Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:19

IMANDRA schreef:
Loretta schreef:
Grappig om te zien dat BBB probeert de partijen om tafel te krijgen.

https://nos.nl/artikel/2499812-bbb-wil- ... et-wilders

Is dit oprecht denken jullie? Of omdat ze wellicht de kans ziet dat er toch nieuwe verkiezingen komen, en ze zo beter uit de verf komt en dus BBB meer stemmen zou bezorgen?

Vraag het me oprecht af.

BBB zit op de voorste rij wat betreft meeregeren. Zeker bij een (centrum) rechts kabinet. Ze hebben n.l.de meeste zetels in de Eerste kamer en daar dus een sleutelpositie.
Jammer dat je meteen zo wantrouwig naar haar bent, vermod dat het komt doordat je je niet kan vinden in de standpunten van haar partij.
Op mij komt ze behoorlijk rechtlijnig over en ze heeft steeds gezegd partijen niet op voorhand uit te sluiten en Wilders te willen houden aan zijn gematigde koers van de verkiezingscampagne.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:20

Het artikel van Trouw zit achter een betaalmuur, maar de kop van een artikel is

Citaat:
PVV wil werkvergunning verplichten voor migrant. ‘Kan alleen als Nederland uit EU gaat’

Ik denk dan gelijk.....slim, het begint nu al, het terugdraaien van zaken die ik belangrijk vind, of die belangrijk zijn voor Nederland.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 30-11-23 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:21

Benzz schreef:
Ik weet het niet: vd plas heeft zelf heel veel via X gecommuniceerd. Vind dat ze een punt heeft, maar waarom ze dat punt maakt. Ze heeft immers maar weinig zetels.

Ze is als 1 van de weinige partijen wel gegroeid. Minder dan lang wed voorspeld, maar wel 6 zetels winst.
En de BBB is de grootse partij in de Eerste kamer en daardoor voor veel partijen een interessant coalitiegenoot.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:23

Brabka: maar ze zou ook Wilders aan kunnen sporen om gewoon officieel afstand te nemen van bepaalde standpunten. Dan zou ik persoonlijk meer waarderen.

En dan met Omtzigt een gesprek aangaan.

AppleSter

secricible schreef:
AppleSter schreef:
Eh… Zwarte Piet en Sinterklaas, wie is er niet mee opgegroeid?
Mijns inziens hoort dat inderdaad bij de Nederlandse cultuur. Of het roetpiet/ regenboogpiet of knal oranje Piet moet zijn moeten de mensen zelf bepalen wat mij betreft. Langzaamaan gaat alles met z’n tijd mee, het forceren te veranderen strijkt steeds meer tegen de haren in en heeft de glans van dit geweldige kinderfeest gehaald.

Wilders is vrij duidelijk met wat hij van de NPO vindt… Te eenzijdig, te links (of D66?) en te woke. Qua kunst en cultuur weet ik zo niet.

Maar het gaat dus om alle "culturele instellingen"
Horen daar dan niet de sinterklaasverenigingen ed bij?

Dat zou kunnen. Geen idee. Misschien wordt dat vanuit de gemeente of dorps belangen betaald? Of misschien door donateurs?
Volgens mij is Geert echter wel fan van Sinterklaas <:)

nps

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:24

BrankaZ schreef:
Benzz schreef:
Ik weet het niet: vd plas heeft zelf heel veel via X gecommuniceerd. Vind dat ze een punt heeft, maar waarom ze dat punt maakt. Ze heeft immers maar weinig zetels.

Ze is als 1 van de weinige partijen wel gegroeid. Minder dan lang wed voorspeld, maar wel 6 zetels winst.
En de BBB is de grootse partij in de Eerste kamer en daardoor voor veel partijen een interessant coalitiegenoot.

Ik weet niet of je kunt zeggen dat BBB is gegroeid. Wel tov de vorige tweedekamer verkiezingen natuurlijk, maar als je de zetels erbij pakt die ze won met de provinciale verkiezingen (16 zetels) en dat om zet naar deze verkiezingen zou ze er 32 moeten hebben gepakt (want dubbele hoeveelheid kamerleden).
Die verkiezingen waren nog maar ruim een half jaar geleden.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:26

En als we het dan over culturele instellingen hebben.... ik zou geen echte Brabantse zijn als ik carnaval niet zou noemen he :o

Tot mijn verbazing worden daar ook subsidies voor gegeven

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:28

Tango1979 schreef:
Brabka: maar ze zou ook Wilders aan kunnen sporen om gewoon officieel afstand te nemen van bepaalde standpunten. Dan zou ik persoonlijk meer waarderen.

