Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 20:06

Swah schreef:
Dat lijkt me wel, via vermindering van de energiebelasting. Je uiteindelijke jaarafrekening wordt ermee verlaagd.

Ah, zo....

Ach, voor mij maakt het toch niet uit, krijg meestal toch terug eind van het jaar op de afrekening. Zelfs nu ik het voorschot bijna gehalveerd heb afgelopen herfst, ga ik volgens de schattingen van de app van mijn leverancier behoorlijk wat terug krijgen, waarschijnlijk dus ook door de vermindering van de energiebelasting die in december aangekondigd is. En ik probeer zuinig om te gaan met m'n stroom en gas verbruik.

Maar ik kan best snappen dat veel mensen het geld gewoon nu "contant" nodig hebben om achterstallige rekeningen te kunnen betalen.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:56

Nee excuses, ik zie dat het bedrag ook echt wordt uitgekeerd inderdaad, dat wist ik niet. Naast dat er ook een extra verlaging op de energiebelasting wordt ingezet als maatregel.

Exitium

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:29

Anders is het ook niet te doen. Die € 600 is enkel voor de laagste inkomens en een verlaging op de energiebelasting zou voor iedereen gelden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:27

mvdende schreef:
Ann schreef:
En meer energierekening compensatie voor de laagste inkomens!

Als minima erg fijn nieuws!

Nu hopen dat ze het ook wáár gaan maken. Want die €200 zou in het 1e kwartaal uitbetaald worden.
Tis nu €800 maar hopelijk schieten ze nu wél op en heb je het geld snel op je rekening. Niet dat het wéér maanden en maanden moet gaan duren voordat ze tot uitbetaling over gaan.

Ze hebben ook nog 2 weken de tijd als ze die belofte van uitkeren in het 1e kwartaal willen halen, ik verwacht het eigenlijk wel gewoon... Hoezo zou je er van uit gaan dat ze het niet gaan doen? Ik ga er van uit dat het rond dezelfde tijd erop komt als de uitkering zelf + rest van de toeslagen, meestal is dat na de 20e.

Ik moet wel zeggen dat er echt een last van mijn schouders viel toen ik hoorde dat dat bedrag omhoog zou gaan :o ik heb echt heel hard nieuwe kleding nodig, dat stel ik al zeker een half jaar uit vanwege alle onzekerheden (en ook zonder dat ik kleding heb gekocht sta ik er nu financieel slechter voor als een half jaar terug). Gisteren ben ik wezen neuzen bij Bon Prix, er liggen wat leuke spulletjes in mijn winkelmandje, ik hoef alleen nog maar op het knopje kopen te klikken zodra het geld op de rekening staat _O- ZIN IN! Heerlijk als ik straks ook weer een beetje waardig over straat kan lopen. Fijn dat de overheid hier vaart achter heeft gezet en ermee bezig is! Ik ben happy en gerust gesteld, het gaat vast goed komen

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:55

Nieuwe post omdat de vorige anders zo mega lang wordt, en het is een ander onderwerp.

Een kennis van mij werkt hier lokaal voor een tuinder (bloemen en planten), voor wie Rusland een belangrijke klant was. De goederen zijn wel die kant op gegaan, maar ze zijn tegengehouden bij de grens en de vracht moest terug en/of vernietigd. Het is nu inmiddels weer terug in NL, onverkoopbaar en het zou vernietigd worden. Mijn kennis heeft een deel nog kunnen redden en hier lokaal verspreid, gratis. Zelf is ze haar baan nu kwijt, niet omdat ze de bloemen weg heeft gegeven maar omdat het bedrijf vooral banden/klanten heeft met rusland en het nu niet meer rond komt.
Mijn huis staat nu vol met bloemen, orchideeen. Deze waren voor een feestdag verscheept maar zijn dus nooit aangekomen, ze zijn echt prachtig maar elke keer dat ik ze zie moet ik toch ook denken aan die Russische moeders, echtgenotes, oma's en vriendinnen die óók niet om die oorlog hebben gevraagd. De Russen is ook heel veel afgenomen, zelfs zoiets liefs en simpels als bloemen: het komt de grens niet over.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 10:57

