Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:21

BeFunny schreef:
Benzz schreef:

Volgens mij zijn we dat al........

Dat dus.
Het is nu taak Oekraïne alle steun te geven die we maar kunnen.

Nee dan gaan ze vergaderen. Echt hoor wat een idioterie.

Nee dat zijn officieel nog niet!!!!!
Een oorlogsverklaring houd iets heel anders in dan economische sancties en het leveren van oorlogsmateriaal...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:24

Benzz schreef:
Pareltjes schreef:

Dat gaat de EU niet doen dan zijn we direct in oorlog met Rusland

Volgens mij zijn we dat al........

Nee, zeker niet.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:24

De Unie gaat vooral over handel en vrij reizen etc, de NAVO is echt een militair pakt. Een aanval op navo terrein is een aanval aan iedereen, dat is bij de unie niet zo.

De unie heeft dan ook geen permanent leger maar leveren wel materieel wanneer nodig en dat is al gaande dus in die zin zou het niet uitmaken of ze lid worden van de EU

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:28

Daks schreef:
sureido schreef:
Het is niet aan Von der Leyen maar aan alle lidstaten. Ik weet niet goed of ze nu allemaal voor zullen stemmen.

Dat snapt iedereen toch. Ik vind het alleen niet handig om het nu al toe te zeggen of er nu wel of niet gestemd is. Is alleen maar voer voor Putin om weer wat dreigementen te doen

Letterlijk boven jouw ‘dat snapt iedereen toch’ staat er een reactie dat iemand het niet snapt en dat is ook logisch want de EU is best complex :) maar het is wel handig voor iedereen zijn of haar gemoedstoestand dat er niet zomaar hier dingen het topic in geslingerd worden. Oekraïne kan trouwens denk ik niet zo snel nu bij de EU komen hoor. Daar is heel wat onderzoek voor nodig.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:30

_San87_ schreef:
[
Nee, zeker niet.

Theoretisch gezien niet, maar praktisch gezien natuurlijk wel. Manschappen hebben we er niet, maar als je nu naar het live debat kijkt, zie je ook dat iedereen achter vergaande maatregelen staan.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:31

Zebrastreep schreef:
China wil niet meewerken en lijkt eerder wat achter Rusland te staan.

Net zo'n smerig land dus als Rusland. Ik zeg nooit meer Olympische spelen daar organiseren. En ook maar lekker boycotten.

Ik vond het al vreemd dat toen de Olympische spelen er waren poetin ook nog een eregast was en zich als enige niet hoefde te laten testen en of in quarantaine te gaan. Of in China zijn ze ook heel bang voor poetin , of er is meer aan de hand.

Ik vertrouw de Chinezen regering ook voor geen ene meter.

karuna schreef:
Ik ben benieuwd wat ze met de paralympische spelen gaan doen nu -O- arme atleten. :(:) ik zou zelf niet echt heel lekker sporten nu in die regio :n

Vanuit Chinees oogpunt is het logisch om wat Poetin doet te gedogen. Zij willen namelijk ook Taiwan graag terug en wat dat betreft is dit een ideaal scenario. Kijk wat de westerse wereld doet en neem die lessen mee als je Taiwan binnen wil vallen.

Wat de sport betreft, China is niet bij dit conflict betrokken en heeft eigenlijk dezelfde positie als de afgelopen maanden. Voor de meeste sporters zal dit dan ook niet zo heel veel veranderen.

moonsparkle schreef:
Maar hoe kan het volk tegen poetin keren? Als je alleen al ziet hoeveel mensen er worden opgepakt bij demonstraties

Als het maar massaal genoeg gebeurt, kan ook een FSB of politiemacht daar niets meer tegen doen. Los van het feit dat het goed mogelijk is dat de politie dan ook mee gaat doen omdat ook de gemiddelde agent hard geraakt zal worden. De Russen hebben er al de nodige ervaring mee. (veel andere landen ook overigens)

Dat is ook de reden dat Rusland zo graag van platforms als Twitter en Facebook af wil, dan is er veel minder mogelijkheid om iets gezamenlijks te organiseren en is er veel minder informatie over hoe het in andere steden gaat.

secricible schreef:
Maar lid van de EU is wat anders dan van de NAVO. Heeft lid worden van de EU ook gevolgen voor de relatie met Rusland? Want ik kan me niet voorstellen dat de EU zich daar mee in laat, dan zouden ze nu ook de wapens oppakken tegen Rusland. Ik kan me hoogstens voorstellen dat het de steun aan Oekraïne makkelijker maakt.