Als ik haar opmerking van hem aan zijn milde toon uit de campagne houden hoor, denk ik dat ze dat wel wil. En ze wil ook graag samenwerken met NSC/Omtzigt. Ik denk dat die zeker een waakhond van de grondwet is. Ik denk dat die twee partijen samen zeker een stevig blok tegenover PVV/Wilders kunnen vormen in een coalitie om de boel in balans te houden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:30

BrankaZ schreef:
Tango1979 schreef:

Als ik haar opmerking van hem aan zijn milde toon uit de campagne houden hoor, denk ik dat ze dat wel wil. En ze wil ook graag samenwerken met NSC/Omtzigt. Ik denk dat die zeker een waakhond van de grondwet is. Ik denk dat die twee partijen samen zeker een stevig blok tegenover PVV/Wilders kunnen vormen in een coalitie om de boel in balans te houden.

Dat heet NSC nu toch ook gedaan? PVV vragen concreet te worden over welke punten op zijn programma hij bereid is te laten gaan voor hij uberhaupt verder aan tafel wil.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:31

lies schreef:
Ik weet niet of je kunt zeggen dat BBB is gegroeid. Wel tov de vorige tweedekamer verkiezingen natuurlijk, maar als je de zetels erbij pakt die ze won met de provinciale verkiezingen (16 zetels) en dat om zet naar deze verkiezingen zou ze er 32 moeten hebben gepakt (want dubbele hoeveelheid kamerleden).

Wordt groei bepaald door peilingen of t.o.v. het vorige aantal zetels?
Het is duidelijk niet jouw politieke voorkeur, maar je kan niet ontkennen dat ze zijn gegroeid. Je kan eel zeggen dat ze minder zijn gegroeid dan vooraf werd verwacht. Maar dat was toen Omtzigt nog geen eigen partij had opgericht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:32

nps schreef:
Janneke2 schreef:
... ik zit niet op X.
Heeft hij iets getwitterd over de formatie?

De gebruikelijke persoonlijke aanval om weer eens het vertrouwen te ondermijnen (https://twitter.com/geertwilderspvv?ref ... r%5Eauthor, bovenste tweet. Lekker op Twitter gooien).

... ik had het kunnen weten.
Nare man.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:32

Tango1979 schreef:
Imo bizar hoor, twitteren over de formatie. Maar ik ben oud en doe niet aan X

Met jaartal 1979 ben je toch niet oud? Ik ben van 1976 en voel me normaal gesproken echt niet oud. ( nu ff wel, sinds een week zware verkrampte nekspieren waar zelfs oxycodon niet voor helpt dus verplicht bedrust).

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:34

Dan ligt het bij GW. Gaat hij echt zwart op wit garanties geven..

Ik heb er een hard hoofd in, maar hopelijk heb ik ongelijk.

Tuurlijk is de BBB gegroeid, maar dat is GL/PvdA ook. Toch zou ik bij beide niet echt van een overwinning spreken. Bij BBB niet, omdat ze bij de provinciale verkiezingen echt heel veel beter hebben gepresteerd.

Bij GL niet omdat een partij die precies hun tegenovergestelde is qua standpunten, de grote winnaar is.

Oud ben ik mss niet hoor, maar vind X echt niks :o (of tiktok of snapchat).
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 30-11-23 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:35

BrankaZ schreef:
lies schreef:

Wordt groei bepaald door peilingen of t.o.v. het vorige aantal zetels?
Het is duidelijk niet jouw politieke voorkeur, maar je kan niet ontkennen dat ze zijn gegroeid. Je kan eel zeggen dat ze minder zijn gegroeid dan vooraf werd verwacht. Maar dat was toen Omtzigt nog geen eigen partij had opgericht.

Het is gewoon een observatie, heeft niets met mijn persoonlijke voorkeur te maken. Heeft ook niets met de peilingen te maken maar met de zetels die ze won in de 1e kamer, bij de provinciale staten op 17 maart 2023. Staat ook duidelijk in mijn bericht.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:44

Janneke2 schreef:
Nare man.

