Invoering Electronisch Patiëntendossier (EPD)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flyfly

Re: Invoering Electronisch Patiëntendossier (EPD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:21

Als ik het goed begrijp kun je dus bezwaar indienen met een copie van je ID of rijbewijs?? Als dat zo is gaan we het doen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:21

Nou dan vergelijk jij Amerika met nederland. Vergelijk dan ook even de goede zorg daar en hier en hoe alles geregeld is

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:22

flyfly schreef:
Als ik het goed begrijp kun je dus bezwaar indienen met een copie van je ID of rijbewijs?? Als dat zo is gaan we het doen.

Van kinderen moet je eventueel gegevens opvragen. Maar zelf kun je het formulier invullen wat je gekregen zou moeten hebben 1 november. Helaas heeft niemand in deze omgeving iets ontvangen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 00:24

MISTRAL94 schreef:
Nou dan vergelijk jij Amerika met nederland. Vergelijk dan ook even de goede zorg daar en hier en hoe alles geregeld is

Maakt de kwaliteit van de zorg iets uit voor het wel of niet hebben van criminele intenties? Ik vergelijk Amerika en Nederland niet (of soms, en dan komt de organisatie van Nederland tot nu toe als beste naar voren) maar ik snap niet waarom dit in Nederland niet voor zou komen. Zou je uit kunnen leggen waarom jij denkt dat dat hier niet zal gebeuren?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:24

Onze kinderen hebben ieder een eigen ID en-of rijbewijs. Welke gegevens willen ze nog meer??
De formulieren hebben we gekregen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 00:29

flyfly schreef:
Onze kinderen hebben ieder een eigen ID en-of rijbewijs. Welke gegevens willen ze nog meer??
De formulieren hebben we gekregen.

Als je zoon of dochter een rijbewijs heeft, is deze 18 en moet die het zelf regelen en ondertekenen etc. Daar hoef je als ouder echt niets meer aan te doen.
Voor jongere kinderen moet je aantonen dat je namens het kind mag beslissen, het gaat dus niet om hun paspoort, maar om het jouwe. Het staat uitgelegd op de website:
http://www.infoepd.nl/informatiepunt_co ... n_kind.php

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:30

Ik zeg niet dat het hier niet gebeuren kan (waar staat dat?) Ik zeg alleen dat nederland en amerika niet met elkaar te vergelijken is.

Flyfly: Wat ik begreep moet je een uittreksel van het geboorteregister hebben daarvoor?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 00:33

MISTRAL94 schreef:
Ik zeg niet dat het hier niet gebeuren kan (waar staat dat?) Ik zeg alleen dat nederland en amerika niet met elkaar te vergelijken zijn.

Sorry, dat heb ik dan verkeerd geinterpreteerd. Maar als dat niet de onderliggende gedachte was, wat bedoelde je met de opmerking dat ze niet te vergelijken zijn? In welk opzicht zijn ze niet te vergelijken? Was het wel een reactie op het bericht van Sizzle over het losgeld?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:44

Ik heb even naar die link gekeken en als ik het goed lees mag je ook een copie sturen van je paspoort waar het kind bij in staat. Nou, die heb ik dus nog ook al heeft hij een eigen ID-kaart.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:51

Ja dat ging idd over dat losgeld. De regelgeving omtrent vrijgeven van medische informatie is hier strenger dan in Amerika. Dingen omtrent het hele medische gebeuren is hier ook beter geregeld. En ik denk dat er in amerika meer mensen belangen zouden hebben om gegevens te verkopen dan hier in nederland. Maar goed dat zijn speculaties. En ook hier in nederland kunnen dingen gebeuren maar de regeltjes zijn hier wle duidelijker dan in Amerika.

Als het ook een copie mag zijn van het paspoort waarin het kind vermeld staat vind ik dat niet meer dan redelijk. Nu nog zorgen dat we de formulieren hier ontvangen. Las van de week dat mijn baas er nu in deze situatie ook niet achter het EPD staat. Dus ik denk dat ze dit nog wel even voor zich uit zullen schuiven nu er zoveel protest tegen aan getekend wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:22

De overheid geeft weinig geld uit aan een goed netwerk inclusief beveiliging. Het zijn in principe dus open systemen die makkelijk gehackt kunnen worden.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:39

Klopt, in de VS zit dit allemaal iets anders in elkaar en hebben verzekeraars meer info over hun verzekerden. Gegevens die meestal in een enorme database zitten of zelfs in een database zitten van een extern bedrijf. Dit is in NL allemaal een stuk strenger geregeld maar feit blijft dat computersystemen niet onfeilbaar zijn, al helemaal niet als ze (direct of indirect) aan het publieke internet hangen.

