Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:46

Proficiat Juval met je verjaardag!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:50

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:03

BigOne schreef:
Benzz schreef:
Ja, en over de veestapel. Johan Vollenbroek had een podcast met Sven Kokkelmans vandaag. Ging over het terugdraaien van bepaalde vergunningen door de Raad van State.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/politie ... ras-zitten

Dat was toch nav verleende vergunningen door ongebruikte stikstof ruimte te gebruiken wat achteraf dus niet mocht?

Intern salderen. Dat is was volgens de regels niet alleen ongebruikte stikstofruimte. Maar ook dat een bedrijf bepaalde maatregelen had getroffen om stikstofemissie te reduceren en daardoor (weer) ruimte kreeg voor uitbreiding. En daarbij binnen de al vergunde stikstofruimte te blijven.
Dit gaat hoe dan ook, voor alle betrokkenen, een heel pijnlijk dossier worden. Niet alleen boeren/agrarisch maar ook binnen de industrie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:40

Zou het roodvos? Ik heb het idee dat het hele stikstofbeleid en alles wat met miwu en klimaat te maken heeft, ondanks de Eau gewoon geparkeerd is door dit kabinet.
De vraag is hoe lang gaan ze dit volhouden.

Wat me opvalt tegenwoordig is dat er door grote groepen niet meer over dit soort onderwerpen inhoudelijk gesproken wordt, waarbij naar oplossingen gezocht wordt, maar dat mensen die zaken aan de kaak stellen worden aangevallen en negatief worden bejegend alsof zij een of ander denkbeeldig probleem op tafel hebben gelegd.
Ik kijk daar uiteraard vanuit mijn achtergrond met verbazing en bezorgdheid naar.

Ik verwacht met dit kabinet dat dit gewoon zo lang mogelijk geparkeerd gaat worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:08

In het algemeen kun je zeggen dat dit kabinet Schuif ipv Schoof is. Standaard antwoorden van ministers , ik kom er op terug!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 14:09

Benzz schreef:
Ja, en over de veestapel. Johan Vollenbroek had een podcast met Sven Kokkelmans vandaag. Ging over het terugdraaien van bepaalde vergunningen door de Raad van State.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/politie ... ras-zitten

Het betekend nog al wat. Bestaande woonwijken die opeens illegaal blijken te zijn.
Het lijkt me dat de huizen daar in 1 klap onverkoopbaar zijn.

Vollenbroek kan dan wel beloven dat zijn MOB niet tegen deze woonwijken gaat procederen. Maar dat betekend natuurlijk niet dat er niet een andere natuur/milieu club ook niet naar de rechter stapt.

Voor de PAS melders is ook niets geregeld. Elke natuur of milieu club kan met succes een handhavingsverzoek bij de desbetreffende provincie eisen. En onderling is de solidariteit onder boeren ook niet meer wat het was in 2019.

Dan zijn er ook nog defensie terreinen die illegaal blijkt. En dat in tijden van dreigende oorlog.

En het kabinet doet niets anders dan op hun handen zitten. Want ja, politiek zit het ook op slot qua stikstof. Er gebeurt dus gewoon niets.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:04

tja, MOB wil toch niet-vergunning hebbers aanpakken? Dan ook die woonwijken maar aanpakken

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:12

alle verleende vergunningen vanaf 2020 moeten opnieuw onder de loep worden genomen. Dat is dus niet alleen de agrarische bedrijven, maar ALLE vergunningen.
En reken maar dat MOB cs. er bovenop zit en om handhaving gaat verzoeken en om elke scheet naar de rechter stapt.

https://www.ad.nl/politiek/pvv-en-bbb-h ... ~ae7d7869/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:22

Ik snap heel goed dat veel mensen MOB vervloeken maar wees eerlijk, het enige dat ze doen is de overheid aan hun eigen wetten houden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:05

BigOne schreef:
Ik snap heel goed dat veel mensen MOB vervloeken maar wees eerlijk, het enige dat ze doen is de overheid aan hun eigen wetten houden.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je MOB vervloekt als je door deze uitspraak nu in de problemen komt.
Aan de andere kant is het natuurlijk bizar dat et de politiek die over ministeries in grote kantoren vol met juridisch onderlegde ambtenarenen beschikt. Het maar niet lukt om juridisch waterdichte regelingen te maken.

En ook het gebrek aan politieke wil. Ze blijven maar voort modderen in Den Haag. Maar dat MOB niet geliefd is begrijp ik heel goed. Het zou maar om jouw bedrijf of woning gaan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:15

pien_2010 schreef:
Wat me opvalt tegenwoordig is dat er door grote groepen niet meer over dit soort onderwerpen inhoudelijk gesproken wordt, waarbij naar oplossingen gezocht wordt, maar dat mensen die zaken aan de kaak stellen worden aangevallen en negatief worden bejegend alsof zij een of ander denkbeeldig probleem op tafel hebben gelegd.
Ik kijk daar uiteraard vanuit mijn achtergrond met verbazing en bezorgdheid naar.

Ik heb datzelfde gevoel. Je bent voor of je bent tegen. Er is geen middenweg meer. Er wordt amper inhoudelijk gepraat, alleen maar geschreeuwd en gescholden.

Begrijp dat er wel een uitstel voor de PAS melders is aangevraagd, maar of ze daarmee geholpen zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:19

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:49

Wanneer het niet zo triest was dat een voorzitter van een politieke partij dit zegt zou ik er ook om lachen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:53

Nou inderdaad. Ga die tijd benutten om problemen op te lossen. Het lijkt wel of ze hoofd- en bijzaken niet kunnen scheiden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 20:55

BigOne schreef:
Wanneer het niet zo triest was dat een voorzitter van een politieke partij dit zegt zou ik er ook om lachen.

