Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:20

Shadow0 schreef:
tamary schreef:
Dat schuldgevoel over WOII/koloniale tijdperk/etc. mag nu wel eens afgelopen zijn

De gevolgen ervan zijn anders nog heel reeel. Veel spanningen vandaag de dag hebben daar nog steeds mee te maken. Het is te makkelijk om te doen alsof het onbelangrijk is en wel vergeten kan worden.

Quote de rest van die zin aub mee : "we zijn nu zo hard bezig om niet zo te zijn dat we het juist worden." Het schuldgevoel is nl zeker een deel van de reden dat we denken het recht hebben om ons met de ontwikkelingen daar te bemoeien, zodat zij net als ons kunnen worden en dan ook dezelfde kansen hebben. En dat is onzinnig, ik geloof dat die mensen veel beter af zijn als ze zichzelf op hun tempo en manier kunnen ontwikkelen en hun eigen pad naar welzijn/welvaart en geluk kunnen vinden in een vorm die bij hun kijk op het leven past. Toegang tot onze kennis en inzichten ben ik voor, maar op hun initiatief. Ontwikkelingshulp en ngo's zijn heel erg bezig met beslissingen nemen voor en over mensen, niet met wat hebben jullie nodig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:32

tamary schreef:
Het schuldgevoel is nl zeker een deel van de reden dat we denken het recht hebben om ons met de ontwikkelingen daar te bemoeien, zodat zij net als ons kunnen worden en dan ook dezelfde kansen hebben.

Mwah, dat lijkt me ook gewoon onzin. Het blijkt namelijk op allerlei manieren volstrekt niet uit ons gedrag. Dat wij ons daarmee bemoeien is voor het overgrote deel gewoon omdat men er wat kan halen. Niks schuldgevoel, gewoon eigenbelang.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:51

LindyH schreef:
Natuurlijk is het vluchtelingenvraagstuk heel complex en zitten er veel mitsen en maren aan, maar het gaat mij erom dat bijna niemand zich bij het vormen van zijn mening blijkbaar heeft stilgestaan bij de situatie waar die mensen eigenlijk vandaan komen. Dat blijkt nu maar, en dat vind ik zorgelijk.

Is dat zo Lindy?

Mijn allereerste gedachten waren voor de slachtoffers en daarna voor de vluchtelingen en ik hoor het ook veel op tv en om me heen. Ook hier in Frankrijk op TV: "Ben je net gevlucht, komt het geweld je gewoon achterna. Ik vind juist dat daar wel aandacht voor is, want die mensen zijn al zo getraumatiseerd".

Wat ik zelf heel erg hoop is dat in Frankrijk ook geld gestopt gaat worden in onderwijs voor de jongeren in de banlieus, dat er netwerken rondom deze kansarme jongeren wordt gelegd want men heeft helemaal geen zicht op deze groep. Er is veel criminaliteit in deze wijk en als crimineel ben je een loozer maar als je in naam van IS op eens een held kunt zijn is dat natuurlijk wel aantrekkelijk.
Dus ik hoop oprecht dat ipv alleen buiten Frankrijk kijken naar Syrië er ook gekeken gaat worden naar eigen land en ze op een goede manier gaan investeren in deze jonge mensen.
Dat geldt natuurlijk ook voor Brussel en dan met name de wijk Molenbeek waar men ook totaal alle controle heeft verloren op die wijk en wat een haard is voor terroristen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:52

waxmeltsenzo schreef:
Chocoo ik geloof dat wij het het zelfde zien.
Ik zeg niet dat ze naar het geloof handelen. Maar dat het er aan hangt ze zijn doorgeslagen in het geloof. Het geloof zelf heeft er niets meer mee te maken maar wordt wel misbruikt.
Deze groepering en hun aanhang zijn moslims of waren dat maar als je het mij vraagt hebben deze mensen geen geloof ook niet in zichzelf ze zien alleen maar zwart anders kun je dit niet doen.

Als Jantje of Ali in een moeilijke tijd zit zal die moeten kiezen gaat die hulp zoeken bij de juiste instanties of gaat die het boevenpad op? Zelfs als je weinig kansen krijgt is het niet onmogelijk. Maar als jij iemand kunt doden dan heeft dat niets met de kansen die je wel of niet kreeg te maken. Als je in koele bloedde zo,n sportveld, winkelcentrum of trein inloopt en alles daar af kunt knallen ben je van top tot teen verdorven!