De EU kent ook een verdedigingspact, dus nu toelaten betekent WWIII

sureido schreef:
De Unie gaat vooral over handel en vrij reizen etc, de NAVO is echt een militair pakt. Een aanval op navo terrein is een aanval aan iedereen, dat is bij de unie niet zo.

Zeker wel, artikel 42:

"If a Member State is the victim of armed aggression on its territory, the other Member States shall have towards it an obligation of aid and assistance by all the means in their power, in accordance with Article 51 of the United Nations Charter. This shall not prejudice the specific character of the security and defence policy of certain Member States."

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:33

Maar elk Europees land helpt Oekraïne al, dus dan zou WWIII al bezig moeten zijn volgens jou?

Maar je hebt gelijk, dat klopt. Goed voor mijn tentamen EU recht over een maand ;)

Brainless

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:35

Ook al zou de Oekraïne onder de NAVO horen en die zouden ingrijpen, dan is het nog geen wereldoorlog.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:36

sureido schreef:
sureido schreef:
Het is niet aan Von der Leyen maar aan alle lidstaten. Ik weet niet goed of ze nu allemaal voor zullen stemmen.

Letterlijk boven jouw ‘dat snapt iedereen toch’ staat er een reactie dat iemand het niet snapt en dat is ook logisch want de EU is best complex :) maar het is wel handig voor iedereen zijn of haar gemoedstoestand dat er niet zomaar hier dingen het topic in geslingerd worden. Oekraïne kan trouwens denk ik niet zo snel nu bij de EU komen hoor. Daar is heel wat onderzoek voor nodig.

Er worden nog steeds geen dingen zomaar dit topic ingeslingerd.

Feit blijft dat von der leyen met de uitspraak dat Oekraïne in de nabijheid bij de EU mag niet slim is op dit moment.
Toetaling tot de EU op dit moment is het verklaren van de oorlog in heel de EU.

Don't feed the monster until he's satisfied.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:36

sureido schreef:

De unie heeft dan ook geen permanent leger maar leveren wel materieel wanneer nodig en dat is al gaande dus in die zin zou het niet uitmaken of ze lid worden van de EU

Dat is niet waar. De EU kent ook een verdedigings pact.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:37

Laten we nu maar even afwachten wat er gebeurt tijdens de onderhandelingen, want ik vind het wel een beetje ver gaan hoevaak hier wordt geroepen dat we in WWIII zitten..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:39

Benzz schreef:
_San87_ schreef:
[
Nee, zeker niet.

Theoretisch gezien niet, maar praktisch gezien natuurlijk wel. Manschappen hebben we er niet, maar als je nu naar het live debat kijkt, zie je ook dat iedereen achter vergaande maatregelen staan.

Nee, ook praktisch niet. Praktisch ben je als land in oorlog wanneer je de wapens opneemt en tegen dat andere land gaat vechten en daarbij ook uitspreekt dat je in oorlog bent.

Dat gebeurt niet. En zal vanuit de EU ook niet gebeuren.

sureido schreef:
Laten we nu maar even afwachten wat er gebeurt tijdens de onderhandelingen, want ik vind het wel een beetje ver gaan hoevaak hier wordt geroepen dat we in WWIII zitten..

Ik ook, want dat zitten we niet.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:39

sureido schreef:
Maar elk Europees land helpt Oekraïne al, dus dan zou WWIII al bezig moeten zijn volgens jou?

Maar je hebt gelijk, dat klopt. Goed voor mijn tentamen EU recht over een maand ;)

Het schenken van goederen is iets heel anders dan het actief mee gaan vechten

Brainless schreef:
Ook al zou de Oekraïne onder de NAVO horen en die zouden ingrijpen, dan is het nog geen wereldoorlog.

Want?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:43

Putin hebt een crisis meeting gezet met zijn regering en financiëlle adviseurs/centraal bank voor de problemen die nu beginnen te komen daar.

