Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:22

Ik ken ook iemand met een WAJONG, die 7 jaar een paard heeft gehad. Zij is ook alleenstaand, geen bijval van ouders of wie dan ook. Zij had wel een betalende bijrijder, later zelfs 2 of haar vriendinnen hielpen haar met het paard (niet financieel). Inmiddels heeft zij haar paard verkocht wegens gezondheidsredenen.

Maar dit paard is wel degelijk jaren haar motivatie geweest om door te gaan, om op te staan..

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:23

ohjajoh6 schreef:
Wel goed lezen hoor snorlex...

Och hemel. :o
Snel lezen en reageren in de lunchpauze werkt niet. :')

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:25

Johanna59 schreef:
Snorlex schreef:

Genoeg rechten. Ze mogen op vakantie, ze mogen een huisdier, ze mogen hobby's hebben.
Maar bedenk wel, er zijn zat werkende mensen die niet op vakantie gaan, geen huisdier hebben en amper geld om 1x per week naar de sportschool te gaan.
Dus waarom zou een uitkeringsgerechtigde daar meer 'recht' op hebben dan een werkende?

Het gaat om de vergelijking. Niet om het 'wel/niet iets mogen bezitten, doen en laten'.
Als het aan mij lag ging iedereen op vakantie en had iedereen een paard. Maar helaas...

Foute vergelijking. Je weet niet waar je het over hebt. Echt. Genoeg rechten. Grote onzin. Je hebt namelijk geen rechten.

Sorry niet duidelijk. Ik bedoel daarmee, van mij mogen ze alles. Ook mensen met een uitkering ik gun ze alles, ik gun ze het recht op alles. Hetzelfde voor mensen zonder uitkering.
Maar zo werkt de wereld niet.

Je begint zelf over "recht hebben op". Wat ik niet snap is waarom uitkeringsgerechtigde wel een huisdier moeten kunnen betalen en een vakantie terwijl een werkende dat soms niet kan terwijl ze verder echt geen rare dingen met het geld doen.
Ik misgun niemand iets maar vind dat soms een beetje scheef.
De persoon met de uitkering bezuinigt voor het huisdier op zichzelf en dan denk ik "is dat de bedoeling".
Want bezuinigen op jezelf (en dan continue bezuinigen) voor een huisdier vind ik gewoon niet zo'n slim idee.
De werkende persoon bezuinigt niet op zichzelf maar kan daardoor geen paard houden en dan snap ik de gedachte "verdorie", echt wel.

Johanna59

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:40

Snorlex: Heb aan je gevraagd, welke rechten ze dan hebben. Jij vindt dat mensen met een uitkering genoeg rechten hebben. En afleidend uit je reactie, vindt je het wel erg. Wat moeten mensen met een uitkering dan? Weet je hoe het is om een uitkering te krijgen? Ik wel. Gelukkig laat het me koud wat een ander er van vindt. Iedereen kan het overkomen. Ook jou.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:44

Ik denk dat het woord "recht hebben op" verkeer geinterpreteerd wordt. De basisvraag was niet of iemand het RECHT heeft om maar of mensen vinden dat het "mag"/ "kan" in de ethische zin van het woord. Dat is iets totaal anders.

Ik vind ook dat ik het recht heb op een dik salaris...maarja.... :o

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:50

Johanna59 schreef:
Snorlex: Heb aan je gevraagd, welke rechten ze dan hebben. Jij vindt dat mensen met een uitkering genoeg rechten hebben. En afleidend uit je reactie, vindt je het wel erg. Wat moeten mensen met een uitkering dan? Weet je hoe het is om een uitkering te krijgen? Ik wel. Gelukkig laat het me koud wat een ander er van vindt. Iedereen kan het overkomen. Ook jou.

Nee dat zeg ik niet.
Ik zeg (of althans ik bedoelde te zeggen, en het staat er een beetje vreemd) en ik ga het nu voor de tweede keer uitleggen: Iemand met een uitkering mag wat mij betreft álles bezitten, mag alles doen en alles willen. Ik gun iedereen alles wat ze willen, uitkering of niet. Maar helaas in welke wereld krijg je alles wat je wilt?

