Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Stelling: Je moet rekening houden met de Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 00:02

Bloos! omg heb ik nu echt zoooo fout gelezen?!
Ha nee ik zie wat ik gedaan heb, in je kleine lettertjes staat iets met holi *LOL* dat heb ik door elkaar gegooit, shannon is idd Prue maar die is er in seizoen 3 oid toch al uit gegaan omdat ze te veel kuren had op de set? Haha!

En nu ga ik echt niet meer offtopic Bloos wilde alleen even verklaren hoe ik zo dom kon zijn Bloos

Saphia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 01:08

Ik vind niet dat ik rekening moet houden met mensen die deelnemen aan de Ramadan. Zij kiezen hier zelf voor vanwege geloofsovertuigingen. Je kunt niet van iemand vragen of diegene niet in jouw buurt wil eten omdat je aan de Ramadan meedoet, het is een van je eerste levensbehoeften en dat kunnen zij respecteren evenals dat wij of in ieder geval ikzelf respecteer dat zij meedoen aan de Ramadan.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:11

Moderatoropmerking:
Dames, dit discussietopic gaat over de stelling in de titel. Het bespreken van acteurs/TV-series is inderdaad niet de juiste plaats ervoor.
Daar graag rekening mee houden. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:13

Mensen die aan de Ramadan doen heb ik respect voor. Maar dan kies je er ook voor om honger te krijgen als je anderen ziet eten. Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:36

PhG: is nogal offtopic dus ik heb je even ge-pm'd met wat antwoorden Ja

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:04

Ik moet eerlijk zeggen ja ik hield er op mijn werk wel rekening mee. Wij hadden daar twee meisjes die aan de Ramadan deden, we waren zowieso al een klein clubje. Zelf zeiden ze gewoon eten hoor, wij doen aan de Ramadan dat is onze keuze, wij mogen vanavond weer Haha!

Maar in een kantine waar iedereen komt en waar ze eten verkopen, Doei! je kan toch ook niet verbieden dat de kantine tussen Ramadan dicht gaat Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:19

Blue_Eyes schreef:
PhG: is nogal offtopic dus ik heb je even ge-pm'd met wat antwoorden Ja

Die moeite had je je kunnen besparen Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:47

Natasjaa schreef:
Ook als ik dat zou Weten, zou ik er mijn kopje soep niet voor laten staan hoor... Ik hang dat geloof niet aan, dus waarom zou ik dan mee-vasten?

Idd, hun keuze en dan moet men mij erop deze manier ook niet bij gaan betrekken.

pharagirlke schreef:
Het christelijke geloof, God zou de wereld in 7 dagen gebouwd hebben? Alles der op en der aan? En wij doen makkelijk een jaar over het bouwen van 1 huis? Knipoog

Men spreekt van respect naar andere mensen enz maar de tien geboden zeggen dat je maar 1 god mag vereren. Kortom: mensen die meerdere goden vereren leven in zonde, halleluja wat een respect! Enkel omdat ze anders denken leven ze in zonde!

Je mag ook vooral geen goden zoals geld, macht enz vereren. Maar wát had de katholieke kerk vroeger? Juistem, complete macht! En wat zouden ze dat doodgraag terug willen! Thank god dat mensen slim genoeg zijn geworden om te beseffen dat ene meneer geen hele wereldbol in 6 dagen kan maken. Knipoog

Bemin u naaste en je in principe mag je geen vooroordelen hebben, zoek voor de lol eens op hoeveel doden het christelijke geloof op zijn geweten heeft ivm kruistochten enz Knipoog

Noem jij dat logisch? Compleet tegen je eigen "regels" in gaan? En dat nog wel door degene die als "voorbeelden" staan voor het geloof? Ik niet, lees de bijbel voor de lol ook maar eens kritisch door, wonderbaarlijk hoe vaak die zichzelf tegen spreekt. Knipoog Ik kan nu effe geen letterlijke teksten geven. Is al lang geleden dat ik dat eens gedaan heb. Maar er staan echt dingen in die 20 pagina's later doodleuk weer ontkent worden Haha!