Overigens relevant voor deze discussie:

http://www.nu.nl/news/1834662/10/%27Zie ... rs%27.html

In het kort; journalist belt 8 ziekenhuizen, zegt dat hij bij een ander ziekenhuis werkt en vraagt de gegevens van een patient op. 6 van de ziekenhuizen faxen (!) het dossier zo naar hem door, 2 houden zich wel aan de regels.

Heb zelf ook het bezwaarformulier ingevuld. Belangrijkste reden is dat er op dit moment nog veel te veel onduidelijkheid is over het systeem en het er ook op lijkt dat je later geen bezwaar meer kan maken. Daarnaast gaat het systeem mij wat te ver. Het enige directe voordeel dat ik zo kan bedenken is het allergieën verhaal bij narcose na spoedopname maar daar zit ook meteen een gevaar.

Wat als een van de punten in de EPD keten op dat moment niet reageert en daardoor niet zichtbaar is dat ik allergisch zou zijn? Neemt men dan aan dat ik niet allergisch ben? Mensen hebben nogal de neiging om gegevens die uit een computersysteem rollen als 'de waarheid' te beschouwen en dat lijkt me nogal linke soep bij een EPD.

Overigens moet ik zeggen dat het EPD in de basis niet eens zo heel beroerd in elkaar zit. Ik was bang dat er een of andere enorme centrale database zou komen met alle gegevens. Technisch zou dat een stuk makkelijker zijn, wat privacy en beveiliging betreft is dat echter een enorme ramp Scheve mond Prettig is ook dat je een smartcard + pincode nodig hebt voor je in het systeem kan. Dit maakt de kans al een heel stuk kleiner op lekken van gegevens via een virus/trojan op de PC van een huisarts/apotheker. Kans is wel groot dat die smartcard + pincode door de praktijk gaat zwerven aangezien het toch wel erg handig is al de assistentes ook iets met die gegevens kunnen. Verder ook positief dat je als client/patient op kan vragen wat er in je dossier staat en wie je dossier opgevraagd heeft, wel jammer dat dit via de post moet Scheve mond Vooral een melding dat een nieuw iemand in mijn dossier heeft zitten grasduinen lijkt mij erg nuttig.

Bottomline voor mij is iig dat mijn medische gegevens me (in principe, mijn medisch dossier is nogal saai op het moment Haha!) nogal dierbaar zijn en ik vrijwel 0,0 voordelen zie in het systeem. Het feit dat iedereen zonder toestemming in m'n dossier kan en dat het niet selectief af te schermen lijkt te zijn staan me erg tegen.

Electronisch Kind Dossier is overigens nog een graadje erger dan dit als je het mij vraagt. Grootste probleem met het EKD is dat hier erg privacy gevoelige info in wordt bewaard 'ter bescherming van het kind' terwijl er 0,0 indicatie van problemen is. 95% (of meer?) van de kinderen in NL heeft helemaal geen EKD nodig.

Overigens wat beroepseer en code betreft:

http://www.ad.nl/binnenland/2768549/Neu ... erren.html

Verder natuurlijk ook de zaak van Van Persie. In het kort: 200 agenten (regio Rotterdam-Rijnmond alleen) hebben geprobeerd het dossier van Van Persie te bekijken toen deze verdacht werd van verkrachtig terwijl ze helemaal niets met de zaak van doen hadden Scheve mond

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 12:36

faye schreef:
De overheid geeft weinig geld uit aan een goed netwerk inclusief beveiliging. Het zijn in principe dus open systemen die makkelijk gehackt kunnen worden.

Yep. De NL overheid loopt chronisch achter wat beveiliging betreft en dat weet ik uit een betrouwbare bron.
Dat het in Amerika anders is daar zou ik enkel het woordje `nog` aan toe willen voegen. 50 jaar geleden had ook slechts een enkeling gedacht dat de overheid zo stom zou zijn om verzekeringen en spoorwegen te privatiseren als je eerst al een goed voorbeeld hebt gezien (amerika en engeland resp.) dat dit een slecht idee is.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:05

Maar wat heeft het voor meerwaarde voor dit epd dan dat de situatie nog niet zo is als in Amerika?

