Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:07

Het idee van samenleven met wolven is prima, moeten ze eerst zorgen dat er 17 miljoen mensen vertrekken uit Nederland om ruimte te maken.... Dat zou er eens bij gezegd moeten worden. }:)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 17:19

Helemaal met je een GDG!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 17:20

Emoties van beheerder pagina wolf gezien op de Veluwe.
Met toestemming geplaatst. Het is een besloten groep.

Citaat:
Soms trek je het gewoon niet meer. Begrijp je de opmerking van mensen die zeggen dat burgerlijke ongehoorzaamheid de enige oplossing is.

Soms snap je de overheid, de wolven liefhebbers en de politiek absoluut niet meer.

Wéér iedereen in spanning, weer het verdriet.

Gisteren waren het hobbyschaapjes van een klein meisje.

Vandaag weer een hond aangevallen en nog niet gevonden.

Van de week de alpaca’s van een man, die er alles aan had gedaan, om ze veilig te houden. En dan volgt gelijk weer uit bepaalde hoek is niet wolfwerend.

Dat laatste klopt het bestaat namelijk niet! En dat hangt niet af van een stroomdraad een centimeter te hoog of te laag geïnstalleerd. Waar de vele betweters zich op laten voorstaan.

Vrijwel dagelijks krijgen wij als beheerders van de groepen, vreselijke foto's te zien, akelige verhalen te horen. Hebben we contact met geschokte mensen, gestreste mensen, angstige mensen.

De lompe reacties van veelal mensen die er niét tussen wonen, die het leed niét echt zien en voelen. De opmerking geweldig als je wolvengehuil hoort. Nee helemaal niet zo geweldig want ergens volgt dan automatisch verdriet en ellende.

De reacties in de trend van: "vee gaat toch naar de slacht"
"ze verdienen eraan"
"het interesseert ze niet"
"eigen schuld moeten ze maar beter opletten en omheiningen plaatsen"
Niemand van de beroepsmatige / hobbymatige dierhouders wil zijn nog levende maar zwaar gewonde dieren vinden!

Het is kennelijk tijd dat we niet langer afwachten tot de volgende aanval op hond, kat, paard, pony, ezel, alpaca, koe, schaap of geit.
De overheid denkt kennelijk ze accepteren het wel.
En accepteren we dat niet, wacht ons een proces, wellicht zelfs gevangenis straf.

Terwijl de klok doortikt en de kans op aanvallen dagelijks groter wordt, doet de overheid nóg steeds niet genoeg.

Het antwoord politieke klimaat niet gunstig, de Nederlandse wetgeving, geen meerderheid allemaal prachtig.
Maar realiseert de overheid en de politiek zich wel dat een heel grote groep Nederlandse burgers zich niet gehoord en niet gezien voelt? Dat de realiteit is dat we steeds verder klem gezet worden.

Eerder hebben wij, wolvenexperts tegen wil en dank, al gezegd het wordt een horror herfst.

Moet het dat echt worden? Of zegt de overheid én de politiek zo gaat het niet meer.

#dewolfgezienopdeveluwe
#wolvencrisis
#wolvenprovincies

Bron wolf gezien op de Veluwe.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:25

Ik las die net. Goed stuk!!

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:28

Kippenvel van mijn tenen tot mijn kruin!
De onmacht druipt er van af!

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:34

Ze gaan zoeken met speurhonden en warmte drones. De onmacht en het verdriet is zo heftig te voelen. Ik ben nu even thuis maar ga straks terug. Ze moet gewoon gevonden worden!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:40

Fijn dat alle mogelijke middelen worden ingezet!!

Over dat stuk hierboven: wel herkenbaar. Ik ben niet zo activistisch en heb me nooit zo in het wolvendebat verdiept, hoewel ik wel 1 van de eersten met een enigszins wolfwerende omheining was, vanwege de plek waar ik paarden hield.

Waar ik het niet mee eens ben, is dat er wordt gezegd dat de overheid denkt dat we het wel zullen accepteren, de overheid is divers en een heel log apparaat ook nog. Dus die kentering komt nog wel, al zal het wat langer duren. En vergeet niet: heel veel mensen weten niet wij weten en denken dat we hysterisch zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 18:27

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:27

charrr91 schreef:
Ze gaan zoeken met speurhonden en warmte drones. De onmacht en het verdriet is zo heftig te voelen. Ik ben nu even thuis maar ga straks terug. Ze moet gewoon gevonden worden!

Je onmacht en verdriet grijpt me naar de keel. Afschuwelijk is het. Ik duim vanuit Belgie mee voor Daisy.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:35

Lukasje schreef:
charrr91 schreef:

Je onmacht en verdriet grijpt me naar de keel. Afschuwelijk is het. Ik duim vanuit Belgie mee voor Daisy.

