Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:53

Hier hadden ze twee containers voor de stembiljetten en die zaten al bijna vol! Hoop dat het een goed teken is.
Zag online een lijstje mensen die veel kennis hebben op het gebied van IT, AI en cybersecurity. En bij D66 was dat ook nog eens een vrouw, dus daar heb ik op gestemd.

Hoop dat vooral PVV stemmers zich tegen laten houden door slecht weer O:)

Ik merk dat ik het best spannend vind dit jaar. Ik hoop zo dat we weer een verstandig kabinet krijgen, met mensen die samen het land en de mensen vooruit willen helpen. In plaats van die politici die ongefundeerd dingen roepen en vooral zichzelf heel belangrijk vinden.

Gnome

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:55

Jammer die opmerking over pvv stemmers.. Ik hoop dat juist iedereen op komt dagen. Ongeacht welke partij ze gaan stemmen. Simpelweg omdat het je recht is in deze democratie.

Muronia

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:59

Tja, dat is de toon in dit topic he. Pvv stemmers zijn laag opgeleid, dom en aso. Mijn stem is even belangrijk als die van een ander en die heb ik weloverwogen aan Geert gegeven. Gezien de poll ben ik ook niet de enige, maar ik kan begrijpen dat mensen dat hier niet durven delen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:02

ruitje schreef:
Ik snap die hevige reacties op Anjali niet zo, dat mag toch gewoon een reden zijn om op een partij te stemmen :o

Hier staat al 3 jaar achter elkaar een leus met krijt op de grond voor het stembureau. Vorige jaren echt partijen( links)

Vandaag dit

Kies klimaat, kies groen

[ Afbeelding ]

Mogen ze wmb ook wegspoelen met water. Aandoenlijk. Maar vind het nogal ongepast.

En inderdaad, vind het soms ook hinderlijk hoe fel er gereageerd wordt. Tuurlijk, discussie en tegenargumenten zijn prima. Daar is het een forum voor. Als je het niet kan hebben dat iemand iets zegt moet je niet reageren. Maar soms vinden andere mensen gewoon andere dingen belangrijk, zo is het leven. Daar hoef je niet eeuwig over door te eikelen.
Laatst bijgewerkt door Raineri op 29-10-25 18:04, in het totaal 2 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:03

Ik heb net gestemd, hier zaten de stembuskliko's ook al zowat vol!

Ach Muronia kom eens uit die slachtofferrol, je blijft dat maar herhalen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 18:04

prompter schreef:
Ik heb net gestemd, hier zaten de stembuskliko's ook al zowat vol!

Ach Muronia kom eens uit die slachtofferrol, je blijft dat maar herhalen.

Is dit echt nodig?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:04

Muronia schreef:
Tja, dat is de toon in dit topic he. Pvv stemmers zijn laag opgeleid, dom en aso. Mijn stem is even belangrijk als die van een ander en die heb ik weloverwogen aan Geert gegeven. Gezien de poll ben ik ook niet de enige, maar ik kan begrijpen dat mensen dat hier niet durven delen.

Het ligt vast niet aan de toon van de PVV-stemmers zelf. Die is totaal niet vijandig enzo…

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:05

Ik snap inderdaad niet dat je weloverwogen op de PVV kunt stemmen. Waar ik me bij BBB, SGP en VVD echt nog wel wat voor kan stellen (hoewel ik dan ook denk 'doe het niet!', heeft iedereen andere belangen en denkbeelden), is dat er bij de PVV gewoon echt niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:05

In dit topic is daar helemaal niets over gezegd bij mijn weten. Niemand heeft het hier over dom en asociaal, dat woorden in de mond leggen van anderen, dat word ik wel eens zat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:08

Tiggs schreef:
Hier hadden ze twee containers voor de stembiljetten en die zaten al bijna vol! Hoop dat het een goed teken is.
Zag online een lijstje mensen die veel kennis hebben op het gebied van IT, AI en cybersecurity. En bij D66 was dat ook nog eens een vrouw, dus daar heb ik op gestemd.