Dan ben je compleet gehersenspoeld, dat is iets anders dan verdorven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:58

R12312 schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Ik zeg niet dat ze naar het geloof handelen. Maar dat het er aan hangt ze zijn doorgeslagen in het geloof. Het geloof zelf heeft er niets meer mee te maken maar wordt wel misbruikt.
Deze groepering en hun aanhang zijn moslims of waren dat maar als je het mij vraagt hebben deze mensen geen geloof ook niet in zichzelf ze zien alleen maar zwart anders kun je dit niet doen.

Als Jantje of Ali in een moeilijke tijd zit zal die moeten kiezen gaat die hulp zoeken bij de juiste instanties of gaat die het boevenpad op? Zelfs als je weinig kansen krijgt is het niet onmogelijk. Maar als jij iemand kunt doden dan heeft dat niets met de kansen die je wel of niet kreeg te maken. Als je in koele bloedde zo,n sportveld, winkelcentrum of trein inloopt en alles daar af kunt knallen ben je van top tot teen verdorven!

Mee eens.

Van de week hoorde wij een Belgische moeder in het BRT journaal, in shock verklaren dat haar zoon zichzelf had opgeblazen en zoveel mensen had meegenomen. Hij had haar nog zo beloofd om het niet te doen, want het was tegen het geloof. Waarop de moeder zei: "het was zo'n goede jongen, hij wilde altijd alleen maar de mensen helpen". "HOe kan dit nou"?

En dat geloof ik dan nog ook, dat die jongen het heeft gedaan omdat hij oprecht er van overtuigd is dat hij daarmee het beste doet om de mensen de zondaars te helpen. Je bent verdorven als je vanuit foute intenties het slechte doet. De jonge moest nog 20 jaar worden :n , zo treurig van zo'n jong leven en voor zijn familie en zijn slachtoffers.
Dat maakt natuurlijk het eind resultaat niet anders.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:59

R12312 schreef:
waxmeltsenzo schreef:

Je bent in mijn ogen verdorven
er zullen er zijn die met diverse motieven dit doen.
Maar zo iemand kan nooit meer deel nemen aan een maatschappij en is in mijn ogen verdorven.
Maar idd meestal ook gehersenspoeld.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:06

Shadow0 schreef:
tamary schreef:
Het schuldgevoel is nl zeker een deel van de reden dat we denken het recht hebben om ons met de ontwikkelingen daar te bemoeien, zodat zij net als ons kunnen worden en dan ook dezelfde kansen hebben.

Mwah, dat lijkt me ook gewoon onzin. Het blijkt namelijk op allerlei manieren volstrekt niet uit ons gedrag. Dat wij ons daarmee bemoeien is voor het overgrote deel gewoon omdat men er wat kan halen. Niks schuldgevoel, gewoon eigenbelang.

Bedrijfsleven heeft groot stuk eigenbelang en een dikke vinger in de pap, overheid is het schuldgevoel deel van het probleem, maar die 2 zijn zo met elkaar verweven dat het scheiden van eigen belang en schuldgevoel vrijwel onmogelijk wordt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:12

tamary schreef:
Bedrijfsleven heeft groot stuk eigenbelang en een dikke vinger in de pap, overheid is het schuldgevoel deel van het probleem, maar die 2 zijn zo met elkaar verweven dat het scheiden van eigen belang en schuldgevoel vrijwel onmogelijk wordt.

Wellicht dat we ons toch eerst kunnen/moeten richten op de gevolgen van dat eigenbelang, voor we alleen het schuldgevoel afschaffen maar wel rustig doorprofiteren van anderen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:24

Shadow0 schreef:
tamary schreef:

Wellicht dat we ons toch eerst kunnen/moeten richten op de gevolgen van dat eigenbelang, voor we alleen het schuldgevoel afschaffen maar wel rustig doorprofiteren van anderen.