Ja het is gewoon geen doen. Ik ken haar al van pup af aan. Ze is pas 6. Maar de kansen worden steeds kleiner, wetende dat die smerige wolf daar ook nog loopt. Mijn maag draait op als ik denk dat ze ergens gewond ligt, doodsbang, of erger nog |(

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:44

Het ding is: dit zijn geen 'probleemwolven'. Het is natuurlijk gedrag.

Maar wel problematisch gedrag.

En daar blijft vooralsnog een denkfout bij de overheid:

Dit zijn geen incidenten.
Dit zijn geen uitzonderlijke gevallen.
Dit zijn geen probleemwolven.

Maar wel roofdieren die doen wat roofdieren doen: snel leren, niet bang zijn, en aanpassen.

Die pdf van gisteren die wolvengedrag staaft aan de escalatieladder van Geist hebben het goed gezien.

Dit is geen groot natuurgebied. Dit is versnipperd gebied waar wolven met mensen in aanraking komen.

Wolven en mensen (en veel) samen kan alleen ALS ER HEEL VEEL RUIMTE IS en als wolven bang zijn van mensen.

En beiden is hier niet het geval

We blijven verdorie toezien hoe die wolven steeds meer wennen en steeds meer durven.

Alleen de escalatie deze laatste weken al. Meerdere honden, meerdere schapen middenin de bebouwde kom, twee grote paarden (die dode draver en de gewonde witte)...

Het gaat alleen maar erger worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:48

Mooi opgesomd en ik vrees dat je gelijk hebt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:52

Knuffeldier schreef:
Het ding is: dit zijn geen 'probleemwolven'. Het is natuurlijk gedrag.

Maar wel problematisch gedrag.

En daar blijft vooralsnog een denkfout bij de overheid:

Dit zijn geen incidenten.
Dit zijn geen uitzonderlijke gevallen.
Dit zijn geen probleemwolven.

Maar wel roofdieren die doen wat roofdieren doen: snel leren, niet bang zijn, en aanpassen.

Die pdf van gisteren die wolvengedrag staaft aan de escalatieladder van Geist hebben het goed gezien.

Dit is geen groot natuurgebied. Dit is versnipperd gebied waar wolven met mensen in aanraking komen.

Wolven en mensen (en veel) samen kan alleen ALS ER HEEL VEEL RUIMTE IS en als wolven bang zijn van mensen.

En beiden is hier niet het geval

We blijven verdorie toezien hoe die wolven steeds meer wennen en steeds meer durven.

Alleen de escalatie deze laatste weken al. Meerdere honden, meerdere schapen middenin de bebouwde kom, twee grote paarden (die dode draver en de gewonde witte)...

Het gaat alleen maar erger worden.

Plus steeds meer en meer gebeurd het op klaarlichte dag!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:54

Klaarlichte dag en op drukke plekken. En héél dicht bij mensen. Zoveel rode vlaggen maar er gebeurt helemaal niks

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:56

Heel veel succes met het zoeken naar Daisy, ik hoop dat jullie haar vinden!

Kaaskoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:57

Ik duim heel hard dat jullie Daisy vinden en ze naar omstandigheden oke is. Arm meisje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:58

charrr91 schreef:
Ja het is gewoon geen doen. Ik ken haar al van pup af aan. Ze is pas 6. Maar de kansen worden steeds kleiner, wetende dat die smerige wolf daar ook nog loopt. Mijn maag draait op als ik denk dat ze ergens gewond ligt, doodsbang, of erger nog |(

Ik ga voor je duimen op een wonder. Dat ze dadelijk onder een struik komt gekropen.

:knuffel:

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:13

Ook hier draaien de duimen voor Daisy.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:27

Wij drukken hier ook alle duimen voor Daisy!!
Heel veel sterkte voor alle betrokkenen :(:)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:29

Pepper1 schreef:
Kippenvel van mijn tenen tot mijn kruin!
De onmacht druipt er van af!

Dit, hier ook, waardeloos om het gevoel hebben er niet toe te doen (zeg je dat zo?)

