Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:44

Klopt! Het is heel triest, maar wel waar....

En dat zijn vriend is verhoord, is inderdaad gebeurd, maar heel gewoon daar!

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:49

geerke schreef:
hersenen kunnen zich herstellen....maar niet als er schade is opgetreden door te lang zuurtsof gebrek.

Ik dacht van niet, anders zou Alzheimer ook geneesbaar zijn. Eens de hersencellen beschadigd, altijd beschadigd (net als longblaasjes bvb.)

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:50

Als een burger onder een lawine kwam, had dat revalidatie centrum hem vast niet toegelaten. Ik denk als Friso daar naartoe wilt, dat het wel mag.. :?\

't is triest voor de familie, maar het is z'n eigen schuld. Hij heeft in Engeland een baan waar je heel intelligent voor moet zijn, maar hij gaat wel off piste? :o

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:53

Friso HEEFT niets te willen, die ligt in coma.

Ik word een beetje moe van de reacties 'als ik onder een lawine kom dan ... ik niet en als hij er onder komt dan wel'.
Het is een prins en ja, dat heeft zijn voordeel in sommige gevallen maar geloof me. Met hem wil je nu niet ruilen, en ook niet met zijn familie.
Niet alleen door wat ze door moeten maken met de gezondheid van Friso, maar ook de aandacht van de pers die ze krijgen.

En ik word ook moe van de reacties 'eigen schuld'. Lees eerst alle berichten eens goed, zou ik zeggen.

Man, ik denk dat ik goed slaap vanavond van alles waar ik moe van word vandaag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:54

T_hijs schreef:
Ik denk als Friso daar naartoe wilt, dat het wel mag.. :?

Tja, dat is geld en macht.
Dat is met alles zo.

Niet alle monniken zíjn gelijk :)* en dat is de laatste decennia weer net zo erg aan het worden als twee of meer eeuwen geleden.

zonnebloem18

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:57

Ik denk wel dat er uit eindelijk 2 mooie dingen uit gekomen zijn.
1 Mensen zullen (als dan niet tijdelijk) voorzichtiger zijn met skieen en wellicht betere veiligheidsmaatregelen treffen.
2 We hebben kunnen zien dat de oranjes ook maar mensen zijn, ze zijn net als jij en ik mensen met gevoel die elkaar nu hard nodig hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:59

Roosch schreef:
En ik word ook moe van de reacties 'eigen schuld'. Lees eerst alle berichten eens goed, zou ik zeggen.

Lees jij ze dan gewoon niet :)*

Het ís zijn eigen risico-beslissing geweest en daar kan je van vinden wat je wil.

Míjn mening is dat in buiten de piste skieën met een lawine-pieper een bijna misdadige afschuiving van verantwoordlijkheid en risico vindt.
Maar ja; het is in Oosterrijk big business.
Het is een fikse industrie/toeleveringsindustie die leeft van touristen redden.
Ook voor individule reddingswerkers. Die krijgen salaris voor piepers zoeken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:00

zonnebloem18 schreef:
Ik denk wel dat er uit eindelijk 2 mooie dingen uit gekomen zijn.
1 Mensen zullen (als dan niet tijdelijk) voorzichtiger zijn met skieen en wellicht betere veiligheidsmaatregelen treffen.

Jij bent een optimist met het glas bijna helemáál vol :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:02

Ik zie het eigenlijk allemaal niet meer zo gebeuren met die revalidatie van friso :n

Laat hem eerst maar is wakker worden ..........

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:03

Huertecilla schreef:
Roosch schreef:

Lees jij ze dan gewoon niet :)*

Het ís zijn eigen risico-beslissing geweest en daar kan je van vinden wat je wil.

Míjn mening is dat in buiten de piste skieën met een lawine-pieper een bijna misdadige afschuiving van verantwoordlijkheid en risico vindt.
Maar ja; het is in Oosterrijk big business.
Het is een fikse industrie/toeleveringsindustie die leeft van touristen redden.
Ook voor individule reddingswerkers. Die krijgen salaris voor piepers zoeken.

