Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:02

Die gesprekken zijn normaal gesproken vertrouwelijk, als hij vorige week meteen de inhoud openbaar had gemaakt, had hij dat vertrouwen beschaamd.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:09

Dat is nog geen reden om nu te blijven roepen dat je je het niet kan herinneren, en dat is iets wat Rutte me veel te vaak doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:12

elnienjo schreef:
purny schreef:
Kaag is in mijn eerste indruk zo slecht nog niet

Die gooit gewoon Rutte voor de bus, die aast op het premierschap.
Vraag me af of het geen opzetje is tussen Kaag en Ollongren. Ollongren die met die papieren zichtbaar langs de persfotograaf liep. En is er wel bewijs dat Ollongren echt positief getest was eigenlijk? Ze liep met 'n onbeschermend mondkapje ipv FPP2 en stapt zo bij die chauffeur in de auto. Dat doe je toch niet als je écht besmettelijk denkt te zijn?
Wat moet ze dan doen? Zeggen: "helemaal top Mark, goed dat je dit gezegd hebt." Ze doet haar werk als Kamerlid, dat ze net vier jaar in een kabinet gezeten hebben en zij nu fractievoorzitter is van de op één na grootste partij, betekent niet dat ze hem onvoorwaardelijk moet steunen - dan kan D66 wel fuseren met de VVD.
En een opzetje, met zoveel variabelen waar zij en Ollongren geen invloed op hadden? Sure. :') En al wordt ze premier, met wie gaat ze regeren? Links is niet groot genoeg meer om een meerderheid te vormen, dus daar schiet ze echt geen klap mee op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:14

Je ziet nu toch wel heel duidelijk de slijtageplekken in Rutte zijn politieke loopbaan. Als hij dit overleeft zal het waarschijnlijk nooit meer dezelfde zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:17

Swah schreef:
IMANDRA schreef:

Maar het ging in de media steeds over 'functie elders'. Dat kan een interpretatie van Ollongren zijn geweest, maar niet hoe Rutte het heeft verwoord. Het kan goed zijn dat hij zich niet in die notitie herkende en dat Omzigt slechts tussen neus en lippen is besproken en dus niet een focus van het gesprek. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat hij heeft gelogen.

Dan had hij prima direct kunnen toelichten vorige week.

Hoe? Als je je niet in die notitie herkent, dan weet je niet dat jij degene bent geweest die het heeft gezegd. Zeker niet als het onderwerp tussen neus en lippen is besproken en je je het oprecht niet herinnert?
Die notities is maar net hoe iemand het interpreteert en vervolgens opschrijft. Ik schrijf ook wel eens dingen wat uitgebreider op wat de ander tussen neus en lippen bedoelde (omdat ik het zelf wel relevant vind om dan nog eens bij stil te staan bijv). Dat kan hier net zo goed zijn gebeurd.

Dan is er weinig direct toe te lichten lijkt me.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:22

Ik kijk vanaf het begin naar het kamerdebat en ik hoor Rutte vooral praten zonder inhoudelijk ergens op in te gaan. In mijn ogen kan hij niet steeds blijven roepen dat hij het niet meer weet of is vergeten.

Het enige waar ik nu nog op wacht is dat hij straks "1 april, kikker in je bil!" roept en dat Kaag dan op de tafel gaat dansen en dan is het plaatje compleet...
Laatst bijgewerkt door Djoena op 01-04-21 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:22

Dan had hij alsnog kunnen zeggen: de naam Omtzigt is in ons gesprek wel gevallen, maar niet in deze context. Of iets dergelijks. Dan wek je in elk geval de indruk dat je transparant wilt zijn want dit 'nee niet gebeurd' en 'oeps wel gebeurd ik wist het niet meer', dat kennen we nu wel :+

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:23

Djoena schreef:
Ik kijk vanaf het begin naar het kamerdebat en ik hoor Rutte praten zonder inhoudelijk ergens op in te gaan. In mijn ogen kan hij niet steeds blijven roepen dat hij het niet meer weet of is vergeten.

Het enige waar ik nu nog op wacht is dat hij straks "1 april, kikker in je bil!" roept en dat Kaag dan op de tafel gaat dansen en dan is het plaatje compleet...

