Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Ayasha
Blogger

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:02

nee hoor we hebben het hier over mensen en hun redenen van het dragen van die kledingsstukken. Als de hoofddoek gewoon een kledingsstuk is snap ik sowieso niet waarom er al die heisa om is. Dan moet ie gewoon af als je in een gebouw komt dat geen hoofddeksels toe laat. :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:04

laat het duidelijk zijn dat je er zo over denkt, maar in de praktijk is het nu eenmaal anders.. ik begrijp dat heel goed, anderen minder ;) Zou toch wel heel respectloos zijn als mensen gedwongen worden hun hoofddoek uit te doen omdat men ook zo graag hun petje wil kunnen dragen (omdat ze het gewoon mooi vinden)..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:04

Waarom is dat zonde?
Is het ook zonde dat jij net als alle andere recht hebt op bestaan, op vrijheid van meningsuiting. Dat jij net als alle andere bij te hard rijden een boete moet betalen enz? :)
Waarom is het overal normaal dat iedereen gelijk is voor de wet en bij iedereen een bepaalde daad een zelfde gevolg heeft maar is het bij de hoofddoek ineens zonde en zelfs racistisch als mensen daar hetzelfde verwachten: kortom: of iedereen het hoofddeksel af of iedereen doet wat ie wil met het hoofddeksel.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:05

ik snap de essentie van deze vraag niet helemaal?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:06

Ik heb even verduidelijking toegevoegd, weet niet of je die al gezien had? Toen ik hem las zag ik ook dat ie niet helemaal duidelijk was. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:06

Ayasha schreef:
Geen enkel mens is het zelfde, dus voor ieder maar een aparte wetgeving? :)

Nee, een algemene wetgeving die de ruimte biedt voor nuance. Die niet voortdurend alles wil onderverdelen in alles of niets, zwart of wit.

Als je hoofddeksels in het algemeen gaat verbieden, verbiedt je kinderen met kanker dat ze een petje op zetten. Weet je zeker dat je dat wilt? Ik zie niet zo goed in hoe de wereld daar beter van wordt namelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:07

Dan ga je de rechten van de mens moeten aanpassen... Daar staat nl dat iedereen gelijk is voor de wet. :)

Ik vind kanker geen ziekte om je voor te schamen en misschien zou het taboe er rond ook wel weg gaan dan. Dus geen idee of dat nou zo'n slechte zaak zou zijn. :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:09

Ayasha, ik heb al heel duidelijk (meerdere malen) antwoord op die vraag gegeven.. :) in bepaalde situaties gelden nu eenmaal andere regels, zoals in het geval van geloofsovertuiging.. of in het geval van geslacht, of handicap.. ondanks dat mensen gelijke rechten hebben, alleen soms worden deze aangepast op bepaalde situaties.. ik zie dat alleen als positief, want anders zou NL er heel zwart/wit uit komen te zien waar geen rekening zou worden gehouden met bepaalde situaties.. wat weer voor vele groepen grote nadelen zou hebben.. ik vind dat niet meer dan logisch..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:10

maar de geloofsovertuiging dwingt niet tot een hoofddoek of vraagt dat niet dus waarom is het dan anders? Ze doen hun geloof niet te kort als ze hem af doen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:11

dat is JOUW interpretatie.. ik denk niet dat je daar zo over kunt oordelen.. jij bent geen moslim..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:11

Ayasha schreef:
Daar staat nl dat iedereen gelijk is voor de wet. :)

Precies: voor de wet. Dat betekent dus niet dat iedereen in alles exact hetzelfde behandeld moet worden, vooral in de situaties waarin het niet gaat om de wet. En wat de aanvaardbare kledingkeuze is op een school lijkt mij bij uitstek een kwestie van die school zelf. Er zijn overigens meerdere scholen die kledingeisen stellen aan hun leerlingen, waaronder het verplicht dragen van een rok voor de meisjes.

Ctjelief: en al was ze het wel - dan heb je nog niet de autoriteit om voor alle moslims te spreken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:12

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:
heee, voor veel mensen is mode ook een geloofsovertuiging :)

Als ze met goede argumenten komen, moeten ze dat vooral doen. Maar dan moeten ze zelf het initiatief nemen. Net als bij de anti-religieuze scholen in het algemeen: de wet sluit het niet uit, maar je zult er wel zelf wat voor moeten doen. Het lijkt me niet zo nodig dat je dat allemaal al in gaat vullen.

Ik zou dan ook zeggen dat een pet toegestaan kan worden als iemand voldoende aan kan tonen waarom het belangrijk is om die pet te dragen, zonder daarbij te vervallen in het 'jamaarzullie'-argument (maar vanwege de pet op zich.)

En die argumenten zijn er beslist te vinden. Kinderen met kanker die hun haar verliezen kunnen best toestemming krijgen om een petje te blijven dragen in de klas - en dan kun je nog steeds tegen de rest van de klas zeggen dat ze hun pet af moeten doen.

