Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 14:21

journee schreef:
Trump als eerste president veroordeeld als crimineel. Bizar dat zo iemand überhaupt zo'n post kan bezetten.

Elan Musk vind ik ook maar een enge man, zeker gezien zijn denkbeelden en de macht die hij door zijn rijkdom kan uitoefenen....

Eigenlijk vind ik Musk nog enger dan Trump.

Veronica2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 15:00

Musk gaat helemaal geen rol van betekenis vervullen, hij krijgt een soort interne functie en verder heeft hij daarbij weinig macht en daarbuiten ook weinig invloed.
Van de week deed ook al iemand de voorspelling dat die bromance gauw klaar is tussen die twee.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 15:09

Veronica2 schreef:
Musk gaat helemaal geen rol van betekenis vervullen, hij krijgt een soort interne functie en verder heeft hij daarbij weinig macht en daarbuiten ook weinig invloed.
Van de week deed ook al iemand de voorspelling dat die bromance gauw klaar is tussen die twee.

Ik hoop het.

Door X heeft Musk al veel invloed en als je aan tafel zit bij Trump, dan krijg je toch wel extra informatie of doe je (nog meer) internationale (politieke) contacten op en kan hij daar zijn voordeel mee doen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 15:29

Tenzij Trump zich als useful idiot Laat gebruiken is de kans groot dat er vuurwerk van komt. En het zou me niet verbazen als Vance (met die Thiel als back-up) dan de kant van Musk kiest. En dan maar afwachten of Trump zijn termijn vol kan maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 15:42

Twee alpha mannetjes bij elkaar kan voor problemen gaan zorgen onderling. We gaan het zien.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 15:47

Niet voor niets zijn er mensen die X bewust boycotten en kiezen voor een ander platform.

https://www.metronieuws.nl/lifestyle/tech/2024/11/mensen-verruilen-zijn-x-voor-bluesky/

Trump was voorheen verbannen van X, en waarschijnlijk niet voor niets. Nu Musk de touwtjes in handen is hij daar weer welkom. Musk bepaald nu wie en wat er via X naar buiten wordt gebracht. En dat komt de betrouwbaarheid van de informatie op X niet ten goede.

https://www.nederlanddigitaal.nl/actueel/nieuws/2024/10/29/x-leeft-steeds-meer-op-gespannen-voet-met-europese-regelgeving

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 16:43

Musk laat alles weer toe op X, Trump , Tate, Jo rogan en vooral zogenaamde rightwing influencers die het met hem eens zijn. En musk mag dan niet al te veel macht toegekend worden, hij heeft door trump op 1 te krijgen met zijn geld en invloed al giga veel verdiend. Daar is zijn donatie peanuts bij. Vergeet niet dat Musk en Vance vooral uit de koker van Thiel komen. Russische oligarch van huis uit en zeer pro Putin . Musk geeft af op westerse democratieën maar je hoort hem niet over Rusland en China . Dus musk heeft wel degelijk veel invloed , vooral om openlijk het werk van Putin uit te voeren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:09

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:33

Even excuus, Peter Thiel is wel geldschieter maar geen Rus.
Wel zijn er twee gesanctioneerde Russen die musk hebben geholpen Twitter te kopen, dit in combinatie met het feit dat Musk bijna alle overheidscontracten mbt beveiliging enz in handen heeft en zijn contact met Poetin is imo erg linke soep.
https://www.dutchitchannel.nl/news/4684 ... et-rusland

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:42

De Duitse AFD wil alle windmolens afbreken als ze aan de macht komen. Echt waar hebben we tegenwoordig mee te maken?!?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:46

prompter schreef:
De Duitse AFD wil alle windmolens afbreken als ze aan de macht komen. Echt waar hebben we tegenwoordig mee te maken?!?

Ik probeer maar te denken dat de soep niet zo heet wordt gegeten als deze wordt opgediend. Maar ik vraag mij wel af wat voor wereld we leven inmiddels.

