God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:00

Dat is duivels! ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:02

Blue Eyes, Harry Potter is niet eng, hoor! ;)
Ik denk dat God ons ook creativiteit gegeven heeft en dat we daar gebruik van mogen maken! *D
Laatst bijgewerkt door detour op 16-03-09 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:04

Bang dat je licht naar me stuurt? Heb ik niet nodig. Jezus is het licht der wereld ;)

Hm... mijn kind kennende en ziend waar ze op reageert, denk ik wel dat ze Harry Potter eng vindt. En dat is dan niet de tovenarij ;) Maar als je het niet erg vindt probeer ik het liever niet uit - ik heb er de afgelopen tijd al genoeg doorwaakte nachten op zitten...

Edit: typo

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:05

faye schreef:
Dat is duivels! ;)

Hheeee>???!!!!
Ik heb altijd gedacht dat black magic als "fout" werd gezien en dat god juist "het" licht was :7

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:06

Onassa schreef:
faye schreef:
Dat is duivels! ;)

Hheeee>???!!!!
Ik heb altijd gedacht dat black magic als "fout" werd gezien en dat god juist "het" licht was :7

Ik ook, dus weet ook niet precies hoe Faye hier nu bij komt - ik heb iets heel anders geleerd. Zal die site eens gaan bekijken van de week, nu geen tijd voor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:07

Maar wat is black en wat is goed?
Daar zijn de meningen over verdeeld ;)

ALs iemand energie of licht wil sturen naar iemand dan wordt dat door de kerk als duivels gezien. Dus als ik energie en licht naar BE wil sturen dan ben ik volgens de kerk de duivel. Snappie? ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:09

Ik ben daar niet zo in thuis, ben trouwens gek op zwart hoor, maar een portie licht mag je mij wel sturen nu :+
Uhhhh, het liefst zonlicht dan he ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:14

Zonlicht, goed plan! *D

Nog 1 opmerking - iedereen wordt nu nieuwsgierig ;)
De school van mijn dochter is overigens zó ontzettend extreem, dat je nu ziet dat er vanuit de hele wijk waar de school staat, kinderen van ongelovige ouders worden opgegeven - want het onderwijs en de sfeer zijn er zo goed. En die wachtlijst maar groeien! ;) Ja, de basis is heel duidelijk aangegeven. In het dagelijks leven is het een school met gewoon een heel fijne sfeer. Natuurlijk wordt er over Jezus gesproken. Maar niet meer of minder dan op een andere christelijke basisschool waar dan ook in dit land.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:51

Ik heb zelf ook op een christelijke mavo gezeten, gewoon omdat die goed en dichtbij was.
Maar ben zelf niet gelovig.
Dus er zullen wel vaker ongelovige op gelovige scholen zitten.
Ik was denk ik wel een erge zondaar...ik draaide namelijk in de pauze shaggies van de velletjes van de zak bijbel.
Dus ik heb heel wat stukjes bijbeltekst weg gerookt. :o

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:53

Whahahahaha!!!! _O-

Zou Darwinpapier net zo goed fikken? :')

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:54

Ik heb geen idee....maar dat bijbel papier was zo lekker dun, bijna het zelfde als vloei, dus ja....je wilt toch roken he :+

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:57

Nou, als je zijn teksten hebt geinhaleerd, ben je al een heel eind op weg richting vroomheid, meis! O:)

Welke vertaling was het? :D

* gaat beetje offtopic, sorry. :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:31

faye schreef:
ALs iemand energie of licht wil sturen naar iemand dan wordt dat door de kerk als duivels gezien. Dus als ik energie en licht naar BE wil sturen dan ben ik volgens de kerk de duivel. Snappie? ;)

Wat een uit je duim gezogen onzin, in al jouw berichten zit zo'n sarcastische en minachtende ondertoon, zou je ook wat minder negatief kunnen reageren en wat meer openstaan voor de mening van een ander?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:55

oh annelies, dus als ik met overledenen communiceer en met mijn handen energie kan geven en pijn wegnemen dan is dat volgens de kerk niet duivels? Op de diverse sites wordt iets heel anders beweerd.