Dus:
Snorlex schreef:
Johanna59 schreef:
Welke rechten heeft iemand die een uitkering krijgt dan wel, volgens jou? Wat mag hij bezitten, doen en laten?

Alles wat mij betreft maar zo werkt het niet. Voor niemand.

Ik vind het niet erg dat iemand met een uitkering een paard heeft maar stel jezelf wel op een eerste plek. Droog brood eten om een paard te onderhouden. Waar ben je mee bezig? Daar is een uitkering toch niet voor bedoeld? Voor het eten van droog brood en het hebben van een paard? Ruil het dan om. Neem een cavia en eet een warme maaltijd.
Dat geldt overigens voor iedereen, uitkering of niet, die zichzelf te kort doet voor wat dan ook. Eerst voor jezelf zorgen, blijft er wat over dan komen de extra's.
Daarnaast is de wereld scheef en soms oneerlijk. Want waarom heeft buurvrouw X met een uitkering wel geld voor het onderhouden van een paard en haar werkende buurvrouw Y niet terwijl ze echt geen rare dingen doet met haar geld.
Dan mag buurvrouw Y toch denken "verdorie".
Dat is toch niet misgunnen? Dat is gewoon balen van het systeem.

En natuurlijk kan het iedereen overkomen, ook ik kan volgende maand in de WW zitten. Denk je dat ik dat niet snap?
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 19-05-15 15:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:58

Interessante discussie

Tendance schreef:
Zoals ze het in België doen lijkt me beter en als je dan een partner hebt en je kunt een paard houden, dan is dat prima naar mijn idee.
Maar volgens mij zou het niet moeten kunnen, dat als je alleen bent, een uitkering hebt, die bedoeld is om gezond van te leven, dat je dan een paard hebt.
Maar als ik hier de posts van mensen met een uitkering lees, die geen partner hebben en het allemaal alleen moeten doen, dan hebben die geen paard.

Ik zeg dus:
Er mag best controle op de levensstijl van mensen met een uitkering komen en eventueel begeleiding hierin voor mensen, die het lastig vinden om een gezonde levensstijl te hebben.

En daaruit volgend:
Alleenstaanden met een uitkering zouden zich geen paard moeten kunnen veroorloven, dan kan dit geld wel naar andere doeleinden.

Iemand, samenwonend met een partner die werkt zou gekort moeten worden op zijn of haar uitkering, zoals in België (het bedrag misschien iets anders voor Nederland, maar die bedragen heb ik geen zicht op). Kun je je dan samen met partner een paard veroorloven, dan is dat prima, zoals in de situatie van Ayasha.

Jij verwoordt mijn mening eigenlijk wel mooi.

Een vraag die bij mij door m'n hoofd schoot (ik ben nog niet helemaal bijgelezen, dus vergeef me als het al ter sprake is gekomen): Waarom is een bijrijdpaard geen optie? Dan heb je toch een 'eigen' paard, maar niet alle kosten die erbij komen.
Het leek mij een mooie middenweg =)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:02

Ik snap dat als je al een paard hebt en in een uitkering terecht komt dat je dan je beestje zo lang mogelijk probeert te (onder)houden, maar waarom een paard aanschaffen (en zoveel kosten op je nemen terwijl je zo weinig financiële ruimte hebt) snap ik ook niet echt. Maar goed dat snap ik ook niet bij mensen die wel werken en financieel het krap hebben.

Maar goed dat snap ik niet omdat ik vanuit mezelf redeneer en een paard niet op nummer 1 heb staan. Als je dat wel hebt staan begrijp ik wel dat de situatie anders is ;-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:04

Er zullen altijd mensen zijn die iets op een dusdanig handige manier doen dat ze voor jouw gevoel iets doen wat niet kan.
Maar in plaats van jaloezie kun je beter wat leren van zulke mensen.