Wtf is er aan de hand!

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 18:02

De afd wilt ook weer de gasleiding Nord- stream met Rusland gaan gebruiken. Tenminste die zei Alice Weidel tijdens haar speech als kandidaat bondskanselier.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 18:04

Benzz schreef:
Maar ik vraag mij wel af wat voor wereld we leven inmiddels.

Wtf is er aan de hand!

Tja, ik vrees dat de grootste roeptoeters overal de meeste stemmen halen/kopen, en zolang de bevolking niet meer doet dan wat zitten klagen op social media en niet in actie komt, blijven ze gewoon hun gang gaan.

Ik vergelijk het huidige politieke klimaat soms met de jaren 1930, maar ik vermoed dat het nu zelfs erger is. Vroeger waren de mensen nog empathischer en meer geëngageerd denk ik (al kan ik dat natuurlijk niet zeker zeggen, ik was toen nog niet geboren).

Ik hoop dat er heel binnenkort een heel sterke brede soort vredesbeweging op de been komst die probeert te redden wat te redden valt, want als het nog geen 5 na 12 is, is het zeker 5 voor 12 (ik hoop op het tweede, maar misschien zijn we te laat).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 18:57

Citaat:
Ik hoop dat er heel binnenkort een heel sterke brede soort vredesbeweging op de been komst die probeert te redden wat te redden valt, want als het nog geen 5 na 12 is, is het zeker 5 voor 12 (ik hoop op het tweede, maar misschien zijn we te laat).

Dit suggereert dat de mensen oorlog willen. En dat klopt niet.
De heersers zijn gevaarlijk bezig en willen oorlog en houden elkaar de hand boven het hoofd.
Wij, het klootjesvolk worden gemotiveerd om te gaan vechten voor hun machtsidealen.
Kijk naar die arme Russische mannen die samen met die arme Koreaanse mannen het leven laten in Oekraïne. Die hebben daar echt niet voor gekozen, die worden via propaganda daar in gezogen.
De Oekraïners zijn net zo sneu, maar die vechten ten minste nog voor hun eigen cultuur, taal en land want zijn aangevallen door de Russen. Ook poedersuiker om te moeten vechten, maar dan vecht je wel voor je land en idealen.

Trump is ook gevaarlijk want onberekenbaar.
Het aangevallen Israël door Hamas grijpt zijn kans en vernietigd Gaza op dit moment. Ook vanwege die nare regering.

De Israëliërs, de Palestijnen hebben hier echt niet om gevraagd.

Geloven dat een vredesbeweging dit kan stoppen vind ik behoorlijk naïef want de Israëlische regering, De Russische regering die gaan echt niet stoppen.

Daarbij gebeurt er heel veel dat wij niet zien achter de schermen. Allemaal schimmige zaakjes die echt niet helpend zijn. En ook daar moet je toch echt naar de heersers kijken.

Nee, ik zit niet op een vredesveweging te wachten, want dat speelt de heersers alleen nog meer in de kaart. Ik zit wel te wachten op dat hele hoge niveau op politici die hun verstand gebruiken, die stoppen met al die machtsspelletjes ten kosten van het klootjesvolk.
Er zijn nl zat mensen die vrede willen.
Ik zit op mensen te wachten die met verstand van zaken gaan stemmen en zien wat mensen als Trump, De uiterst rechtse partijen zijn en wat ze aan polarisatie etc veroorzaken en dus anders gaan stemmen. Want als dit zo door gaat dan kunnen we niet eens meer stemmen. Bv is Amerika na vier jaar nog een gezonde democratie? Ik hoop het.
Is Nederland over vier jaar weer tot bezinning gekomen en gaan we weer normaal stemmen en normaal doen tegen over elkaar?