Ik heb het vermoeden dat juist dat schuldgevoel de marionettentouwtjes zijn waar het bedrijfsleven zo goed aan kan trekken. Die interesseren het nl geen bal wat de gevolgen zijn voor de mensen hier of daar en op welke termijn, enkel de winst is belangrijk. Overheid heeft die verantwoordeiijkheid wel, maar ook de verantwoordelijkheid om nee te zeggen tegen de vraag om op te treden als verzekeraar van bedrijfs/ondernemersrisico door zich met de interne zaken van een ander land te bemoeien als dat het bedrijfsleven goed uit komt.

Je ziet binnen Nederland zulke dingen ook gebeuren, belastingafspraken met post.nl, starbucks en andere multinationals. Het schuldgevoel maakt de overheid chantabel en dat is geen gezonde basis om besluiten op te nemen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:46

pien_2010 schreef:
LindyH schreef:
Natuurlijk is het vluchtelingenvraagstuk heel complex en zitten er veel mitsen en maren aan, maar het gaat mij erom dat bijna niemand zich bij het vormen van zijn mening blijkbaar heeft stilgestaan bij de situatie waar die mensen eigenlijk vandaan komen. Dat blijkt nu maar, en dat vind ik zorgelijk.

Is dat zo Lindy?

Mijn allereerste gedachten waren voor de slachtoffers en daarna voor de vluchtelingen en ik hoor het ook veel op tv en om me heen. Ook hier in Frankrijk op TV: "Ben je net gevlucht, komt het geweld je gewoon achterna. Ik vind juist dat daar wel aandacht voor is, want die mensen zijn al zo getraumatiseerd".

Ik bedoel de situatie vóór de aanslagen in Parijs. Toen hebben veel mensen zich blijkbaar niet gerealiseerd voor welk geweld de vluchtelingen eigenlijk op de vlucht waren. Anders haal je het ook niet in je botte harses om vuurwerk af te gaan steken bij een AZC. (even los van je mening over de komst van het AZC zelf.)

Nu komt dat inzicht wel, en dat is op zich mooi, maar ik vind het dus triest dat daar eerst een aanslag in de achtertuin voor nodig is.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:01

Er is gewoon in het algemeen veel onwetendheid en onbegrip. Het is de eerste keer dat ik een artikel zie wat het voor de mensen die al jaren in belgie (in mijn geval) wonen is, in een reguliere krant. Iets dat iedereen leest. In de meer linkse kranten wel, maar dat wordt door een heel ander soort publiek gelezen, die eigenlijk niet meer hoeven nadeken welk standpunt ze innemen.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... uren.dhtml
Ik hoorde na een ramp met een vluchtelingenboot vaak de opmerking dat het goed is dat ze zijn verdronken, dan komen ze hier niet. Ik begrijp niet dat je kan vergeten dat het ook mensen zijn... En waarom er wordt verondersteld dat wij dan beter zijn dan die mensen.
Er wordt blijkbaar enkel verondersteld dat ze komen als geldzoeker.
Ben wel niet zeker als het besef bij iedereen zal doordringen. Als mensen in die gedachten blijven hangen zullen er nog lang en vaak heel verschrikkelijke dingen gebeuren.

Nico_lette

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:30

Gelukkig appte mn vader me net..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:32

Nico_lette schreef:
Gelukkig appte mn vader me net..

Wat fijn! *\o/*

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:32

Ik zag in het half 8 journaal,de broer van de terroristen hij begreep zijn broers niet,vind dat erg voor hem en zeker ook omdat ze zoveel onschuldigen mee namen,ze waren wel vanaf Lesbos hierheen gekomen zo Europa binnen gekomen,geen woorden voor mijn gedachten zijn nu bij die aanslagen in Parijs waarom vraag ik me dan af.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 01:22