Pardon?

Eigen schuld en eigen risico is heel iets anders.

En bovendien, voor zover ik weet, is de reddingsbrigade in Oostenrijk op vrijwillige basis. In ieder geval, dat is het in een dorpje zo'n 50 km van Lech vandaan.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:06

T_hijs schreef:
Als een burger onder een lawine kwam, had dat revalidatie centrum hem vast niet toegelaten. Ik denk als Friso daar naartoe wilt, dat het wel mag.. :?\

Maar je kan je afvragen in hoeverre Friso en/of de familie had gewild dat ze zo lang waren doorgegaan met reanimeren waardoor hij nu nog wel in leven is maar god mag weten in welke (ellendige) toestand hij hier straks uit komt.
Soms zou je denken dat het voor een persoon beter was geweest om te stoppen met de reanimatie waardoor hij kwam te overlijden, in plaats van voor diegene de keuze maken om straks als kasplantje door te leven.
Ik weet dat mijn uitspraak in dit topic een beetje riskant is en de nodige reacties zal oproepen. Maar voor de duidelijkheid: ik zeg nu niet dat het beter was geweest om hem te laten overlijden in plaats van 50 minuten lang te reanimeren. Maar mocht hij ontwaken uit zijn coma en een leven leiden als kasplantje, dan ben ik benieuwd of de familie niet liever voor hem had gewenst dat hij was komen te overlijden zonder die keuze te moeten maken. Iemand in vegetatieve toestand kan nog een leven lang voort "leven" in een stabiele toestand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:09

Als hij voortleeft in vegetatieve toestand dan zal dat voortaan voortdurend een stempel drukken op het leven van Mabel en de kinderen. Mabel 'mag' nooit meer gelukkig zijn want haar man ligt in coma en de kinderen moeten altijd maar dealen met het idee van die vader die daar als een kasplantje ligt. Over 10 jaar gaat dan de satire over prins kasplant?? 't Is allemaal nogal wat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:17

Kasztanka schreef:
geerke schreef:
hersenen kunnen zich herstellen....maar niet als er schade is opgetreden door te lang zuurtsof gebrek.

Ik dacht van niet, anders zou Alzheimer ook geneesbaar zijn. Eens de hersencellen beschadigd, altijd beschadigd (net als longblaasjes bvb.)

bij alzheimer doen de neurotransmitters het niet meer...(oh,nee....was parkinson...iets heel anders)

Er was toch laatst ook iemand op t.v die in coma had geleden en volledig herstelt was?
Maar hoe erg die hersenschade was weet ik niet.
Laatst bijgewerkt door geerke op 25-02-12 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:20

Ik denk dat hij volgende week wakker gaat worden.
Ik hoop het echt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:27

gohya schreef:
Ik denk dat hij volgende week wakker gaat worden.
Ik hoop het echt.

tja,de wonderen zijn de wereld nog niet uit...maar ik heb er een hard hoofd in. |(

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:40

Ik hoop hem dat het snel afgelopen is, dat was het al en ook beter voor hem lijkt me.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:12

Ja Lauren, het klinkt hard, maar het is wel zo...
Maar ja, als het jouw geliefde overkomt zul je er waarschijnlijk anders over denken, dan denk je niet rationeeel, maar emotioneel...

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:21

SimoneeM schreef:
Tsja, zelf zou ik in zo'n situatie euthanasie willen.. Ik wil niet voortleven met een ontzettend grote kans een soort kasplantje te worden, in een verpleegtehuis..

Maar dat is mijn mening, en zo'n besluit is erg lastig. Er is altijd kans dat het wel opknapt, dat er toch een wonder gebeurt.

hier ga ik helemaal in mee... heb het toen ik 5 was eens tegen mijn moeder gezegd ( iets andere woorden natuurlijk ) maar gisteren nog maar eens herhaald...
denk alleen niet dat ze binnen 2 jaar over kunnen gaan op euthanasie, teveel tegenstanders...

