Trump of Clinton

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary Clinton vs. Donald Trump

Clinton
1250 (90%)
Trump
130 (9%)

Totaal aantal stemmen: 1380

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:37

Foaly schreef:
Amandavd schreef:
Cowboy bedoelt het feit dat een hoop mensen op Trump hebben gestemd als een soort van symbolische stem tegen het huidige systeem. Hij was toch voor de common man etc.

Dat snap ik, ik bedoelde meer dat je vantevoren al kon zien dat dit gewoon loze beloftes zijn.

Los van de vraag of iedereen dat kon zien heb je het nu gewoon over kiezersbedrog. En ja, dat gebeurt steeds meer en ook bij ons (BV Wilders over pensioen(leeftijd) maar ook elke lijstduwer ooit die na zijn verkiezing toch maar met pensioen gaat) but that doesn't make it right.

Foaly schreef:
Ongeacht wat hij verder van plan is en geroepen heeft over zijn economische beleid en hoe hij de common man wil gaan helpen, dit kán gewoonweg niet zonder de complete Amerikaanse staat om zeep te helpen. En het congres mag dan Republikeins zijn, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die het niet zover gaan laten komen :+

Edit: en al helemaal niet binnen de eerste 100 dagen van zijn presidentschap zoals hij ook heeft beloofd :')

Mee eens.....maar dan is er helemaal geen sprake van nieuwe politiek of vernieuwing of 'anders'. Dan is het meer van hetzelfde maar dan harder geschreeuwd.

Niet handig als je vindt dat de man op de straat toch al de band met de politiek kwijt is....dat wordt dan over 4 jaar nog erger.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:22

Sorry mensen, dat ik zo opeens weer binnen kom vallen, maar ik heb een probleem dat ik even kwijt moet.

Vanavond heb ik een feestje waar veel kennissen/vrienden van mij komen. Ik heb één speciale vriend met wie ik dit soort feestjes meestal doorbreng. Gewoon vriendschappelijk, hij is getrouwd. Ik ken zijn vrouw ook, maar die is er meestal niet bij.

Alleen... hij is Amerikaan en heeft op Trump gestemd en heeft dat op Facebook ook verdedigd en gevierd. En ik weet dus niet hoe ik daar vanavond mee om moet gaan. Ik ben zelf echt in een soort rouw en ik hoef hem nu echt even niet te zien. Ik kan hem ook echt niet begrijpen. Heb ik me altijd zo in hem vergist? HOE kun je nou in hemelsnaam op zo'n figuur stemmen als je hier in Nederland in een nieuwbouwhuis woont, met alle sociale voorzieningen, etc. ?? Van arme Amerikaanse 'deplorables' kan ik het nog wel snappen, maar hier? Ergens wil ik hem wel een veeg uit de pan geven, maar ik heb ook geen zin in ruzie om zoiets. Negeren is ook geen optie denk ik. Daarvoor waren we altijd te close op dit soort feestjes.

Ik denk dat het er op neerkomt dat het mij zo veel pijn doet dat ik niet in staat ben om hier op een volwassen manier mee om te gaan en zijn mening te respecteren.

Natuurlijk heb ik ook overwogen om niet naar het feestje te gaan, maar dat vind ik ook weer te ver gaan. Eigenlijk hoop ik gewoon dat hij niet komt, maar ik vrees van wel...

Dus... |(

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:27

Er zijn wat nuancerende opiniestukken verschenen over Trump en het beleid dat hij voor ogen heeft. Misschien kan ik ze terugvinden. En als je die leest, misschien dat je dan een heel klein beetje minder boos en gekwetst bent. Ik zal zo eens zoeken. (en nee, ben helemaal geen Trump-fan)

Edit: http://www.wsj.com/articles/suffering-f ... 1457565216
Laatst bijgewerkt door mysa op 10-11-16 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:28