Nare mannen zijn er wel meer in de huidige politiek :+
Wie precies is voor iedereen anders.

En carnaval! Brabanders houden van feestjes, dus natuurlijk hoort daar subsidie op gegeven worden :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:46

Janneke2 schreef:
nps schreef:

De gebruikelijke persoonlijke aanval om weer eens het vertrouwen te ondermijnen (https://twitter.com/geertwilderspvv?ref ... r%5Eauthor, bovenste tweet. Lekker op Twitter gooien).

Nare man.

Self-fulfilling prophecy…..

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:47

Iemand Op1 gisteravond gezien? Ik keek het net terug en vind Omtzigt zijn zienswijze heel helder uiteenzetten. Twee informateurs die met alle partijen spreken. Lijkt me heel verfrissend, eerst zoeken naar hoe problemen op te lossen i.p.v. zeuren over wie met wie.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:52

BrankaZ schreef:

Ik ken teveel mensen die als lolletje hebben gestemd op bbb omdat ze het niet eens waren met de huidige beslissingen. Niet het besef dat ze daarmee veel zeggenschap in de 1ste kamer zouden hebben.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:53

Tango1979 schreef:

Precies dat!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 22:02

BrankaZ schreef:
IMANDRA schreef:

Is dit oprecht denken jullie? Of omdat ze wellicht de kans ziet dat er toch nieuwe verkiezingen komen, en ze zo beter uit de verf komt en dus BBB meer stemmen zou bezorgen?

Vraag het me oprecht af.

BBB zit op de voorste rij wat betreft meeregeren. Zeker bij een (centrum) rechts kabinet. Ze hebben n.l.de meeste zetels in de Eerste kamer en daar dus een sleutelpositie.
Jammer dat je meteen zo wantrouwig naar haar bent, vermod dat het komt doordat je je niet kan vinden in de standpunten van haar partij.
Op mij komt ze behoorlijk rechtlijnig over en ze heeft steeds gezegd partijen niet op voorhand uit te sluiten en Wilders te willen houden aan zijn gematigde koers van de verkiezingscampagne.

Niet eens de BBB standpunten. Meer haar gedrag en stellingen bij coronatijd zijn me in het verkeerde keelgat geschoten. Vond het persoonlijk erg neigen naar desinformatie, weet nog dat ik echt dacht van 'ja maar wat ze hier zo vertelt dat klopt echt niet'. Had toen ook het gevoel dat het polariserend was, stemmen winnen van die groep die ook wantrouwig tegenover de overheid stond (die leek toen ook al groot te worden). Daar is mijn wantrouwen tov haar ontstaan. Omdat ze toen -voor mijn gevoel, maar ik kan omdat het zo lang geleden is ook geen concreet voorbeeld meer benoemen- echt lijnrecht tegenover de wetenschappelijke inzichten stond.

De standpunten van BBB hebben er later vooral aan bijgedragen dat het inderdaad niet mijn partij is, maar het begon al met het ontkennen van die wetenschappelijke inzichten destijds. En omdat ik erg veel waarde hecht aan de wetenschap, bleek ze dus niet een politicus te zijn waar ik me in kon vinden.

Dus dat ze zegt dat ze open staat voor vanalles, neem ik persoonlijk met een korrel zout. Maar ook daarvoor hè, ieder zijn mening, ieder zijn ding :j. Ik vertrouw haar niet zo meer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 22:09

BBB is gewoon de partner voor een partij die milieu problemen ontkent, de boeren alle ruimte geeft , hele stikstofprobleem ontkent dus logisch dat ze daar graag mee willen regeren.
Waar stonden de tweede B ‘ s ook al weer voor ?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 22:20

BigOne schreef:
BBB is gewoon de partner voor een partij die milieu problemen ontkent, de boeren alle ruimte geeft , hele stikstofprobleem ontkent dus logisch dat ze daar graag mee willen regeren.

Veel overeenkomsten met Wilders dus, alleen noemt die het "klimaatgeneuzel".

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 22:20

BigOne schreef:

Billen en Buik? :)) nee, ik weet het niet, ik loop te dollen :))

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 22:22

Borsten en Bier! :Y)