Zebrastreep schreef:China wil niet meewerken en lijkt eerder wat achter Rusland te staan.
Net zo'n smerig land dus als Rusland. Ik zeg nooit meer Olympische spelen daar organiseren. En ook maar lekker boycotten.
Ik vond het al vreemd dat toen de Olympische spelen er waren poetin ook nog een eregast was en zich als enige niet hoefde te laten testen en of in quarantaine te gaan. Of in China zijn ze ook heel bang voor poetin , of er is meer aan de hand.
Ik vertrouw de Chinezen regering ook voor geen ene meter.
karuna schreef:Ik ben benieuwd wat ze met de paralympische spelen gaan doen nu

arme atleten.

ik zou zelf niet echt heel lekker sporten nu in die regio

Vanuit Chinees oogpunt is het logisch om wat Poetin doet te gedogen. Zij willen namelijk ook Taiwan graag terug en wat dat betreft is dit een ideaal scenario. Kijk wat de westerse wereld doet en neem die lessen mee als je Taiwan binnen wil vallen.
Wat de sport betreft, China is niet bij dit conflict betrokken en heeft eigenlijk dezelfde positie als de afgelopen maanden. Voor de meeste sporters zal dit dan ook niet zo heel veel veranderen.
moonsparkle schreef:Maar hoe kan het volk tegen poetin keren? Als je alleen al ziet hoeveel mensen er worden opgepakt bij demonstraties
Als het maar massaal genoeg gebeurt, kan ook een FSB of politiemacht daar niets meer tegen doen. Los van het feit dat het goed mogelijk is dat de politie dan ook mee gaat doen omdat ook de gemiddelde agent hard geraakt zal worden. De Russen hebben er al de nodige ervaring mee. (veel andere landen ook overigens)
Dat is ook de reden dat Rusland zo graag van platforms als Twitter en Facebook af wil, dan is er veel minder mogelijkheid om iets gezamenlijks te organiseren en is er veel minder informatie over hoe het in andere steden gaat.
secricible schreef:Maar lid van de EU is wat anders dan van de NAVO. Heeft lid worden van de EU ook gevolgen voor de relatie met Rusland? Want ik kan me niet voorstellen dat de EU zich daar mee in laat, dan zouden ze nu ook de wapens oppakken tegen Rusland. Ik kan me hoogstens voorstellen dat het de steun aan Oekraïne makkelijker maakt.
De EU kent ook een verdedigingspact, dus nu toelaten betekent WWIII
sureido schreef:De Unie gaat vooral over handel en vrij reizen etc, de NAVO is echt een militair pakt. Een aanval op navo terrein is een aanval aan iedereen, dat is bij de unie niet zo.
Zeker wel, artikel 42:
"If a Member State is the victim of armed aggression on its territory, the other Member States shall have towards it an obligation of aid and assistance by all the means in their power, in accordance with Article 51 of the United Nations Charter. This shall not prejudice the specific character of the security and defence policy of certain Member States."