Er is ook een Nederlander die de site tulpen.nl tulpen van een Oekraïense teler verkoopt als hulp.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 11:07

@Telpeva: ik zou er niet op rekenen

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:14

Het is een blijft natuurlijk een economisch drama. Maar ik ben wel blij dat de overheid er nu eindelijk eens voor kiest de groep die al jaren alle klappen heeft op gevangen nu eens wat te helpen. Verder blijft het natuurlijk een groot probleem. Maar na 2 jaar pandemie is de rek bij de overheden in Europa er ook wel aardig uit. Wat dat betreft heeft Poetin wel een voor hem ideaal tijdstip uit gekozen om amok te gaan maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:33

De groep die de klappen opvangt zijn doorgaans niet de laagste lonen maar de lonen die echt net over de toeslaggrens liggen. Deze houden minder over onder de streep.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:40

Sizzle schreef:
De groep die de klappen opvangt zijn doorgaans niet de laagste lonen maar de lonen die echt net over de toeslaggrens liggen. Deze houden minder over onder de streep.

Die hebben het nu zeker ook heel erg zwaar. Maar zonder toeslagen zpu die groep met het laagste inkomen zeker in de verdrukking komen. De bijstand is meer overleven dan leven. Daarom ben ik blij dat er nu op dit moment voorrang gegefen wordt aan deze groep.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:42

Precies sizzle.
Het is fijn dat de laagste lonen opgevangen worden, maar daardoor hebben ze vaak echt meer dan die net daarboven. En dat zijn al mensen die werken voor een laag loon, die vallen er al snel buiten.
En die komen al jaren in de verdrukking maar lijken behoorlijk vergeten te worden.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 12-03-22 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:42

Sizzle schreef:

Dat vind ik ook echt schrijnend en ik vrees dat die het hardste geraakt worden. Het verbaast mij in een land als Nederland dat de overheid niet kan selecteren wie het echt het hardste nodig heeft.
Kennis, werkt bewust niet maar kan het wel, uitkering, alle toeslagen, geïsoleerd nieuw huurhuis, krijgt straks die 600 euro extra. Net als haar vriend, bewust niet samenwonend, die maar dag per week werkt als zelfstandige om de toeslagen te kunnen ontvangen.
Ik vind het echt geen probleem om zelf stevig financieel in te leveren op de groep waar Sizzle het over heeft, maar erger mij wel steeds meer aan de andere categorie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:44

Sizzle schreef:

Als je de minimum lonen vergelijkt met die net boven toeslag grens wel, ja. Bij de minima, waar het over gaat, vaak juist niet. Dat gaat om rond de 70% van minimum loon he?

Ik heb bij beide groepen gehoord en hoewel je idd klappen krijgt als je net boven die grens zit, is dat echt nog wel wat anders als op het sociaal minimum zitten. Helemaal als je daar al wat jaren op zit. En ja, daar zitten zeker rotte appels tussen.

Verder hoop ik dat de belasting verlaging ook gaat helpen. Het was natuurlijk al verlaagd dit jaar voor iedereen, dus hopelijk hebben mensen daar wat aan met hun afrekening. Hoewel ik zuiniger ben gaan leven/stoken en alsnog met die verhoging maar net uit kwam. Minder verbruikt en honderden euro's duurder uit.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:01

Ik denk juist dat rond modaal nu ook problemen gaat krijgen. Die zitten vaak met 'n dure hypotheek en andere vaste lasten die hoger zijn doordat mensen toch naar hun inkomen leven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:40

elnienjo schreef:
Ik denk juist dat rond modaal nu ook problemen gaat krijgen. Die zitten vaak met 'n dure hypotheek en andere vaste lasten die hoger zijn doordat mensen toch naar hun inkomen leven.

Maar die kunnen meestal wel wat minderen door bijv. geen vakantie in het buitenland, of een goedkopere auto, of een goedkoper abbo enzo.
Als je al niets had dan kun je niets inleveren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:43

Loretta schreef:
Sizzle schreef:

Die hebben het nu zeker ook heel erg zwaar. Maar zonder toeslagen zpu die groep met het laagste inkomen zeker in de verdrukking komen. De bijstand is meer overleven dan leven. Daarom ben ik blij dat er nu op dit moment voorrang gegefen wordt aan deze groep.