Vrienden van mij wonen in een fantastisch gelegen vrijstaand huis dat nu ruim over de miljoen waard is. Potverdikke waar doen ze het van.
Nou heel 'simpel': van hun allereerste beneden modaal inkomen een ongunstig gelegen 'krot' gekocht. Over een periode van 7-8 jaar met eigen handen, iedere dag na werktijd en ieder weekend tot op de laatste spijker in toptoestand gebracht. Dit voor meer dan 2x de waarde verkocht en het huidige huis ook in half ideale staat gekocht en opgeknapt.
Weet je hun achtergrond niet dan zijn zij nu in een situatie waar je hele jaloerse oordelen over kunt hebben.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:09

Daarom is de vraag "waar doen ze het van", soms best leerzaam en niet brutaal :+

Jaloezie is voor mij echt misgunnen. Als een vriendin van mij een auto krijgt van haar ouders denk ik "verdorie, dat wil ik ook", maar ik misgun haar de auto absoluut niet.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:13

Ik vind het ook knap hoor, mensen die zo zuinig kunnen leven. Ik ben daar gewoon geen talent in :+

En idd Snorlex iemand misgunnen is iets anders dan denken 'dat wil ik ook'. Daarmee zeg ik namelijk niet dat de ander dat niet zou mogen of dat ik daar negatief over denk. Afgunst is een vies iets

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:19

_Nelleke_ schreef:
Maar Shadow kun jij dan uitleggen hoe je jouw utopie wil bekostigen? Hoe zie je dat voor je? Want volgens jou moet iedereen gewoon een basisinkomen krijgen en allemaal zelf weten hoe en wanneer we gaan werken. Al het werk is nutteloos (??) en niemand word er beter van.

Nee hoor, zeker niet al het werk is nutteloos. Maar het is wel goed om te bedenken wat echt nuttig werk is, en dan kom je op drinkwater, voedsel, huisvesting, zorg, onderwijs en infrastructuur, veiligheid etc. De overheids- en nutsfuncties dus, die wat mij betreft dan ook nadrukkelijk door ons als maatschappij gedragen worden.
Waarbij we zoveel mogelijk proberen het 'echte' werk te blijven zien en niet de omhangende bureaucratie.

Omdat mensen het meestal helemaal niet vervelend vinden om op zich iets te doen (als je alleen al kijkt hoeveel mensen er vrijwilligerswerk doen, juist op vrijwel al die terreinen die ik hierboven noem, als mensen het belang zien, zijn er genoeg mensen bereid om zich er ook voor in te spannen) maak ik me geen enkele zorgen dat we dat gezamelijk kunnen regelen op een positieve manier, ipv alles tot de laatste komma in regels, protocollen, straf en dwang te vatten.

En dan mag daarboven iedereen doen wat 'ie wil, waarbij alles een beetje 'in redelijkheid' blijft. Daar mogen mensen dus prima werken voor geld - maar ik zou de staat juist via hogere belasting wel een beetje een demper willen laten zijn op economische activiteiten, omdat de economische activiteiten juist vaak de neiging hebben om te ontsporen tot onplezierige omstandigheden, bureaucratie, abstracte zaken, uitbuiting... Wat mij betreft dus juist flink meer informele economie, en minder formele. Want die formaliteit werkt nu veel te veel in het voordeel van de verkeerde partijen. Terwijl mensen onderling best wel diensten en wederdiensten kunnen regelen.

Daarnaast verder veel vrijheid hoe mensen hun leven kunnen indelen met meer aandacht voor de balans tussen werk en leven, zodat het werk wat mensen doen ook op zichzelf al zin geeft. Want ik heb helemaal niet het idee dat het doen van werk het probleem is, en dat als mensen zich vrij voelen om te kiezen, ze er ook veel minder problemen mee hebben dat andere mensen andere keuzes maken en hier eens een voordeeltje en daar eens een nadeeltje hebben, en als dat in totaal maar een beetje ok blijft, is het helemaal niet erg dat het niet allemaal exact gelijk is.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:26

blingpiggy schreef:
Tendance; ik ben niet zo handig met quoten, maar ik pik deze 2 zinnetjes er even uit. Alleenstaanden met uitkering hebben dus schijnbaar geen paard. Wat is het probleem dan precies?

Het is toch duidelijk wat ik vind in mijn post?
Volgens mij hoef ik die niet verder te verduidelijken.