Het christelijke geloof is heus zo heilig niet en de bijbel verdient het lange na niet om boven de koran geplaatst te worden. Echt niet.

En de vraag waar ik als klein meisje verschrikkelijk boos door aangekeken werd door onze pastoor: "als god zoveel van zijn kinderen houd, waarom laat hij ze dan zo verschrikkelijk hard lijden?"

Niks realistisch of logisch aan dat geloof.

En daar geef ik je groot gelijk in.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:51

Als we daar dan hier op doorgaan, zal ik mijn antwoord ook maar posten. En nee, ik probeer niemand te overtuigen - dat is puur mijn uitleg, mijn mening, hoe ik het zie, niet mijn poging tot overtuigen.

De dingen die PG noemt (rijke RK Kerk, kruistochten, etc) zijn allemaal door mensen zo gedaan en niet door het geloof. De religie op zich is hartstikke logisch.
Dat de wereld door God in 6 dagen geschapen is, kun je zien zoals je het wilt zien. De een zal zeggen 'God is groter dan de mens, die kan dat wel' (en ik denk ook dat Hij het zou kunnen), zelf denk ik dat het meer te maken heeft met die dagen - dat dat geen dagen zijn zoals we ze nu kennen. Er staat ook: voor God is duizend jaar als een dag, en een dag als duizend jaar.

En wat dat respect betreft - ik heb best respect voor mensen die iets anders geloven dan ik. Ik denk alleen dat ze het fout hebben. Maar geldt dat niet voor iedereen? Dat je denkt dat wat jij gelooft waar is, en de rest niet? Anders is het toch niet jouw overtuiging?
Overigens staat er niet dat je respect moet hebben voor die mensen - wel dat je ze lief moet hebben. Daar zit een verschil in. Je kunt heel goed mensen liefhebben terwijl je het er niet mee eens bent wat ze doen. Ik geef les op een school waar ik met jongens werk in het criminele circuit. Die jongens gaan me stuk voor stuk aan het hart, ook al doen ze wat ze doen. Juist daarom werk ik met ze.

Ik lees de bijbel iedere dag, en ja, ook terwijl ik mijn hersens gebruik. Vertel jij mij maar eens waar ze elkaar tegenspreken dan!

En op de andere post van PG:

Als jouw dierbare sterft, staat die dan ook weer op uit de dood? Nee he? En is diegene dan gestorven om de mensheid te redden? Over het algemeen niet. Daarom dragen we dat niet om ons nek. Jezus heeft de dood overwonnen, dus daarmee geconfronteerd worden is voor hem geen probleem meer.

Tja, de wetenschap heeft weer eens bewezen dat iets niet kan. Ik heb dingen voor mijn ogen zien gebeuren waarvan de wetenschap zegt dat het niet kan - daar hecht ik dus niet zoveel waarde meer aan.

Je mag mij gerust kritische vragen stellen, daar heb ik geen moeite mee. En ik zal je daarom ook niet uitmaken voor respectloos. Dat vind ik alleen wel een beetje van de vooronderstelling dat ik dat wel zal zeggen... hoezo vooroordeel?

Het logische van het christelijk geloof? Het zit eigenlijk heel logisch in elkaar. God maakte de mens met een eigen wil. De mens koos ervoor om het verkeerde te doen, waardoor de hele wereld in de soep loopt. God wil het goedmaken en stuurt Jezus. Jezus leert ons: heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.

Heel erg simpel toch? Dat de mens het weer verpest, dat is God zijn fout niet. Of had jij liever een willoze marionet geweest?
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 26-09-08 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:54

Blue_Eyes schreef:
De dingen die PG noemt (rijke RK Kerk, kruistochten, etc) zijn allemaal door mensen zo gedaan en niet door het geloof. De religie op zich is hartstikke logisch.

De mensen waren toen gedreven door het geloof. Dus het heeft er zeker mee te maken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:59

Nee, die mensen hebben hun eigen keuzes gemaakt. Het ging de machthebbers in eerste instantie om macht en grondgebied, zoek maar eens op google.

Citaat:
Het beslissende verlies van het Byzantijnse leger tegen de Seltsjoekse Turken in de Slag bij Manzikert in 1071 zorgde voor de eerste bedes om hulp en troepen uit het westen. Het was dus niet alleen het heroveren van Jeruzalem, maar ook het bijstaan van het Byzantijnse leger tegen de Turken, het voorkomen van gebiedsuitbreiding van de islamieten, en het vergroten van de invloed van het westen in het oosten, waar op gemikt werd. De bede om hulp die keizer Alexius I van Byzantium in 1095 naar het westen stuurde was overigens eerder bedoeld als een verzoek om meer huurlingen en zeker niet om wat er door de paus en vele landhongerige edelen van gemaakt werd. De keizer zat dan ook flink met de kruisvaarders in zijn maag.

Ja, als je arme boeren vertelt dat ze rijkelijk beloond zullen worden en zeker in de hemel zullen komen als ze mee gaan vechten, dan gaan ze mee. Die mensen hadden geen nagel om hun gat te krabben. Zou jij niet meegaan, als je niet beter wist dan dat die mensen de waarheid spraken? Probeer je eens in te leven in iemand uit de 11e eeuw.

Maar goed, hoezo off topic?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:03

Wat is jou mening dan omtrent de heksenjachten?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:04

Ik zal je pb'en, want we gaan veel te ver off topic. Dit ging over rekening houden met de ramadan.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:17

Hmm in een kantine moet je natuurlijk eten, dus dan vind ik de vraag of jij alsjeblieft geen soep wil eten een beetje vreemd. Aan de andere kant vind ik wel dat je er rekening mee kan houden en het kan respecteren. Meisje bij mij op het werk deed ook aan de ramadan en die mocht om 8 uur (werk van 18:00-21:00) weer eten dus kreeg ze even een kwartiertje om wat te eten Lachen . Ik vind het zelf ook fijn als mensen mijn geloof respecteren (ik ben christen) dus zal ik dat bij anderen zeker weten ook doen Ja

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:16

Mensen, als we het over nederland hebben moeten we niet praten over de katholieke maar over de protestanse kerk Knipoog dat zijn wij namelijk van oorsprong af.

Gelukkig is de ramadan bijna voorbij, woensdag of donderdag is het suikerfeest.

Nogmaals terugkomen op wat ik eerder zei: ze hebben hier vrijheid van geloof, als ze willen dat andere zich ook aan hun geloof houden en hun geloof voorop stellen zullen ze in een islamitisch land moeten gaan wonen. En de meeste mensen die aan de ramadan doen zijn volgens mij juist uit een ander land gekomen, gezien de islam niet uit nederland afkomstig is.

Dus.. Het andere land vlucht je vandaan (vaak juist omdat er strijd is omwille van het geloof) maar een land waar je de vrijheid heb houd niet genoeg rekening met je? ofwel het is nergens goed genoeg

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:19

Niet elke moslim is een vluchteling Nagelbijten / Gniffelen De meesten zijn marokkanen en Turken, die wij hier zelf naar toe hebben gehaald als gastarbeider.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:20

Klopt, maar ook deze mensen zijn hierheen gegaan omdat het hier beter zou zijn Knipoog maar vinden het alsnog niet goed genoeg?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:21

smurffie schreef:
Mensen, als we het over nederland hebben moeten we niet praten over de katholieke maar over de protestanse kerk Knipoog dat zijn wij namelijk van oorsprong af.

Gelukkig is de ramadan bijna voorbij, woensdag of donderdag is het suikerfeest.

Nogmaals terugkomen op wat ik eerder zei: ze hebben hier vrijheid van geloof, als ze willen dat andere zich ook aan hun geloof houden en hun geloof voorop stellen zullen ze in een islamitisch land moeten gaan wonen. En de meeste mensen die aan de ramadan doen zijn volgens mij juist uit een ander land gekomen, gezien de islam niet uit nederland afkomstig is.

Dus.. Het andere land vlucht je vandaan (vaak juist omdat er strijd is omwille van het geloof) maar een land waar je de vrijheid heb houd niet genoeg rekening met je? ofwel het is nergens goed genoeg

Verward ??? De reformatie was pas in de 16e eeuw hoor... denk jij dat er voor die tijd geen Nederlanden waren?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:23

Van oorsprong zijn wij trouwens Germanen Haha!
En die opmerking dat ze het hier nog niet genoeg zouden vinden, vind ik wel behoorlijk op het randje Nagelbijten / Gniffelen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:24

Dat ben ik met je eens Mystica - sterker, ik vind hem eigenlijk niet kunnen!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:27

Als er in Nederland wordt gevast , ik geloof tussen carneval en pasen, dan doen de moslims er ook niks op uit toch. Zijn wij het dan weer die ons in ons eigen land moeten aanpassen aan de alochtonen??

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:30

Blue_Eyes @ waarneer je over geloof van nederland praat heb je het echter toch over protestant hoor Knipoog!

Mystica @ neem voorbeeld van ts dan is, word gezegt dat wij omwillen van hun geloof niet in de kantine zouden mogen eten, waar deze voor bedoelt is. Ofwel: waarneer je het niet doet en wat volgens diegene wel zou moeten is het hier dus niet naar haar zin? nietwaar?

Nadiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:31

Ik heb een vriendin op school die vast, aan haar vraag ik het vaak van vind je het erg dat ik wat ga eten. Zo ja, dan eet ik op een ander moment.

Mijn vriend is Turks, dus als we overdag bij elkaar zijn houd ik met alles rekening, ik weet van hem dat hij het alleen al heel moeilijk vind om mij geen kus te kunnen geven als je elkaar weer ziet. Ik zorg er dan ook voor dat hij zegmaar niet in de verleiding komt, zelfde met eten. Ik houd hier wel rekening mee.

Maar ik vind niet dat jij er in een kantine rekening mee hoeft te houden. Jij wilt graag je soepje kunnen eten, dan moet dat natuurlijk gewoon kunnen, daarvoor is de kantine.
Wat al vaak is gezegt, dan moeten de mensen die aan de Ramadan doen maar gaan lopen of iets, zij weten vast ook wel dat een kantine er is om te eten enz.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:36

smurffie schreef:
Blue_Eyes @ waarneer je over geloof van nederland praat heb je het echter toch over protestant hoor Knipoog!

Mystica @ neem voorbeeld van ts dan is, word gezegt dat wij omwillen van hun geloof niet in de kantine zouden mogen eten, waar deze voor bedoelt is. Ofwel: waarneer je het niet doet en wat volgens diegene wel zou moeten is het hier dus niet naar haar zin? nietwaar?

De nederlandse gebruiken zijn een mengeling van germaans en christelijk.
Je hebt in dit topic genoeg kunnen lezen dat de doorsnee moslim die aan de ramadan doet, niet van je verlangt dat jij niks eet. De persoon in het voorbeeld maakt of een grapje wat verkeerd is opgevat, óf is een nepmoslim, die moslim is om ergens tegenaan te kunnen trappen, zoals zovele.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:38

flyfly schreef:
Zijn wij het dan weer die ons in ons eigen land moeten aanpassen aan de alochtonen??

Hmm je kan toch gewoon rekening houden met iemand? Lachen Je gaat toch ook niet aan iemand die bv. dr hond net heeft laten inslapen een heel verhaal ophangen hoe leuk je hond wel niet is? Gewoon even rekening mee houden. Zo moeilijk is dat toch niet? Ik vind trouwens dat mensen die hier al heel lang wonen en gewoon "meedraaien" in Nederland dezelfde plek als ons hebben in de maatschappij. En je kan natuurlijk nooit altijd rekening houden altijd met iedereen (zoals in de kantine als jezelf ook gewoon moet eten) Knipoog maar ik denk dat het ook een beetje je houding is tegenover godsdiensten en buitenlanders.