Dus ze voelen hem wel

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:43

Ik lees net dit op Twitter:

Anonymous network battalion 65 has released 40k files from the #Russian #Nuclear Institute
Translators needed ASAP get this information to the correct sources

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:44

Exitium schreef:
sureido schreef:

Brainless schreef:

Want?

Omdat de oorlog dan eerst wereldwijd moet zijn, over een groot deel van de aarde.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:44

Ik ben helaas nog niet verder in mijn zoektocht hoe we hulp kunnen bieden. Het COA bij ons in de buurt heeft nog geen informatie en vluchteling werk in het dorp neemt niet op. Ik ga het COA in Ter Apel straks nog eens proberen

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:46

7. Indien een lidstaat op zijn grondgebied gewapenderhand wordt aangevallen, rust op de overige lidstaten de plicht deze lidstaat met alle middelen waarover zij beschikken hulp en bijstand te verlenen overeenkomstig artikel 51 van het Handvest van de Verenigde Naties. Dit laat het specifieke karakter van het veiligheids- en defensiebeleid van bepaalde lidstaten onverlet.

De verbintenissen en de samenwerking op dit gebied blijven in overeenstemming met de in het kader van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie aangegane verbintenissen, die voor de lidstaten die er lid van zijn, de grondslag en het instrument van hun collectieve defensie blijft.

---

Hoe ik dit lees, staat er dat er in overeenstemming gehandeld moet worden wat er in de NAVO is afgesproken en dat dat de grondslag blijft van lidstaten die er lid van zijn.
Oekraïne is geen lid van de NAVO, maakt dat dan geen verschil?
Vraag ik me gewoon af, kan iemand dat uitleggen?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:47

Ik hou van Anonymous :D

_San87_ schreef:
Exitium schreef:
Want?

Omdat de oorlog dan eerst wereldwijd moet zijn, over een groot deel van de aarde.

Je praat in dat geval over de hele Navo en Rusland, wat neerkomt op een groot deel van het noordelijk halfrond (los van alle overzeese gebieden van de Fransen en Britten), plus de landen die dan waarschijnlijk aanhaken (Australië, Nieuw-Zeeland, Japan)

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:53

Exitium schreef:
sureido schreef:

Brainless schreef:

Want?

Dat de wereld groter is dan de EU en Rusland alleen? Dat je dan meerdere grote mogendheden moet hebben die tegelijkertijd met elkaar in oorlog zijn? Op verschillende continenten...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:54

Exitium schreef:
Ik hou van Anonymous :D

_San87_ schreef:

Je praat in dat geval over de hele Navo en Rusland, wat neerkomt op een groot deel van het noordelijk halfrond (los van alle overzeese gebieden van de Fransen en Britten), plus de landen die dan waarschijnlijk aanhaken (Australië, Nieuw-Zeeland, Japan)

Nee, voor een wereldoorlog moet er ook op andere continenten gevochten worden. Dus bijvoorbeeld in Europa, in Amerika en in Azie. Zo lang dat niet het geval is, is er geen wereldoorlog.

Anders zou de oorlog in Afghanistan ook een wereldoorlog zijn, en dat is het niet.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:56

Inmiddels boven mijn hoofd behoorlijk militaire vliegbewegingen, zichtbaar van af de grond maar niet op de radar...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:58

Als de VS mee doet dan zijn we het gewoon.

Theoretisch is het een hoop gelul.

Maar het komt er feitelijk wel al op aan. VS is betrokken. Dat er nog geen vuurgevechten overal zijn. Wil niet zeggen dat het conflict niet gaande is. Hoe je het went of keert.

En Als China zich bemoeid dan is ook Azië betrokken.

Het klinkt heel mooi. Wij zijn niet in oorlog. Ga dat Poetin nog maar even wijsmaken ;)
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 28-02-22 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:59

Pareltjes schreef:
Inmiddels boven mijn hoofd behoorlijk militaire vliegbewegingen, zichtbaar van af de grond maar niet op de radar...

Maar nu moeten we niet elke militaire oefening zien in het verlengde van de oorlog in Oekraine..
Want dat hoorde ik thuis elke week wel een keer.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:59

Maar als de EU, VS en Japan besluiten Oekraïne bij te staan en Rusland aan te vallen, dan zal Poetin zijn raketten toch niet blijven beperken tot Oekraïne? Op die manier ontstaan er dan toch gevechten wereldwijd?