En ja, ik heb ook stil gestaan bij de slachtoffers in Parijs. En nee, daar geneer ik me niet voor. Vind de tendens een beetje doorschieten. Indien mensen hun fb profielfoto willen veranderen in de Franse vlag moeten ze dat doen. Door de aanslag op Charlie in januari en die van afgelopen vrijdag worden onze waarden en normen van vrijheid aangetast. En dat ik niet dagelijks stil sta bij de slachtoffers in het Midden Oosten, nee daar geneer ik me ook niet voor. En deze aanval van Frankrijk zar erin. Zelfs IS zag m aankomen.
Ik denk dat we hier in t westen een beetje beginnen door te slaan!
Het is bekend dat de engerd Khaddaffi lang is getolereerd vanwege de olie. Maar ik wil jullie er ook even aan herinneren dat het Midden Oosten zelf is begonnen aan de Arabische lente!
Verder heb ik begrepen dat 1 van de volgende doelen van IS de vernietiging is van de heilige relikwieen in Mekka. Dat lijkt me gezellig. Dan keren ook de inmens rijke olielanden zich tegen IS! Tevens staat dan de hele Islamitische wereld op zn kop.
Ook Washington wordt genoemd als doel, met als gevolg dat Amerika nu ook zn grenzen wil sluiten voor vluchtelingen.

Er gaan nog veel meer bombardementen volgen en indien IS zijn grootspraak waarmaakt, is de hele wereld binnenkort tegen IS. En natuurlijk gaan daar onschuldige slachtoffers vallen, daar maar ook hier. Dat gebeurd in elke oorlog.
En denk niet dat ik daar maar makkelijk overheen stap, zeker niet. Maar om dit geweld te stoppen is er geen andere optie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 01:44

Onder Khadaffi was Libië het meest welvarende land van heel Afrika. Komt bij dat daar de opbrengst van de olie wel direct ten goede kwam aan de bevolking. Hier in NL zien wij niks direct terug van onze gasbel.

Om een stel vijandige stammen koest te houden heeft hij inderdaad methodes gebruikt die wij hier onnodig en onacceptabel vinden, echter is het echt niet de reden geweest om illegaal in te grijpen in de binnenlandse aangelegenheden daar. Geen van de landen waar het westen hun normen en waarden heeft gebracht (opgelegd) is daar van beter geworden. Wat wij een dictator, etc. noemen is daar verdrietig als wij dat vinden de enige manier om generaties lang voortdurende vetes tussen stammen te stoppen en deze groepen die elkaar niet mogen om iets dat 3-7+ generaties terug gebeurt is naast elkaar te laten leven en elkaar te negeren ipv elkaar af te maken. Er zijn andere manieren van vrede bewaren dan ons democratisch systeem, ze zijn niet zoals wij willen en nodig hebben, maar ze werken in de situatie daar. Zodra wij denken het beter te weten en ons er mee gaan bemoeien gaat het fout. Niet alleen accepteren wij dat feit niet, wij zijn ook nog eens zeer selectief in welke landen wij dit gedrag wel en niet van accepteren. Saudi-Arabië, Noord-Korea, Iran, China, en nog een lange rij landen laten wij wel met rust omdat zij of te belangrijk zijn voor de handel, te grote macht zijn of sterke vrienden hebben. Niet alleen zijn wij arrogant in wat goed en fout is, wij zijn er ook nog eens ronduit hypocriet in.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 01:51

Tamary ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ik denk dat het zonder het bemoeien van het westen niet zo uit de hand was gelopen . Het westen wilt van bepaalde leiders af en dat gebeurd en daarna is het totale chaos in die landen.
En tot nu toe is dat nog niet verbeterd. Met die leiders was het misschien niet zo als wij het willen zien maar er was wel een bepaalde rust.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 02:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 02:39

Wesco schreef:
Tamary ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ik denk dat het zonder het bemoeien van het westen niet zo uit de hand was gelopen . Het westen wilt van bepaalde leiders af en dat gebeurd en daarna is het totale chaos in die landen.
En tot nu toe is dat nog niet verbeterd. Met die leiders was het misschien niet zo als wij het willen zien maar er was wel een bepaalde rust.

Ik ben toch wel blij dat er vanuit historisch perspectief besloten is om in te grijpen in gebieden waar de mensenrechten op zo'n manier geschonden worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 03:01

Emmaa_ schreef:
Wesco schreef:

Ik ben toch wel blij dat er vanuit historisch perspectief besloten is om in te grijpen in gebieden waar de mensenrechten op zo'n manier geschonden worden.

Mensenrechten is een Westers concept en de westerse arrogantie om te denken dat wij onze visie aan een ander mogen opleggen in zijn/haar eigen land. Had zo'n land dat bij ons geprobeerd had je er heel anders over gedacht.

