Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Johanna59 schreef:Snorlex schreef:
Genoeg rechten. Ze mogen op vakantie, ze mogen een huisdier, ze mogen hobby's hebben.
Maar bedenk wel, er zijn zat werkende mensen die niet op vakantie gaan, geen huisdier hebben en amper geld om 1x per week naar de sportschool te gaan.
Dus waarom zou een uitkeringsgerechtigde daar meer 'recht' op hebben dan een werkende?
Het gaat om de vergelijking. Niet om het 'wel/niet iets mogen bezitten, doen en laten'.
Als het aan mij lag ging iedereen op vakantie en had iedereen een paard. Maar helaas...
Foute vergelijking. Je weet niet waar je het over hebt. Echt. Genoeg rechten. Grote onzin. Je hebt namelijk geen rechten.
Johanna59 schreef:Snorlex: Heb aan je gevraagd, welke rechten ze dan hebben. Jij vindt dat mensen met een uitkering genoeg rechten hebben. En afleidend uit je reactie, vindt je het wel erg. Wat moeten mensen met een uitkering dan? Weet je hoe het is om een uitkering te krijgen? Ik wel. Gelukkig laat het me koud wat een ander er van vindt. Iedereen kan het overkomen. Ook jou.
Snorlex schreef:Johanna59 schreef:Welke rechten heeft iemand die een uitkering krijgt dan wel, volgens jou? Wat mag hij bezitten, doen en laten?
Alles wat mij betreft maar zo werkt het niet. Voor niemand.
Tendance schreef:Zoals ze het in België doen lijkt me beter en als je dan een partner hebt en je kunt een paard houden, dan is dat prima naar mijn idee.
Maar volgens mij zou het niet moeten kunnen, dat als je alleen bent, een uitkering hebt, die bedoeld is om gezond van te leven, dat je dan een paard hebt.
Maar als ik hier de posts van mensen met een uitkering lees, die geen partner hebben en het allemaal alleen moeten doen, dan hebben die geen paard.
Ik zeg dus:
Er mag best controle op de levensstijl van mensen met een uitkering komen en eventueel begeleiding hierin voor mensen, die het lastig vinden om een gezonde levensstijl te hebben.
En daaruit volgend:
Alleenstaanden met een uitkering zouden zich geen paard moeten kunnen veroorloven, dan kan dit geld wel naar andere doeleinden.
Iemand, samenwonend met een partner die werkt zou gekort moeten worden op zijn of haar uitkering, zoals in België (het bedrag misschien iets anders voor Nederland, maar die bedragen heb ik geen zicht op). Kun je je dan samen met partner een paard veroorloven, dan is dat prima, zoals in de situatie van Ayasha.
_Nelleke_ schreef:Maar Shadow kun jij dan uitleggen hoe je jouw utopie wil bekostigen? Hoe zie je dat voor je? Want volgens jou moet iedereen gewoon een basisinkomen krijgen en allemaal zelf weten hoe en wanneer we gaan werken. Al het werk is nutteloos (??) en niemand word er beter van.
blingpiggy schreef:Tendance; ik ben niet zo handig met quoten, maar ik pik deze 2 zinnetjes er even uit. Alleenstaanden met uitkering hebben dus schijnbaar geen paard. Wat is het probleem dan precies?
Collie2008 schreef:Ik vind het ook knap hoor, mensen die zo zuinig kunnen leven. Ik ben daar gewoon geen talent in![]()
En idd Snorlex iemand misgunnen is iets anders dan denken 'dat wil ik ook'. Daarmee zeg ik namelijk niet dat de ander dat niet zou mogen of dat ik daar negatief over denk. Afgunst is een vies iets
Johanna59 schreef:Stelling: je hebt een baan, maar met je drie kinderen kan je net rondkomen. Gelukkig is daar de kinderbijslag. mag je dan van deze uitkeringwel een paard houden?
Shadow0 schreef:Tendance schreef:Ik zeg dus:
Er mag best controle op de levensstijl van mensen met een uitkering komen en eventueel begeleiding hierin voor mensen, die het lastig vinden om een gezonde levensstijl te hebben.
Wat betreft die gezonde levensstijl: ik lees in dit topic dingen over lange werkweken van soms wel 50 uur en meer, vervelend werk, mensen die enorm over hun lichamelijke grenzen gaan om maar vol te houden... Is dat wel zo'n gezonde levensstijl? Is er als we dat van mensen verwachten niet uberhaupt wat mis met onze samenleving?
Is het niet tamelijk hypocriet om te doen alsof we mensen een gezonde levensstijl op willen leggen, terwijl we ze eigenlijk willen dwingen tot een ongezondere balans tussen werk en leven?
_Nelleke_ schreef:Maar Shadow kun jij dan uitleggen hoe je jouw utopie wil bekostigen? Hoe zie je dat voor je? Want volgens jou moet iedereen gewoon een basisinkomen krijgen en allemaal zelf weten hoe en wanneer we gaan werken. Al het werk is nutteloos (??) en niemand word er beter van.
Snorlex schreef:Johanna59 schreef:Stelling: je hebt een baan, maar met je drie kinderen kan je net rondkomen. Gelukkig is daar de kinderbijslag. mag je dan van deze uitkeringwel een paard houden?
Ja hoor, alles mag.
Of het slim is? Dat is een andere vraag.
Als je net rond kunt komen, is er dan überhaupt wel geld voor een paard?
En wie rijdt er dan op dat paard? Jij of ook de kinderen? En wie betaalt dan de benodigde spullen?
Met drie rijdende kinderen heb je een hoop spullen nodig...
En wat als je kinderen paarden helemaal niet leuk vinden. Koop je dan zo'n "kostenpost" voor jezelf terwijl je het al zo krap hebt?
Waarom zou je voor een paard kiezen ipv eens met je kinderen naar de Efteling te gaan?
En als er medische zorg nodig is, ga je de kinderen dan ook brood geven?
Heel eerlijk, als je die toeslag nodig hebt voor het onderhouden van een paard, is het dan de juiste keuze een paard aan te schaffen? Kun je dat verantwoorden naar jezelf?
Alles mag. Maar denk in zulke situaties verder dan je neus lang is.
Een paard is een extra. En naar mijn mening zijn extra's alleen geoorloofd als je genoeg extra geld over hebt.
Op een financieel randje leven raad ik iedereen af. Uitkering of niet.
Heb zelf ook eens een niet zo'n slimme financiële keuze gemaakt. Had geen levensgrote gevolgen maar stom was het wel.
Mijn ouders hebben mij toen een bedrag geleend en ik heb geleerd: spaarpotjes zijn van onderschatte waarde.