Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Re: Alweer een glazenhuis op 3FM....zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:17

Twiggy2008 schreef:
Hier worden mensen tenminste nog geholpen als ze ziek zijn. Wat niet wil zeggen dat het natuurlijk verschrikkelijk is als iemand ernstig ziek is. Het zal je kindje maar zijn, die dat overkomt, of dat nou hier is of in een ander land....... Verdrietig

In die echt arme landen zijn niet eens de simpelste medicijnen. Als je als kind of volwassene daar vluchteling bent en je bent ziek, is er amper hulp. Staan jullie daar wel eens bij stil?
Mensen gaan daar ook dood aan 'onschuldige' ziekten of verwondingen...... Terwijl wij hier rijk zijn en ons met Kerst weer volvreten. Zag vanmiddag de rijen in de supermarkt alweer staan van al die mensen die gingen inslaan voor Kerst. Nou, dat doe ik woensdag wel, op het allerlaatste moment waarschijnlijk. Clown
Zo slecht gaat het hier........ Vork

Juist. Ik zit al twee maanden thuis met longontsteking. En dat is erg voor mij, ik voel me rot enzo, maar he, omdat ik in een beschaafd land woon, krijg ik 100% van mijn loon doorbetaald en een fatsoenlijke anti-biotica kuur. Als ik ergens in Afrika woonde, ging ik er misschien gewoon dood aan. Ten eerste was niet werken dan geen geld en dus geen eten, en kreeg ik die medicijnen niet. Nog steeds is die longontsteking naar voor me, maar ik red me wel. Kacheltje op 21...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 20:40

Toch wil ik er nog op reageren. Oke je red een zieltje voor een paar weken, maar daarna? Wat dan? Bedoel, je houdt ze nu in leven, een leven zonder toekomst, zonder hoop, misschien zelfs zonder huis. Je laat ze hun hele leven in een tentje wonen met ziektes en vies drinkwater, is dát dan humaan? Redden we die mensen om onszelf een beter gevoel te geven of zo? Alleen hiermee red je het niet. Nu worden beetje bij beetje mensen wat langer in leven gehouden maar de hele situatie veranderd niet. En zo lang er mensen zijn is er blijkbaar een reden om te blijven vechten. Zolang wij die mensen in leven houden kunnen die beroofd en verkracht worden en kunnen ze hun kinderen wapens in handen duwen. Het is gewoon geen oplossing!
Ik wil helpen aan een oplossing waar ze wat aan hebben, niet hun trieste leven een uitstel van executie geven! Je geeft ze vandaag een voedselpakketje door je plaatje, morgen sterven ze aan een ziekte of ze worden doodgeschoten of ze stappen op een mijn. Kan je wel leven met die gedachte? Goed ik weet wel dat er wederopbouw is, maar dat gaat langzamer dan het aantal vluchtelingen en hongerige wat stijgt. En ook in die tentenkampen blijven ze maar kinderen krijgen! Die mensen moet geleerd worden dat als je geen toekomst kan bieden aan je kinderen dat je er niet aan moet beginnen! Nu krijgen ze al kinderen als ze maar 1 kommetje rijst per dag hebben, sorry maar zijn die mensen daar niet erg dom en naief? Waarom wordt daar niks aan gedaan? Het is een neerwaardse spiraal, heel Afrika. Is in de jaren 80 al gezegd en nog steeds na 28 jaar is de situatie in dat continent even zorgwekkend. Dweilen met de kraan open. Het lukt niet jongens, je kan de wereld daar niet redden door je geld, echt niet!
Als ze hier langskomen voor een school dan gooi ik zeker geld in het bakje, maar niet voor honger. Er zijn gewoon teveel mensen in een gebied waar geen mensen horen te of kunnen leven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:43

Zoezi schreef:
Toch wil ik er nog op reageren. Oke je red een zieltje voor een paar weken, maar daarna? Wat dan? Bedoel, je houdt ze nu in leven, een leven zonder toekomst, zonder hoop, misschien zelfs zonder huis. Je laat ze hun hele leven in een tentje wonen met ziektes en vies drinkwater, is dát dan humaan?

Vind ik wel ja. Of althans: ik vind het een hele enge gedachte als jij mensen bewust hulp wilt onthouden om ze dood te laten gaan omdat jij vanuit het veilige Nederland ideeen hebt over wat humaan is.