Hoop dat vooral PVV stemmers zich tegen laten houden door slecht weer O:)

Ik merk dat ik het best spannend vind dit jaar. Ik hoop zo dat we weer een verstandig kabinet krijgen, met mensen die samen het land en de mensen vooruit willen helpen. In plaats van die politici die ongefundeerd dingen roepen en vooral zichzelf heel belangrijk vinden.

Cybersecurity was voor mij ook een belangrijke om op D66 te stemmen :).

Wat ik dus zojuist gedaan heb.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:14

prompter schreef:
In dit topic is daar helemaal niets over gezegd bij mijn weten. Niemand heeft het hier over dom en asociaal, dat woorden in de mond leggen van anderen, dat word ik wel eens zat.

Eens maar opmerkingen over ik hoop dat PVVers thuisblijven, is toch ook totaal onnodig? Dat lokt alleen maar ellende uit. Gewoon niet doen. (jij zei het niet trouwens)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:15

Tja, ik ken redelijk wat pvv stemmers , in onze gemeente was 25 % voor bij de vorige verkiezingen en heel eerlijk? Daar zitten een paar slimme gasten bij , echter het merendeel is niet echt een groot licht. Die zijn ook het handigst te bespelen, helaas.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:16

Tiggs schreef:
Ik snap inderdaad niet dat je weloverwogen op de PVV kunt stemmen. Waar ik me bij BBB, SGP en VVD echt nog wel wat voor kan stellen (hoewel ik dan ook denk 'doe het niet!', heeft iedereen andere belangen en denkbeelden), is dat er bij de PVV gewoon echt niet.

Dat hoef je ook niet te snappen. Maakt nog niet dat je hoeft te zeggen dat die mensen hopelijk weg blijven van het stemmen. Die hebben net zoveel stemrecht. Zou iedereen maar eens gebruik maken van dat recht.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:18

BigOne schreef:
Tja, ik ken redelijk wat pvv stemmers , in onze gemeente was 25 % voor bij de vorige verkiezingen en heel eerlijk? Daar zitten een paar slimme gasten bij , echter het merendeel is niet echt een groot licht. Die zijn ook het handigst te bespelen, helaas.

Denk dat je deze verdeling bij meer partijen kunt maken. Ik stem zelf geen PVV maar ken er wel veel en die zijn allemaal hoogopgeleid.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:19

Gnome schreef:
prompter schreef:

Eens maar opmerkingen over ik hoop dat PVVers thuisblijven, is toch ook totaal onnodig? Dat lokt alleen maar ellende uit. Gewoon niet doen. (jij zei het niet trouwens)

Dat ben ik helemaal met je eens. Iedereen moet kunnen stemmen op degene waar die het meeste vertrouwen in heeft.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:21

Ik ken er ook erg veel die PVV stemmen… en die zijn allemaal laagopgeleid en snappen niet goed hoe onze democratie precies werkt.

Het zijn wel aardige mensen hoor. Ik breng er veel tijd mee door met een paar (werk).

Bij m’n vorige werk (Hema) stemden er heel veel PVV. Maar daar hoorde ik regelmatig opmerkingen als: “er zitten tegenwoordig echt te veel zwarten in de bus. De hele bus zit er in de ochtend vol mee”. :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:27

Dacht zoek het even op. De meeste laagopgeleiden stemmen PVV, CDA, SP, FvD. Ligt niet zo gek ver uit elkaar. Volt duidelijk de meest hoogopgeleide stemmers.

Afbeelding

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:29

Hier heel lang getwijfeld. Eerst over alles. CDA en D66 vind ik nu erg fijn.

Wat eerder ook al gezegd, ik wil graag politici in de 2kamer. Dacht ik eerst anders over (we moeten eens wat anders als al dat meegewaai), maar dat was geen succes afgelopen regeerperiode. Sommige partijen zijn ineens zo groot dat er mensen in de kamer komen die niet weten hoe ze dat moeten doen, laat staan een minister post.