Volgens mij gaat dit topic over alle mensen met een uitkering. In dit topic zijn er "volgens mij" geen mensen, die bovenstaande zijn, maar het gaat om mensen met een uitkering in het algemeen en daar geef ik een mening op. Of ze er daadwerkelijk zijn, dat hoef ik niet uit te zoeken toch?
Ik weet alleen, dat ze er zijn hier in mijn omgeving, maar dat deze misbruik maken van hun uitkeringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:28

Oh ik kon het ook nooit hoor, zuinig leven, toen ik nog dik salaris had. en toen hield ik uiteindelijk ook al niks over, zo ernstig smeet ik het over de balk...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-15 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:29

Collie2008 schreef:
Ik vind het ook knap hoor, mensen die zo zuinig kunnen leven. Ik ben daar gewoon geen talent in :+

En idd Snorlex iemand misgunnen is iets anders dan denken 'dat wil ik ook'. Daarmee zeg ik namelijk niet dat de ander dat niet zou mogen of dat ik daar negatief over denk. Afgunst is een vies iets

Maar zuinig is en blijft iets anders dan ongezond. En als je ongezond leeft, dan kost je uiteindelijk de gemeenschap alleen maar meer.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:36

Ja da's waar, maar goed genoeg mensen met of zonder uitkering en zonder paard die roken, drinken, vet vreten etc. Ik maak me eerder druk om alle dikke kinderen die ik zie dan om een paar broodvretende besparende paardenfreaks

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:38

Ik vind beide niet gezond.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:43

Ik ben destijds gestopt met roken om daar een paard van te kunnen onderhouden. Paard hebben is dan een stuk gezonder! (toen werkte ik nog gewoon, als ik toen in een uitkering had gezeten had ik geen paard aangeschaft)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:17

Stelling: je hebt een baan, maar met je drie kinderen kan je net rondkomen. Gelukkig is daar de kinderbijslag. mag je dan van deze uitkering :-) wel een paard houden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:20

Johanna59 schreef:
Stelling: je hebt een baan, maar met je drie kinderen kan je net rondkomen. Gelukkig is daar de kinderbijslag. mag je dan van deze uitkering :-) wel een paard houden?

Van 75 euro per kwartaal of zo iets?
Kinderbijslag is super weinig toch?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:26

Johanna59 schreef:

Ja hoor, alles mag.
Of het slim is? Dat is een andere vraag.
Als je net rond kunt komen, is er dan überhaupt wel geld voor een paard?
En wie rijdt er dan op dat paard? Jij of ook de kinderen? En wie betaalt dan de benodigde spullen?
Met drie rijdende kinderen heb je een hoop spullen nodig...
En wat als je kinderen paarden helemaal niet leuk vinden. Koop je dan zo'n "kostenpost" voor jezelf terwijl je het al zo krap hebt?
Waarom zou je voor een paard kiezen ipv eens met je kinderen naar de Efteling te gaan?
En als er medische zorg nodig is, ga je de kinderen dan ook brood geven?
Heel eerlijk, als je die toeslag nodig hebt voor het onderhouden van een paard, is het dan de juiste keuze een paard aan te schaffen? Kun je dat verantwoorden naar jezelf?

Alles mag. Maar denk in zulke situaties verder dan je neus lang is.
Een paard is een extra. En naar mijn mening zijn extra's alleen geoorloofd als je genoeg extra geld over hebt.
Op een financieel randje leven raad ik iedereen af. Uitkering of niet.
Heb zelf ook eens een niet zo'n slimme financiële keuze gemaakt. Had geen levensgrote gevolgen maar stom was het wel.
Mijn ouders hebben mij toen een bedrag geleend en ik heb geleerd: spaarpotjes zijn van onderschatte waarde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:38

Shadow0 schreef:
Tendance schreef:
Ik zeg dus:
Er mag best controle op de levensstijl van mensen met een uitkering komen en eventueel begeleiding hierin voor mensen, die het lastig vinden om een gezonde levensstijl te hebben.