@Onassa: hahahahaha geweldig!!!!!!

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:11

_Sigrid_ schreef:
Ok...maar nu ik dus als mens wél van God, Jezus en de bijbel gehoord heb, maar heb besloten om hier niet in te geloven...dan ben ik dus eigenlijk eigenwijs en verkeerd bezig..ook al probeer ik goed te leven. :o

Even iets anders:
Geloven bestaat ook voor een groot deel uit interpretaties. Ik zal kort uiteenzetten wat mijn interpretaties zijn en ben ook wel benieuwd naar die van jullie.

Ik heb jaren op zowel katholieke als christelijke scholen gezeten, mijn moeder is katholiek maar niet actief met geloof bezig. Zelf zijn wij niet gedoopt en volledig vrij gelaten in onze keuze. Mijn zus, mijn broertje en ik zijn overtuigd van Darwins evolutietheorie. Mijn broer is agnost.

God is voor mij een baken van hoop voor mensen die daar in geloven. Een referentiekader en een spiegel. Ik vind het prima dat mensen geloven en zich hier goed bij voelen en hier steun en kracht uit halen. Ik zoek het echter in mezelf en in de mensen die het dichts bij mij staan. Ik hoop (en wil) dat zij mij tot de orde roepen als ik misstappen bega. Ik geloof niet in een hogere macht een eindoordeel uitspreekt. Ik denk dat het leven afgelopen is, als ik doodga en dat er niet zoiets is als een hiernamaals. Het klinkt misschien wat simpel, maar volgens mij is het dan gewoon afgelopen. Want waarom zou het eigenlijk verder moeten gaan?

Jezus is voor mij een historische persoon die een revolutie in gang heeft gezet met betrekking tot bezinning op het eigen handelen en denken. Ik weet alleen niet zo goed wat ik me moet voorstellen bij "zoon" van God omdat dit nooit een fysiek gegeven kan zijn geweest. En dat Maria onbevlekt ontvangen is gaat er bij mij helaas ook niet in. (Ik denk dat Jozef gewoon de biologische vader is...) Evenals het over water lopen en de deling van de broden en de vis. Ik beschouw deze beschrijvingen als metaforen (als je iets graag wilt, dan kan het....liefde kun je onbeperkt delen, met hoeveel je ook bent enz). Ik denk dat Jezus een groot denker en filosoof was en dat hij anderen daarmee inspireerde. Hij zal wel veel charisma hebben gehad.

De kerk is voor mij het instituut dat door mensen in het leven is geroepen om het geloof een plek te geven en met anderen gelovigen samen te komen. Echter, als God overal is...waarom moet je dan naar de kerk om contact te maken? De kerk zie ik dus meer als een ontmoetingsplek van gelovigen dan "het huis van God". Maargoed, mensen schijnen zaken toch graag concreet te willen maken of iets "tastbaars" te hebben.
Verder verbaas ik me nog altijd over de veelheid van gemeentes die er binnen het christelijk geloof bestaan. Dat kan toch ook nooit de bedoeling zijn geweest als je allemaal één doel voor ogen hebt?
En neem de katholieken met hun pracht en praal. Ik weet nog goed het verhaal van de koopman die aan Jezus vraagt wat hij kan doen om nóg een beter mens te worden en Jezus antwoord hem dat hij zich moet ontdoen van zijn rijkdommen. Dat hoofdstuk hebben de katholieken blijkbaar niet zo goed gelezen... En in dat opzicht is het ook een invloedrijk instituut geweest dat zelf láng niet altijd volgens de geboden heeft geleefd ("Gij zult niet doden" was bij de Spaanse Inquisitie blijkbaar ook even vergeten)
De kerk heeft ook heel wat schade aangericht.

