Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:19

joostvangestel schreef:
Nee, heb belangrijkere zaken aan mijn hoofd gehad.

Belangrijker dan het éten voor jezelf en je gezin?

Goed voorbeeld trouwens; door ´slaap kindje slaap´ weet je niets, je ziet het niet en het werkt over lange termijn = geen hoge prioriteit.

Vanwege de geheimhouding over hoe/wat, het niet (kunnen) beschermen van de bevolking, het wel degelijk al aanwezige risico (zonder enig vooruitzicht dat het snel opgelost is) treffen wij wel wat voorzorgen voor het minimaliseren van de potentiële schade door radio-actieve fall out voor ons jong.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:45

Huertecilla schreef:
Goed voorbeeld trouwens; door ´slaap kindje slaap´ weet je niets, je ziet het niet en het werkt over lange termijn = geen hoge prioriteit.

Ik lees dit topic als nieuwsvergaring. Ik ga ervan uit dat jij direct aan de alarmbel trekt als de EU de normen verhoogt..

En verder ben ik het met je eens dat de kans groot is dat een eventuele normverhoging misschien niet de ruchtbaarheid krijgt die het verdient. Op dit moment zou ik dan misschien uren aan het googelen zijn om het te vinden. Dan heb ik inderdaad andere prioriteiten op dit moment.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:26

joostvangestel schreef:
Ik ga ervan uit dat jij direct aan de alarmbel trekt als de EU de normen verhoogt..

Dat heb ik gedaan :)*
en jij geloofde het niet :roll:

joostvangestel

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 10:43

Nou, je zei eerder dat ze het mochten. Niet dat ze het al gedaan hebben.

Hier:

http://foodwatch.nl/pers/persberichten/ ... ex_nl.html

word ik duidelijk minder vrolijk van. Het gaat dus kennelijk om noodverordening 297/2011, uitgevaardigd op 27 Maart 2011. Die is redelijk stilletjes ingevoerd. Overigens ben ik beniewd of dit nu reeds de 297ste noodverordening is in 2011, of dat dit het aantal noodverordeningen is dat in de loop der jaren is uitgevaardigd. 297 noodverordeningen over een langere tijd vind ik al heel erg veel.

Duidelijk is dat de EU ons niet zo goed meer beveiligt als op 26 Maart 2011. We zijn dus in theorie al een maand blootgesteld aan meer straling in ons voedsel.

Overigens hier de Engelse tekst van de EU, mits dat iemand interesseert.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 008:EN:PDF

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 11:52

Dr. Helen Caldicott, niet met de goed nieuws show.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:17

Nee, Helen Caldicott is niet bepaald mevrouw goed nieuws. Interessant hierbij is dit verhaal:

http://www.monbiot.com/2011/04/04/corre ... caldicott/

Bij dit soort verhaal krijg ik het George Bush en het "war on terror syndroom". Vooral veel angst aanpraten. Maar goed, wie vindt er nou nog uit wie de echte waarheid in pacht heeft?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:19

joostvangestel schreef:
Duidelijk is dat de EU ons niet zo goed meer beveiligt als op 26 Maart 2011. We zijn dus in theorie al een maand blootgesteld aan meer straling in ons voedsel.

:)* +:)+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:31

joostvangestel schreef:
Maar goed, wie vindt er nou nog uit wie de echte waarheid in pacht heeft?

Je kan er van uit gaan dat er geen schadelijkheidsgrens is. Het verhaal door Dr.Caldicott is niet haar verhaal maar goed onderbouwd en onderzocht door verschillde wetenschappers. Dát is vanuit de medische hoek.
De onderzoeken die anders beweren zijn allemaal vaag en vanuit de industrie.
Ook dat van die ´verdunning´ en uitleg op cellulair niveau is gewoon correct.

De conclusie is heel simpel: alles boven kosmisch is teveel.
Het is niet door onschadelijkheid van lage niveaus dat lage blootstelling aan Radon uit gesteente in kleine populaties al duidelijke stijging in doden door kanker geeft.