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:29

En anders zeggen wanneer het gesprek onvermijdelijk op de verkiezingen uitkomt, dat je het niet met hem eens bent maar dat een feestje niet het moment is om het daarover te hebben? Dan geef je jezelf iig wat meer tijd om tot rust te komen en eventueel later evenwichtiger de discussie aan te gaan :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:29

Ik ben daar ook heel benieuwd naar mysa, dus ik zou het ook wel tof vinden als je het nog zou kunnen vinden.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Trump of Clinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:32

Zie edit, dat is niet het stuk wat ik voor ogen had, maar komt een beetje op hetzelfde neer.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:41

LindyH schreef:
Sorry mensen, dat ik zo opeens weer binnen kom vallen, maar ik heb een probleem dat ik even kwijt moet.

Vanavond heb ik een feestje waar veel kennissen/vrienden van mij komen. Ik heb één speciale vriend met wie ik dit soort feestjes meestal doorbreng. Gewoon vriendschappelijk, hij is getrouwd. Ik ken zijn vrouw ook, maar die is er meestal niet bij.

Alleen... hij is Amerikaan en heeft op Trump gestemd en heeft dat op Facebook ook verdedigd en gevierd. En ik weet dus niet hoe ik daar vanavond mee om moet gaan. Ik ben zelf echt in een soort rouw en ik hoef hem nu echt even niet te zien. Ik kan hem ook echt niet begrijpen. Heb ik me altijd zo in hem vergist? HOE kun je nou in hemelsnaam op zo'n figuur stemmen als je hier in Nederland in een nieuwbouwhuis woont, met alle sociale voorzieningen, etc. ?? Van arme Amerikaanse 'deplorables' kan ik het nog wel snappen, maar hier? Ergens wil ik hem wel een veeg uit de pan geven, maar ik heb ook geen zin in ruzie om zoiets. Negeren is ook geen optie denk ik. Daarvoor waren we altijd te close op dit soort feestjes.

Ik denk dat het er op neerkomt dat het mij zo veel pijn doet dat ik niet in staat ben om hier op een volwassen manier mee om te gaan en zijn mening te respecteren.

Natuurlijk heb ik ook overwogen om niet naar het feestje te gaan, maar dat vind ik ook weer te ver gaan. Eigenlijk hoop ik gewoon dat hij niet komt, maar ik vrees van wel...

Dus... |(

Volgens mij heb je je eigen antwoord al gegeven. Ik heb het nog even voor je gemarkeerd in jouw tekst. Lijkt me het meest straight en precies in lijn met hoe je je voelt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:47

Klopt, alleen weet ik dus niet hoe ik daarmee om moet gaat vanavond. Ik kan die pijn niet even wegmoffelen. Later zal dat vast wel zakken en kan ik weer normaal met hem omgaan, maar nu even niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:49

Als je dan morgen maar even laat weten hoe het gegaan is, want nu ben ik wel heel benieuwd natuurlijk....
Ik denk eigenlijk dat je het onderwerp niet kunt omzeilen, want dit lijkt me echt iets waar op feestjes over gepraat wordt. Je bent vast niet de enige met een anti-Trump mening dus misschien kunnen anderen een beetje als stroomafleider werken. Laat hun de discussie aangaan en probeer je er een beetje afzijdig van te houden.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:53

LindyH, ook mijn beste vriend bleek een Trump supporter te zijn maar ik respecteer zijn mening. Ik was flink teleurgesteld, maar hij heeft het recht op zijn mening, net als ik.
We hebben daarom gezegd, agree to disagree en discussieren er niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:54

Ik hoef oprecht geen vrienden meer te zijn met mensen die Trump supporten. Ik ben geheel voor vrijheid van meningsuiting, maar niet voor haar. En dat is precies wat deze man oproept bij mensen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:57

Resistance schreef:
Ik hoef oprecht geen vrienden meer te zijn met mensen die Trump supporten. Ik ben geheel voor vrijheid van meningsuiting, maar niet voor haar. En dat is precies wat deze man oproept bij mensen.

Maar dan doe je toch eigenlijk hetzelfde?

Ik ben verre van Trump-fan. En ik, vanuit Nederland, snap ook niet dat iemand zo fan is van hem. Maar ook een trump-supporter heeft toch recht op zijn Eigen mening? Wil alleen niet zeggen dat ik die mening deel

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:58

Resistance schreef:

Exact hierom hoef ik geen vrienden te zijn met Wilders-supporters (en nu inderdaad met Trumpsupporters). Iedereen mag zijn mening hebben, maar ik wil in mijn naaste omgeving geen racistische, discriminerende mensen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:05

Misschien kan je kiezen voor dialoog ipv boosheid. Een vriendschap gooi je toch niet zomaar weg imo.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:09

Amaris schreef:
Als je dan morgen maar even laat weten hoe het gegaan is, want nu ben ik wel heel benieuwd natuurlijk....
Ik denk eigenlijk dat je het onderwerp niet kunt omzeilen, want dit lijkt me echt iets waar op feestjes over gepraat wordt. Je bent vast niet de enige met een anti-Trump mening dus misschien kunnen anderen een beetje als stroomafleider werken. Laat hun de discussie aangaan en probeer je er een beetje afzijdig van te houden.

Nee, dat klopt. Iedereen op dat feestje is zo'n beetje anti-Trump, maar wij mochten allemaal niet stemmen. Eén van ons mocht dat wel... In die zin voel ik mij ook wel een beetje verraden. Maar ik hoop inderdaad dat andere mensen hem alvast laten weten dat hij beter zijn mond erover kan houden, als hij dat zelf nog niet bedacht had.

Agree to disagree zou inderdaad mooi zijn. Wij deden dit altijd al. Zo is hij behoorlijk religieus en ik totaal niet, en dat is altijd goed gegaan. Ik vond hem al nooit de snuggerste, maar ik dacht dat dat kwam doordat hij hier nog niet zo lang was en veel dingen gewoon niet wist. Ik legde dingen graag uit.
De vraag is dus of de Trump-kwestie een dealbreaker gaat worden, of dat we verder kunnen gaan met agree to disagree. Dat kan maar tot op zekere hoogte denk ik, en het is een beetje de vraag of die hoogte nu bereikt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:13

Ik las net "I will respect your opinion as long as your opinion doesn't disrespect anyone else's existence'.

Dus ja, ik zal braaf mijn mond houden en ik ga heus niemand te lijf, maar mijn respect ben je kwijt als je voor mensen als Trump stemt. Dat is voor mij hetzelfde als pro-zwarte piet mensen en mensen die zich extreem seksistisch uitlaten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:20

Amandavd schreef:
Cowboy bedoelt het feit dat een hoop mensen op Trump hebben gestemd als een soort van symbolische stem tegen het huidige systeem. Hij was toch voor de common man etc.

(...gesteld dat cowboy dit idd bedoelde....)

Waar ik me in dit verband zorgen over maak:
stel nou dat mensen (om wat voor reden dan ook) niet zien dat dit grootspraak is, 'opscheppen hoort bij het spel', etc.
Stel dat mensen op Trump stemmen en echt denken dat hij dat wel eventjes gaat doen.
Dan voelen ze zich na verloop van tijd extra verraden.

Ik heb hier een aantal pleidooien gelezen "mensen voelen zich niet gezien, gehoord, erkend door politici". Wellicht ben ik het er nog mee eens ook.
Maar als je dan stemt op iemand die zo heerlijk "kant noch wal beloftes" doet om zondebokken aan te pakken- voel je je na afloop nog harder in de steek gelaten.

De zondebokken zelf voelen zich ondertussen ook niet senang, verdeeldheid aan alle kanten dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:24

Ze gaan ook in de steek gelaten worden. De Amerikaanse staatsschuld is al torenhoog, als Trump de belastingen gaat verlagen (wat hij belooft) dan krijgt die staatsschuld nog eens een gigantische stoot omhoog. Het Republikeinse senaat wil dat voorkomen (Democraten kiezen er over het algemeen iets sneller voor om staatsschuld omhoog te gooien om sociale leefsituaties te verbeteren maar Rep's echt niet). Om alsnog ergens mee op te kunnen scheppen zal hij waarschijnlijk de belastingen verlagen voor grote bedrijven, en, hou je vast, voor de rijkste 1%. In NL leven wij in een economisch systeem dat nog genivelleerd is in vergelijking met de verdeling tussen arm en rijk in Nederland.

Maar vergis je niet. Het zijn niet de arme, witte mensen die ineens zijn opgestaan en op Trump zijn gaan stemmen. Ik zag net een verdeling naar inkomenscategorie en de mensen met de laagste inkomens hebben zelfs in een meerderheid op Clinton gestemd.

Deze verkiezingen had de laagste opkomst in jaren, en ik denk dat we als wereld gigantisch onderschat hebben hoe gemotiveerd Trump-stemmers waren om te gaan stemmen, en hoe weinig motivatie Democraten hadden omdat ze niet achter Clinton als kandidaat stonden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:26

Emmaa_ schreef:
Ze gaan ook in de steek gelaten worden. De Amerikaanse staatsschuld is al torenhoog, als Trump de belastingen gaat verlagen (wat hij belooft) dan krijgt die staatsschuld nog eens een gigantische stoot omhoog. Het Republikeinse senaat wil dat voorkomen (Democraten kiezen er over het algemeen iets sneller voor om staatsschuld omhoog te gooien om sociale leefsituaties te verbeteren maar Rep's echt niet). Om alsnog ergens mee op te kunnen scheppen zal hij waarschijnlijk de belastingen verlagen voor grote bedrijven, en, hou je vast, voor de rijkste 1%. In NL leven wij in een economisch systeem dat nog genivelleerd is in vergelijking met de verdeling tussen arm en rijk in Nederland.

Maar vergis je niet. Het zijn niet de arme, witte mensen die ineens zijn opgestaan en op Trump zijn gaan stemmen. Ik zag net een verdeling naar inkomenscategorie en de mensen met de laagste inkomens hebben zelfs in een meerderheid op Clinton gestemd.

Deze verkiezingen had de laagste opkomst in jaren, en ik denk dat we als wereld gigantisch onderschat hebben hoe gemotiveerd Trump-stemmers waren om te gaan stemmen, en hoe weinig motivatie Democraten hadden omdat ze niet achter Clinton als kandidaat stonden.

Ik hoorde ook verhalen over wachtrijen van uren en enorme intimidatie als je niet op Trump wilde gaan stemmen in diezelfde wachtrijen. Kan me voorstellen dat dat ook nogal meespeelt als dat inderdaad waar is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:30

Oh, dear - de laagste opkomst in jaren??!!
(Ik heb gisteren het journaal geboycott, dan mis je toch sommige dingen. )

Al die rijen! Van te voren stemmen, veel stemmen uit het buitenland- en dan een lage opkomst: verschrikkelijk!

Ik kreeg een triest bericht onde ogen: veel witte vrouwen hebben op Trump gestemd.
De zwarte vrouwen gelukkig op Hillary. De lagere inkomens 'horen' idd op de democraten te stemmen.

...en dan heb je dus de meerderheid van de stemmen maar minder kiesmannen....

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:32

Ik hoop juist dat Trump echt gaat doen wat hij beloofd heeft en dat hij niet door allerlei mensen wordt afgeremd. Wat dat betreft vond ik zijn acceptance speech al een teleurstelling. Mensen moeten merken waar ze op gestemd hebben. Als Trump niet doet wat hij beloofd heeft dan groeit de frustratie inderdaad en zullen de mensen hierna op een nog veel grotere mafkees stemmen.

Nee, laat mensen de gevolgen van hun stem maar merken, dan gaan ze hopelijk vervolgens weer met hun hoofd stemmen, in plaats van met hun onderbuik. Dat geldt overigens ook in Nederland.