De bijbel vind ik nog steeds een fascinerend boek (boeken) om te lezen. Maar wederom beschouw ik de verhalen als een reeks historische verhandelingen over samenlevingen in andere tijden. Kort door de bocht: het is nogal gedateerd en veel zaken zijn niet meer van deze tijd. Zo is de positie van de vrouw niet overal even voordelig en ook dieren komen er soms niet zo goed vanaf. Dat zijn zaken waar nu gewoon anders over gedacht wordt. Verder worden er een aantal gebeurtenissen beschreven die volgens mij niet, maar volgens anderen wel, letterlijk genomen moeten worden.... Het opengaan van de zee acht ik niet onmogelijk, maar ik wijs in deze zin een natuurverschijnsel aan als oorzaak (zoals ook de zee zich terugtrok vlak vóór de tsunami)

Zo...dat was het. :D Moet zeggen dat ik het nu wel een hele interessante discussie begin te vinden. We zijn het welles-nietes niveau een beetje ontstegen geloof ik.

@sigrid, je geeft heel open jouw mening, zonder grof te worden. Zij inderdaad het welles/ nietes niveau onstegen. Dat wil niet zeggen dat we het eens zijn, maar wel dat er normaal gesproken wordt.
@sigrid, als je hebt besloten om niet in God, Jezus en bijbel te geloven, is dat je persoonlijke keuze. Hoe goed je ook bent qua gedrag of daden, je hebt God dan vergeten.

Ik geef nu een antwoord, dat is mijn mening/ visie. Wordt wel een lange lap, maar hopelijk wel duidelijk. Besef ook wel dat dit hard klinkt.

Kerk God, geeft zelf aan dat we een gemeente/ kerk moeten vormen om elkaar te versterken en te vermanen en om God te eren. Staat meerdere keren in de bijbel genoemd.
Helaas zijn er meerdere redenen voor het ontstaan van veel kerkstromingen. De diversiteit in mensen, invloed van satan/ afdwaling van de bijbel en macht/ mensen op een voetstuk.
Doordat er zoveel verschillende mensen zijn die qua smaak en diversiteit zo afwijken, zullen er ook verschillende kerken zijn. Er is ook nog goed en kwaad, het kwade wordt gepromoot door de duivel (als je hier niet in geloofd, klinkt dit erg vreemd). Wat is de bedoeling van de duivel, zoveel mogelijk mensen weghouden bij God & Jezus. Hoe doet hij dit, door het zaaien van verwarring en misleiding en vooral door het influisteren, dat de ik in ieder mens, het belangrijkste is. Het lijkt bijbels, maar het fundament is dit niet.

Je opmerking over niet actief gelovig ofwel lauw gelovig is voor God hetzelfde als niets doen met hetgeen wat je gehoord hebt. Dat is het grootste probleem binnen alle kerken en gelovigen momenteel.
Ik ben jarenlang, naar een passieve kerk gegaan, dan raakt het geloof je niet, je leest, je hoort, maar gaat oor in en het ander oor weer uit.

Ik denk dat het instituut katholieke kerk, in basis de kern van het echte Christelijke geloof mist, met name het vaticaan (pracht) en mens verering (heiligen & maria), zijn m.i. niet bijbels. Dat wil niet zeggen dat er geen oprechte katholieken zijn die met heel hun hart in God geloven, die zijn er, dat weet ik zeker. Ook beweer ik niet dat mijn kerk of die kerk de beste is, overal, is wel een kritische opmerking mogelijk. Volgens de bijbel, was de enige zonder fouten Jezus.