Zou toch een leuk moment in 2021 zijn :+

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:24

Trouwens voor de opmerking dat de partijen nu met zn allen op Rutte zitten te vitten en zelf geen haar beter zijn: dat kan. Maar als ze hiermee na tien jaar Rutte en de VVD eindelijk een toontje lager kunnen laten zingen, dan geef ik ze geen ongelijk eigenlijk :')

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:31

Rutte vergeet dat hij nu er staat als Tweede Kamer lid en het kan niet zo zijn dat hij eerder informatie krijgt dan de andere Kamerleden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:32

Ann schreef:
[

Wat vinden jullie van de mevrouw van BBB? Ik ben er nog niet helemaal uit. :')

Ik vind haar nu al geweldig! Ik hoop dat ze wat kan bereiken en bij een volgende verkiezing meer zetels kan verzamelen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:33

Wat een bende zeg...Ben benieuwd wat voor gevolgen dit gaat hebben.

Ik vind het nu wel helemaal jammer dat Zondag met Lubach gestopt is, die had hier wel iets mee gekund.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:34

Foaly schreef:
Dan had hij alsnog kunnen zeggen: de naam Omtzigt is in ons gesprek wel gevallen, maar niet in deze context. Of iets dergelijks. Dan wek je in elk geval de indruk dat je transparant wilt zijn want dit 'nee niet gebeurd' en 'oeps wel gebeurd ik wist het niet meer', dat kennen we nu wel :+

Moet je je dat wel herinneren. Als er 10.000 dingen allemaal besproken zijn kan zo'n detail (wat hier uitvergroot wordt maar in zo'n gesprek echt een detail is) je echt wel ontschieten.

@Berdien: Misschien maakt hij wel een speciale epilogue aflevering :))

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:35

Wie noemde Wilders net? Hij vroeg aan Rutte "Is de bron .....?"

De hond ging net blaffen en ik heb de naam dus niet gehoord :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:38

janouk schreef:
Rutte vergeet dat hij nu er staat als Tweede Kamer lid en het kan niet zo zijn dat hij eerder informatie krijgt dan de andere Kamerleden.

Rutte is er aan gewend geraakt dat de spelregels niet voor hem gelden. Al die jaren heeft hij regelmatig een loopje genomen met het staatsrecht en daar is hij steeds mee weg gekomen. Jaren lang kon hij ongestoord formele stukken notities noemen en zaken niet formeel vastleggen. Maar die zogenaamde Rutte doctrine lijkt vooralsnog niet meer te functioneren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:45

IMANDRA schreef:
Moet je je dat wel herinneren. Als er 10.000 dingen allemaal besproken zijn kan zo'n detail (wat hier uitvergroot wordt maar in zo'n gesprek echt een detail is) je echt wel ontschieten.

Ik weet niet eens wat ik gisteren voor ontbijt had..

Ik vind inderdaad ook dat mensen zich heel veel moeten kunnen herinneren...
En dan nog, ook al had hij het gezegd, dan had het geen enkele invloed ergens op gehad, heb ik zojuist een paar keer ergens gelezen...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:46

Geloof me Rutte heeft een heel goed geheugen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:47

Ik ken de beste man niet persoonlijk en jij ook niet, dus nee, ik geloof dat niet zomaar :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:47

Djoena schreef:

‘Mevrouw van Ark’ (een van de nieuwe verkenners)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:50

Als premier heb je natuurlijk ook mensen die dingen voor jou onthouden, dat hoef je echt niet allemaal zelf te doen :+

En ik zou de naam van degene die jouw kabinet onderuit heeft geschoffeld (even gechargeerd gezegd) toch geen klein detail willen noemen, dat het ene oor in en het andere oor weer uit gaat.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:51

Mars schreef:
Djoena schreef:

‘Mevrouw van Ark’ (een van de nieuwe verkenners)

Thanks! _/-\o_

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:55

Foaly schreef:
Als premier heb je natuurlijk ook mensen die dingen voor jou onthouden, dat hoef je echt niet allemaal zelf te doen :+

En ik zou de naam van degene die jouw kabinet onderuit heeft geschoffeld (even gechargeerd gezegd) toch geen klein detail willen noemen, dat het ene oor in en het andere oor weer uit gaat.

Ach, feitelijk is dit toch gewoon een rechtstreeks gevolg van de hele toeslagen affaire. Rutte en zijn hele kabinet zijn gewoon een paar weken eerder symbolisch opgestapt en demissionair geworden om vervolgens na de verkiezingen weer op exact dezelfde manier door te willen gaan. En die vlieger die gaat deze keer blijkbaar niet op.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:16

Cer schreef:
IMANDRA schreef:

Ik weet niet eens wat ik gisteren voor ontbijt had..