Ik hoop zo dat de hond gevonden wordt, vreselijk verdrietig weer dit.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 19:30

Brief gemeente Heerde
Citaat:
3 september 2025/Gemeente Heerde
Update 2de aanval wolf op hond schaapsherder
Update
De gemeente Heerde laat in een schriftelijke reactie weten erg geschrokken te zijn van het tweede incident en van andere recente meldingen van confrontaties tussen wolven en honden. Het tweede incident op de Renderklippen is voor Heerde aanleiding om het aanlijnen van honden te verplichten in het natuurgebied.
Heerde en Epe sturen ook een brief naar de provincie Gelderland met daarin hun zorgen over de situatie. Ze roepen de provincie op om te onderzoeken of het incident aanleiding is om maatregelen te nemen.
De provincie kon woensdag niet inhoudelijk reageren. Woordvoerder Rob Heetland liet rond kwart over vijf ’s middags weten dat hij pas een half uur op de hoogte is van het incident.
„We moeten eerst de feiten kennen, zodat we weten waar we over praten. We kunnen daarom op dit moment niet inhoudelijk reageren.” Gelderland besloot na het eerste incident om het roofdier niet als probleemwolf aan te merken, omdat het dier volgens de provincie natuurlijk gedrag vertoonde

https://www.facebook.com/GemeenteHeerde

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/1B2c94GR ... tid=wwXIfr

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:31

tienus63 schreef:
Emoties van beheerder pagina wolf gezien op de Veluwe.
Met toestemming geplaatst. Het is een besloten groep.

Citaat:
Soms trek je het gewoon niet meer. Begrijp je de opmerking van mensen die zeggen dat burgerlijke ongehoorzaamheid de enige oplossing is.

Soms snap je de overheid, de wolven liefhebbers en de politiek absoluut niet meer.

Wéér iedereen in spanning, weer het verdriet.

Gisteren waren het hobbyschaapjes van een klein meisje.

Vandaag weer een hond aangevallen en nog niet gevonden.

Van de week de alpaca’s van een man, die er alles aan had gedaan, om ze veilig te houden. En dan volgt gelijk weer uit bepaalde hoek is niet wolfwerend.

Dat laatste klopt het bestaat namelijk niet! En dat hangt niet af van een stroomdraad een centimeter te hoog of te laag geïnstalleerd. Waar de vele betweters zich op laten voorstaan.

Vrijwel dagelijks krijgen wij als beheerders van de groepen, vreselijke foto's te zien, akelige verhalen te horen. Hebben we contact met geschokte mensen, gestreste mensen, angstige mensen.

De lompe reacties van veelal mensen die er niét tussen wonen, die het leed niét echt zien en voelen. De opmerking geweldig als je wolvengehuil hoort. Nee helemaal niet zo geweldig want ergens volgt dan automatisch verdriet en ellende.

De reacties in de trend van: "vee gaat toch naar de slacht"
"ze verdienen eraan"
"het interesseert ze niet"
"eigen schuld moeten ze maar beter opletten en omheiningen plaatsen"
Niemand van de beroepsmatige / hobbymatige dierhouders wil zijn nog levende maar zwaar gewonde dieren vinden!

Het is kennelijk tijd dat we niet langer afwachten tot de volgende aanval op hond, kat, paard, pony, ezel, alpaca, koe, schaap of geit.
De overheid denkt kennelijk ze accepteren het wel.
En accepteren we dat niet, wacht ons een proces, wellicht zelfs gevangenis straf.

Terwijl de klok doortikt en de kans op aanvallen dagelijks groter wordt, doet de overheid nóg steeds niet genoeg.

Het antwoord politieke klimaat niet gunstig, de Nederlandse wetgeving, geen meerderheid allemaal prachtig.
Maar realiseert de overheid en de politiek zich wel dat een heel grote groep Nederlandse burgers zich niet gehoord en niet gezien voelt? Dat de realiteit is dat we steeds verder klem gezet worden.

Eerder hebben wij, wolvenexperts tegen wil en dank, al gezegd het wordt een horror herfst.

Moet het dat echt worden? Of zegt de overheid én de politiek zo gaat het niet meer.

#dewolfgezienopdeveluwe
#wolvencrisis
#wolvenprovincies

Bron wolf gezien op de Veluwe.

Goed stuk en zo waar! Echter het grootste deel van ons land daar heeft men echt werkelijk totaal maar dan ook echt totaal GEEN weet dat dit allemaal gebeurt.
Zij zien al deze meldingen nergens. De gruwelijke fotos....nergens..
En gaat het er eens over in een praat program dan zien ze enkel een Lelieveld! Ofwel, enkel voorstanders komen aan het woord.
En alles word gesust en weg gelachen.

Echt men heeft geen idee. En dat is toch echt het overgrote deel van Nederland

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 19:35

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:43

charrr91 schreef:

Goed zo, succes,

Ik duim énorm voor julie

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 19:49

Wat vreselijk dat die hond nog niet terecht is… ik leef met alle betrokkenen mee. Wat een nachtmerrie!