God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:56

Blue_Eyes schreef:
detour schreef:
Kan daar ook niks mee; je kunt als mens een keuze maken om in God te geloven. Als je dan niet gelooft is er een hel.. Bull. Wat gebeurt er met de mensen die nooit van God hebben gehoord?...

Die zullen daar niet op veroordeeld worden.

ow ga toch heen, alseblieft zeg.
onderbouw je mening eens redelijk in plaats van dat simpele afschuiven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:00

detour schreef:
Weet je dat zeker? Want zo denk ik er ook over, maar of het zo ís...

Ja, dat weet ik behoorlijk zeker. Ik heb het ooit ook wel ergens in de bijbel zien staan, dat degenen die het niet-geloven niet aangerekend kan worden, daar ook niet op veroordeeld zullen worden. Ik weet alleen even niet meer waar precies. Zal later even zoeken.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:01

Is goed hoor meis, zou wel zo fair wezen idd.. :x
Laatst bijgewerkt door detour op 15-03-09 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:01

lijntje87 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Die zullen daar niet op veroordeeld worden.

ow ga toch heen, alseblieft zeg.
onderbouw je mening eens redelijk in plaats van dat simpele afschuiven.

Mag het ietsje minder misschien? Als je even terugkijkt zul je zien dat AL mijn posts in welk topic over geloof dan ook behoorlijk onderbouwd zijn. Dit heb ik ook al eens eerder ergens uitgelegd.

lijntje87

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:03

sorry, het was even een uitbarsting.

prima wat je gelooft, hoe je gelooft en wat je ermee doet. maar onderbouw het, jou laatste post (die waar ik op gereageerd hebt) komt net zo over van: nee, het is gewoon zo.
daarom reageerde ik zo.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:19

Tja. Ik was er gewoon nog over aan het nadenken waar ik dat ook alweer gezien had. Voor mij is het ook zondagavond aan het eind van een drukke dag ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:27

Ik heb iets gevonden. Het hele hoofdstuk gaat over de wet en behouden worden. Het komt erop neer dat als je je aan de wet houdt, je naar de hemel zult mogen. 'De wet hebben' betekent: gehoord hebben wat Jezus als leefregels gesteld heeft en je daaraan houden.
De brief van Paulus aan de christenen van Rome, hfdst 2 schreef:
14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:47

ok, dat is duidelijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:39

Dat klopt :j

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 01:55

Ok...maar nu ik dus als mens wél van God, Jezus en de bijbel gehoord heb, maar heb besloten om hier niet in te geloven...dan ben ik dus eigenlijk eigenwijs en verkeerd bezig..ook al probeer ik goed te leven. :o

Even iets anders:
Geloven bestaat ook voor een groot deel uit interpretaties. Ik zal kort uiteenzetten wat mijn interpretaties zijn en ben ook wel benieuwd naar die van jullie.

Ik heb jaren op zowel katholieke als christelijke scholen gezeten, mijn moeder is katholiek maar niet actief met geloof bezig. Zelf zijn wij niet gedoopt en volledig vrij gelaten in onze keuze. Mijn zus, mijn broertje en ik zijn overtuigd van Darwins evolutietheorie. Mijn broer is agnost.

God is voor mij een baken van hoop voor mensen die daar in geloven. Een referentiekader en een spiegel. Ik vind het prima dat mensen geloven en zich hier goed bij voelen en hier steun en kracht uit halen. Ik zoek het echter in mezelf en in de mensen die het dichts bij mij staan. Ik hoop (en wil) dat zij mij tot de orde roepen als ik misstappen bega. Ik geloof niet in een hogere macht een eindoordeel uitspreekt. Ik denk dat het leven afgelopen is, als ik doodga en dat er niet zoiets is als een hiernamaals. Het klinkt misschien wat simpel, maar volgens mij is het dan gewoon afgelopen. Want waarom zou het eigenlijk verder moeten gaan?