Voorbeeld : Jij hebt je paarden keurig verzorgd, oudje deken op na advies DA , 's nachts box, etc. aan huis staan! Accepteer jij het dan dat er iemand uit land X jouw terrein op komt, box open gooit, dekens af, ijzers af, bitloos, boomloos, enz. en afdwingt dat jij voortaan zo met je dieren omgaat, want zo doet land X het en dus moet iedereen het zo doen, want als land X het zo doet is dat de enige juiste manier? Dat is namelijk wat er nu gebeurt in de wereld en wat jij goedkeurt omdat jij het niet eens bent met de daar gangbare manier van met mensen omgaan. Het is moeilijk om er zo naar te kijken, maar een andere mening aan iemand opleggen in een ander land accepteren wij naar ons toe ook niet. Dat moet 2 kanten op werken hoe het ons ook zeer doet.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 03:11

Even apart van de vraag of het westen zich er wel of niet mee (had) moet(en) bemoeien (vind ik persoonlijk een lastig onderwerp om een goed onderbouwde mening over te geven; het lijkt me logisch dat het westen er een stukje eigen belang bij heeft, maar ik ben niet van het speculeren over dingen waar je toch nooit achter gaat komen)

Het is niet ongewoon voor een dictatuur om zeer welvarend te zijn. Hitler heeft ook wonderen verricht voor de Duitse economie. Dat rechtvaardigt op geen enkele manier de horrordaden die er tegenover staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 03:16

Ik vind het verzorgen van een paard toch wel wat anders dan het dagelijks uitmoorden en platbombarderen van verschillende volkeren, en ik vind de vergelijking eigenlijk enigszins misselijkmakend.

Wij zijn mensen, net als de mensen die op de rest van de wereld wonen, alleen wij zijn mensen die geboren zijn met middelen. En ja, dat geeft ons imo de plicht om te helpen op plekken waar ze hulp nodig hebben. Ik heb het niet over Assad die hulp nodig heeft, ik heb het niet over Al Nusra die hulp nodig heeft, ik heb het niet over de VS die hulp nodig heeft. Ik heb het over de Syrische burgers die het toch potverdorie wel verdienen om geholpen te worden in hun strijd. Ik ben heftig van mening dat je mensen niet aan hun lot kan overlaten, puur en alleen omdat we op een ander stukje wereld geboren zijn.

Assad heeft APPELGAS ingezet tegen BURGERS van zijn eigen land. Midden in een woonwijk. Mensen dachten dat ze appels roken en hebben vervolgens de meest gruwelijke dood gekregen. Hoe kan je als inwoner van de wereld nou je schouders ophalen en 'eigen volk voor' zeggen. Het hele 'eigen volk' is een spinsel van onze gedachten. Ons 'eigen volk' is de wereldbevolking.

Als Merkel over twee dagen zou besluiten om appelgas los te laten op Berlijn, of Keulen, zou je dan nog steeds je schouders ophalen en zeggen niet mijn probleem? Ik denk het niet he. En nee, ik zou er niet anders over denken als 'zo'n land' dat bij 'ons' geprobeerd had. Als er hier giftig gas werd ingezet om een volledige wijk uit te roeien dan zou ik zelfs verwachten dat er iemand zou zijn die in zou grijpen. Moeten we ze dan maar aan hun lot overlaten?

Ik heb het niet over een actie als Bush in 2003. Ik heb het niet over de Amerikaanse manier van binnenvallen en je visies opdringen aan iemand anders. Ik heb het over MENSENRECHTEN, wat zeker wel wat meer is dan een westers concept ontstaan uit arrogantie. Het gaat niet om het willen opleggen van regels aan mensen die eigenlijk liever op hun eigen manier willen leven, het gaat om het redden van mensenlevens.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 03:58

Bambolina schreef:
Even apart van de vraag of het westen zich er wel of niet mee (had) moet(en) bemoeien (vind ik persoonlijk een lastig onderwerp om een goed onderbouwde mening over te geven; het lijkt me logisch dat het westen er een stukje eigen belang bij heeft, maar ik ben niet van het speculeren over dingen waar je toch nooit achter gaat komen)

Het is niet ongewoon voor een dictatuur om zeer welvarend te zijn. Hitler heeft ook wonderen verricht voor de Duitse economie. Dat rechtvaardigt op geen enkele manier de horrordaden die er tegenover staan.