Doe groep krijgt altijd voorrang. Of dat al dan niet terecht is even daargelaten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:45

Sizzle schreef:
elnienjo schreef:

Maar die kunnen meestal wel wat minderen door bijv. geen vakantie in het buitenland, of een goedkopere auto, of een goedkoper abbo enzo.
Als je al niets had dan kun je niets inleveren.

Ik vraag het me af... Er zijn volgens mij best veel mensen die de schone schijn ophouden, maar veel op afbetaling hebben, tot de wasmachine aan toe.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:47

Dat hou je altijd, ook onder de miljonairs.
Boven je stand leven geeft op lange duur altijd problemen.
Ik heb jaren minimum verdiend overigens, kon pas na mijn 30e een eerste auto kopen.
Wel had ik een paard (in super low budget beheer) maar in een crisis als nu had ik die weg moeten doen, dat was me prima bewust.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:54

Sizzle schreef:
Dat hou je altijd, ook onder de miljonairs.
Boven je stand leven geeft op lange duur altijd problemen.
Ik heb jaren minimum verdiend overigens, kon pas na mijn 30e een eerste auto kopen.
Wel had ik een paard (in super low budget beheer) maar in een crisis als nu had ik die weg moeten doen, dat was me prima bewust.

Zeker. Ik heb alleen het idee dat het er veel meer zijn omdat het allemaal zo makkelijk is op afbetaling te kopen. Maar ik kan het mis hebben, natuurlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 14:57

Het is uiteraard ook enorm frustrerend als je weet dat je nooit uit de minima groep weet te komen, dan is het erg verlokkend om jezelf ook wat de gunnen.
Mede daarom vind ik dat er vaker aandacht naar die groep mag die met hard werken toch geen nieuwe jas kan kopen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:06

_San87_ schreef:
Doe groep krijgt altijd voorrang. Of dat al dan niet terecht is even daargelaten.

Nee hoor dat is niet waar. De groep die normaal gesproken altijd voorrang krijgt dat zijn de top inkomens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:08

Sizzle schreef:
Het is uiteraard ook enorm frustrerend als je weet dat je nooit uit de minima groep weet te komen, dan is het erg verlokkend om jezelf ook wat de gunnen.
Mede daarom vind ik dat er vaker aandacht naar die groep mag die met hard werken toch geen nieuwe jas kan kopen.

Klopt.

Loretta schreef:
_San87_ schreef:

Nee hoor dat is niet waar. De groep die normaal gesproken altijd voorrang krijgt dat zijn de top inkomens.

Ik denk niet dat die voorrang krijgen, voor hen is er in NL een gunstig klimaat waar men (nog) niet aan wil zitten. Of dat echt als voorrang te definieren is, is weet ik niet. Maar als er met overheidsgeld geschoven wordt, gaat dat 9 vd 10 keer naar minima.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:21

Wat is het gevolg als er nu niets gedaan wordt voor deze groep? Dan kan de rekening niet meer betaald worden. De huur kan niet betaald worden met als gevolg huis uitzettingen. Dat is ook iets wat je niet moet willen. Daarnaast is er inderdaad ook een toenemend probleem met werkende armen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 15:26

Loretta schreef:

Daar ben ik het ook niet mee eens. De hoogste inkomens betalen zo’n 50% inkomstenbelasting, en dan heb je ook nog eens vermogensbelasting, en natuurlijk belasting op al je uitgaven. Uiteindelijk gaat zo’n 75% van het inkomen van de rijkste mensen naar de belasting.
Daarentegen krijgen de laagste inkomens heel veel toeslagen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 16:38

8nnemiek schreef:
Loretta schreef:

Daar ben ik het ook niet mee eens. De hoogste inkomens betalen zo’n 50% inkomstenbelasting, en dan heb je ook nog eens vermogensbelasting, en natuurlijk belasting op al je uitgaven. Uiteindelijk gaat zo’n 75% van het inkomen van de rijkste mensen naar de belasting.
Daarentegen krijgen de laagste inkomens heel veel toeslagen.
precies dit!! _/-\o_