Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Electra63 schreef:Omdat mensen een huis kochten, dat eigenlijk te duur was, wordt de overheid maar ingeschakeld? Doen we dat met alle andere schulden en leningen dan ook?
Shadow0 schreef:Electra63 schreef:Omdat mensen een huis kochten, dat eigenlijk te duur was, wordt de overheid maar ingeschakeld? Doen we dat met alle andere schulden en leningen dan ook?
Bij bedrijven wel. Banken, pensioenfondsen, zorginstellingen, scholen... De overheid springt best vaak bij.
Rinske schreef:Andersom: omdat de burgers toch wel moeten betalen aan de regels die de overheid verzint om banken te redden, moeten wij aan de speculanten van de omvallende banken betalen via de overheid. Want dát is nu precies wat er gebeurt. Zij kunnen gewoon doorgaan met speculeren, terwijl wij hard moeten inleveren. Wat levert het de burgers op om de speculerende en slecht beleid voerende banken te redden?
Electra63 schreef:Dus daarom[...]
Citaat:...gaan wij als burgers maar heel veel geld uitgeven, meer geld dan er binnenkomt, en dan mag de overheid het oplossen?
Citaat:Maar als de overheid dit gaat doen, moet er dus op een andere manier geld bezuinigd worden. Hebben jullie daar dan ook nog ideeën over?
Rinske schreef:Denk je nou serieus echt dat de crisis komt door een aantal mensen na de invoering van de euro een hypotheek hebben afgesloten die ze wellicht door omstandigheden niet meer kunnen betalen?
Jij wil echt mensen hun hele leven blijven straffen voor iets wat hen is overkomen? (JA het kan je overkomen)
Wat vind jij dan van Erik Staal, die Vestia met grote schulden heeft achtergelaten, alles op naam van zijn vrouw heeft gezet, met de noorderzon is vertrokken naar de Antillen en daar een villa van miljoenen aan het bouwen is? Daar moeten de huurders maar voor bloeden?
Shadow0 schreef:Electra63 schreef:Dus daarom[...]
Zei ik dat? Volgens mij niet. Dergelijke conclusies trek je geheel op eigen kracht.Citaat:...gaan wij als burgers maar heel veel geld uitgeven, meer geld dan er binnenkomt, en dan mag de overheid het oplossen?
Maar.... zoals de burgers toch min of meer de overheid krijgen die ze kiezen, zo krijgt de overheid ook burgers zoals ze die opvoeden. Als de overheid niet alleen toestaat maar zelfs actief promoot dat mensen schulden aangaan (en dat doen ze bij studielening en hypotheek), en ook toestaat dat banken hun klanten via buitengewoon ingewikkelde constructies hypotheken verkopen die veeeeel onvoordeliger zijn dan ze lijken dan is het wel laf om je vervolgens achter 'jamaar dat hadden ze zelf moeten zien' te verschuilen. Want het is natuurlijk absurd dat je verwacht dat de gemiddelde Nederlander slimmer moet zijn dan de professionals van de banken.
Als het ergens mis gaat, dan denk ik vooral daar: het idee dat het aanvaardbaar is om anderen te misleiden, om van anderen te profiteren. Als een uitkeringsgerechtigde dat doet is de wereld te klein - waarom accepteren we het dan wel van banken en bedrijven?Citaat:Maar als de overheid dit gaat doen, moet er dus op een andere manier geld bezuinigd worden. Hebben jullie daar dan ook nog ideeën over?
Ik zou beginnen met een behoorlijke analyse van het probleem en een visie op een brede oplossing ipv wat hapsnap maatregelen. En hoewel ik nog niet zeker weet wat de oplossing moet zijn, is mijn visie in elk geval dat we moeten kijken hoe en waar we onze 17 miljoen inwoners willen laten wonen (iedereen in een goedkoper huis is gewoon getalsmatig bv niet mogelijk: dan hou je aan de onderkant nog wat mensen over zonder huis.) En hoe we dit samen kunnen oplossen op een manier die de stabiliteit van ons land niet helemaal onder druk zet.
Electra63 schreef:Ik word alleen erg moe (geírriteerd, is een beter woord) van mensen die nergens eigen verantwoordelijkheid voor nemen en altijd de schuld bij een ander neerleggen en die mensen die willen dat de overheid al hun (financiële) problemen oplost.
Citaat:Maar omdat Erik Staal misschien gefraudeerd heeft, hij is tenslotte nog niet veroordeeld, heeft niets te maken met anderen.
sarabande schreef:Het wordt wel weer moeilijker kiezen het hele Kunduz groepje trekt de handen af van het besluit de aftrek woon werk verkeer te belasten en dat gaan ze allemaal in hun verkiezingsprogramma zetten.