Ik ben realistisch genoeg om te weten dat ik de wereld niet kan redden, maar de manier waarop jij het verwoordt vind ik echt heel erg griezelig.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:04

Ga jij maar even zeggen tegen die mensen dat ze geen sex mogen hebben zoezi, denk je nou echt dat ze er daar op dezelfde manier als bij ons over nadenken? beetje onrealistisch....

ik vind dat jij een HELE rare kijk op de wereld hebt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:06

Mijn god Zoezie.... Ik heb hier echt even geen woorden voor....

Meen je daadwerkelijk wat je zojuist getypt hebt?

Het enige wát vluchtelingen hebben is juist HOOP, hoop op een betere toekomst, hoop op een veilig land, hoop dat ze hun kinderen groot kunnen brengen, hoop dat er elders op de wereld mensen ( die het het geluk hebben dat ze in een welvarender land geboren zijn ) zijn die zich om hun lot bekommeren.. Zodat ze ook daadwerkelijk dátgene waar ze ophopen, realiteit zien worden!

Ik zou misschien nog meer kunnen typen, maar ik ben echt sprakeloos en zit hier met tranen in m'n ogen...
Dat iemand zó durft te denken over het leven van andere mensen...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:18

Jeetje maak er niet zo´n drama van zeg. Boos! Beetje cru dat je wel dat kippetje/kalkoen op je bord laat creperen tijdens zijn leven, zijn kop af laat hakken en daarna lekker op eet met de vrolijke kerstdagen. Daar ga je toch ook niet zo'n drama van maken? En daarnaast ik vind een drugsverslaafde net zo zielig als een vluchteling. Misschien die drugsverslaafde wel erger want dat gebeurd in ons eigen zogenaamde democratisch westers landje waar alles voor het grijpen is.
Ik ben misschien gewoon in jullie ogen TE realistisch. Niet onmenselijk, vergeet dat even niet.
Gelukkig zijn er een hoop mensen het met me eens dat je aan wederopbouw moet doen en dat deze manier gewoon kansloos is.
Ik vind jullie nobel hoor met je donaties, niks meer dan respect! Maar denk verder na dan dat kommetje rijst wat ze gegeven wordt!
Die regeringen moeten aangepakt worden, er moeten huizen gebouwd worden, daar geef ik mijn geld aan! Dan doen jullie de vluchtelingen en is het toch allemaal goed?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:24

Zoezi schreef:
Ik ben misschien gewoon in jullie ogen TE realistisch. Niet onmenselijk, vergeet dat even niet.

Volgens wiens maatstaven ben jij wel of niet menselijk? Dat lijkt mij geen onbetwist feit.

Ik vind jouw manier van reageren over dit onderwerp in elk geval erg, heel erg onaangenaam. Onmenselijk zal ik het zelf niet noemen, maar ik hoop dat je begrijpt dat je toch overkomt als iemand die actief probeert te ontmoedigen om mensen te helpen.
Verder zou ik je willen vragen om geen aannamen te doen over wie er kalkoen of kip of wat dan ook eet, of dat wij allerlei dingen doen die nog 'veel erger' zijn, of dat wij verder niet nadenken want dat weet je niet, daar kun jij niet over oordelen. Zoals ik verder ook niet kan oordelen wat jij buiten Bokt doet, ik kan alleen maar reageren op wat jij hier schrijft - en doe dat ook.

1Boefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:40

Shadow0 schreef:
Zoals ik verder ook niet kan oordelen wat jij buiten Bokt doet, ik kan alleen maar reageren op wat jij hier schrijft - en doe dat ook.

Dan moet je toch beter lezen! Ik heb nooit gezegd dat ik het slecht vind dat jullie het wel steunen. Ik verkondig mijn mening. Volgens mij is dat legaal in Nederland.
Nogmaals respect voor de mensen die wel enthousiast hun knip opentrekken voor dit initiatief, maar het draait er allemaal om dat ik het gewoon ronduit saai en vervelend begin te vinden jaar in jaar uit hetzelfde concept.Ik denk dat de discussie of het kansloos is ja of te nee we hier maar buiten moeten laten. Je hebt nou eenmaal allemaal een eigen mening, gevoelens en gedachtes. Respecteer net zo goed mijn mening als ik jullie mening om wel te steunen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:43

Is dit niet een beetje hetzelfde als weigeren terminale kankerpatienten een chemokuur te geven? Ze gaan toch binnen korte tijd dood, waarom nog geld geven om iemands leven enkele maanden te rekken.