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:07

Even een flauw grapje n.a.v. dit onderwerp:

Dit is Nederland regelstaat nr 1

Hoe ziet jullie toekomst eruit als je de nieuwe elektronische identiteitskaart op zak hebt?

Een klein voorproefje:

Telefoniste : 'Pizza Hut, goede morgen.'

Klant: 'Goede morgen, ik wil een paar pizza's bestellen.'

Telefoniste: 'Mag ik uw Burgerservicenummer, meneer?'

Klant: 'Dat is 222 0033653 52.'

Telefoniste : 'Dank U, meneer Jan Vandenbroecke. Uw adres is Haagstraat 256 en uw vaste telefoonnummer is 288 54 22. Uw telefoon op uw werk bij Dexia is 678 89 65 en uw GSM 0475-65 25 32. Vanuit welke locatie belt U ons?'

Klant : 'Euh.... ik ben thuis. Vanwaar haalt u al deze info over mij?'

Telefoniste: 'Wij zijn op Het Systeem aangesloten, meneer.'

Klant: (zucht diep) 'Goed dan! Mag ik twee pizza's met ham, mozzarella en...'

Telefoniste: 'Ik denk niet dat dit een goed idee is, meneer.'

Klant: 'Hoezo?'

Telefoniste: 'U lijdt volgens uw medisch dossier aan hoge bloeddruk en u hebt ook een te hoog cholesterolgehalte; uw ziekteverzekering weigert de gevolgen van schadelijk eetgedrag te vergoeden in geval van problemen. Bovendien krijgen wij ook een boete voor het leveren ervan.'

Klant: 'Oei! Wat raadt u mij dan aan?'

Telefoniste: 'Probeert u onze Pizza met yoghurt en sojabrokjes eens. U zult dat ongetwijfeld heel lekker vinden.'

Klant: ' Waarom denkt u dat ik dat zal lusten?'

Telefoniste: 'Uw vrouw heeft onlangs het boek 'Lekkere recepten met soja ' in de lokale bibliotheek geleend'.

Klant: 'Oké... stuurt u daar dan twee van. Voor mij en mijn vrouw.'

Telefoniste: 'Goed. Dat kost samen dertig euro.'

Klant: 'Prima. Ik geef u het nummer van mijn creditkaart. Dat is....'

Telefoniste: 'Sorry, meneer, maar u hebt uw toegestane bedrag al overschreden. U zult cash moeten betalen.'

Klant: ' Okay! Ik haal het bedrag wel uit de muur voordat uw bezorger arriveert.'

Telefoniste: 'Dat zal niet lukken, meneer, er staat niets meer op uw bankrekening.'

Klant (boos): ' Dat is uw zaak niet! Stuur die pizza's en ik zorg wel dat ik het geld heb. Hoelang duurt het'?

Telefoniste: 'U krijgt de pizza's over een uur bij u thuis. Hebt u haast, dan kunt u ze hier afhalen en contant betalen. Maar pizza's per motor vervoeren is niet aan te raden, meneer.'

Klant (getergd): 'Hoe weet u dat ik een motor heb??'

Telefoniste: 'Ik lees hier dat u uw afbetalingen van uw auto niet meer hebt kunnen doorbetalen en dat uw wagen in beslag is genomen. Maar uw motor is betaald, dus ik veronderstel dat u die gebruikt.'

Klant: '@#%/$@&?#!'

Telefoniste: 'Mag ik U verzoeken om beleefd te blijven, meneer? U bent al eens veroordeeld geweest wegens belediging van een wetsdienaar. Een tweede aanklacht zou niet best zijn.'

Klant: (Sprakeloos)

Telefoniste: 'Nog iets anders, meneer?'

Klant: 'Neen... Of ja, toch wel: vergeet niet om ook de gratis twee liter Cola te leveren zoals in uw folder staat.'

Telefoniste: 'Sorry, meneer, een uitsluitingclausule in onze vergunning verbiedt ons om gratis dranken, die suiker bevatten, aan diabetici te geven.... wat dacht u van suikervrije Rivella, meneer? Die moet u natuurlijk wel betalen, maar...'

Klant: hangt op.......