Weet je tenminste hoeveel belang je daar aan kan hechten.....
Electra63 schreef:Wat betreft jouw opmerkingen over de hypotheken, dat heeft niets te maken met slimmer zijn, maar gewoon een kasboekje beheren. Wat komt er in en wat gaat er uit.
Als er € 2500 netto per maand binnenkomt en je geeft iedere maand € 3200 uit, kom je in de financiële problemen. En zo zijn er duizenden.
Shadow0 schreef:Electra63 schreef:Ik word alleen erg moe (geírriteerd, is een beter woord) van mensen die nergens eigen verantwoordelijkheid voor nemen en altijd de schuld bij een ander neerleggen en die mensen die willen dat de overheid al hun (financiële) problemen oplost.
Nee, jij wilt graag denken dat dat de manier is waarop mensen het zien. Terwijl ik helemaal niet pleit voor een 'los al mijn/onze problemen op.'
Maar de verantwoordelijkheid is breder dan van een enkeling, en dus is het wel zo eerlijk om ook de gevolgen niet voor rekening van alleen de individuen te laten komen. Zowel het systeem als de mensen hebben eraan bijgedragen, dus laten we zowel het systeem als de mensen ook bijdragen aan de oplossing. Dat lijkt mij redelijk.Citaat:Maar omdat Erik Staal misschien gefraudeerd heeft, hij is tenslotte nog niet veroordeeld, heeft niets te maken met anderen.
Nou ja, behalve dan dat er door dat soort problemen dus wel heel veel geld verdwijnt. Eric Staal heeft een leuke villa en een leuke bonus, onze samenleving draait er voor op.
Shadow0 schreef:Dan heb je je niet voldoende ingelezen over de hypotheekproblemen. Veel hypotheken hadden een erg ondoorzichtige constructie waardoor pas na een bepaalde tijd ineens veel hogere lasten ontstonden. Denk aan beleggingshypotheken en ingewikkelde koopsompolissen, waar de DSB zo leuk mee heeft geknutseld. Omdat die kosten vooraf niet vast waren, en de adviseurs wel eens 'vergaten' te vermelden wat de worst-case scenario's en de risico's waren (dit is ook gewoon bewezen) hadden veel mensen geen zicht op wat er werkelijk gebeurde.
Shadow0 schreef:Electra63 schreef:Wat betreft jouw opmerkingen over de hypotheken, dat heeft niets te maken met slimmer zijn, maar gewoon een kasboekje beheren. Wat komt er in en wat gaat er uit.
Als er € 2500 netto per maand binnenkomt en je geeft iedere maand € 3200 uit, kom je in de financiële problemen. En zo zijn er duizenden.
Dan heb je je niet voldoende ingelezen over de hypotheekproblemen. Veel hypotheken hadden een erg ondoorzichtige constructie waardoor pas na een bepaalde tijd ineens veel hogere lasten ontstonden. Denk aan beleggingshypotheken en ingewikkelde koopsompolissen, waar de DSB zo leuk mee heeft geknutseld. Omdat die kosten vooraf niet vast waren, en de adviseurs wel eens 'vergaten' te vermelden wat de worst-case scenario's en de risico's waren (dit is ook gewoon bewezen) hadden veel mensen geen zicht op wat er werkelijk gebeurde.
Shadow0 schreef:Electra63 schreef:Ik hoop toch niet, dat jij voor mij gaat bepalen wat en waarom ik iets denk????????
Jij bepaalt toch ook dat 'iedereen' eigen verantwoordelijkheid wil ontlopen en een zwembad in de tuin wil en daarom in de problemen zit? Is dat anders dan?
Lovely schreef:Die Erik Staal is helemaal niet interessant in dit verband. Hij had de kans om de tent op te lichten en die kans heeft hij genomen zoals zoveel mensen dat doen.
Lovely schreef:De crisis waar wij nu in zitten is eigenlijk ontstaan omdat de US Government een tijdje geleden vond dat iedereen een eigen huis moest kunnen hebben en toen is de trend ontstaan om het lenen van hoge bedragen bereikbaar te maken voor iedereen. Dit staat technisch los van de hebzucht waardoor de helft van de Nederlanders met een schuld zit die ze niet kunnen betalen in hypotheken en consumptieve kredieten. Psychologisch is het hetzelfde verschijnsel, maar technisch dus niet.