Wat dacht je ervan als "gewoon MIJN keuze" voldoende moeten mogen zijn"

waar in hemelsnaam staat er in de koran dat een hoofddoek verplicht is?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:13

heb je hem gelezen Kiwiko?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:14

KiWiKo schreef:
Wat dacht je ervan als "gewoon MIJN keuze" voldoende moeten mogen zijn"

Dat lijkt me iets wat de scholen moeten bepalen, wat mij betreft is 'gewoon mijn keuze' voor docenten best aanvaardbaar - voor leerlingen al weer wat minder. Pure leeftijdsdiscriminatie, maar als leerling trek je nou eenmaal aan het kortste eind.

Citaat:
waar in hemelsnaam staat er in de koran dat een hoofddoek verplicht is?
Geen idee, heb ik dat gezegd dan? Ik kan me niet herinneren het woord 'koran' getypt te hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:15

CtjeLief schreef:
Ayasha, ik heb al heel duidelijk (meerdere malen) antwoord op die vraag gegeven.. :) in bepaalde situaties gelden nu eenmaal andere regels, zoals in het geval van geloofsovertuiging.. of in het geval van geslacht, of handicap.. ondanks dat mensen gelijke rechten hebben, alleen soms worden deze aangepast op bepaalde situaties.. ik zie dat alleen als positief, want anders zou NL er heel zwart/wit uit komen te zien waar geen rekening zou worden gehouden met bepaalde situaties.. wat weer voor vele groepen grote nadelen zou hebben.. ik vind dat niet meer dan logisch..

nee............ ik vind dat geloof en staat gescheiden zijn, en dus alle regels voor iedereen gelden. :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:16

Over dat feit wordt uberhaupt nog getwist, de ene moslim zegt van wel, de ander zegt dat niet, iedere gelovige geeft daar zijn eigen invulling in.. maar als je de Koran uberhaupt niet hebt gelezen denk ik niet dat je daar over kunt oordelen, in mijn ogen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:17

CtjeLief schreef:
heb je hem gelezen Kiwiko?

dat is mijn vraag niet :D mijn vraag is WAAR het staat in de Koran dat vrouwen hoofddoeken moeten dragen :D

Snoevie

ik had een vriendin die bekeerd is tot de islam,en natuurlijk ook een koran heeft.

ik wilde hem graag eens inzien,maar dat mocht niet,want ik was ongelovig dus onrein volgens haar.

nou dat vond ik toch wel jammer. hoe kan ik dan intresse in mijn vriendins religie tonen als ik er word weggehouden?

ik had persoonlijk best eens de koran in willen zien,jammer dat het niet kon/mocht

CtjeLief

Dat mag je absoluut vinden ;) ik ben blij dat het niet zo zwart wit is en dat er rekening wordt gehouden met de mensheid ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:18

KiWiKo schreef:
nee............ ik vind dat geloof en staat gescheiden zijn, en dus alle regels voor iedereen gelden. :)

Dat is niet wat scheiding van kerk en staat inhoudt.

Alle wetten gelden overigens voor iedereen, maar een hoop dingen zijn gelukkig niet per wet geregeld, omdat wij, als individuen, ook nog het een en ander zelf moeten en mogen kiezen, binnen de mogelijkheden die de wet ons geeft. De wet is bedoeld om de grenzen aan te geven, niet als een volledige vormgeving van het leven, dat moeten we zelf doen. Scholen maken daarom hun eigen regels, en ik bepaal in mijn huis de voorwaarden waar mijn gasten aan moeten voldoen, en elke groep mensen kan onderling tot een overeenkomst komen... binnen de mogelijkheden die de wet geeft, maar niet uitsluitend naar wat er in de wet staat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:19

Snoevie: je kunt de koran gewoon lenen bij de bieb.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:20

oh is dat zo?had ik niet verwacht. omdat ik dus dacht dat je er als onreine ongelovige niet aan mag zitten

KiWiKo

nee?

Gut ik dacht toch altijd dat scheiding van staat en kerk betekende dat de kerk geen invloed heeft op beleid, regels en wetten :D :D

Ayasha
Blogger

CtjeLief schreef:
dat is JOUW interpretatie.. ik denk niet dat je daar zo over kunt oordelen.. jij bent geen moslim..

Nee hoor dat heb ik hier van een hoop mensen die de koran beweren te kennen gelezen. :) Pas nog eigenlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:21

Shadow0 schreef:
Ayasha schreef:
Daar staat nl dat iedereen gelijk is voor de wet. :)

Precies: voor de wet. Dat betekent dus niet dat iedereen in alles exact hetzelfde behandeld moet worden, vooral in de situaties waarin het niet gaat om de wet. En wat de aanvaardbare kledingkeuze is op een school lijkt mij bij uitstek een kwestie van die school zelf. Er zijn overigens meerdere scholen die kledingeisen stellen aan hun leerlingen, waaronder het verplicht dragen van een rok voor de meisjes.

Ctjelief: en al was ze het wel - dan heb je nog niet de autoriteit om voor alle moslims te spreken.

uhu, en geen hoofddeksels toe gestaan (wat in vrijwel alle scholen is, iig hier in België) in de klas is een regel waaraan dus ook iedereen zich moet houden.

Hoe haal jij gelijke behandeling en zelfde behandeling uit elkaar eigenlijk? :)