Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ayasha schreef:Geen enkel mens is het zelfde, dus voor ieder maar een aparte wetgeving?
Ayasha schreef:Daar staat nl dat iedereen gelijk is voor de wet.
Shadow0 schreef:KiWiKo schreef:heee, voor veel mensen is mode ook een geloofsovertuiging
Als ze met goede argumenten komen, moeten ze dat vooral doen. Maar dan moeten ze zelf het initiatief nemen. Net als bij de anti-religieuze scholen in het algemeen: de wet sluit het niet uit, maar je zult er wel zelf wat voor moeten doen. Het lijkt me niet zo nodig dat je dat allemaal al in gaat vullen.
Ik zou dan ook zeggen dat een pet toegestaan kan worden als iemand voldoende aan kan tonen waarom het belangrijk is om die pet te dragen, zonder daarbij te vervallen in het 'jamaarzullie'-argument (maar vanwege de pet op zich.)
En die argumenten zijn er beslist te vinden. Kinderen met kanker die hun haar verliezen kunnen best toestemming krijgen om een petje te blijven dragen in de klas - en dan kun je nog steeds tegen de rest van de klas zeggen dat ze hun pet af moeten doen.
KiWiKo schreef:Wat dacht je ervan als "gewoon MIJN keuze" voldoende moeten mogen zijn"
Geen idee, heb ik dat gezegd dan? Ik kan me niet herinneren het woord 'koran' getypt te hebben.Citaat:waar in hemelsnaam staat er in de koran dat een hoofddoek verplicht is?
CtjeLief schreef:Ayasha, ik heb al heel duidelijk (meerdere malen) antwoord op die vraag gegeven..in bepaalde situaties gelden nu eenmaal andere regels, zoals in het geval van geloofsovertuiging.. of in het geval van geslacht, of handicap.. ondanks dat mensen gelijke rechten hebben, alleen soms worden deze aangepast op bepaalde situaties.. ik zie dat alleen als positief, want anders zou NL er heel zwart/wit uit komen te zien waar geen rekening zou worden gehouden met bepaalde situaties.. wat weer voor vele groepen grote nadelen zou hebben.. ik vind dat niet meer dan logisch..
KiWiKo schreef:nee............ ik vind dat geloof en staat gescheiden zijn, en dus alle regels voor iedereen gelden.
Shadow0 schreef:Ayasha schreef:Daar staat nl dat iedereen gelijk is voor de wet.
Precies: voor de wet. Dat betekent dus niet dat iedereen in alles exact hetzelfde behandeld moet worden, vooral in de situaties waarin het niet gaat om de wet. En wat de aanvaardbare kledingkeuze is op een school lijkt mij bij uitstek een kwestie van die school zelf. Er zijn overigens meerdere scholen die kledingeisen stellen aan hun leerlingen, waaronder het verplicht dragen van een rok voor de meisjes.
Ctjelief: en al was ze het wel - dan heb je nog niet de autoriteit om voor alle moslims te spreken.