De huidige achtergrondstraling ís al het gevolg van geknoei met bovengrondse bommen, de twee op Japan en ongelukken met centrales.

De mensheid heeft twee f@kking grote problemen gecreërd; kernenergie en genetisch gemodificeerde organismes.
Het eerste is voor honderduizenden jaren en heeft ook genetische effecten die we niet kunnen overzien.
Het tweede is zodra het losgelaten wordt helemáál als de doos van Pandorra.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:37

Nou HC, ik vind daar niks "thumbs up" aan eerlijk gezegd. Eerder vooral zorgwekkend. De noodregeling lijkt wel vooral betrekking te hebben uit voedsel dat geïmporteerd wordt uit het getroffen gebied, er lijkt niks te staan over eten dat in de EU geproduceerd wordt. Ik heb het vermoeden dat:

1) voedsel geproduceerd in de EU niet gecontroleerd wordt
2) voedsel uit andere gebieden nog onder de normale norm valt

Het een en ander is natuurlijk erg fraudegevoelig, je zou je ook kunnen afvragen of voedingsmiddelen uit de Oekraïne nu via Japan hier geëxporteerd worden om de lagere normen te ontwijken. Aan de andere kant denk ik dat er weinig mensen bewust voedsel uit Japan zullen kopen. Sterker nog, ik zou er niet van staan te kijken als Sushi restaurants zwaar hebben te lijden onder deze ramp (ook al gebruiken ze niet allemaal ingrediënten uit die regio).

Zoontje wil een nieuwe Nintendo.. Moet ik die ook maar meteen onder de geigerteller houden?

Mevrouw Caldicott heeft zeker een goede kern van waarheid, maar verzwakt de kern van waarheid door er een hoop onbestigde saus overheen te smeren. Dat geeft ruimte aan critici om haar hele verhaal omver te halen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:49

joostvangestel schreef:
Die is redelijk stilletjes ingevoerd.

Begrijp je mijn punt over het totaal en fundamenteel onbetrouwbaar zijn van de overheden in deze?

Als dit gewoon stilletjes wordt invoerd; het volk bewust dom gehouden wordt over wat ze te eten kan krijgen, hoe kan je dan in vredesnaam datzelfde bestuur de verantwoordelijkheid geven over kernergie en gmo?
Die dienen ons primaire belang niet en dus kunnen kernenergie en gmo´s niet.
Dat gáát fout, wij en onze kinderen wórden niet beschermd en niemand kent de gevolgen, maar groot zijn ze.

Begrijp je nu waarom ik blij ben dat mijn lief niet zwanger is?
We weten niet wat er boven ons hangt, weten niet wat we binnenkrijgen, we ervaren wel dat de eu de norm stilletjes verhoogd heeft en ook dat het voor embryos hoge risicos heeft.
Wat weten we nog meer niet???

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:51

joostvangestel schreef:
Nou HC, ik vind daar niks "thumbs up" aan eerlijk gezegd.

Dat is voor jouw speurwerk. Een compliment.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 18:13

joostvangestel schreef:
Zoontje wil een nieuwe Nintendo.. Moet ik die ook maar meteen onder de geigerteller houden?

ERG goed punt omdat het de problematiek van fall out in je voedsel onderstreept.

Ik zou het zelf niet doen want er is een groot verschil tussen radio-actieve fall out die je via je voedsel ín je lichaam opslaat en laag niveau straling uit een klein voorwerp op een afstandje van je lichaam.
Ín je lichaam zit het letterlijk pal op andere cellen en die wórden beschadigd.

Dit dan nog afgezien van dat de kans dat er een besmetting is van de Nintendo in Japan al nihil is. Verder worden Nintendos net als veel andere ¨Japanse´ consumentengoederen ook in fabrieken buiten Japan gemaakt.
Ik draag nu een Seiko horloge uit een Seiko fabriek in China bijvoorbeeld.
Heb je een Casio toevallig? Komt waarschijnlijk níet uit Japan.