Kinderen van make a wish gaan meestal ook binnen bepaalde tijd dood. Waarom dan nog geld geven als ze er zo kort erna toch niets meer aan hebben.

En tja , misschien verzet je er geen grote bergen mee met het geven van voedselhulp. Maar kom dan zelf met het werkende alternatief af.
De mensen laten stikken omdat het toch maar uitstel van executie is? Denk je dat die mensen er zelf voor gekozen hebben om in deze situatie terrecht te komen?
Je hebt er een groep machtsgeile stinkend rijke mensen die alles in de touwtjes hebben. Veel mensen willen ook nog héél graag vergeten dat wij Europeanen met ons imperealistisch gedrag het verleden een groot steentje hier aan bij gedragen hebben.

Dan heb je een gigantische groep armen die er nooit voor heeft gekozen dat deze mensen zoveel (wapen)macht zouden krijgen. Mensen die er niet voor hebben gekozen om hun eigen familieleden onder dwang neer te schieten, om hun eigen landbouwgrond vernietigd te zien worden, om te sterven van ontbering.
Moeten we deze mensen dan zomaar de rug toekeren? Zolang men niet met de ultieme oplossing is gekomen, helpen alle kleine beetjes. Al zou je er maar 5 procent van alle vluchtelingen hebben geholpen, die 5 procent heb je geholpen. Het is net als dat mooie verhaaltje van al die zeesterren langs het strand.

Om ook nog een voorbeeld te geven van humanitaire hulp: de belgische bevolking heeft de eerste wereldoorlog voornamelijk overleefd door gigantische hulpacties in het buitenland. Geen wapens, maar voedsel en kleding om de abnormaal strenge winter door te komen. Zonder hulp van buitenlanders was de ramp nog catastrofaler geweest dan het al was. Wat als de Amerikanen hadden gezegd 'België dat is toch hopeloos die oorlog, we geven geen hulp meer want daar winnen ze de oorlog niet mee, laat ze het zelf maar uitzoeken'.
Kan je wel zeggen, 'maar dat is bijna een eeuw geleden!', maar in de mensengeschiedenis is een eeuw niet zo lang, en het is en blijft hetzelfde als wat hier afspeelt, waarom zou je geld geven aan een ander land wat toch volgens jou geen hoop meer heeft.

En ik blijf het een vreemd gegeven vinden dat mensen hulp soms laten afhangen aan een identiteitskaartje. Dus als er een Nederlander en een Congolees aan het sterven zijn en je moet kiezen wie je red, dan zou je automatisch naar de Nederlander gaan, gewoon omdat iemand ooit besloten heeft dat we de wereld in landsgrenzen moeten verdelen en dat de ene persoon binnen de grens geboren is en de andere buiten. Dus als de wereld net een beetje anders verdeeld was geweest en de grenzen lagen net wat verder weg, dan hadden er ineens een stuk meer mensen op hulp en sympathie kunnen rekenen.
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 19-12-08 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:47

Zoezi schreef:
Dan moet je toch beter lezen! Ik heb nooit gezegd dat ik het slecht vind dat jullie het wel steunen.

Maar de manier waarop je reageert komt op mij toch erg onaangenaam en onnodig onvriendelijk over.

Citaat:
Ik verkondig mijn mening. Volgens mij is dat legaal in Nederland.

Dat is het :j En ik verkondig mijn mening over de manier waarop jouw reactie op mij overkomt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:48

Ik ga helemaal in de reactie van Kathleentjex mee.

Verder las ik in het begin van het topic dat er geen geld zou zijn voor kankeronderzoek etc. Dat geld is er wel. Dat geld is er zelfs meer dan genoeg. Alleen die stichtingen geven het gewoon niet uit. Dat is het probleem. Zelfde geldt trouwens ook voor de dierenbescherming.

1Boefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:50

Shadow0 schreef:
Dat is het Ja En ik verkondig mijn mening over de manier waarop jouw reactie op mij overkomt.