Hoe gaat het ondertussen met de verkiezingsbeloften? Schiet t een beetje op?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:09

:D wat denk je, kabinet Schuif werkt gewoon niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:10

BigOne schreef:

Daar heb je wel een punt........

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:53

BigOne schreef:
In het algemeen kun je zeggen dat dit kabinet Schuif ipv Schoof is. Standaard antwoorden van ministers , ik kom er op terug!

Ze zitten er 6 maanden, ik heb persoonlijk liever dat ze zich tot nu ingelezen hebben, iets goeds maken en straks voor al deze onwijs lastige dossiers met een gedegen plan komen... Dan dat paniekvoetbal( dat vond ik bij Faber heel erg, proefballonnetje hier, beetje wat daar) . Ik heb het idee dat BBB en NSC daar misschien meer tijd voor nemen?

Maar het kan ook zijn dat ik over 6 maanden op dit bericht terug kijk en jou gelijk moet geven :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:59

Ik las net op Al Jazeera dat Sigrid Kaag er tijdelijk nog een functie bij gekregen heeft: https://www.nrc.nl/nieuws/2025/01/17/si ... n-a4879980

Dus naast haar functie voor humanitaire hulp en wederopbouw in Gaza (ik persoonlijk zou nog niet beginnen heropbouwen, binnen 6 weken ligt alles vast weer plat, al hoop ik van harte dat ik ongelijk heb)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 22:03

ruitje schreef:
BigOne schreef:

Ze zitten er 6 maanden, ik heb persoonlijk liever dat ze zich tot nu ingelezen hebben, iets goeds maken en straks voor al deze onwijs lastige dossiers met een gedegen plan komen... Dan dat paniekvoetbal( dat vond ik bij Faber heel erg, proefballonnetje hier, beetje wat daar) . Ik heb het idee dat BBB en NSC daar misschien meer tijd voor nemen?

Maar het kan ook zijn dat ik over 6 maanden op dit bericht terug kijk en jou gelijk moet geven :D

Ik weet het niet Ruitje, Faber is gewoon de buikspreekpop van Wilders , die proefballonnen waren imo niets anders dan een poging het kabinet op te blazen zodat pvv nog meer stemmers won. Inmiddels zijn ze 6,5 maand in functie en Geert slaat steeds wilder om zich heen. Er zit ook geen echt kabinet maar vier individuele partijen die niets gemeen hebben, zeker niet met de bedoeling iedereen in Nederland te helpen om fatsoenlijk te eten, wonen en inkomen te hebben. Ik zie het nogal somber in.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 22:14

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 00:04

Misschien een domme vraag maar waar staat de afkorting MOB voor?

Ik ben heel benieuwd naar de uitspraak in de zaak van Greenpeace. En wat dat gaat betekenen voor de politiek

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 00:46

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 08:31

ruitje schreef:
Ik denk dus dat er achter de schermen wel iets gedaan wordt.

Dit in Brussel bijvoorbeeld
https://boerburgerbeweging.nl/fractieni ... te-bouwen/

Of hier, waarin een overzicht staat van wat NSC in 2024 bereikt heeft
https://partijnieuwsociaalcontract.nl/n ... sc-bereikt

Ik heb ook het idee, dat dat gewoon niet uit de verf komt, ik lees het allemaal nergens. Beleid komt niet in het nieuws lijkt wel?

Wat leveren de gesprekken in Brussel van Mona Keizer concreet op? Zeggen dat je ergens gesprekken hebt gevoerd, zijn nog geen resultaat. Zie ook de gesprekken die bbb in Brussel heeft gevoerd over de landbouw

En in het lijstje van nsc - dat een stuk concreter is - staat "betaalbare woningen". Maar ook dat gaat deels over voornemens om veel te bouwen. Maar ondertussen zijn ze wel akkoord gegaan met een huurverhoging voor dit jaar voor de middenhuren van 7,7 procent!!!

Ik ben dus nog niet heel enthousiast over "bereikte resultaten".

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 08:50

ruitje schreef:
BigOne schreef:

Ruitje, wat er nu aan de hand is, gaat vele male verder als politieke discussies vanwege verschillen van mening.

Drs. H. (Halbe) Zijlstra en Timmermans zaten samen in een rechts politiek programma vorige week, en toen sprak Timmermans zijn ex collega aan over de kwaliteit van de ministers op dit moment. Beiden waren het overeens dat dit ongekend en ongezien was in Nederland. En toen deze mannen samen actief waren in Den Haag waren er alleen politieke tegenstellingen maar niet de totale onkunde die je nu ziet langskomen elke dag op het hoogste niveau. De domheid, de onderbuik regeert op dit moment.

Rechters "doen maar wat" zei een minister gisteren van de PVV tijdens het nieuws (maar hij legde niet uit wat de uitspraak was rond dat stikstof verhaal maar polariserende door de rechterlijke macht even als onbenul opzij te schuiven, zo schandelijk), Faber die niet weet samen te werken met haar departement en op alles terug komt, alles dat naar voren wordt geschoven er was een hele rits van namen en feiten die even op tafel kwamen tijdens dat programma en de mannen waren het roerend met elkaar eens aan die tafel.

En ja er zijn gelukkig, nog steeds goede ministers zoals de minister van Financiën (VVD) ea.
Maar alleen zo'n discussie van twee politieke tegenstanders die het zo roerend met elkaar eens zijn, dat zegt toch echt wel wat hoor.

Hwn Kaag geniet internationaal groot respect en ik hoop dat ze het kan waarmaken want dit is een hele lastige klus. Maar als iemand het kan is het Kaag, denk ik en dat denkt ook de NAVO en het Midden Oosten.