Jezus is voor mij een historische persoon die een revolutie in gang heeft gezet met betrekking tot bezinning op het eigen handelen en denken. Ik weet alleen niet zo goed wat ik me moet voorstellen bij "zoon" van God omdat dit nooit een fysiek gegeven kan zijn geweest. En dat Maria onbevlekt ontvangen is gaat er bij mij helaas ook niet in. (Ik denk dat Jozef gewoon de biologische vader is...) Evenals het over water lopen en de deling van de broden en de vis. Ik beschouw deze beschrijvingen als metaforen (als je iets graag wilt, dan kan het....liefde kun je onbeperkt delen, met hoeveel je ook bent enz). Ik denk dat Jezus een groot denker en filosoof was en dat hij anderen daarmee inspireerde. Hij zal wel veel charisma hebben gehad.

De kerk is voor mij het instituut dat door mensen in het leven is geroepen om het geloof een plek te geven en met anderen gelovigen samen te komen. Echter, als God overal is...waarom moet je dan naar de kerk om contact te maken? De kerk zie ik dus meer als een ontmoetingsplek van gelovigen dan "het huis van God". Maargoed, mensen schijnen zaken toch graag concreet te willen maken of iets "tastbaars" te hebben.
Verder verbaas ik me nog altijd over de veelheid van gemeentes die er binnen het christelijk geloof bestaan. Dat kan toch ook nooit de bedoeling zijn geweest als je allemaal één doel voor ogen hebt?
En neem de katholieken met hun pracht en praal. Ik weet nog goed het verhaal van de koopman die aan Jezus vraagt wat hij kan doen om nóg een beter mens te worden en Jezus antwoord hem dat hij zich moet ontdoen van zijn rijkdommen. Dat hoofdstuk hebben de katholieken blijkbaar niet zo goed gelezen... En in dat opzicht is het ook een invloedrijk instituut geweest dat zelf láng niet altijd volgens de geboden heeft geleefd ("Gij zult niet doden" was bij de Spaanse Inquisitie blijkbaar ook even vergeten)
De kerk heeft ook heel wat schade aangericht.

De bijbel vind ik nog steeds een fascinerend boek (boeken) om te lezen. Maar wederom beschouw ik de verhalen als een reeks historische verhandelingen over samenlevingen in andere tijden. Kort door de bocht: het is nogal gedateerd en veel zaken zijn niet meer van deze tijd. Zo is de positie van de vrouw niet overal even voordelig en ook dieren komen er soms niet zo goed vanaf. Dat zijn zaken waar nu gewoon anders over gedacht wordt. Verder worden er een aantal gebeurtenissen beschreven die volgens mij niet, maar volgens anderen wel, letterlijk genomen moeten worden.... Het opengaan van de zee acht ik niet onmogelijk, maar ik wijs in deze zin een natuurverschijnsel aan als oorzaak (zoals ook de zee zich terugtrok vlak vóór de tsunami)

Zo...dat was het. :D Moet zeggen dat ik het nu wel een hele interessante discussie begin te vinden. We zijn het welles-nietes niveau een beetje ontstegen geloof ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 02:14

Intressant, ik snap je redenatie, kan me voorstellen dat je er zo tegenaan kijkt als je niet gelooft.

Wbt de kerk; in de Bijbel worden christenen opgeroepen om samen te komen, met elkaar te spreken over het geloof en elkaar te corrigeren, daarvoor is de kerk in het leven geroepen maar in princiepe heb je daar natuurlijk geen kerk voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 08:35

Blue_Eyes schreef:
faye schreef:

Dat was de stelling niet. Dus ik begrijp niet waarom je dit vraagt eerlijk gezegd.

Tja, maar zo is het wel. Al die mensen die roepen dat ze God niet nodig hebben en wel zonder hem kunnen... dat zijn precies de mensen die niet bidden.

Ja en? Dan nog heeft je vraag niets te maken met de stelling waar ik op reageerde.
Bidden is ook door de kerk bedacht en de bijbel ook. Dat heeft niets met god te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:33

Voor de gelovigen met kids op een christelijke of evangelische school: Wat als je kind wordt uitgenodigd op een "tovenaars"feestje, een harry potter feestje of winx feestje. Laat je ze gaan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:36

faye schreef:
Blue_Eyes schreef:
Tja, maar zo is het wel. Al die mensen die roepen dat ze God niet nodig hebben en wel zonder hem kunnen... dat zijn precies de mensen die niet bidden.