Hoe langer het duurt, hoe groter het besmettingsprobleem in Japan zelf. Hoe dichterbij de centrale, hoe groter het potentiële pobleem.
Hoeveel daadwerkelijk effect dat heeft/gaat hebben op daar gefabriceerde goederen is 100% speculatie.
Het vervelende echter is dat we nu wel leren dat de informatie uit Japan niet betrouwbaar is en onze eigen overheden dat ook niet zijn.
Ik zou echt niet weten of ik een auto die zeg over een maand even ten noordoosten van Tokyo in elkaar wordt geschroefd zou willen om daar zeg 3 of 5 jaar veel tijd in door te brengen.
Wat heeft het nu nog voor waarde als er een sticker; ´Radiation QC passed´ op staat?
Voor míj heeft dat geen waarde op het moment en ik weet niet wat men kan doen om dat vertrouwen te herstellen..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:00

Huertecilla schreef:
Het vervelende echter is dat we nu wel leren dat de informatie uit Japan niet betrouwbaar is en onze eigen overheden dat ook niet zijn.

Dat is niets nieuws.
Overheden zijn nog nooit te vertrouwen geweest.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:07

Loretta schreef:
Huertecilla schreef:

Dat is niets nieuws.
Overheden zijn nog nooit te vertrouwen geweest.

Toch geeft de massa hen democratisch de vrijheid met kernenergie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 16:10

Huertecilla schreef:
Toch geeft de massa hen democratisch de vrijheid met kernenergie.

Andere wereldleiders zullen daarin weinig verschil uitmaken.
Uiteindelijk zullen ook zij weer voor zichzelf kiezen boven het gemeenschappelijke belang.
Helaas kun je niet anders doen dan concluderen dat de mensheid niet in staat is de wereld vredig te regeren.
En het gewone volk wordt onwetend gehouden ook dit is niets nieuws.
Alleen het speelgoed waar we nu mee spelen is iets gevaarlijker dan het speelgoed uit de middeleeuwen.
Steeds weer worden eerlijke oprechte mensen weer overschaduwd door de slechtheid van anderen die op macht uit zijn en deze macht gebruiken voor hun eigen belangen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:11

Laatst bijgewerkt door Ruga op 29-04-11 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:12

stond gister met een blikje tonijn in mijn handen 'gevangen in thailand'

*hmmm*

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 23:15

Arabesk schreef:

*hmmm*

Roofvissen moet je zowiso niet eten, zo'n vuilbakken ,-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:19

Arabesk schreef:

*hmmm*

Daarbij de twintigvoudig verhoofde norm die ook nog eens niet gecontroleerd wordt.
Eet smakelijk. Neurie ´slaap kindje slaap´....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:08

Bandida schreef:
http://www.deredactie.be/permalink/1.1011191

Docu over de gevolgen van Tchernobyl.

Wie wilde dat gaan bezoeken? was dat iemand in dit topic? Bekijk dit eens aub, en denk er dan nog eens over.

Dat was ik.

De reportage gaat waarschijnlijk over de verminkte kindertjes (hij blijft hangen bij mij, ik zie niks).

Wegens een erfelijk defect in mijn genen wat ik mogelijk zou kunnen hebben, heb ik toch al kans om kanker aan mijn kinderen door te geven en dankzij dat fijne Nederland kom ik pas in aanmerking voor embryoselectie als ik ik éérst mezelf laat testen.

Maar als ik mezelf laat testen en de test is niet goed, dan sluiten alle deuren voor mij, denk aan hypotheek, allerlei verzekeringen en het beginnen van een eigen zaak, kan ik allemaal wel naar fluiten.
Ik heb dus nog steeds geen kinderen omdat ik die last niet kan dragen en niet deze verantwoordelijkheid durf te nemen om mijn kinderen bewust hiermee op te zadelen.

