekker geluisterd naar mensen die wel geloven, maar het niet met de uitspraken van de paus eens zijn...
Als er wat dan ook gezegd wordt door iemand die weliswaar aangeeft katholiek te zijn, maar deze uitspraak van de paus stuitend te vinden, dan is dat blijkbaar ook al niet goed - men mag hier niet meer katholiek zijn omdat de paus dit heeft gezegd? Jaaaaa, zo gun je ruimte aan elkaar! *sarcasme-modus uit*

Dankje Lachen

Ik ben niet gelovig opgevoed, mijn ouders wel maar die zijn bewust uit de kerk gestapt. Toch voel ik een verbondenheid met het katholieke geloof. En dat is de verbondenheid, voor elkaar klaar staan, andere meningen en overtuigingen accepteren en respecteren, warmte, vrijheid en nog een hoop meer.

Als ik aangeef katholiek te zijn hoef ik nog niet bekrompen te denken en leven, dit omdat de Paus wel zulke uitspraken doet?!?

Een islamiet geloofd in Allah, dat maakt hem of haar toch geen extremist?!?

alex66 schreef:
OoappeloO schreef:

ik snap er even niets meer van Verward

hoe kan je nou het geloof waarvan de paus de baas is als liefdevol ervaren als hij homosekualiteit als een ziekte ziet.
een ziekte die moet worden genezen?????????
een ziekte waarvoor blijkbaar geen plek is in de kerk??
en vergeet niet dat de paus voor het gemak ook nog even de transgenders op dezelfde hoop gooit als de homo`s , dus geboren worden in het verkeerde lijf is ook al fout.

ik ben helaas ook katholiek opgevoed en ben blij dat ik op mijn 18e ben uitgetreden, met deze discriminerende bende wil ik niets meer te maken hebben Misselijk

oh en homoseksualiteit besmettelijk???.. Huilen van het lachen . tjee was het maar waar, ik ken zat lekkere meiden die wat mij betreft om mogen Knipoog

Ik ervaar het geloof liefde vol, dit omdat er in Nederland zat parochies zijn die openstaan voor iedereen, iedereen respecteren en accepteren.

Dat het Vaticaan zeer streng is en zulke uitspraken doet betekend nog niet dat ik daar achter sta! Netzoals het meerendeel van de Nederlandse katholieken!

Dat Balkenende onze baas is van het land betekend nog niet dat ik het met zijn uitspraken eens ben!

Over het onderstreepte: hoe bekrompen en discriminerend ben jij nu dan?

----

Het stuit mij gigantisch dat ik hier wordt aangevallen. Ja zo ervaar ik het wel.
Ik ben niet gelovig opgevoed maar vind kracht en warmte bij God, en ik voel me erg thuis bij de katholieke kerk.
Dat het Vaticaan bekrompen denkt en de Paus deze uitspraken doet stuit me ook.

Ik ben gewoon een nuchtere Hollandse die leeft en wil leven maar ook wat steun en warmte vind bij hetgene wat God genoemd wordt.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:53

Maar als jij je nu voelt aangevallen, kun je je waarschijnlijk ook wel enigszins indenken dat veel mensen zich aangevallen voelen door de katholieke kerk(geloof). Ja er zijn verschillende stromingen maar de paus doet m.i. uitspraken die voor het geloof staan.

Dat iemand dan niet achter deze uitspraken staat is alleen maar mooi, maar wil niet zeggen dat het dan allemaal opeens oké is wat de paus zegt omdat er toch ook mensen zijn die het niet zo zien.

Ik kan gewoon niet begrijpen (of wil misschien wel niet begrijpen) dat wanneer er dergelijke discriminerende uitspraken worden gedaan je daar liefde kunt ervaren, want haat/discriminatie ligt voor mij daar ver van af Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:02

Nijn, er is toch door verschillende gelovige mensen hier duidelijk gezegd dat het NIET okee is wat de Paus heeft gezegd. Toch wordt nog steeds het HELE katholieke/christelijke geloof aangevallen zelfs na een modopmerking daarover.

Baas of geen baas, ook de paus blijft een mens die ongelukkige uitspraken kan doen. Doet Balkenende ook, is heel Nederland dan slecht? Sjef Janssen doet ook weleens iets stoms, is heel de dressuurwereld dan verdorven?