Ja en? Dan nog heeft je vraag niets te maken met de stelling waar ik op reageerde.
Bidden is ook door de kerk bedacht en de bijbel ook. Dat heeft niets met god te maken.

IETSJE minder defensief mag ook wel ;) Dat is wat jij zegt, dat dat allemaal door de kerk bedacht is. Ik zeg dat bidden door God bedacht is, ver voor er een kerk was. Zelfde geldt voor de bijbel :j

_Sigrid_: Oei, dat wordt een heel verhaal :D Ik zal proberen te zeggen wat ik ervan vind, hoe ik e.e.a. interpreteer, maar het is niet zeker dat dat een heel creatief verhaal wordt (beetje weinig geslapen vannacht en het vereist nogal wat denkwerk ;))
Ik ben overigens niet christelijk opgevoed, zat wel op een katholieke basisschool, maar alles wat daar aan katholicisme gedaan werd was communie en vormsel omdat dat nou eenmaal zo hoorde in die tijd en die streek. Later ben ik via via bij een evangelische jeugdgroep en later kerk terechtgekomen, waar ik ben gaan geloven, en door mijn huwelijk ben ik Nederlands Gereformeerd geworden, wat een soort 'moderne gereformeerde kerk' is. Mijn ouders zijn absoluut niet gelovig - ik ben als kind gedoopt voor de opa's en oma's, nog steeds gelooft mijn vader 'nergens in behalve wat hij zien kan' en mijn moeder is meer van de boeddhistische kant.

God is voor mij degene die alles gemaakt heeft, de bron van alles, de Bron van alle Leven. Een vader bij wie ik altijd terecht kan, die steun geeft maar ook blijdschap en ook in goede tijden vind ik het fijn om mijn gedachten met Hem te delen. Hij roept mij in dit leven niet zozeer tot de orde, maar geeft inderdaad wel een bepaald referentiekader aan, dat feitelijk heel ruim is: 'Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf'. En van daaruit kun je redeneren wat liefde is, maar goed - dat wordt een wel heel lang verhaal dus daar begin ik maar niet aan ;) Ik geloof dat ik als ik doodga naar de Hemel ga, waar ik samen met God verder zal leven. Waarom? Omdat ik denk dat dat uiteindelijk ons doel is, en het leven hier op aarde een soort 'generale repetitie'.

Jezus is voor mij ook zeker een historische persoon. De wonderen die hij gedaan heeft, daarvan heb ik ook in deze tijd nog het nodige teruggezien en dus zie ik geen enkele reden om dat niet te geloven. En als je iemand terug kunt halen uit de dood, waarom zou je dan niet over water kunnen lopen? ;)
Tja, ik kijk ook wel op die manier naar zijn geboorte, eigenlijk. :)
Tegelijk denk ik ook dat er in al die dingen ook een onderliggende boodschap zit, misschien zoals jij die uitlegt, er zijn ook wel andere verklaringen voor te bedenken.

De kerk is voor mij niet een plek waar je naartoe moet om God te ontmoeten (want dat doe ik een paar keer per dag, net waar ik op dat moment ben), maar wel waar ik andere christenen ontmoet en waar ik dinegn kan leren over God, door te luisteren, te praten en te lezen. Ik ben het met je eens dat al die verschillen nooit de bedoeling kunnen zijn geweest. Er zijn teveel kerken waar men de andere 'gezindten' niet kan luchten of zien. Gelukkig kan het ook anders en heerst waar ik woon tussen de verschillende kerken meer een sfeer van herkenning en gemoedelijkheid - 'we geloven in dezelfde God'. Er wordt hier zelfs geprobeerd om een aantal kerken weer samen te laten gaan werken.
Ik ben ook niet blij met al die pracht en praal, een van de redenen waarom ik protestants ben. Onze kerk is tamelijk kaal. De versierselen die er hangen, zijn veelal zelfgemaakt. Zelfs het ene kunstwerk dat er hangt, is niet opzichtig.
Overigens vergeet je een belangrijk stuk uit het verhaal van de rijke jongeling (geen koopman): hij moet zich niet alleen ontdoen van zijn rijkdommen, maar hij moet vooral de opbrengst aan de armen geven. Dat is waar het om gaat. Eerlijke verdeling van je bezit, zodat een ander het niet slecht heeft terwijl jij het heel goed hebt.