Ik krijg waarschijnlijk toch wel kanker (80% meer kans als ik de foute genen heb) dus ja ik zou daar ooit als ik toch geen kinderen "neem" best wel een kijkje durven nemen, dood ga ik toch wel.
Als je begin 20 bent en je wil nog kinderen dan zou ik het niet echt aanraden om daar een kijkje te nemen nee.
Hoewel ze in de reportage die hier op het topic stond, wel alles heel goed in de gaten houden en je mag er alleen onder begeleiding heen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:44

Ondertussen is de wereld weer in slaap door het info embargo.

Het probleem bestaat echter nog steeds en regent ook neer op Europa.

In Japan zelf begint het nu eindelijk te roeren:

Toshiso Kosako, a professor at the University of Tokyo's graduate school and an expert on radiation exposure, announced late yesterday that he was stepping down as a government adviser.

In a tearful news conference, Prof Kosako said he could not stay and allow the government to set what he called improper radiation limits of 20 millisieverts an hour for elementary schools in areas near the plant.

"I cannot allow this as a scholar," he said. "I feel the government response has been merely to bide time."

The Independant - Asia

Schokkend is:

´A U.S. medical group has slammed the Japanese government and senior nuclear adviser Toshiso Kosako has tearfully resigned over the levels of radiation exposure Tokyo says are safe for students at elementary and junior high schools in Fukushima prefecture. In a statement quoted by Kyodo news agency, Physicians for Social Responsibility (PSR) says the exposure limit set for school grounds in the area affected by radiation from the crippled nuclear power plant – 20 millisieverts per year – puts children and pregnant women at an unacceptable risk for cancer.

The statement reads:
´Twenty millisieverts for children exposes them to a 1 in 200 risk of getting cancer. And if they are exposed to this dose for two years, the risk is 1 in 100. There is no way that this level of exposure can be considered 'safe' for children.´
- Time

Het info embargo is behoorlijk effectief.
Bronnen die nog wel info geven zijn http://fukushima.greenaction-japan.org en http://www.healthranger.org

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:58

Nicolletje schreef:
De reportage gaat waarschijnlijk over de verminkte kindertjes (hij blijft hangen bij mij, ik zie niks).

Nee het gaat over de gezondheidsgevolgen van straling in Oekraïne, maar de reportageploeg gaat o.a. op bezoek in de zone rond de reactor, en doet dat toch enigzins voorzichtiger als de touroperators die dit 'tripje' ook aanbieden. Ze stellen ook vast dat de straling totaal onvoorspelbaar is (wat je op verschillende plaatsen ook kan lezen) gezien die o.a. afhankelijk is van weerscondities, wind en de bezigheden op de reactorsite (waar ze grootschalige werken uitvoeren momenteel).
Ik dacht dat dat misschien toch leerzaam kon zijn. Het lijkt me niet een plek om voor de lol of om eens te kijken naartoe te gaan.

Ook niet als je denkt dat Hein al op je schouder zit (wat ik oprecht erg voor je vind, maar ik was zelf al eens dood en kijk ik ben er toch nog..) Alle leuke gezonde dagen in je jong leven moet je dus vieren!! carpe diem!! en niet zomaar naar kerncentrales toe gaan, staat zo al genoeg hypotheek op het leven lijkt me.. mijn mening uiteraard.. ;)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 15:06

Engelstalig interview met de 77-jarige Michio Ishikawa van JNTI:
(er is opgeschreven wat er gezegd is tijdens dat interview)

77-year-old Michio Ishikawa of the Japan Nuclear Technology Institute on the situation at Fukushima I Nuke Plant, as he appeared on Asahi TV on April 29.

A Todai as-hole though he may be, I started to like this guy as I watched. He didn't mince his words, and said what they are doing at Fukushima I Nuke Plant is not working. That surprised some, including the host of the show, as Ishikawa is known as a strong proponent for the nuclear power generation and the nuclear industry.