Ik kan zo nog wel even doorgaan. Maar ik denk serieus dat een vredesveweging nu, de machthebbers alleen maar de wind mee geeft. Ik vind dat de mensen middels stemgedrag deze populistische machthebbers moeten laten verdwijnen. Maar ik geloof dat teveel mensen er nog steeds in geloven dat die gasten de wereld iets goeds gaan brengen. Bizar en heel verdrietig.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 11-01-25 19:24, in het totaal 2 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:23

hwn schreef:
Benzz schreef:
Maar ik vraag mij wel af wat voor wereld we leven inmiddels.

Wtf is er aan de hand!

Tja, ik vrees dat de grootste roeptoeters overal de meeste stemmen halen/kopen, en zolang de bevolking niet meer doet dan wat zitten klagen op social media en niet in actie komt, blijven ze gewoon hun gang gaan.

Ik vergelijk het huidige politieke klimaat soms met de jaren 1930, maar ik vermoed dat het nu zelfs erger is. Vroeger waren de mensen nog empathischer en meer geëngageerd denk ik (al kan ik dat natuurlijk niet zeker zeggen, ik was toen nog niet geboren).

Dit dus. Elon musk heeft geloof ik 250 miljoen dollar besteed aan de campagne van Trump. Dat zijn heel wat flyers, uren zendtijd, enz. Dit maakt je bereik om mensen te kunnen beïnvloeden ook vele malen groter dan iemand die niet zoveel geld te besteden heeft. Daarnaast is Musk ook nog eens eigenaar van een erorm media platform en kan op die manier ook de inhoud van berichten beïnvloeden. Voor iemand met een vermogen van bijna 300 miljard is op deze wereld wel heel veel te koop en te controleren.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:28

Witte mannen met heel veel geld........ik krijg er de kriebels van.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:37

Benzz schreef:
Witte mannen met heel veel geld........ik krijg er de kriebels van.

Zoiets als dit Benzz :brr: Ik ook namelijk. Maar ik krijg ook kriebels van al die mensen die op dit soort knakkers stemmen. Het geeft zo'n hoop ellende.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:16

Vredesbewegingen hebben niet zoveel in de melk te brokkelen. Tenzij ze een revolutie weten te ontketenen maar revoluties eindigen vaak in een bloedbad dus eens met Pien.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 21:42

pien_2010 schreef:
Dit suggereert dat de mensen oorlog willen. En dat klopt niet.
De heersers zijn gevaarlijk bezig en willen oorlog en houden elkaar de hand boven het hoofd.
Wij, het klootjesvolk worden gemotiveerd om te gaan vechten voor hun machtsidealen.
Kijk naar die arme Russische mannen die samen met die arme Koreaanse mannen het leven laten in Oekraïne. Die hebben daar echt niet voor gekozen, die worden via propaganda daar in gezogen.
De Oekraïners zijn net zo sneu, maar die vechten ten minste nog voor hun eigen cultuur, taal en land want zijn aangevallen door de Russen. Ook poedersuiker om te moeten vechten, maar dan vecht je wel voor je land en idealen.

Trump is ook gevaarlijk want onberekenbaar.
Het aangevallen Israël door Hamas grijpt zijn kans en vernietigd Gaza op dit moment. Ook vanwege die nare regering.

De Israëliërs, de Palestijnen hebben hier echt niet om gevraagd.

Geloven dat een vredesbeweging dit kan stoppen vind ik behoorlijk naïef want de Israëlische regering, De Russische regering die gaan echt niet stoppen.

Daarbij gebeurt er heel veel dat wij niet zien achter de schermen. Allemaal schimmige zaakjes die echt niet helpend zijn. En ook daar moet je toch echt naar de heersers kijken.