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:29

Jolien87 schreef:
T_hijs schreef:

Maar je kan je afvragen in hoeverre Friso en/of de familie had gewild dat ze zo lang waren doorgegaan met reanimeren waardoor hij nu nog wel in leven is maar god mag weten in welke (ellendige) toestand hij hier straks uit komt.
Soms zou je denken dat het voor een persoon beter was geweest om te stoppen met de reanimatie waardoor hij kwam te overlijden, in plaats van voor diegene de keuze maken om straks als kasplantje door te leven.
Ik weet dat mijn uitspraak in dit topic een beetje riskant is en de nodige reacties zal oproepen. Maar voor de duidelijkheid: ik zeg nu niet dat het beter was geweest om hem te laten overlijden in plaats van 50 minuten lang te reanimeren. Maar mocht hij ontwaken uit zijn coma en een leven leiden als kasplantje, dan ben ik benieuwd of de familie niet liever voor hem had gewenst dat hij was komen te overlijden zonder die keuze te moeten maken. Iemand in vegetatieve toestand kan nog een leven lang voort "leven" in een stabiele toestand.

En je kunt je ook afvragen of ze zolang met de reanimatie waren doorgegaan bij een gewone burger... Dus misschien is dat wel in zijn nadeel geweest.
Ik begrijp dat er heel weinig gedaan wordt voor mensen in een vegatieve toestand. Stel dat er nu vanwege Friso er wel aandacht aan wordt geschonken en er wel geld voor onderzoek beschikbaar komt dan kan ik dat alleen maar toejuichen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:34

Voor de koninklijke familie is het heel erg dat ze dit nu niet af kunnen sluiten. Een sterfgeval en een begravenis zijn vreselijk om mee te maken, maar je kunt het afronden en door met je leven. Nu kan dat niet.
Ze zullen nooit de Friso terugkrijgen die ze hebben gekend, zelfs al zou hij er wel uitrollen en aardig mee kunnen draaien.
Is je vader dan nog echt je vader, als hij je bijvoorbeeld niet meer herkent?
Is je man nog echt de man waar je van ooit van hebt gehouden als hij een compleet andere man is?

Ik wil de koninklijke familie heel veel sterkte wensen. Hier gaan ze nog een hele kluif aan hebben.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:47

ja, mooi gesproken, daar sluit ik me bij aan!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:01

cassiy daar ben ik t helemaal mee eens..
maar heb me echt al de hele dag zitten afvragen wat ga je tegen je kinderen zeggen als hij maar in coma blijft? ja pappa slaapt??
wat zullen die kindjes wel niet denken wanneer word pappa wakker en komt hij weer spelen met ons..

ik vind t echt vreselijk voor de hele koninklijke familie en ergens hoop ik dat ze de stekker eruit gaan trekken want volgens mij ademt tie ook nog steeds niet zelf

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:04

De koninklijke familie zal begeleiding kunnen krijgen van een heel circus aan hooggeleerde psychologen en pedagogen die ze met raad en daad aan bij kunnen staan hoe je hier tov de kinderen (en dan zijn het niet alleen de kinderen van Mabel en Friso) mee om moet gaan. Het trauma kan je helaas niet bij ze vandaan houden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:28

Kasztanka schreef:
Eens de hersencellen beschadigd, altijd beschadigd (net als longblaasjes bvb.)

Hangt er vanaf. Sommige beschadigde hersencellen kunnen wel degelijk herstellen, is met net afhankelijk van de oorzaak. Maar hersencellen kunnen idd onherstelbaar beschadigd zijn.

Overigens worden er in bepaalde hersengebieden tot op héél hoge leeftijd nieuwe hersencellen aangemaakt :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:31

Overigens worden er in bepaalde hersengebieden tot op héél hoge leeftijd nieuwe hersencellen aangemaakt

Gelukkig, er is nog hoop voor ons....

(sorry, grapje tussendoor..)