Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Onassa schreef:faye schreef:Dat is duivels!
Hheeee>???!!!!
Ik heb altijd gedacht dat black magic als "fout" werd gezien en dat god juist "het" licht was
faye schreef:ALs iemand energie of licht wil sturen naar iemand dan wordt dat door de kerk als duivels gezien. Dus als ik energie en licht naar BE wil sturen dan ben ik volgens de kerk de duivel. Snappie?
_Sigrid_ schreef:Ok...maar nu ik dus als mens wél van God, Jezus en de bijbel gehoord heb, maar heb besloten om hier niet in te geloven...dan ben ik dus eigenlijk eigenwijs en verkeerd bezig..ook al probeer ik goed te leven.![]()
Even iets anders:
Geloven bestaat ook voor een groot deel uit interpretaties. Ik zal kort uiteenzetten wat mijn interpretaties zijn en ben ook wel benieuwd naar die van jullie.
Ik heb jaren op zowel katholieke als christelijke scholen gezeten, mijn moeder is katholiek maar niet actief met geloof bezig. Zelf zijn wij niet gedoopt en volledig vrij gelaten in onze keuze. Mijn zus, mijn broertje en ik zijn overtuigd van Darwins evolutietheorie. Mijn broer is agnost.
God is voor mij een baken van hoop voor mensen die daar in geloven. Een referentiekader en een spiegel. Ik vind het prima dat mensen geloven en zich hier goed bij voelen en hier steun en kracht uit halen. Ik zoek het echter in mezelf en in de mensen die het dichts bij mij staan. Ik hoop (en wil) dat zij mij tot de orde roepen als ik misstappen bega. Ik geloof niet in een hogere macht een eindoordeel uitspreekt. Ik denk dat het leven afgelopen is, als ik doodga en dat er niet zoiets is als een hiernamaals. Het klinkt misschien wat simpel, maar volgens mij is het dan gewoon afgelopen. Want waarom zou het eigenlijk verder moeten gaan?
Jezus is voor mij een historische persoon die een revolutie in gang heeft gezet met betrekking tot bezinning op het eigen handelen en denken. Ik weet alleen niet zo goed wat ik me moet voorstellen bij "zoon" van God omdat dit nooit een fysiek gegeven kan zijn geweest. En dat Maria onbevlekt ontvangen is gaat er bij mij helaas ook niet in. (Ik denk dat Jozef gewoon de biologische vader is...) Evenals het over water lopen en de deling van de broden en de vis. Ik beschouw deze beschrijvingen als metaforen (als je iets graag wilt, dan kan het....liefde kun je onbeperkt delen, met hoeveel je ook bent enz). Ik denk dat Jezus een groot denker en filosoof was en dat hij anderen daarmee inspireerde. Hij zal wel veel charisma hebben gehad.
De kerk is voor mij het instituut dat door mensen in het leven is geroepen om het geloof een plek te geven en met anderen gelovigen samen te komen. Echter, als God overal is...waarom moet je dan naar de kerk om contact te maken? De kerk zie ik dus meer als een ontmoetingsplek van gelovigen dan "het huis van God". Maargoed, mensen schijnen zaken toch graag concreet te willen maken of iets "tastbaars" te hebben.
Verder verbaas ik me nog altijd over de veelheid van gemeentes die er binnen het christelijk geloof bestaan. Dat kan toch ook nooit de bedoeling zijn geweest als je allemaal één doel voor ogen hebt?
En neem de katholieken met hun pracht en praal. Ik weet nog goed het verhaal van de koopman die aan Jezus vraagt wat hij kan doen om nóg een beter mens te worden en Jezus antwoord hem dat hij zich moet ontdoen van zijn rijkdommen. Dat hoofdstuk hebben de katholieken blijkbaar niet zo goed gelezen... En in dat opzicht is het ook een invloedrijk instituut geweest dat zelf láng niet altijd volgens de geboden heeft geleefd ("Gij zult niet doden" was bij de Spaanse Inquisitie blijkbaar ook even vergeten)
De kerk heeft ook heel wat schade aangericht.
De bijbel vind ik nog steeds een fascinerend boek (boeken) om te lezen. Maar wederom beschouw ik de verhalen als een reeks historische verhandelingen over samenlevingen in andere tijden. Kort door de bocht: het is nogal gedateerd en veel zaken zijn niet meer van deze tijd. Zo is de positie van de vrouw niet overal even voordelig en ook dieren komen er soms niet zo goed vanaf. Dat zijn zaken waar nu gewoon anders over gedacht wordt. Verder worden er een aantal gebeurtenissen beschreven die volgens mij niet, maar volgens anderen wel, letterlijk genomen moeten worden.... Het opengaan van de zee acht ik niet onmogelijk, maar ik wijs in deze zin een natuurverschijnsel aan als oorzaak (zoals ook de zee zich terugtrok vlak vóór de tsunami)
Zo...dat was het.Moet zeggen dat ik het nu wel een hele interessante discussie begin te vinden. We zijn het welles-nietes niveau een beetje ontstegen geloof ik.
faye schreef:oh annelies, dus als ik met overledenen communiceer en met mijn handen energie kan geven en pijn wegnemen dan is dat volgens de kerk niet duivels? Op de diverse sites wordt iets heel anders beweerd.
@Onassa: hahahahaha geweldig!!!!!!
detour schreef:Blue Eyes, Harry Potter is niet eng, hoor!![]()
Ik denk dat God ons ook creativiteit gegeven heeft en dat we daar gebruik van mogen maken!
Lyonesse schreef:De bijbel is een boek dat geschreven is door mensen (soms dmv mondelinge overleveringen) die getuige zijn geweest van hetgeen in de bijbel beschreven wordt.
Lyonesse schreef:Ow ja, mijn kind mag gerust naar een Winx/HP/Tovenaars-feestje, als hij/zij dat wil. Ik ben zelf ook erg fan van HP, net als van horror, bovennatuurlijke, magische films en boeken
oomens schreef:Lyonesse schreef:De bijbel is een boek dat geschreven is door mensen (soms dmv mondelinge overleveringen) die getuige zijn geweest van hetgeen in de bijbel beschreven wordt.
Kijk maar naar de eerste dagen uit Genesis.
Voordat God de mens schiep, liepen de schrijvers van de Bijbel daar natuurlijk al met een pen en een notitieblokje naar te kijken.
faye schreef:Lyonesse schreef:Ow ja, mijn kind mag gerust naar een Winx/HP/Tovenaars-feestje, als hij/zij dat wil. Ik ben zelf ook erg fan van HP, net als van horror, bovennatuurlijke, magische films en boeken
![]()
Dat vind ik wel fijn om te horen, iemand die gelovig is, maar wel open minded!
Als ik lees op de site van de school (link die blue_eyes) en bijbelenonderwijs, krijg ik toch een heel ander beeld. Daar is zelfs homeopathie een probleem. Ik vind dat erg extreem en ik vind het dus ook jammer dat kinderen op die manier opgevoed worden. Zitten jouw kinderen op een dergelijke extreme school? Ik kan mij voorstellen dat er dan wel een contrast is in de opinie thuis en op school.
oomens schreef:Lyonesse schreef:De bijbel is een boek dat geschreven is door mensen (soms dmv mondelinge overleveringen) die getuige zijn geweest van hetgeen in de bijbel beschreven wordt.
Kijk maar naar de eerste dagen uit Genesis.
Voordat God de mens schiep, liepen de schrijvers van de Bijbel daar natuurlijk al met een pen en een notitieblokje naar te kijken.