Ja maar ik word nu afgespiegeld als een walgelijk mens, dat doe ik hier bij niemand.
Nog even en ik word racist genoemd Bloos

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:50

Saai of vervelend, er wordt ieder jaar blijkbaar veel geld ingezameld dus het concept blijkt te werken. Wanneer niemand meer iets geeft zal de actie het ook wel voor bekeken houden, maar blijkbaar vinden genoeg mensen het nog steeds niet saai en vervelend geworden. En zolang er nog mensen zijn die in een oneerlijke situatie zitten zonder dat ze er zelf om gevraagd hebben, zullen er mensen zijn die op de straten schreeuwen om een beetje hulp van de medemens. Godzijdank dat die er is, het is zo een van de dingen die ons onderscheidt van de dieren, naasteliefde.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:51

Zoezi schreef:
Jeetje maak er niet zo´n drama van zeg. Boos! Beetje cru dat je wel dat kippetje/kalkoen op je bord laat creperen tijdens zijn leven, zijn kop af laat hakken en daarna lekker op eet met de vrolijke kerstdagen. Daar ga je toch ook niet zo'n drama van maken? En daarnaast ik vind een drugsverslaafde net zo zielig als een vluchteling. Misschien die drugsverslaafde wel erger want dat gebeurd in ons eigen zogenaamde democratisch westers landje waar alles voor het grijpen is.
Gelukkig zijn er een hoop mensen het met me eens dat je aan wederopbouw moet doen en dat deze manier gewoon kansloos is.
Ik vind jullie nobel hoor met je donaties, niks meer dan respect! Maar denk verder na dan dat kommetje rijst wat ze gegeven wordt!
Die regeringen moeten aangepakt worden, er moeten huizen gebouwd worden, daar geef ik mijn geld aan! Dan doen jullie de vluchtelingen en is het toch allemaal goed?

uuuhm hier ben ik het dus echt totaal niet mee eens!!! 9 van de 10 drugsverslaafden hebben hun eigen problemen veroorzaakt, ookal hebben de meesten een nare jeugd/ervaring gehad. Een vluchteling heeft geen keus en heeft geen kans er zelf wat aan te doen, een drugsverslaafde wel. Ten eerste snap ik deze vergelijking totaal niet en ten tweede ben ik het echt niet met je eens!

Kwanyin

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:52

Zoezi schreef:
Shadow0 schreef:
Dat is het Ja En ik verkondig mijn mening over de manier waarop jouw reactie op mij overkomt.

Ja maar ik word nu afgespiegeld als een walgelijk mens, dat doe ik hier bij niemand.
Nog even en ik word racist genoemd Bloos

Ik wil wel even melden dat ik je zeker geen walgelijk mens vindt Haha! .
Ik ben het niet eens met je standpunten, maar ik 'begrijp' wel hoe je aan die redenering komt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:53

@ onderandere Shadow en Kanelly, ben wel benieuwd wat jullie wat dit vinden (ik val in herhaling, ik weet het Bloos )?

BraveSpots schreef:
Overigens geef ik wel geld aan (zorgvuldig uitgezochte) stichtingen, in de hoop dat er toch iemand een beetje word geholpen.

Maar als ik kijk naar het grote plaatje, dan zie ik elk jaar meer achteruitgang, en meer ellende, en denk ik: mss is dit niet de goede manier om het op te lossen?

BraveSpots schreef:
Ik denk weleens dat de beste oplossing is om onze (de westerse hulpgeving) handen uit Afrika weg te trekken. Volledig bedoel ik dan. Ze zullen erg diep vallen denk ik, maar ik ben ervan overtuigd dat ze er beter zullen uitkomen. Het volk zou niet anders kunnen dan in opstand te komen en te zorgen voor hun eigen inkomen en welvaart, in plaats van te leunen op de hulpverlening die er toch nooit genoeg zal zijn. Ze hebben zo'n ontzettend rijk land onder hun voeten en laten het gewoon leegzuigen door anderen.

Want nu word over het algemeen een schrikbewind met bijhorende dictatuur gevoerd, terwijl wij de ellende net genoeg opkuisen (met vele miljoenen euro's/dollars) om de mensen in leven te houden.