Bestuurslaag van een land is vrijwel altijd welvarend, dat het overgrote deel van de bevolking daar in deelt is zeldzaam en niet alleen in een dictatuur.

Als Hitler binnen de grenzen van Duitsland gebleven was, was moeilijk hard te maken geweest dat er ingegrepen had mogen worden. Reden dat dit wel te rechtvaardigen was ligt vrijwel geheel in het binnenvallen van andere landen waar hij zo actief in was. Ingrijpen in of je bemoeien met binnenlandse aangelegenheden is enkel onpartijdig te verantwoorden als dat aantoonbaar invloed heeft buiten de grenzen (nucleaire testen bv), zaken als hoe het land geregeerd wordt is eigenlijk niet neutraal te beoordelen als goed of fout + dat er een groot grijs gebied is dat zo'n beslissing onmogelijk maakt.

Emmaa_ schreef:
Ik vind het verzorgen van een paard toch wel wat anders dan het dagelijks uitmoorden en platbombarderen van verschillende volkeren, en ik vind de vergelijking eigenlijk enigszins misselijkmakend.

Wij zijn mensen, net als de mensen die op de rest van de wereld wonen, alleen wij zijn mensen die geboren zijn met middelen. En ja, dat geeft ons imo de plicht om te helpen op plekken waar ze hulp nodig hebben. Ik heb het niet over Assad die hulp nodig heeft, ik heb het niet over Al Nusra die hulp nodig heeft, ik heb het niet over de VS die hulp nodig heeft. Ik heb het over de Syrische burgers die het toch potverdorie wel verdienen om geholpen te worden in hun strijd. Ik ben heftig van mening dat je mensen niet aan hun lot kan overlaten, puur en alleen omdat we op een ander stukje wereld geboren zijn.

Assad heeft APPELGAS ingezet tegen BURGERS van zijn eigen land. Midden in een woonwijk. Mensen dachten dat ze appels roken en hebben vervolgens de meest gruwelijke dood gekregen. Hoe kan je als inwoner van de wereld nou je schouders ophalen en 'eigen volk voor' zeggen. Het hele 'eigen volk' is een spinsel van onze gedachten. Ons 'eigen volk' is de wereldbevolking.

Als Merkel over twee dagen zou besluiten om appelgas los te laten op Berlijn, of Keulen, zou je dan nog steeds je schouders ophalen en zeggen niet mijn probleem? Ik denk het niet he. En nee, ik zou er niet anders over denken als 'zo'n land' dat bij 'ons' geprobeerd had. Als er hier giftig gas werd ingezet om een volledige wijk uit te roeien dan zou ik zelfs verwachten dat er iemand zou zijn die in zou grijpen. Moeten we ze dan maar aan hun lot overlaten?

Ik heb het niet over een actie als Bush in 2003. Ik heb het niet over de Amerikaanse manier van binnenvallen en je visies opdringen aan iemand anders. Ik heb het over MENSENRECHTEN, wat zeker wel wat meer is dan een westers concept ontstaan uit arrogantie. Het gaat niet om het willen opleggen van regels aan mensen die eigenlijk liever op hun eigen manier willen leven, het gaat om het redden van mensenlevens.

Simpel voorbeeld en hoewel uit verhouding is het net zo min een recht om zo over iets in een ander land te beslissen.

Syrië was voordat deze ellende van buiten af werd opgestookt een van de weinige wel geslaagde multiculturele samenlevingen. Geloof was voor de mensen onderling geheel niet relevant. Je was een fijne buurman/collega of niet. Wat je geloofde was niet belangrijk en vaak niet eens bekend.

Schuldige gifgasaanval is trouwens niet Assad, die hoeft geen zelfknutsel spul te gebruiken en zou dat ook niet tegen zijn eigen leger in zetten (er is flink wat verdraait daar, niet voor niets dat er geen daderonderzoek gedaan mocht worden). Assad heeft trouwens wel in alle delen waar hij nog controle had vervolgens de chemische wapens laten vernietigen. Er wordt je flink wat voorgelogen over wat er daar gebeurt om over het waarom maar helemaal te zwijgen.