Ik kan me voorstellen dat je je aangevallen voelt door deze uitspraak van de paus - maar niet dat je je aangevallen voelt door het hele geloof.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:07

Ik persoonlijk voel me niet aangevallen hoor Lachen
En ik wil ook zeker niet het hele geloof aanvallen, maar is het dan zo slecht om wat ter discussie te stellen?
Daarnaast begint het er op te lijken dat er geen slecht woord meer mag vallen over het geloof omdat de paus ook best dingen kan zeggen die niet oké zijn, maar mag er andersom niets gezegd worden?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:12

Ja, maar je kunt het hele geloof wel aanvallen op deze uitspraak van de paus, maar het lijkt er hier al op dat er nog geen gelovige gevonden is die het ermee eens is. Dus waarom dan het hele geloof en al zijn aanhangers erom uitfoeteren? Wat is daar precies het nut van?
Je mag die uitspraak best ter discussie stellen. Denk wel dat je snel uitgediscussieerd bent, want iedereen inclusief de gelovigen is het ermee eens dat het niet kan. Snap je wat ik bedoel? Knipoog

Edit: sterker: ik geloof dat er al 1 bokker voorbij is gekomen die het er in principe mee eens was, en dat was géén gelovige! Knipoog

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:20

Nijn schreef:
Ik persoonlijk voel me niet aangevallen hoor Lachen
En ik wil ook zeker niet het hele geloof aanvallen, maar is het dan zo slecht om wat ter discussie te stellen?
Daarnaast begint het er op te lijken dat er geen slecht woord meer mag vallen over het geloof omdat de paus ook best dingen kan zeggen die niet oké zijn, maar mag er andersom niets gezegd worden?

Er mag best een slecht woord vallen over het geloof Sha, maar niet over gelovigen die afstand nemen van dit soort uitspraken van de Paus en het Vaticaan.

Zoals ik het ervaar, en dat is puur door de soort gelovigen die ik ken en ben tegen gekomen, ervaar ik liefde en warmte inderdaad.

Maar als ik dit soort uitspraken lees of hoor voel ik pijn, omdat het bekrompen en haatzaaiend is. Maar gelukkig zijn er maar weinig katholieken in Nederland die volledig naar de regels en uitspraken van het Vaticaan leven.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:23

Nijn schreef:
Maar als jij je nu voelt aangevallen, kun je je waarschijnlijk ook wel enigszins indenken dat veel mensen zich aangevallen voelen door de katholieke kerk(geloof). Ja er zijn verschillende stromingen maar de paus doet m.i. uitspraken die voor het geloof staan.

Dat iemand dan niet achter deze uitspraken staat is alleen maar mooi, maar wil niet zeggen dat het dan allemaal opeens oké is wat de paus zegt omdat er toch ook mensen zijn die het niet zo zien.

Ik kan gewoon niet begrijpen (of wil misschien wel niet begrijpen) dat wanneer er dergelijke discriminerende uitspraken worden gedaan je daar liefde kunt ervaren, want haat/discriminatie ligt voor mij daar ver van af Lachen

Als ik zou kunnen zou ik graag de Paus vertellen hoe ik het geloof zie en wat naar mijn idee naasten liefde is.

De Paus en het Vaticaan zijn van oudsher de leiding en het gezicht van het geloof. Wereldlijk gezien.

En er zijn niet een paar mensen die niet achter deze uitspraken staan, veel gelovigen in Nederland staan niet achter dit soort uitspraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 03:12

Dan heb ik toch nog even wat vraagjes Knipoog. Allereerst borrelt bij mij op waarom iemand bij een kerk wil horen die dit soort verwerpelijke standpunten laat horen via zijn leider, de paus dus. Andere vraag is of er dan geen regulerend orgaan binnen het instituut is die misschien wat medierend op kan treden en kan zorgen dat dit soort uitspraken niet meer namens de kerk worden gedaan, maar dat er intern tot een nieuw standpunt wordt besloten. De kerk hoeft geen democratisch bestuur te installeren, maar zijn toch raden en ronde tafels om over dit soort dingen te beslissen? Oftewel: hoe kan het dat de rest van de hoge heren binnen de katholieke kerk (bisschoppen, kardinalen, etc.) zich niet tegen dit soort uitspraken uitlaat en er misschien hier en daar wat adviserend kan optreden over wat er nu wel en niet naar buiten gebracht moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 03:14

Zal wel berusten op tunnelvisie ofzo Haha! of oogklepjes??