Bij de stemwijzer was de CDA het dichtste bij, dus die gestemd

Wat betreft PVV stemmen, dat mag gewoon. Ik denk ook dat zij de grootste worden. De schaamte is er af. En ik vind het dus ook stom dat ze gelijk worden uitgesloten door veel partijen. Als Nederland PVV stemt, dan hebben ze t recht om in de regering te komen vind ik. Dan kunnen se wel zeggen, dat willen we niet, masr volgens mij heb je niet zoveel te willen. Nederland is democratisch en als dat pvv is, dan is dat PVV

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:29

Tiggs schreef:

2 collega's van mij die hadden het erover, de ene had al gestemd en vertelde dat hij op JA21 had gestemd, de ander zei: Dat ben ik ook van plan.

Ik ben nieuwsgierig naar andersdenkenden, dus vroeg waarom. Daar kwam migratie uiteraard uit. Toen ik vroeg wat ze van Annabel Nanninga vonden en haar uitspraken werd ik glazig aangekeken. Wie is dat was de vraag.

Daar val ik dan achterover.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:31

Hier ook gestemd. Ik op D66 en vriendlief pvda/gl.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:33

Edit: Gnome was me voor.

Ik geef toe dat mijn opmerking wellicht wat onnodig was, maar ik meende het wel. Ik ben echt bang dat ons land tot stilstand komt als hij nog een keer veel stemmen krijgt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:35

Joltsje schreef:
Hier heel lang getwijfeld. Eerst over alles. CDA en D66 vind ik nu erg fijn.

Wat eerder ook al gezegd, ik wil graag politici in de 2kamer. Dacht ik eerst anders over (we moeten eens wat anders als al dat meegewaai), maar dat was geen succes afgelopen regeerperiode. Sommige partijen zijn ineens zo groot dat er mensen in de kamer komen die niet weten hoe ze dat moeten doen, laat staan een minister post.

Bij de stemwijzer was de CDA het dichtste bij, dus die gestemd

Wat betreft PVV stemmen, dat mag gewoon. Ik denk ook dat zij de grootste worden. De schaamte is er af. En ik vind het dus ook stom dat ze gelijk worden uitgesloten door veel partijen. Als Nederland PVV stemt, dan hebben ze t recht om in de regering te komen vind ik. Dan kunnen se wel zeggen, dat willen we niet, masr volgens mij heb je niet zoveel te willen. Nederland is democratisch en als dat pvv is, dan is dat PVV

Dat is alleen niet hoe een parlementaire democratie werkt. 2 miljoen stemmen op PVV zijn 11 miljoen stemmen NIET op de PVV.

Uitsluiten ben ik ook niet van en vind ik een zwaktebod. De kans dat de huidige grote partijen tot een coalitie kunnen komen met de PVV lijkt mij dan weer wel heel klein, het ligt te ver uit elkaar en een coalitie is compromissen sluiten en daar is de PVV gebleken niet zo heel goed in. En dat kan resulteren in geen PVV in de coalitie. Dat is hoe een parlementaire democratie werkt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:36

Oh kunnen we eens ophouden met dat bashen van mensen die anders stemmen?

Ik noem mensen die links stemmen toch ook niet dom, naïef en laag opgeleid. :+ (ookal vind ik de naïviteit soms echt serieus problematisch groot :o )

Maar het zegt vooral wat over de persoon zelf die continu negatief moet doen over anderen. En dat is niet iets positiefs zeg maar..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:39

MarlindeRooz schreef:
Ik ken er ook erg veel die PVV stemmen… en die zijn allemaal laagopgeleid en snappen niet goed hoe onze democratie precies werkt.

Het zijn wel aardige mensen hoor. Ik breng er veel tijd mee door met een paar (werk).

Bij m’n vorige werk (Hema) stemden er heel veel PVV. Maar daar hoorde ik regelmatig opmerkingen als: “er zitten tegenwoordig echt te veel zwarten in de bus. De hele bus zit er in de ochtend vol mee”. :+

Mijn collega zei ooit tegen mij dat Parijs erg donker was.
Ze was het ook eens met de opmerking van Wilders over ontwikkelingshulp.

Ik weet dat ze niet bijster slim is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:40

Zijn er ook cijfers over opkomstpercentage gekoppeld aan opleidingsniveau?
Ik heb de indruk dat praktisch opgeleiden wat vaker niet gaan stemmen dan anderen.