(Dit is zonder emoties gezien natuurlijk, het feit dat in mijn situatie duizenden/miljoenen mensen zouden doodgaan is in menselijk opzicht bijna niet verdraagbaar).

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:53

Daarnaast vind ik het juist goed dat er zo'n actie op poten gezet wordt. Het is wel goed dat er eens nagedacht wordt dat wij het hier in Nederland wel erg best voor elkaar hebben. Natuurlijk zijn er ook hier mensen die het niet leuk voor elkaar hebben, maar vluchtelingen hebben het allemaal zwaar en hebben nergens een plekje waar ze zich veilig en rustig voelen. Ik vind het juist goed dat er een keer per jaar zo'n actie op poten gezet wordt. Beter dan alle collectes voor zo'n doel aan de deur. Ik vind juist het initiatief van 3fm erg leuk en ga zelf ook geld schenken aan 3fm, iets wat ik met andere acties niet doe.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:55

xKatleentjex schreef:
Godzijdank dat die er is, het is zo een van de dingen die ons onderscheidt van de dieren, naasteliefde.

Ben ik het niet mee eens. Wij vertonen 100% dierlijk gedrag. Moord, macht, 1e rang willen staan, liefde, sex, voortplanting, hebzucht, gretigheid, teritorium afbakening, argwaan, lust enz. enz. Trouwens, ook dieren hebben naasteliefde, moeder liefde en ook liefde bij paarden voor elkaar in een troep, ze waarschuwen elkaar bij gevaar.
Het enige wat ons onderscheidt is dat we verstand zouden moeten hebben, maar helaas ontbreekt dat nog bij vele als je zo al die ellende ziet!

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:04

Ik begrijp de redenering van Zoezi ook wel een beetje.
Afrika is ver weg,en het probleem is groot.
Dus die paar druppeltjes op die gloeiende plaat,daarvan krijgen wij nooit rechtstreeks resultaat te zien.
Het zal niet over tien jaar in het nieuws komen: Afrika is dankzij hulp welvarend land geworden.
Ook is het zo,dat er veel geld gewonnen wordt voor bijv. de tsunami,met behulp van vreselijke televisiebeelden.
De mensen van tegenwoordig weten nu wel dat er in Afrika problemen zijn,en we zijn daar al járen mee bezig...
Maar de nederlandse burger ziet geen resultaat en denkt: het heeft toch geen zin.Dwijlen met de kraan los,en ze schieten elkaar evenhard dood.

Daarom snap ik best dat het 'leuker; is om je buurman een tientje te geven,en te zien hoe blij hij kijkt....dan je geld naar 'iets' in Afrika te spenderen,waar je nooit ziet wat er mee gebeurd is,hoe mensen ermee geholpen zijn.Het is een ver-van-mijn-bed-show.

Wil niet zeggen dat ik vind dat we alle mensen daar maar moeten laten creperen,maar moet wel zeggen dat ik een beetje datzelfde dwijlen-met-de-kraan-open-idee heb...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:11

BraveSpots schreef:
Ik denk weleens dat de beste oplossing is om onze (de westerse hulpgeving) handen uit Afrika weg te trekken. Volledig bedoel ik dan. Ze zullen erg diep vallen denk ik, maar ik ben ervan overtuigd dat ze er beter zullen uitkomen.

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Ten eerste omdat ikzelf het ethisch niet verantwoord vind om mensen 'op te offeren' voor het hogere doel. Ik kan het niet, wil het niet ok vinden om heel bewust te beslissen dat wij een deel van de bevolking gewoon maar 'uit laten sterven'. Zelfs al is het effect precies hetzelfde (helaas), ik kan dat voor mijzelf niet verantwoorden en blijf desnoods maar liever stoplappen. Omdat... nou ja, je zult die ene persoon maar zijn die opgeofferd wordt, of juist geholpen.

Ten tweede, omdat wij als westen niet bereid zijn om onze handen er vanaf te trekken. Daarvoor zijn wij op onze beurt te afhankelijk van de strategische metalen / mineralen. Het is dan ook niet alleen maar een probleem 'van daar'. Wij staan daar niet geheel buiten, en ook daarom is het niet helemaal fair. WIJ hebben als westerse wereld een deel van onze welvaart te danken uit de uitbuiting van uitheemse gebieden. Om dan op het cruciale moment de andere kant op te kijken en te zeggen 'ons probleem niet, laat ze het zelf maar uitvechten' is verkeerd vind ik.