Als je het over het redden van mensenlevens hebt moet je trouwens eens heel kritisch naar Amerika kijken, tig oorlogen, met naar schatting is ergens tussen de 20 en 30 miljoen onschuldige burgerdoden tot gevolg. Elk ander land was terecht wegens genocide voor het internationaal strafhof gesleept, maar Amerika staat boven de wet en erkend dit strafhof trouwens niet.

Middelen en vooral kennis zonder tegenprestatie delen met mensen die, die kennis zelf aangeven nodig te hebben sta ik 200% achter, maar ook hier geldt weer hetzelfde : wie die kennis nodig heeft mogen wij niet beslissen. Dat gaat zowel op voor het onthouden als het opleggen ervan.

Wij geloven! dat elk mensenleven even waardevol is, dat is een kostbaar geschenk dat wij ons hier levend in vrede en welvaart kunnen veroorloven. Geloof/visie/ideologie/religie opleggen aan een ander land, want de enige ware vinden wij terecht onacceptabel. Ja, ook dit geloof valt daar onder. Ik begrijp je motivatie om te willen ingrijpen heel goed, maar het blijft nog steeds beslissen over een ander land en de mensen daar die hierom niet gevraagd hebben. Het mensenleven behoort toe aan dat individu die heeft er beslissingsrecht over, niet iemand ergens anders op de wereld hoe goed en begrijpelijk je intenties ook zijn. Je verminderd zijn menszijn door over zijn leven te beslissen en dat is iets wat wij sinds het afschaffen van de slavernij ook onacceptabel vinden. Ieder mens ongeacht kleur/status/afkomst is even goed in staat om voor zichzelf te denken en over zijn eigen leven te beslissen ongeacht de gevolgen die dat voor een individu heeft. Zelfbeschikkingsrecht is dat, ook een heel kostbaar goed in de westerse wereld. En iets dat wij ook mensen onder een dictatuur niet af mogen nemen ook al doet die dictator dat in onze ogen wel. Wij zouden dan namelijk ook over deze mensen beslissen en dat is net zo slecht.

Dit is een heel moeilijk en complex onderwerp en hoe meer empathie hoe moeilijker het is om jouw goede intenties te scheiden van het zelfbeschikkingsrecht van anderen. Dan is het spreuk : "the road to hell is paved with good intentions". zeer toepasselijk en dat die weg al meerdere keren met dit resultaat is afgelegd toont de recente geschiedenis maar al te goed.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 07:44

Emmaa_ schreef:
Wesco schreef:

Die mensen hadden nog nooit van mensen rechten gehoord dus daar werd niks geschonden.
Wij het westen hadden mensenrechten en onze wil is wet zo doorgeduwd dat de mensen daar zo van slag zijn geraakt en zijn gaan vluchten. Met als gevolg dat ze overal zitten en lang niet voor iedereen waren kansen weg gelegd. Wij wisten het toch zo goed? Mensen hebben rechten op een baan, Mannen en vrouwen zijn het zelfde?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:42

waxmeltsenzo schreef:
Die mensen hadden nog nooit van mensen rechten gehoord dus daar werd niks geschonden.
Wij het westen hadden mensenrechten en onze wil is wet zo doorgeduwd dat de mensen daar zo van slag zijn geraakt en zijn gaan vluchten.

Pardon!?

Dat niet alle mensenrechten uit de universele verklaring voor de rechten van de mens in de praktijk overal op de wereld bij iedereen evenveel leven of door iedereen onderschreven worden, wil niet zeggen dat mensen geen besef van algemene basisrechten hebben. De meeste mensen, zélfs buiten Noordwest-Europa en de Noordoostkust van de VS, zijn niet allemaal achterlijke barbaren hoor!

Dat in een land het recht op vrije meningsuiting of vrijheid van vereniging niet algemeen wordt gerespecteerd wil niet zeggen dat mensen pas doorhebben dat gifgas op woonwijken gooien niet oké is wanneer 'het Westen' hen daarop wijst. Dat vrouwen ergens minderwaardig worden gevonden wil niet zeggen dat mensen niet doorhebben dat het recht om te leven een nogal basaal iets is. Dat is echt niet iets wat alleen 'hier' is uitgevonden.