I watched the segment (video No.2 out of 11) where he discussed the situation at Fukushima I Nuke Plant, particularly about the condition of the reactor core.

Here's what I'd add to the snippets on my previous post. (My summary translation of what Mr. Ishikawa said, not literal; my comment in square bracket):

About TEPCO's "roadmap:
"I believe what they are trying to achieve after 9 months is to cool the reactor cores and solidify them so that no radioactive materials can escape. But they are just doing peripheral tricks like water entombment and nitrogen gas injection. Nitrogen gas, it's dangerous, by the way.

"What they must do is to cool the reactor cores, and there's no way around it. It has to be done somehow."

About the condition of the reactor cores:
"I believe the fuel rods are completely melted. They may already have escaped the pressure vessel. Yes, they say 55% or 30%, but I believe they are all melted down. When the fuel rods melt, they melt from the middle part on down.

"I think the temperature inside the melted core is 2000 degrees to 2000 and several hundred degrees Celsius. A crust has formed on the surface where the water hits. Decay heat is 2000 to 3000 kilowatts, and through the cracks on the crust the radioactive materials (mostly noble gas and iodine) are escaping into the air.

"Volatile gas has almost all escaped from the reactor by now.

"The water [inside the pressure vessel] is highly contaminated with uranium, plutonium, cesium, cobalt, in the concentration we've never seen before.

"My old colleague contacted me and shared his calculation with me. At the decay heat of 2000 kilowatt... There's a substance called cobalt 60. Highly radioactive, needs 1 to 1.5 meter thick shields. It kills people at 1000 curies. He calculated that there are 10 million curies of cobalt-60 in the reactor core. If 10% of cobalt-60 in the core dissolve into water, it's 1 million curies."

[He's an old-timer so he's used to curie instead of becquerel as a unit. 1 curie equals 3.7 x 10^10 becquerels (37,000,000,000 becquerels or 37 gigabecquerels).
10 million curies equals 370,000 terabecquerels, and 1 million curies equals 37,000 terabecquerels. I used this conversion table. Tell me I'm wrong! Cobalt-60 alone would make a Level 7 disaster...]

"They (TEPCO) want to circulate this highly contaminated water to cool the reactor core. Even if they are able to set up the circulation system, it will be a very difficult task to shield the radiation. It will be a very difficult work to build the system, but it has to be done.

"It is imperative to know the current condition of the reactor cores. It is my assumption [that the cores have melted], but wait one day, and we have water more contaminated with radioactive materials. This is a war, and we need to build a "bridgehead" at the reactor itself instead of fooling around with the turbine buildings or transporting contaminated water."

[As Ishikawa explains, a notable opponent of nuclear power, Tetsunari Iida (executive director of the Institute of Sustainable Energy Policy and Kyoto University graduate majoring in nuclear science) nods in deep agreement.]

About "war" at Fukushima I Nuke Plant:
"Take the debris clean-up job for example. They are picking up the debris and putting them in containers, as if this is the peacetime normal operation. This is a war. They should dig a hole somewhere and bury the radioactive debris and clean up later. What's important is to clear the site, using the emergency measures. Build a bridgehead to the reactor.

"The line of command is not clear, whether it is the government, TEPCO, or Nuclear and Industrial Safety Agency.

"Look squarely at the reactors and find out the true situation. [Trying to do something with] the turbine buildings is nothing but a caricature [a joke, a manga, a diversion]."

The show's host says "But wait a minute, Mr. Ishikawa, you are a proponent of nuclear power and we expected to hear from you that everything is going well at Fukushima..."

Mr. Ishikawa answers, "Well, if I'm allowed to tell a lie..."

Now, Mr. Tetsunari Iida speaks, agreeing to Mr. Ishikawa's "war" analogy:

"I totally agree with Mr. Ishikawa's assessment of the plant, and that this is a war. The government simply orders TEPCO to "do it". But it is like the Imperial General Headquarters (大本営) on the eve of the Sea of Japan Naval Battle during the Russo-Japanese War [in 1905] ordering merchant ship TEPCO to attack [the imperial Russian navy].

