Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Waves schreef:Het leuke is, ik ken nu al 4 stellen met kinderen waarbij de vrouw het hoogste salaris heeft en fulltime werkt terwijl de man minder is gaan werken en voor de kinderen zorgt. Gaat hartstikke goed volgens mij.
Heino schreef:Nikka: ik denk dat een deel van de groei van GGZ behoefte te wijten is aan de veranderde maatschappij. De maatschappij is snel, en stelt veel eisen aan een mens. Niet iedereen kan daar even goed mee omgaan. Verslavingen, depressies, dwangneuroses etc. zijn het gevolg. Bovendien rust er steeds minder een taboe op GGZ. Mensen durven te erkennen dat ze hulp nodig hebben en zetten die stap, het is laagdrempeliger geworden. En er komt steeds meer kennis over GGZ.
Nikka schreef:Het is maar de vraag of elk aanbod altijd nodig is.
Nicolletje schreef:Heino, dat is apart. Ik voel me namelijk nogal 'in de steek gelaten' door mensen zoals Femke Halsema (daar heb jij toch op gestemd?) die goedbedoeld juist vrouwen willen laten participeren in de maatschappij, en ze daardoor in een spagaat van moederschap en kinderen zetten.
De hele samenleving doet eraan mee, huizen kunnen niet langer op 1 salaris gekocht worden maar huurhuizen worden minder en minder.
In het kader van het topic weet ik niet wat specifiek de PVV hiermee wil eerlijk gezegd.
Waarom ik die film aanhaalde, over de PvdA, is dat het me altijd bij is gebleven welke idealen de PvdA toen heeft nagestreefd, namelijk rechten en opkomen voor de arbeiders.
Naar mijn mening worden juist de gewone arbeiders met een gewoon salaris van zo'n rondom 1400 euro per maand gigantisch in de steek gelaten door de hele overheid. Ze vallen buiten elke regeling van bijstand of belasting, maar verdienen eigenlijk niet genoeg om een gezin goed te kunnen onderhouden, waardoor de vrouw vaak ook moet werken, maar dan komen ze in de knoop met de kinderen.
Als je een gewoon salaris verdient loont het soms meer om gewoon niet te werken en uitkeringen en regelingen te krijgen, dat heet de 'armoedeval'.
Ik ben overigens niet genoeg op de hoogte wat de PVV hiermee wil, ik herinner me alleen uit de film die ik eerder aanhaalde, het enorme verzet waarmee Pieter Jelles Troelstra ontvangen werd, maar toch het begin van een revolutie voor de arbeidersklasse bleek te zijn geweest.
janesmith schreef:We zitten nu met 400.000 werkelozen en een hele groep kanslozen die alleen maar kanslozer worden omdat door het tekort aan werk er alleen maar personeel met een bepaalde opleiding in dienst genomen worden. Dit heeft ook weer gevolg op de kinderen van die groep en zo is de vicieuze cirkel rond. En dan te bedenken dat er geluiden opgaan om nog meer mensen uit het buitenland te halen! Wie is er nou eigenlijk gek, vraag ik me af?
joostvangestel schreef:Als de arbeidkrachten niet in Nederland te vinden zijn, gaat het werk vanzelf naar het buitenland. Gevalletje kind en badwater. Aangezien we in dit land niet genoeg kindjes maken, moeten we belastingbetalers uit het buitenland gaan importeren.
joostvangestel schreef:Als we die gaan uitsluiten uit het proces zijn we zelf gewoon keihard oliedom en uiteindelijk kansloos op de wereldmarkt.
Nicolletje schreef:Toch kunnen veel (bijvoorbeeld) Groen-links stemmers hun stem goed verantwoorden naar de buitenwereld zonder dat er mensen zijn die ze automatisch in een hokje 'geitenwollensokfiguur' o.i.d. stoppen (was heel vroeger wel anders trouwens) of ze keihard aanvallen op de mogelijke communistische ideeën, of gewoon keihard aanvallen met kritiek op wat een Groen Links voor de hele handel in Nederland zou betekenen als we voor Halsema als predisent gaan.
joostvangestel schreef:janesmith schreef:We zitten nu met 400.000 werkelozen en een hele groep kanslozen die alleen maar kanslozer worden omdat door het tekort aan werk er alleen maar personeel met een bepaalde opleiding in dienst genomen worden. Dit heeft ook weer gevolg op de kinderen van die groep en zo is de vicieuze cirkel rond. En dan te bedenken dat er geluiden opgaan om nog meer mensen uit het buitenland te halen! Wie is er nou eigenlijk gek, vraag ik me af?
Als de arbeidkrachten niet in Nederland te vinden zijn, gaat het werk vanzelf naar het buitenland. Gevalletje kind en badwater. Aangezien we in dit land niet genoeg kindjes maken, moeten we belastingbetalers uit het buitenland gaan importeren.
Overigens is de tweede generatie niet zonder meer kansloos. Er zijn er wel degelijk die wel goed zijn op school een een goede opleiding kunnen voltooien. Als we die gaan uitsluiten uit het proces zijn we zelf gewoon keihard oliedom en uiteindelijk kansloos op de wereldmarkt.
janesmith schreef:We hebben helemaal geen arbeidskrachten nodig momenteel. Laten we eerst de 400.000 werkelozen die er nu zijn maar eens aan een baan helpen, dan zien we wel verder of we nog mensen uit het buitenland nodig hebben.
Lithya schreef:Er zou best wel eens een punt mogen gemaakt worden tegen de mensen die niet willen. Er zijn er genoeg die het bij medische keuringen steeds weer zo weten te draaien dat ze niet hoeven te werken terwijl iedereen weet dat ze dat wel kunnen. Dan kun je een heleboel besparen op al die uitkeringen
Nikka schreef:janesmith schreef:We hebben helemaal geen arbeidskrachten nodig momenteel. Laten we eerst de 400.000 werkelozen die er nu zijn maar eens aan een baan helpen, dan zien we wel verder of we nog mensen uit het buitenland nodig hebben.
Ik denk dat dat een utopie is, die 400.000 zijn lang niet allemaal plaatsbaar in het bedrijfsleven. Zit ook een gedeelte verholen arbeidsongeschikten tussen en mensen die al zo lang van de arbeidsmarkt zijn die niet kunnen of willen.
Nikka schreef:Lithya schreef:Er zou best wel eens een punt mogen gemaakt worden tegen de mensen die niet willen. Er zijn er genoeg die het bij medische keuringen steeds weer zo weten te draaien dat ze niet hoeven te werken terwijl iedereen weet dat ze dat wel kunnen. Dan kun je een heleboel besparen op al die uitkeringen
Maar dat is gewoon niet zo makkelijk. Ze zeggen natuurlijk niet dat ze niet willen, maar dat ze niet kunnen. En er zijn er die maken er een wetenschap van om dat onderbouwd te krijgen.
Daarnaast is dwang ook niet alles, iemand op het werk neerzetten betekent niet dat ze productief zijn. Er bestaat ook zoiets als intern verzuim. Geen enkele werkgever staat daarnaast te wachten op een ongemotiveerde medewerker.
Zolang het nog zo is dat mensen met een 40 urige werkweek minder verdienen dan als ze een uitkering hebben met allerlei subsidies, maak je weinig kans om het op te lossen.
janesmith schreef:De VVD en PVV willen dat inderdaad hard aanpakken en zorgen dat het verschil tussen uitkering en baan groter wordt.
Maar daar protesteren de linkse partijen weer tegen. Die willen dat niet. Waarom krijg ik altijd een dejavu gevoel bij dit soort berichten?