Ik vind inderdaad ook dat mensen zich heel veel moeten kunnen herinneren...
En dan nog, ook al had hij het gezegd, dan had het geen enkele invloed ergens op gehad, heb ik zojuist een paar keer ergens gelezen...

Precies.

Kan iemand het mij uitleggen wat het in godsnaam uitmaakt of Rutte die documenten eerder heeft ontvangen dan de rest? Dat verandert toch helemaal niks aan de zaak?

Foaly schreef:

Wil nog niet zeggen dat zij die connectie ook maken. Er werd door de media gedaan alsof Omzigt eruit geknikkerd zou worden, dat was totaal niet het geval dus kan het goed zijn dat die link niet gelegd wordt.

En dat ligt natuurlijk geheel aan hoe het gesprek is verlopen en hoe lang er bij stil is gestaan.

Loretta schreef:
Foaly schreef:

Ach, feitelijk is dit toch gewoon een rechtstreeks gevolg van de hele toeslagen affaire. Rutte en zijn hele kabinet zijn gewoon een paar weken eerder symbolisch opgestapt en demissionair geworden om vervolgens na de verkiezingen weer op exact dezelfde manier door te willen gaan. En die vlieger die gaat deze keer blijkbaar niet op.

Nee.

Kabinet is opgestapt.
Volk heeft gekozen, waar klaarblijkelijk eenzelfde kabinet uit zal komen.

Je doet alsof het iets slechts is dat ze door willen gaan met hoe ze voorheen werkten: blijkbaar vond de kiezer dat oké anders was het niet weer zo gelopen met de verkiezingen.

De vlieger die nu opgaat is dat men van een mug een olifant maakt om maar zo veel mogelijk stennis rondom de VVD te kunnen schoppen terwijl er in realiteit echt amper iets aan de hand is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:18

IMANDRA schreef:
Foaly schreef:
Femke_Tweety, het gaat alleen niet om een uitspraak die uit zn verband is gerukt. Daar gaat het ook om, maar het gaat er ook om dat Rutte niet gelijk heeft gezegd 'Oh ja daar heb ik het met de verkenners over gehad en het zit zo en zo.'
Dan was het een storm in een glas water geweest. Wat nu vooral steekt, is dat er een week voor nodig is geweest om duidelijk te krijgen waar die uitspraak over Omtzigt vandaan komt en wat het verband is. En als dan uiteindelijk blijkt dat de ene meneer die heel duidelijk heeft gezegd dat HIJ het niet was, toch degene (en de enige, lijkt het) blijkt te zijn die het over Omtzigt heeft gehad, tja. Dan zijn mensen terecht gefrustreerd en boos.
En ga je daar dan nog eens overheen met 'ik kan het me niet herinneren' wat we ook al een paar keer eerder hebben gehoord, dan maakt dat de situatie er natuurlijk ook niet beter op.

Maar het ging in de media steeds over 'functie elders'. Dat kan een interpretatie van Ollongren zijn geweest, maar niet hoe Rutte het heeft verwoord. Het kan goed zijn dat hij zich niet in die notitie herkende en dat Omzigt slechts tussen neus en lippen is besproken en dus niet een focus van het gesprek. Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat hij heeft gelogen.

Dat dus.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 16:20

IMANDRA schreef:
Kabinet is opgestapt.
Volk heeft gekozen, waar klaarblijkelijk eenzelfde kabinet uit zal komen.

Je doet alsof het iets slechts is dat ze door willen gaan met hoe ze voorheen werkten: blijkbaar vond de kiezer dat oké anders was het niet weer zo gelopen met de verkiezingen.

De vlieger die nu opgaat is dat men van een mug een olifant maakt om maar zo veel mogelijk stennis rondom de VVD te kunnen schoppen terwijl er in realiteit echt amper iets aan de hand is.

De kiezer vond de hele toeslagenaffaire blijkbaar okay. Zegt ook wel iets over in wat voor een land we leven. Net zoals dat een groot deel van het electoraat racisme helemaal okay vindt gezien het grote aantal zetels voor extreem rechtse partijen.

Toevoeging:

Dan mag de kiezer de hele toeslagenaffaire wel okay vinden. Waar het hier om gaat is dat de regels van het staatsrecht ook voor de heer Rutte gelden. En dat hij daar niet een loopje mee kan nemen voor wanneer het hem uit komt.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 01-04-21 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt