Explosies vliegveld Brussel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:19

Ik herinner me dat Mary heeft gezegd contact te hebben gehad met een tussenpersoon uit de naaste omgeving, niet met Abdeslam zelf.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:19

KM_Ris schreef:
Liever dat hij het doet als een pro deo.. helaas heeft hij toch recht op een advocaat

Hoezo "helaas"? Recht op een advocaat is een van de basisrechten van ons land. Het is een deel van die "normen en waarden van ons" waarover iedereen de laatste maanden zo voor op z'n paard kruipt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:21

Als dat al zo zou zijn, zou er een wet moeten komen dat in uitzonderlijk gevallen, een advocaat zoiets wel moet melden, beroepsgeheim of niet.

Yasmine: Ik ben dat persoonlijk beu gehoord, kijk waar we met onze normen en waarden gekomen zijn? Ze walsen gewoon over ons, en dan zouden wij nog courant moeten zijn?

Ik vraag me af wat er nog te verdedigen valt bij zo'n terroristen? Welke verzachtende omstandigheid gaan ze pleiten of excuus, rechter, hij heeft een slechte jeugd gehad en geen eerlijke kansen?
Nog maar denken aan een verzachtende omstandigheid, is een mes in de rug van de slachtoffers en hun familie.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 24-03-16 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:22

Ik vind dat als iemand op zo'n manier iemand zijn leven weg neemt geen rechten meer mag hebben, sorry.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:23

Tieneke schreef:
Ik herinner me dat Mary heeft gezegd contact te hebben gehad met een tussenpersoon uit de naaste omgeving, niet met Abdeslam zelf.

Ik geloof niet alles wat in de media verschijnt hoor :) Denk dat het voor zich spreekt dat ze zoiets niet gaan vertellen als het zo zou zijn. En dan nog, die tussenpersoon wist ook genoeg dan blijkbaar.

Chanel: dat is moeilijk he, waar leg je de grens, wanneer geldt beroepsgeheim en wanneer niet...

In zo'n gevallen ben ik blij dat ik geen advocaat geworden ben misschien, leer er maar mee leven, beroepsgeheim of niet.

KM_Ris: er bestaat nog zoiets als 'onschuldig zijn tot het tegendeel bewezen is', en bewezen is het pas als het door een rechter uitgesproken wordt, dus daar kan je niet veel mee.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:25

chanel1985 schreef:
Yasmine: Ik ben dat persoonlijk beu gehoord, kijk waar we met onze normen en waarden gekomen zijn? Ze walsen gewoon over ons, en dan zouden wij nog courant moeten zijn?

Ik ben het ook beu dat mensen zeuren over Westerse normen en waarden, maar het is ironisch dat we aan de ene kant zo op ons paard zitten over die normen en waarden, maar dat mensen aan de andere kant ook vinden dat bepaalde mensen geen (mensen)rechten meer mogen hebben. Wat letterlijk tegen onze normen en waarden ingaat.

Als je mensen hun basisrechten ontzegt, dan verlaag je je imo gewoon tot hun niveau. Of wou je misschien een Guantanamo 2.0 opstarten?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:29

Yasmine schreef:
chanel1985 schreef:

Ik ben het ook beu dat mensen zeuren over Westerse normen en waarden, maar het is ironisch dat we aan de ene kant zo op ons paard zitten over die normen en waarden, maar dat mensen aan de andere kant ook vinden dat bepaalde mensen geen (mensen)rechten meer mogen hebben. Wat letterlijk tegen onze normen en waarden ingaat.

Als je mensen hun basisrechten ontzegt, dan verlaag je je imo gewoon tot hun niveau. Of wou je misschien een Guantanamo 2.0 opstarten?

Als je sommige mensen hoort praten (niet specifiek op mensne hier in dit topic bedoeld) zijn ze dat inderdaad van plan.

Dadelijk om hal 3 is er weer ene minuut stilte, zou mooi zijn als het hier dan ook even stil is

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:30

Dan verlaag ik me tot hun niveau, so be it.

K zeg ook niet dat hem dood moet en dat hem geen eten meer moet krijgen in de gevangenis.
Maar wel elke andere luxe, enkel het geen wat hij nodig heeft, dus onderdak, eten en drinken (en dan geen luxepoducten) en persoonlijke hygiene. Maar geen tv, geen computer, geen play station,.... Een gevangenis is geen hotel, maar een straf. Wat wij allemaal voor moeten betalen ook nog.

Zijn slachtoffers hadden ook rechten, recht om veilig te kunnen staan waar ze staan. Het recht van de slachtoffers is in mijn ogen groter dan die terroristen die enkel naar hier komen om zoveel mogelijk onschuldige mensen, op barbaarse wijze te vermoorden. Daarmee hebben ze hun rechten verspeeld.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:39

Dat is evenveel als wat een vluchteling krijgt chanel: bed, brood en bad. En eventueel medische ondersteuning. Die mensen mogen de eerste 6 maanden niet eens werken, tenzij klusjes in het opvangcentrum waar ze verblijven.

Beroepsgeheim is een zeer gevoelig iets. Stel dat die kerel als patiënt aan mijn deur had gestaan, dan ben ik in principe OOK gebonden aan dat beroepsgeheim. Al zijn er wel uitzonderingen op de regel, maar ik zou ze even moeten gaan opzoeken. De grote rode draad is respect voor privacy en de identiteit van je patiënt. Als Mary zich daar niet aan houdt kan dat zeer zware gevolgen hebben. Ten eerste voor zin carrière als advocaat en bij dit type persoon ook nog eens naar zijn eigen leven, zijn gezin, zijn familie...
Hij krijgt telefoon, geeft tip aan de politie, die gaan die contactgegevens opsporen en hoppakkee, balletje aan het rollen. Maar bedenk wel, Salah zal weten "ohla, mijn tussenpersoon belt een advocaat en plots wordt hij van de straat geplukt". Die kerel kan ook wel 1+1= 2 bij elkaar leggen en de link leggen dat er waarschijnlijk getipt is. En meestal krijg je dan in de media "via een anonieme tip..."

Zeg dan maar dag dag met het handje aan je veilige rustige leven.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:43

De vluchtelingenproblematiek is niet echt geschikt om over te praten in dit topic, maar open daar gerust een ander topic over. Maar ik ga hier niet op in in dit topic.

De mensen in de metro en vlieghaven hadden ook graag een veilige, rustig leven gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:48

Ik wil er alleen op wijzen dat een gevangene meer luxe heeft dan een vluchteling. Als je teruggaat naar de pure basis zoals jij omschrijft, dan krijgt hij hetzelfde principe: bed, brood en bad. En algehele afzondering in dit geval.

Edit: al had hij geklikt, dat is geen zekerheid dat er dan geen aanslagen zouden gebeurd zijn. Sterker nog, als de tussenpersoon gepakt wordt kan hij allang weer weg zijn voor ze bij hem raken. Het geeft extra mogelijkheden maar daarom geen extra zekerheid.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-03-16 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:49

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:50

Maar zijn waarden en normen zijn niet geschonden dan, dat iemand anders misschien even veel heeft en niets verkeerd heeft gedaan, wordt onder tafel geveegd. Snap je punt.

Tieneke

Re: Explosies vliegveld Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:54

Dus oog om oog, tand om tand?

(Zijn recht op vrijheid is hem trouwens ontnomen, niet dat dat een troost is, maar om maar te zeggen...)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:57

Chanel: salah zit in isolatie, dat betekend dat hij geen tv, telefoon, krant etc heeft.

En over dat zo iemand geen rechten mag hebben....
Ok, en dan wordt iemand voor terrorist aangezien terwijl die dat helemaal niet is? Dan is het een geval van jammer?
Je reageert erg uit emotie, wat wellicht logisch is, maar je zegt dingen die compleet niet realistisch zijn imo.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:00

ik denk dat we uit deze discussie kunnen besluiten dat het goed is dat we niet in een volledige democratie leven (waar iedere burger evenveel macht heeft), maar dat er mensne met meer rationele besluiten het land besturen.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:01

chanel1985 schreef:
K zeg ook niet dat hem dood moet en dat hem geen eten meer moet krijgen in de gevangenis.
Maar wel elke andere luxe, enkel het geen wat hij nodig heeft, dus onderdak, eten en drinken (en dan geen luxepoducten) en persoonlijke hygiene. Maar geen tv, geen computer, geen play station,.... Een gevangenis is geen hotel, maar een straf. Wat wij allemaal voor moeten betalen ook nog.

Ben ik het mee eens, over Abdeslam hoorde ik 'dat ze wel plexy glas over zijn tv deden uit veiligheidsoverwegingen'.
Joy, typisch Belgisch, neem misschien de tv weg dan? Slaat nergens op...

Varekaj: ik zeg niet dat Mary moest klikken, die mens doet zijn job, over hoe zijn karakter en zijn persoon is valt iets te zeggen, maar hij doet zijn job en hij màg de informatie die hij had niet eens vrijgeven. Abdeslam mag tegen Mary nu zeggen dat er 35 andere aanslagen gepland zijn en hij alle vorige op zijn geweten heeft, als hij niet wil dat Mary dat vrijgeeft, dan kan hij dat niet. Over het klikken en vrezen voor je familie heb ik het niet eens, ik heb het over het wettelijk kader waarin dit gebeurd en waar je in dergelijke extreme gevallen toch ook eens gaat stil staan. Ik toch.

Medisch beroepsgeheim vind ik nog iets anders hoor, ik heb ook een job waarbij ik moet kunnen zwijgen, maar dat gaat over iets luchtigere dingen dan 'er zit een moordenaar in mijn wachtzaal en ik mag dat niet zeggen' ;)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:02

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:03

Medisch beroepsgeheim even negeren had anders veel mensenlevens kunnen redden met de German Wings piloot.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:05

Vraag me af waarom hij naar Frankrijk wilt uitgeleverd worden opeens, of hebben ze dan weer een nieuw excuus om een aanslag te gaan plegen?

Ik ben het met Chanel eens, water en brood en meer niet. En dan heeft die het nog beter dan in zijn eigen land in de bajes.

Yasmine, je bedoeld het misschien niet zo, maar soms komt het wel over dat je alles probeert goed te praten wat ze doen, gezien de omstandigheden waarin ze geleefd hebben/ opgegroeid zijn.
Met hun nog vele miljoenen andere die wel gewoon op het "rechte" pad zijn gebleven. Die wel keihard geknokt hebben om hun leven uiteindelijk goed op de rit hebben gekregen.

Gaat op FB nu een filmpje rond met daarin beelden van de IS, ditmaal met waarschuwingen aan NL.
Nu weet ik vanuit de politie (die krijgen briefings erover) dat de dreigingen aan het adres van NL ook best groot zijn.
Volgens hem is het ook niet de vraag of het gaat gebeuren maar meer wanneer.......
En met ons nog meer andere landen.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:06

Abercrombie: je hebt een punt!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:07

Ik spreek ook alleen maar over dit geval, Je gaat me toch niet vertellen dat er iemand nog twijfelt aan zijn schuld.
En hij krijgt onderdak, eten en drinken en persoonlijke hygiene, denk dat er dan toch voldaan wordt aan zijn rechten.

T zou maar erg zijn als zijn recht op vrijheid niet zou ontnomen zijn, is maar normaal.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 24-03-16 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:09

Zoe_97 schreef:
ik denk dat we uit deze discussie kunnen besluiten dat het goed is dat we niet in een volledige democratie leven (waar iedere burger evenveel macht heeft), maar dat er mensne met meer rationele besluiten het land besturen.

Ja en zie wat er gebeurd is, 2 keer uitgeleverd en toch niet opgepakt. En dat door "zogenaamde rationele mensen" die het land besturen.
Nu soit, als zij het niet waren geweest, dan zouden het wel 2 andere zelfmoordenaars geweest zijn, ze staan immers in rij.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:11

Dat was geen uitlevering, hij is gewoon teruggestuurd.