Jezus & God en bijbel deze hebben alle drie met elkaar te maken. Als je de bijbel niet geloofd, als woord van God, dan mis je een deel. Geloof je wel in God, maar niet in Jezus als Zoon van God, dan mis je ook een stuk. Waar staat dat uitgelegd, in de bijbel. Moeilijk te begrijpen, maar die samenhang is essentieel.
Daarnaast is voor mij de bijbel een woord ingegeven door God en opgeschreven door mensen. Doordat mensen zich erin herkennen, is de bijbel m.i. tijdloos. De bijbel is wel heel complex, bevat historische feiten/ beschrijvingen en voorspellende geschriften. Daarnaast hetzelfde als wat BlueEyes al aangeeft, er is ook weer een verband tussen OT en NT. Sommige zaken zijn symbolisch bedoeld, veel andere dingen letterlijk.

Iets persoonlijker
Ik ben door mijn ouders, lauw katholiek opgevoed. (Gedoopt en communie gedaan, maar spraken daar nooit echt over). In middelbare schooltijd (christelijke school) en studententijd (HTS), verdiept in biologie etc., daardoor gedacht dat evolutietheorie en oerknal e.d. waar waren. Praktisch weinig met geloof gedaan, begreep het niet en snapte niet wat iedereen nou moest met kaarsjes aansteken en bidden tot een beeld en lezen in een oud boek. Pas veel later, in gaan zien dat er meer was. Jarenlang een beetje geloofd, stukjes gehoord, maar nooit echt actief ermee bezig. Nu voor 100% achter het geloof, compleet vrijwillig en het geeft enorme rust.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:19

faye schreef:
oh annelies, dus als ik met overledenen communiceer en met mijn handen energie kan geven en pijn wegnemen dan is dat volgens de kerk niet duivels? Op de diverse sites wordt iets heel anders beweerd.

@Onassa: hahahahaha geweldig!!!!!!

Er zijn ook christenen die kunnen genezen met hun 'blote' handen, het ligt er maar net aan hoe je het brengt.

Maar mijn vraag was serieus bedoeld hoor.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:27

detour schreef:
Blue Eyes, Harry Potter is niet eng, hoor! ;)
Ik denk dat God ons ook creativiteit gegeven heeft en dat we daar gebruik van mogen maken! *D

Het zijn wel onderwerpen waar je kritisch op moet zijn als christen. Is het echt onschuldig of zit er meer achter? Kan mij heel goed voorstellen dat gevoelige kinderen hierover wel nachtmerries e.d. krijgen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:28

Faye, prima dat je je mening geeft, daar is het een discussie voor, maar alsjeblieft hou het bij je mening, en presenteer die mening niet als feit.

Mijn mening :D

God is niet iemand, geen man of vrouw, die ergens in de lucht op een wolk zit. God is een aanwezigheid.
Iemand die over ons waakt en ons onze zonden vergeeft wanneer we daar om vragen/wanneer we sterven.

Jezus is een persoon die zegt de zoon van god te zijn. Imo is hij inderdaad de zoon van Jozef en Maria. Hij was erg inteligent, een goed persoon, maar imo een persoon met een erg groot ego, door zichzelf tot de messias te bombarderen. Dat was hij volgens mij niet, hij was een normaal mens, slechts inteligenter dan de gemiddelde mens. Hij probeerde zeker goed te doen, en deed dat ook, maar hij was niet goddelijk. Dat is ook de reden dat hij is gekruisigd.

De kerk is inderdaad een plek om samen te komen, om samen over god te praten, raad te vragen over andere dingen, om te biechten, om om hulp te vragen die je meestal ook krijgt.

De bijbel is een boek dat geschreven is door mensen (soms dmv mondelinge overleveringen) die getuige zijn geweest van hetgeen in de bijbel beschreven wordt. Het bestaat uit samengevoegde "boeken" van verschillende personen. Ieder persoon heeft vanuit zijn eigen belevingswereld geschreven, dus sommige dingen zullen letterlijk gebeurd zijn, anderen zijn geschreven vanuit interpretatie van de schrijver. Het is een boek dat niet aangepast is in de loop der jaren, alleen maar vertaald.

Het vaticaan/de paus De paus is niet de vertegenwoordiger van god op aarde, maar de vertegenwoordiger van het vaticaan. Het vaticaan is een misterieus gezelschap, dat imo vaak het gezag van de kerk/de bijbel, misbruikt om geheimen te beschermen en mensen in "bedwang" te houden.