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:11

Huilen van het lachen Ach een meedenkend mens wat aardig Clown

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:35

Die mop staat een paar pagina's terug ook al. Maar ik zie het idd zo gebeuren. Haha!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:55

oeps sorry, heb ik gwoon over heen gekeken!!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:34

nou dan maar een TVP. kan ik dadelijk op mijn gemakje eens doorlezen

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:37

Heeft iemand van jullie trouwens al iets van een ontvangstbevestiging ontvangen van het ingediende bezwaarschrift?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:42

Nee, maar wij hebben 1 envelop ontvangen en de rest van i-net gedownload voor 4 personen. Allemaal tegen het dossier. Straks gaan ze oordelen op je patientenverleden en kijken ze niet meer verder dan hun neus lang is... Zeker verzekeringen.

Bewust zaken achterhouden is eigen verantwoording, ik heb gelukkig geen uitgebreid medisch dossier dus herinner alles nog wel Knipoog

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:45

Hermesdeux schreef:
Nee, maar wij hebben 1 envelop ontvangen en de rest van i-net gedownload voor 4 personen. Allemaal tegen het dossier. Straks gaan ze oordelen op je patientenverleden en kijken ze niet meer verder dan hun neus lang is...

Bewust zaken achterhouden is eigen verantwoording, ik heb gelukkig geen uitgebreid medisch dossier dus herinner alles nog wel Knipoog

Sorry, nog 1 keer... Ik snap het geloof ik niet... Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:51

dingetje schreef:
Heeft iemand van jullie trouwens al iets van een ontvangstbevestiging ontvangen van het ingediende bezwaarschrift?

Sterker nog ik heb de papieren niet eens ontvangen Vork

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:52

ik vond op www.ouders.nl een mooi stuk over het epd, ik zet het hieronder even neer voor jullie;

Iedereen heeft een brief gekregen van minister Klink over het Elektronisch Patiënt Dossier (EPD). Wat moet je daarmee? Ouders Online adviseert om bezwaar te maken. Dat is lastig, maar toch wel aan te raden. Hieronder leggen we uit waarom.

Laatste nieuws - 14 november, 17 uur Minister Klink heeft vandaag toegezegd dat er geen uittreksels meer meegestuurd hoeven worden bij het indienen van bezwaar. Kopieën van het paspoort zijn voldoende. Zie: Informatiepunt EPD.

--------------------------------------------------------------------------------

Het EPD - Wat doe je daarmee?
Afgelopen week ontvingen alle huishoudens een ongeadresseerde brief waarin de invoering van 'het elektronisch patiëntendossier (EPD) wordt aangekondigd. Er zat een folder bij, en een formulier waarmee je bezwaar kunt maken tegen de overdracht van gegevens via het Landelijk Schakelpunt (LSP). Er komt namelijk niet één centraal dossier, maar de bestaande dossiers worden gekoppeld via dat schakelpunt.

Zie:

de brief
de folder
het bezwaarformulier.pdf
Wat is het probleem?
Het plan is dat in de loop van 2009 alle erkende zorgverleners toegang hebben tot het systeem, door middel van een zogenaamde UZI-pas. Dat zal gaan om ongeveer 43.000 mensen. Wie toegang heeft tot wat en wanneer, moet nog bij wet geregeld worden, maar het is de bedoeling dat zorgverleners alleen gegevens mogen opvragen van patiënten waar ze een 'behandel-relatie' mee hebben.

Probleem: iedereen met een UZI-pas kan gewoon in het systeem kijken, bij elke Nederlander, ook als er geen behandel-relatie is. Alleen achteraf kan er beslist worden dat dat misschien niet mocht (maar dan is het kwaad al geschied natuurlijk). De toetsing achteraf zal waarschijnlijk plaatsvinden door de rechter, maar dat is nog niet zeker. Het is immers nog niet wettelijk geregeld.

En nog een probleem: ook de manier waarop u zelf uw eigen dossier kunt inzien, is niet geregeld. Deskundigen voorspellen dat dat wel eens heel lang (denk aan jaren) kan gaan duren.

Bezwaar maken kost tijd en geld
Wie niet wil meedoen met deze grote operatie, moet bezwaar maken vóór 15 december 2008. Ouders moeten dan voor zichzelf en voor hun kinderen afzonderlijke formulieren invullen en opsturen, plus de nodige kopieën van identiteitsbewijzen én – voor alle kinderen onder de 16 – een uittreksel uit het geboorteregister (of een uittreksel uit het gezagsregister als je voogd bent).

Deze bezwaarprocedure is nogal heftig. Het kost tijd en geld. Voor elk uittreksel vraagt de gemeente namelijk 13 euro. Minima kunnen de kosten via de gemeentelijke bijzondere bijstand vergoed krijgen. Minister Klink heeft dat na een hoop klachten over deze omslachtige procedure afgelopen week laten weten. Hij laat nog uitzoeken hoe andere mensen de kosten terug kunnen krijgen.

Let op: een uittreksel uit het geboorteregister is alleen verkrijgbaar in de gemeente waar het kind is geboren. Dat kan nog heel wat voeten in de aarde hebben. Bij Ouders Online komen verhalen binnen van ouders die voor vier kinderen naar drie verschillende steden zouden moeten, waarvan twee in het buitenland. Zij moeten er maar niet op rekenen dat ze de desbetreffende reiskosten ook vergoed zullen krijgen. Een uittreksel uit het gezagsregister (als u voogd bent) is overigens verkrijgbaar (tegen betaling) bij de rechtbank, en niet bij de gemeente.

Let op: het laatste nieuws (14 november 2008 - 17 uur) is dat er helemaal geen uittreksels meer meegestuurd hoeven worden. Kopieën van het paspoort zijn voldoende. Zie: Informatiepunt EPD.

Vreemde werkwijze
Ouders Online is verbaasd over deze vreemde werkwijze van onze overheid. Het lijkt erop dat men het de burgers zo moeilijk mogelijk wilde maken. "Dat mensen bezwaar mogen maken tegen het EPD is hun wettelijk recht, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat burgers dat ook werkelijk gaan doen", lijkt de gedachte geweest te zijn.

Ook de timing is vreemd:

het is een drukke periode in het jaar, zo vlak voor de feestmaand. De meeste mensen hebben wel wat anders aan hun hoofd;
menig envelop zal al snel bij het oud papier zijn beland, op één hoop met de (eveneens ongeadresseerde) reclamefolders voor de komende Sinterklaas;
ook financieel is het voor veel ouders een lastige tijd.
Van tweeën één: ofwel de planning om juist nu die brief te sturen is ongelooflijk dom en slecht doordacht, ofwel het is kwade opzet om bezwaarmaken nog lastiger te maken dan het al is.

Artsen werken niet mee
Veel artsen en andere zorgverleners willen nog niet meewerken aan het EPD zoals het er nu voorstaat, omdat daarmee hun medisch beroepsgeheim in het geding zou komen. De beroepsgroep tilt daar heel zwaar aan (gelukkig maar), evenals de rechtsprekende macht trouwens. In tegenstelling tot de Eed die artsen afleggen, wat vooral een ceromonieel gebeuren is (zonder rechtsgevolgen), is het beroepsgeheim namelijk een wettelijke plicht (WGBO, 7: 457 BW).

Omdat er nog geen definitieve wetgeving is, is er ook van alles nog niet geregeld. Het gaat daarbij niet om pietluttige details, maar om wezenlijke zaken, zoals de vraag wie er aansprakelijk is bij eventueel misbruik van de gegevens. De individuele artsen? En zo niet, wie dan wel?

Waarom zou je bezwaar willen maken?
Ook voor gewone burgers is er genoeg reden om niet te willen meewerken, althans niet nu. Om simpel te beginnen: verreweg de meeste huisartsen-informatiesystemen behandelen het patiëntendossier als één ondeelbaar geheel. Alles wat in de spreekkamer besproken is, staat erin, en de meeste systemen zijn niet in staat om stukjes van het dossier af te schermen. Dus als u naar de fysiotherapeut gaat voor uw rug, dan ziet die ook dat u Viagra gebruikt, etc.

Verder maken wij ons zorgen over de technische veiligheid van het systeem. Dat is namelijk altijd een sluitpost in dit soort projecten. We baseren ons daarbij op: openbare uitspraken van de hoogleraren Bart Jacobs (Nijmegen) en Corien Prins (Tilburg), mededelingen van het gerenommeerde beveiligingsbedrijf FoxIT, en inside information die we zelf hebben over de ontwikkeling van het Elektronisch Kind Dossier (EKD).

De overheid kan dus wel zeggen dat het allemaal reuze veilig is, maar kan dat niet waarmaken. Keer op keer blijkt dat. Zo zijn de identificatie-passen waarmee zorgverleners toegang kunnen krijgen tot het EPD nog lang niet veilig genoeg. Ze zijn gemakkelijk te kraken, weten insiders.

Een ander punt van zorg betreft de partijen die betrokken zijn bij de bouw van het EPD. Ten eerste zijn het erg veel, wat de controle erg lastig maakt. Ten tweede maken we ons specifieke zorgen over het bedrijf dat het LSP (Landelijk Schakelpunt) bouwt: CSC Computer Sciences.

CSC is een Amerikaans bedrijf waarvan aangenomen wordt dat het nauw verbonden is met de Amerikaanse veiligheidsdienst NSA. (Onze bron: een document van de Tijdelijke commissie Echelon-interceptiesysteem van het Europees Parlement.)

Zoals bekend is de NSA al jaren bezig invloed te krijgen op de elektronische opslag en doorgifte van gegevens van Europese burgers. Dat dat eventueel via het Nederlandse schakelpunt zou kunnen, is geen prettige gedachte. En je hoeft ook geen thriller-schrijver te zijn om een scenario te bedenken waarbij het misgaat.

Ook op huis-tuin-en-keuken schaal kunnen er trouwens heel akelige dingen gebeuren. Een simpel foutje kan verstrekkende gevolgen hebben, getuige een ervaring van een vriendin van ons. Op een gegeven moment kreeg ze een rekening van het OLVG ziekenhuis in Amsterdam, die niet klopte. Het ging om een psychiatrische behandeling die ze nooit ondergaan had, omdat ze geestelijk volkomen gezond was. Vervolgens weigerde het ziekenhuis om de zaak recht te zetten, omdat het juist bij dit ziektebeeld hoorde dat mensen de werkelijkheid niet onder ogen durven te zien. En haar naam stond toch in het systeem? Dan moest het gewoon waar zijn. Het heeft haar maanden gekost, met advocaten en al, om de fout recht te zetten...

Tegenwoordig krijgen de meeste patiënten die rekeningen niet eens meer zelf onder ogen. Het kan dan lang duren voordat je ontdekt wat er over jou bekend is, als je zelf geen toegang tot je dossier hebt.

Ons advies: maak bezwaar
Gezien alle problemen en bedenkingen die we hierboven genoemd hebben, adviseren we om nu, voor 15 december 2008, bezwaar te maken tegen opname van uw eigen gegevens en die van uw kinderen in het EPD. Zo'n bezwaar kan altijd nog opgeheven worden in de toekomst, als de wet en de praktijk ons alsnog vertrouwen inboezemen.

Wat zijn de gevolgen van bezwaar maken?
Als u het bezwaar-formulier invult, stemt u ermee in dat uw gegevens geregistreerd worden in een bestand van weigeraars. Uw huisarts krijgt daarvan bericht. Andere zorgverleners krijgen gewoon niets te zien als ze gegevens opvragen via het LSP.

Voor uw huisarts en andere medici is het geen probleem als u bezwaar maakt. Artsen kunnen gewoon gegevens blijven uitwisselen zoals ze dat nu ook al doen, alleen niet via het Landelijk Schakelpunt.

Wel of geen uittreksel meesturen?
Als u om wat voor reden dan ook niet in staat bent om de nodige uittreksels te halen, of als u dat domweg niet wilt, stuur het formulier dan gewoon op zonder die documenten, maar wel met de kopieën van de identificatiebewijzen die gevraagd worden. Op het formulier staat beschreven wat er nodig is.

Als u besluit om wél de nodige uittreksels mee te zenden, krijgt u bericht van ontvangst, met een uitleg over hoe u het geld terug kunt krijgen.

Let op: het laatste nieuws (14 november 2008 - 17 uur) is dat er helemaal geen uittreksels meer meegestuurd hoeven worden. Kopieën van het paspoort zijn voldoende. Zie: Informatiepunt EPD.

Gedoe rond de achternaam
In het (papieren) bezwaar-formulier staat een noot ('noot 2') bij 'Achternaam' in het vak 'Gegevens kind jonger dan 16 jaar'. De tekst van die noot luidt: "Achternaam moet hetzelfde zijn als de achternaam in het meegestuurde identiteitsdocument". In de meest recente digitale (pdf-) versie van het formulier is deze noot verwijderd. Waarschijnlijk omdat hij erg verwarrend was.

De verwarring hebben we voor onze eigen ogen zien ontstaan, op het Forum van Ouders Online. Daar constateerden sommige moeders, die hun eigen meisjesnaam hebben behouden, dat zij dus geen bezwaar zouden kunnen maken voor hun kinderen, als die een andere achternaam (namelijk van de vader) hebben. Deze interpretatie is waarschijnlijk onjuist.

Wat de makers van het formulier waarschijnlijk bedoelen, is dat je gewoon dezelfde achternamen moet invullen op het formulier als de achternamen zoals die op de identiteitsbewijzen staan. Dus dat een moeder die in haar paspoort de naam van haar echtgenoot heeft staan, niet haar meisjenaam invult op het formulier, etc.

Protesteer bij uw volksvertegenwoordigers
Tot slot: wie zich daartoe geroepen voelt, kan zijn democratische taak vervullen door te laten weten aan Tweede Kamer-leden wat u van de hele toestand vindt. Ouders van het Forum van Ouders Online hebben dat al in groten getale gedaan, maar dat is nooit genoeg.

U kunt bijvoorbeeld een of meer van de volgende vragen stellen aan de parlementariër(s) die u benadert:

Wat is de juridische status van bezwaar maken? Heeft dat wel zin? Je kunt toch geen bezwaar maken tegen iets wat wettelijk nog niet bestaat?

Waarom is er gekozen voor een opt-out procedure (iedereen doet mee tenzij bezwaar) en niet voor een opt-in procedure (je doet pas mee als je ja zegt), wat je zou verwachten op grond van de Wet Bescherming Persoonsgegevens?

Wat gebeurt er op of na 15 december 2008?

Wat is de tekst van de instructie die de bewerkers van het LSP ontvangen voor de verwerking van de bezwaarformulieren? Ligt aan die instructie een ambtelijk besluit ten grondslag? Zo ja, wat is de tekst van dat besluit?

Ligt er aan het verspreiden van de brief over het EPD die wij hebben ontvangen een ambtelijk besluit ten grondslag? Zo ja, wat is de tekst van dat besluit? Zo nee, op welke basis rust de procedure dan?

Worden de gegevens van bezwaarmakers in een bestand bewaard? Zo ja, om welke reden? Door wie wordt dat bestand van bezwaarmakers beheerd, hoe lang worden die gegevens bewaard en waarvoor wordt het gebruikt?
Heeft u zelf nog andere vragen, dan kunt u die natuurlijk toevoegen.

Redactie Ouders Online
redactie@ouders.nl

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:10

pebbels75 schreef:
De overheid kan dus wel zeggen dat het allemaal reuze veilig is, maar kan dat niet waarmaken. Keer op keer blijkt dat. Zo zijn de identificatie-passen waarmee zorgverleners toegang kunnen krijgen tot het EPD nog lang niet veilig genoeg. Ze zijn gemakkelijk te kraken, weten insiders.

pebbels75 schreef:
Wat zijn de gevolgen van bezwaar maken?
Als u het bezwaar-formulier invult, stemt u ermee in dat uw gegevens geregistreerd worden in een bestand van weigeraars. Uw huisarts krijgt daarvan bericht. Andere zorgverleners krijgen gewoon niets te zien als ze gegevens opvragen via het LSP.

Dit vind ik dus al helemaal geen prettige gedachte. Blijkbaar heeft bezwaar maken niet veel zin want wanneer het bestand van weigeraars gekraakt wordt, liggen je gegevens nog op straat... Boos!

pebbels75 schreef:
Een ander punt van zorg betreft de partijen die betrokken zijn bij de bouw van het EPD. Ten eerste zijn het erg veel, wat de controle erg lastig maakt. Ten tweede maken we ons specifieke zorgen over het bedrijf dat het LSP (Landelijk Schakelpunt) bouwt: CSC Computer Sciences.

CSC is een Amerikaans bedrijf waarvan aangenomen wordt dat het nauw verbonden is met de Amerikaanse veiligheidsdienst NSA. (Onze bron: een document van de Tijdelijke commissie Echelon-interceptiesysteem van het Europees Parlement.)

Zoals bekend is de NSA al jaren bezig invloed te krijgen op de elektronische opslag en doorgifte van gegevens van Europese burgers. Dat dat eventueel via het Nederlandse schakelpunt zou kunnen, is geen prettige gedachte. En je hoeft ook geen thriller-schrijver te zijn om een scenario te bedenken waarbij het misgaat.

Nou mensen... Big Brother is watching you!