Nee, ik zit niet op een vredesveweging te wachten, want dat speelt de heersers alleen nog meer in de kaart. Ik zit wel te wachten op dat hele hoge niveau op politici die hun verstand gebruiken, die stoppen met al die machtsspelletjes ten kosten van het klootjesvolk.
Er zijn nl zat mensen die vrede willen.
Ik zit op mensen te wachten die met verstand van zaken gaan stemmen en zien wat mensen als Trump, De uiterst rechtse partijen zijn en wat ze aan polarisatie etc veroorzaken en dus anders gaan stemmen. Want als dit zo door gaat dan kunnen we niet eens meer stemmen. Bv is Amerika na vier jaar nog een gezonde democratie? Ik hoop het.
Is Nederland over vier jaar weer tot bezinning gekomen en gaan we weer normaal stemmen en normaal doen tegen over elkaar?

Ik kan zo nog wel even doorgaan. Maar ik denk serieus dat een vredesveweging nu, de machthebbers alleen maar de wind mee geeft. Ik vind dat de mensen middels stemgedrag deze populistische machthebbers moeten laten verdwijnen. Maar ik geloof dat teveel mensen er nog steeds in geloven dat die gasten de wereld iets goeds gaan brengen. Bizar en heel verdrietig.

Nee, de mensen willen geen oorlog, maar ze geloven wel dat er oorlog zal komen, en lijken erop voorbereid en willen daardoor geld uitgeven aan wapens, geld dat heel wat nuttiger kan gebruikt worden. Wist je dat met het geld dat wereldwijd aan wapens uitgegeven werd in 2023, 1 miljard van de wereldbevolking een maandelijkse toelage van 1500 dollar had kunnen krijgen? Genoeg om alle hongerigen te voeden (want 1500 dollar is hier misschien niet genoeg om van te leven, maar in veel landen wel).

Maar hoe wil je de mensen dan overtuigen om anders te gaan stemmen? De meeste mensen weten van veel conflicten niet eens waar de klok en de klepel hangt, en er doen heel veel leugens de ronde, en de media toont vaak maar wat in het politieke plaatje past. Als het niet via een vredesbeweging is, hoe wil je dan onbewuste mensen bewust maken? En hoe wil je mensen een geweten schoppen? Moeten we hier gewoon maar onze kas zitten opvreten achter onze computer? Politici contacteren is natuurlijk ook een optie, maar hier in België weet ik niet in welk jaar we een regering zullen krijgen, en die zal op het vlak van vrede zeker niet beter zijn dan deze die we ervoor hadden (die vond ik best ok). Als je tips hebt, graag hoor, ik ben hier niet om gelijk te krijgen, ik zoek alleen een oplossing, maar ik weet het ook niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:05

Lieve hwn ik heb geen oplossing. Ik ben enorm verbaasd en onthutst wat er allemaal gaande is, wat allemaal ontkent wordt (klimaat), wat de "Zwarte Piet krijgt" etc.
Er gebeurt zo verschrikkelijk veel op dit moment.....
En we zijn het meer met elkaar eens als je wellicht denkt....maar het is gecompliceerd.

Ghandi, de pacifist bij uitstek is zelfs vermoord.....dus we hebben meer nodig als vredesbeweging (waar ik zelf overigens lid van was, pax Christi).

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 17:45

Weet iemand wanneer het landbouwdebat gaat plaatsvinden? Dat duurt toch inmiddels ook vrij lang?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 19:15

bedoel je over stikstof?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:54

juval schreef:
bedoel je over stikstof?

Ja, en over de veestapel. Johan Vollenbroek had een podcast met Sven Kokkelmans vandaag. Ging over het terugdraaien van bepaalde vergunningen door de Raad van State.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/politie ... ras-zitten

Gefeliciteerd met je verjaardag!!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:11

Dankjewel

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:15

Benzz schreef:
juval schreef:
bedoel je over stikstof?

Ja, en over de veestapel. Johan Vollenbroek had een podcast met Sven Kokkelmans vandaag. Ging over het terugdraaien van bepaalde vergunningen door de Raad van State.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/politie ... ras-zitten

Gefeliciteerd met je verjaardag!!

Dat was toch nav verleende vergunningen door ongebruikte stikstof ruimte te gebruiken wat achteraf dus niet mocht?