"The government should appoint a commander. TEPCO has a limit as a private business. No one knows what to do. We have to seek the advice from the best and the brightest in the world."

Mr. Hasegawa of Chunichi Shinbun jumps in, and says "We took the numbers from the government like 30% core melt as true, and went from there. But then Mr. Ishikawa says it's a total melt."

Then, Kohei Otsuka, the Vice Minister of Health and Welfare and politician from the ruling party (DPJ), sitting right next to Mr. Ishikawa, butts in, and warns everyone:

"Since none of us knows for sure the condition of the reactor cores, we shouldn't speculate on a national TV."

Mr. Hasegawa overrides the politician, and says "The real problem is that what no one knows is presented to us every day as if it is a fact, like 30% core melt in the chart."

Hahahahahahahahaha.

I wish Mr. Ishikawa had punched the light-weight politician in the face. At least he should have laughed at him.

Tot zover. De informatiestop is idd. behoorlijk effectief. Op die manier denkt Japan alle onrust weg te kunnen nemen en de handel en vooral het tourisme weer op gang te kunnen krijgen. Vrees dat ze ook wel moeten, omdat het land anders op de rand van een faillissement kan komen.
En in de tussentijd lekt het reactorkreng gewoon door en vervuilt en besmet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:01

countrygirl schreef:
Tot zover. De informatiestop is idd. behoorlijk effectief. Op die manier denkt Japan alle onrust weg te kunnen nemen en de handel en vooral het tourisme weer op gang te kunnen krijgen. Vrees dat ze ook wel moeten, omdat het land anders op de rand van een faillissement kan komen.
En in de tussentijd lekt het reactorkreng gewoon door en vervuilt en besmet.

We weten allemaal, ondanks de info stop, dat het ding levensgevaarlijke rommel lekt en grote gebieden besmet.
We weten ook dat de informatie níet het individuele burgerbelang dient; zeker naar buiten toe totaal onbetrouwnbaar is.

Wil jij nu een japanse auto kopen die daar straks gemaakt wordt en waar jij 3 tot 5 jaar in gaat zitten? Zeg een kleine 600 uur per jaar.
Staat een sticker op : Radiation QC passed. Geloof jij die sticker? of dat het dan ook veílig is?
Is eerlijkheid en openheid niet de enige aanpak?
Nu kun je nergens op vertrouwen en is de enige keuze dus er verre van te blijven.
´Made in Japan´ heeft nu een stralend halo.

Die openheid geldt ook voor de EG trouwens.
Zwangere vrouwen lopen nu daadwerkelijke risicos zonder te weten hoeveel, waardoor. Ze kunnen geen eigen keuzes maken terwijl er wel degelijk dingen zijn die ze kunnen doen of laten om het gewoon heel reële risico voor hun foetus te beperken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:12

Op de site van Meteo France kan je met veel graven vinden dat in veel delen van Franktijk de hoeveelheden Cesium 134 en -137 in bladgroen boven de nieuwe ´veilige´ normen van de EC was gekomen op 18 april.
De ´veilige´ 20 voudig verhoogde norm.

http://www.irsn.fr/FR/Actualites_presse ... rance.aspx

Het is onbegrijpelijk dat er geen recente data te vinden is over welke rsicos we nu eigenlijk lopen en dat de informatie over ´veilig´ zo totaal ongedifferentieerd is alsof een embryo niet onvergelijkbaar veel kwetsbaarder is dan een jong kind dan een volwassene.

Dat er geen ontsnappen aan is, dat is wel helder maar er zijn wel degelijk keuzes te maken waardoor bijvoorbeeld een zwanger vrouw meer/minder Cesium 137 binnenkrijgt met wel degelijk directe gevolgen voor haar foetus.