Ik word dus ook niet vrolijk van al die praatjes dat het wel mee zal vallen om allerlei redenen. Het moet NIET meevallen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:33

Een overzeese vriend deelde het Facebook bericht 'wat te doen als je ziet dat jouw eigen right to vote of dat van een ander wordt geschonden, met telefoonnummers, email adressen en wat al niet.
"Nuttig maar hoort niet nodig te zijn."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:45

LindyH schreef:
Ik hoop juist dat Trump echt gaat doen wat hij beloofd heeft en dat hij niet door allerlei mensen wordt afgeremd. Wat dat betreft vond ik zijn acceptance speech al een teleurstelling. Mensen moeten merken waar ze op gestemd hebben. Als Trump niet doet wat hij beloofd heeft dan groeit de frustratie inderdaad en zullen de mensen hierna op een nog veel grotere mafkees stemmen.

Nee, laat mensen de gevolgen van hun stem maar merken, dan gaan ze hopelijk vervolgens weer met hun hoofd stemmen, in plaats van met hun onderbuik. Dat geldt overigens ook in Nederland.

Ik word dus ook niet vrolijk van al die praatjes dat het wel mee zal vallen om allerlei redenen. Het moet NIET meevallen.

Dat de mensen die hem gesteund hebben dat moeten merken ben ik absoluut met je eens, maar ik ben ontzettend bang voor de minorities waar hij zich zo duidelijk tegen heeft uitgesproken.

En ja, Janneke, klopt. Er zijn verschillende reports geweest van mensen wiens legitieme ID niet geaccepteerd werd bij het stemmen. Daarbuiten zijn de wachtrijen bij verschillende stemlokalen inderdaad rond de 5 uur. Je moet wel een hele gemotiveerde stemmer zijn (of niet 3 banen hebben om rond te komen) om daar te blijven staan.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:48

Ik heb enkele pagina's gelezen, en natuurlijk de resultaten van de poll bekeken.. maar wat mij opvalt is dat de meesten voor Clinton zijn. Ik zeg er niks over want ik heb me daar niet goed genoeg over ingelezen in de standpunten van beide partijen. Het viel mij ook op dat zowel Amerika als Nederland er eigenlijk niet vanuit ging dat Trump zou winnen.. Wat mij vooral verbaasde is dat vooral de Nederlanders (tv, en mensen op het internet) verbaasd wakker werden... dan ben je in mijn ogen behoorlijk naïef gaan slapen.. Trump had zeker de kans om president te worden (wat natuurlijk gebeurd is!).
Naar mijn mening was de Nederlandse media (vooral wnl op npo 1) sterk gebaseerd op Clinton.. Er werd langer stilgestaan bij Clinton haar ideeën, en als het dan over Trump ging, vooral over wat hij allemaal mis doet/deed (en tuurlijk; dat doet/deed hij) en weinig over zijn goede momenten (want ook deze had hij naar mijn mening).
Ik vraag me dan ook af of iedereen die hard schreeuwt dat Trump 10 x niks is, ook écht weet wat de standpunten van beide partijen zijn.. Tuurlijk heeft Trump gekke dingen, maar is Clinton zo geweldig?
Ik heb het idee dat Trump vooral schreeuwt om de aandacht te krijgen (en dat heeft hij zeker gekregen!) maar uiteindelijk een stuk milder is (zoals zijn toespraak toen hij werd verkozen als president), Clinton daarentegen lijkt mij een stuk achterbakser (noem alleen al eens de veelbesproken e-mails). Maar goed, zoals ik al zei kan ik niet één kant kiezen omdat ik er niet genoeg over weet.

Maar wat ik graag zou willen weten van de mensen die fel tegen Trump zijn, en dus vóór Clinton; waarom, kennen jullie de standpunten van beide?

Ik heb namelijk het idee dat er gehaat wordt op Trump omdat het grotendeel dat hier in Nederland doet..