Kredietcrisis einde kapitalisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphna

Re: Kredietcrisis einde kapitalisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:51

Heeft een van jullie Zeitgeist films gezien? Gaat ook ook over dit onderwerp, en gaat er heel diep op in. Als je het gezien hebt, wat vond je ervan?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:26

Onlangs hebben de OPEC landen besloten europa in een nog diepere crisis te doen belanden door te beslissen de olieproductie niet te verlagen ondanks de lage olieprijs. Nu zal iedereen wel denken "toch fijn ! hoef ik minder te betalen aan de pomp!"...maar dit kan een kettingreactie veroorzaken vraag is niet meer gelijk aan aanbod, waardoor de petrochemische industrie in Europa niet meer aan de bak komt.

En vergis je niet...dat betekent niet alleen dat de operators en onderhoudspersoneel van een Total, Exxon, Shell geen werk meer hebben....(gemiddeld zo'n 3000 mensen per fabriek-locatie. Ook de onderaannemers, civiele bedrijven, mechanische (lassers, pijpfitters) Tel bij die 3000 ook per locatie maar 1000 onderaannemers per dag. Op het moment is het zo dat alle tanks (voorraden) vol zijn en dat productie gestopt is, of gedeeltelijk gestopt is. Het water staat nog lang niet aan de lippen, maar als de olieprijs over langere tijd kunstmatig laag gehouden wordt heeft dat verstrekkende gevolgen voor de economie !

Als dit doorgaat staan ze over een tijdje in de uitverkoop voor de Saudi's, hetgeen al bij GE (General Electrics Plastics ) is gebeurd, die zijn sinds een jaar overgenomen door SABIC (Saudi)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 01:04

Het is wel een gedoe rondom de olieprijs. Eerst was de prijs te hoog en werd er door leiders van bepaalde OPEC landen verteld dat er nog genoeg olie zou zijn en dat de productie niet in gevaar zou komen, er waren zelfs plannen om in te grijpen. Dat moest wel zo omdat Brazilie ook aan de deur staat te kloppen om hun velden meer te exploiteren.
De olieprijs daalt en taaadaaaa, de OPEC roept dat de olievoorraad maar tot 2010 gegarandeerd is. We zijn twee weken verder en nu ineens hoeft er niet zuiniger aan gedaan te worden. Misschien is het tijd dat de OPEC to make up their mind.

Ik ben het met je eens over die effecten op de economie en vooral de arbeidsplaatsen, maar ik geloof er ook wel een beetje in dat er dan op andere plekken (fysiek en overdrachtelijk) weer mogelijkheden worden gecreeerd. Misschien is er ook een balans in te vinden op een gegeven moment omdat de hele wereldproductie niet op -zeg- 30% van de faciliteiten gerealiseerd kan worden. Al die producten moeten uiteindelijk toch naar die pompen in Zeeuws Vlaandren en Amsterdam.

De voordelen liggen misschien bij de autoindustrie en vliegverkeer omdat nog hogere consumentenlasten te ontmoedigend zouden worden en tot een blijvend lage vraag zou leiden. Soort keep 'em rolling...

Is de deal van Sabic niet al voor de inzet van de crisis al rondgemaakt? Het zou ook een heel gewone overname kunnen zijn, maar dat zou ik zo niet weten, zou ik me even in moeten lezen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:31

In Londen is de kridietcrisis goed te merken- overal (aankomende) "redundancies"..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:55

Lovely schreef:
De voordelen liggen misschien bij de autoindustrie en vliegverkeer omdat nog hogere consumentenlasten te ontmoedigend zouden worden en tot een blijvend lage vraag zou leiden. Soort keep 'em rolling...

Is de deal van Sabic niet al voor de inzet van de crisis al rondgemaakt? Het zou ook een heel gewone overname kunnen zijn, maar dat zou ik zo niet weten, zou ik me even in moeten lezen.

SAbic is idd ongeveer een jaar geleden ten tonele vershenen, maar dat had o.a. te maken met de extra productie wereldwijd van...olie..."rest" product waarvan de bekenste : ethyleen is de basis voor alle kunsstoffen. GE kon met de normale kunsstofffen (denk aan bv curverbakjes, dashboards van auto's etc) niet meer concurreren. Sabic heeft de ambitie de grootste kunsstof (grondstoffen dan) producent ter wereld te worden.

2 weken geleden kwam ik bij de lokale vuilstort een operator tegen van een phenol fabriek (heb ik vorig jaar een project gedaan) die draaien nu op minder dan halve kracht. Het project dat we daar gedaan hebben was ter uitbreiding van de productie van 400.000T naar 600.000T per jaar dit was najaar 2007!....ook phenol wordt in kunsstoffen gebruikt om ze flexibel te maken + in medicijnen en autoindustrie.