Wat betreft die gezonde levensstijl: ik lees in dit topic dingen over lange werkweken van soms wel 50 uur en meer, vervelend werk, mensen die enorm over hun lichamelijke grenzen gaan om maar vol te houden... Is dat wel zo'n gezonde levensstijl? Is er als we dat van mensen verwachten niet uberhaupt wat mis met onze samenleving?
Is het niet tamelijk hypocriet om te doen alsof we mensen een gezonde levensstijl op willen leggen, terwijl we ze eigenlijk willen dwingen tot een ongezondere balans tussen werk en leven?

Nou, daar zeg je een waar woord: ik vind het hypocriet. Of onverstandig.
Een paar jaar geleden: per werkend hoofd van de bevolking is de arbeidsproductiviteit in NL de hoogste in de EU. "Calvinisme", denk ik dan. Maar de instroom in de wao/wia was ook hoog, ofwel: of je werkt je (zoals Jules de Corte al zong) "de pokke", of je werkt niet. NL is erg slecht in deltijdbanen, arbeidstijdverkorting etc etc.
Met duurzame omgang met ons werkend deel van de bevolking heeft het niets van doen.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:44

Weet je wat ik nu keer op keer lees is over hoe uitkeringsgerechtigden hun geld MOGEN besteden volgens sommige. Van de zotte..
Er zijn ook zat mensen die een inkomen hebben en veel te veel boven dr stand leven om zich die xtra luxe te permiteren. Wat kost DAT de maatschappij wel niet..

Bakken met schuld en dan zien ze het niet meer zitten..hup ff 3 jaar schuldsanering en ze staan weer op 0.

Maarre...waarom kijken we niet met zijn alle naar onszelf naar wat we WEL hebben (en de ander mischien niet) niet naar wat we NIET hebben en de ander wel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:46

_Nelleke_ schreef:
Maar Shadow kun jij dan uitleggen hoe je jouw utopie wil bekostigen? Hoe zie je dat voor je? Want volgens jou moet iedereen gewoon een basisinkomen krijgen en allemaal zelf weten hoe en wanneer we gaan werken. Al het werk is nutteloos (??) en niemand word er beter van.

No hard feelings, maar ik had ooit het woord basis inkomen dit topic in geslingerd. Wellicht Shadow ook.

Het is geen utopie, dwz: het is gee n gebruikelijke gang van zaken, maar het kan wel. (Oeroud boek uit 1985 van Bram van Ojik.)

Feit is wel, dat een oeroude economische "wet" de kop opsteekt: wie rotklussen wil uitbesteden, zal in de buidel moeten tasten.
(Waarbij creativiteit kan helpen, de een heeft een hekel aan strijken, de ander vindt het heerlijk, dan kun je ruilen, etc. Met internet en " lets" - local economis trade system - is veel mogelijk op dit vlak.)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:00

Snorlex schreef:
Johanna59 schreef:

Ja hoor, alles mag.
Of het slim is? Dat is een andere vraag.
Als je net rond kunt komen, is er dan überhaupt wel geld voor een paard?
En wie rijdt er dan op dat paard? Jij of ook de kinderen? En wie betaalt dan de benodigde spullen?
Met drie rijdende kinderen heb je een hoop spullen nodig...
En wat als je kinderen paarden helemaal niet leuk vinden. Koop je dan zo'n "kostenpost" voor jezelf terwijl je het al zo krap hebt?
Waarom zou je voor een paard kiezen ipv eens met je kinderen naar de Efteling te gaan?
En als er medische zorg nodig is, ga je de kinderen dan ook brood geven?
Heel eerlijk, als je die toeslag nodig hebt voor het onderhouden van een paard, is het dan de juiste keuze een paard aan te schaffen? Kun je dat verantwoorden naar jezelf?

Alles mag. Maar denk in zulke situaties verder dan je neus lang is.
Een paard is een extra. En naar mijn mening zijn extra's alleen geoorloofd als je genoeg extra geld over hebt.
Op een financieel randje leven raad ik iedereen af. Uitkering of niet.
Heb zelf ook eens een niet zo'n slimme financiële keuze gemaakt. Had geen levensgrote gevolgen maar stom was het wel.
Mijn ouders hebben mij toen een bedrag geleend en ik heb geleerd: spaarpotjes zijn van onderschatte waarde.

Helemaal mee eens!