De Bijbel is moeilijk om zo even te omschrijven. Een groot deel ervan is ten dele symbolisch bedoeld, denk ik. Dat kun je zien aan veel metaforen die er gebruikt worden. Een deel is ook 'gewoon' historisch. Ik denk dat je niet (zoals veel mensen doen) het OT en het NT los van elkaar kunt zien. Je hebt de symboliek uit het OT nodig om het NT te kunnen begrijpen. Hoe dan ook denk ik dat het een heel erg belangrijk boek is, geschreven weliswaar door mensen, maar wel mensen die door de heilige Geest geleid werden, waardoor het het woord van God is geworden. Ik begrijp ook niet altijd wat er staat en wat er bedoeld wordt, maar gelukkig zijn er mensen die mij daarmee kunnen helpen (zie: de kerk ;)). Daarmee bedoel ik niet alleen de dominee, maar ook de mensen met wie je erover in discussie gaat. De een weet dit, de ander dat (achtergrondkennis) en twee begrijpen meer dan een. Ik vind dit soort discussies altijd leuk, want ze dwingen me om weer even na te denken over zaken waarover ik allang niet meer heb nagedacht.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:38

faye schreef:
Voor de gelovigen met kids op een christelijke of evangelische school: Wat als je kind wordt uitgenodigd op een "tovenaars"feestje, een harry potter feestje of winx feestje. Laat je ze gaan?

Mijn kind kennende? Gaat ze daar niet naartoe. Niet eens zozeer uit overtuiging, maar omdat ik dan nachtenlang met een brullend kind met nachtmerries zit. Kan ze niet zo lekker mee omgaan, die draaft veel te ver door in haar fantasie.
De kans op zo'n feestje is vrij klein gezien de vriendenkring van mijn kind, maar toch ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:42

Hoe weet je dat? is je kind al eens naar zo'n party geweest? Het is toch geen horror?
Mag je kind in dergelijke kringen dan niet komen?
Heb je er moeite mee als je kind een Harry Potterfilm zou zien bij een ander kind?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:48

Ik merk het aan andere dingen die ze ziet en die in mijn optiek veel minder 'eng' zijn. Die krijgt al nachtmerries van de smurfen. Mijn kind mag best in dergelijke kringen komen, maar ik probeer haar wel zo min mogelijk aan deze dingen bloot te stellen. En anders vraag ik of ze gelijk mag blijven logeren, zodat zij er zelf 's nachts uit kunnen voor een gillend kind ;) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:52

Natuurlijk heft dat me overtuiging te maken. Als je op www.bijbelenonderwijs.nl kijkt onder occult en licht dan denk ik echt gelijk aan fundamentalisme. Als je kinderen met zo'n beperkte kijk op de wereld laat opgroeien dan krijgen deze kinderen het in de toekomst nog erg moeilijk!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:53

Wat knap dat jij kunt zien dat dat bij mij met overtuiging te maken heeft en niet met mijn kind en hoe die erop reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:54

De school van jouw kinderen is toch ook zo extreem meen ik mij te herinneren. Als kinderen bang gemaakt worden voor zaken dan is zo'n reactie natuurlijk logisch!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:56

Hmja... tuurlijk. Jij weet op welke school mijn kind zit? En dan nog - de school maakt kinderen niet bang. Mijn kind had dit soort reacties al ver voor ze op school zat. Verder geloof ik niet dat het erg ontopic is om hier te gaan debatteren over hoe ik mijn kinderen opvoed, en wat dat met mijn geloof te maken heeft, dus ik ga hier ook niet meer op in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:57

Dat weet ik inderdaad ;)
Maar prima om weer ontopic te gaan!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:58

Dat klinkt dreigend genoeg om de politie in te schakelen... ik weet waar je huis woont!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:58

Blue_Eyes schreef:
Dat klinkt dreigend genoeg om de politie in te schakelen... ik weet waar je huis woont!

Nou ja zeg! Ben je bang dat ik licht naar je stuur of zo? hahahahaha
je hebt die school zelf online gezet in het zwangerschapstopic ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:59

Wat is er mis met licht dan????