Anoniem

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:29

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:30

Ow ja, mijn kind mag gerust naar een Winx/HP/Tovenaars-feestje, als hij/zij dat wil. Ik ben zelf ook erg fan van HP, net als van horror, bovennatuurlijke, magische films en boeken :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:59

Lyonesse schreef:
De bijbel is een boek dat geschreven is door mensen (soms dmv mondelinge overleveringen) die getuige zijn geweest van hetgeen in de bijbel beschreven wordt.

Kijk maar naar de eerste dagen uit Genesis.
Voordat God de mens schiep, liepen de schrijvers van de Bijbel daar natuurlijk al met een pen en een notitieblokje naar te kijken. 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:02

Lyonesse schreef:
Ow ja, mijn kind mag gerust naar een Winx/HP/Tovenaars-feestje, als hij/zij dat wil. Ik ben zelf ook erg fan van HP, net als van horror, bovennatuurlijke, magische films en boeken :D

+:)+

Dat vind ik wel fijn om te horen, iemand die gelovig is, maar wel open minded!

Als ik lees op de site van de school (link die blue_eyes) en bijbelenonderwijs, krijg ik toch een heel ander beeld. Daar is zelfs homeopathie een probleem. Ik vind dat erg extreem en ik vind het dus ook jammer dat kinderen op die manier opgevoed worden. Zitten jouw kinderen op een dergelijke extreme school? Ik kan mij voorstellen dat er dan wel een contrast is in de opinie thuis en op school.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:02

oomens schreef:
Lyonesse schreef:
De bijbel is een boek dat geschreven is door mensen (soms dmv mondelinge overleveringen) die getuige zijn geweest van hetgeen in de bijbel beschreven wordt.

Voordat God de mens schiep, liepen de schrijvers van de Bijbel daar natuurlijk al met een pen en een notitieblokje naar te kijken. 8)7

Dan heb je het ook over een van de weinige stukken die niet zijn opgeschreven door ooggetuigen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:04

faye schreef:
Lyonesse schreef:

+:)+

Dat vind ik wel fijn om te horen, iemand die gelovig is, maar wel open minded!

Als ik lees op de site van de school (link die blue_eyes) en bijbelenonderwijs, krijg ik toch een heel ander beeld. Daar is zelfs homeopathie een probleem. Ik vind dat erg extreem en ik vind het dus ook jammer dat kinderen op die manier opgevoed worden. Zitten jouw kinderen op een dergelijke extreme school? Ik kan mij voorstellen dat er dan wel een contrast is in de opinie thuis en op school.

Homeopathie een probleem? :oo
Ik dacht dat ik 'streng' was opgevoed maar dit soort dingen worden bij ons dan wel gerelativeerd...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:11

oomens schreef:
Lyonesse schreef:

Je leest de rest niet oomens. Er staat ook dat het soms via overleveringen gebeurde, er staat ook dat niet alles letterlijk gebeurd is, dat sommige dingen vanuit de belevingswereld van de schrijver geschreven zijn. En weet je? Of alles wat er in staat, waar is of niet, maakt helemaal uit. Het gaat om de moraal die je er uit trekt. Niet of er nou 2 of 3 koningen naar de pasgeboren jezus kwamen kijken, om mijn part waren het er 10 :D
Ik geloof niet dat god de wereld letterlijk zo heeft gemaakt als in de bijbel staat, ik weet niet of hij dat uberhaupt wel gedaan heeft. Ik geloof niet in de evolutietheorie en ik geloof niet in de oerknal. Ik weet niet waar de aarde vandaan komt, of de mens, feit is dat we er zijn. Misschien is de aarde er altijd wel geweest? Net als dat het heelal oneindig is?
Maar altijd en oneindig zijn nou eenmaal begrippen die voor mensen erg moeilijk te bevatten zijn ;)