Ten derde, omdat ik denk dat er wel degelijk, stapje voor stapje, ook dingen verbeterd worden. Afrika is groot, en de problemen zijn groot, en een deel van de problemen worden niet opgelost maar worden juist erger, maar er zijn ook vele landen die wel langzamerhand steeds verder komen. Als de hulp op verschillende niveau's geboden wordt kan dat ook: eerst de noodopvang, en dan langzaam de opbouw.

Ik begrijp overigens wel wat je bedoelt hoor, en het is hele moeilijke materie. Maar ik heb laatst dhr Koenders horen spreken in dwdd ( http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/terug ... utostart=0 ) en... het is niet de oplossing voor de komende jaren maar het is ook niet helemaal niks.

Citaat:
(Dit is zonder emoties gezien natuurlijk, het feit dat in mijn situatie duizenden/miljoenen mensen zouden doodgaan is in menselijk opzicht bijna niet verdraagbaar).

En dat is naar mijn mening toch wel het voornaamste...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:13

_Tivoli_ schreef:
Daarom snap ik best dat het 'leuker; is om je buurman een tientje te geven,en te zien hoe blij hij kijkt....dan je geld naar 'iets' in Afrika te spenderen,waar je nooit ziet wat er mee gebeurd is,hoe mensen ermee geholpen zijn.Het is een ver-van-mijn-bed-show.

Ik vind de mentaliteit van de Nederlander ook niet meer zo sociaal tegenwoordig. Iedereen schelt elkaar verrot of je krijgt een mep of een mes tussen je ribben. Kinderen hebben een grote waffel tegen ouderen. En laten we maar al helemaal zwijgen over meneer in zijn dikke vette BMW die mij deze morgen met kerst het ziekenhuis in probeerde te krijgen! Boos! Ik durf te wedden dat veel van die aso's wel een 10-tje geven aan Afrika maar zelf ook eens nodig iets aan zichzelf moeten doen!

Maar dat even buiten dit topic........ Knipoog

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:17

Voordat we de mensen in de wereld "gered" hebben, hebben we zelf allang de aarde uitgeput en verwoest.........
Ik denk dat we er niet komen door alleen voedsel te geven, misschien moeten we allemaal eens wat minder afval produceren, wat langer in onze auto's blijven rijden en nu allemaal even 1 lampje minder aandoen. Ook de mensen in Afrika hebben dáár wat aan als wij iets meer investeren in het redden van deze aardkloot.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:17

Ik zie de link tussen mijn quote en jou stukje even niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:20

Zoezi schreef:
Voordat we de mensen in de wereld "gered" hebben, hebben we zelf allang de aarde uitgeput en verwoest.........
Ik denk dat we er niet komen door alleen voedsel te geven, misschien moeten we allemaal eens wat minder afval produceren, wat langer in onze auto's blijven rijden en nu allemaal even 1 lampje minder aandoen. Ook de mensen in Afrika hebben dáár wat aan als wij iets meer investeren in het redden van deze aardkloot.

Daar hebben ze alleen wat aan als ze eerst het nu overleven. Daarnaast sluit het een het ander niet uit. Maar zoals jij niet weet wat ik eet met kerst en of dat wel of geen kalkoen is, weet je ook niet of ik wel of niet teveel lampjes aan heb of teveel weggooi. Ik wil je dan nogmaals vragen om op te houden met al die aannamen over wat 'we allemaal zouden moeten' want je weet niet wat anderen daar al aan doen - net zomin als wij dat van jou weten.
(Het enige wat je kunt zeggen is dat we beiden energie aan het verspillen zijn door op een computer bezig te zijn :) )

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:21

_Tivoli_ schreef:
Ik zie de link tussen mijn quote en jou stukje even niet?

Oh ging over geld geven aan de buurman Haha! Iets geven aan naasten omdat je die dichterbij hebt. Ik zag wel een link over vorige stukjes dat we eest in Nederland de boel op orde moeten hebben.
Laatst bijgewerkt door 1Boefje op 19-12-08 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt