Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 08:51

Ook getekend. Houd niet meer zo van Amnesty maar toch maar een uitzondering gemaakt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 19:19

Er is een sterk vermoeden dat Hezbollah zich morgen in het conflict mengt lees ik in HLN.

Citaat:
De vrees bestaat dat Hezbollah zich vrijdag mengt in de oorlog tussen Hamas en Israël. De leider van de Libanees-sjiitische groep houdt dan een dagen van tevoren aangekondigde speech. Dat er ondertussen beelden worden verspreid van strijders die de grens oversteken, doet het ergste vermoeden. De groep is heel wat groter dan Hamas, heeft het Israëlisch leger al succesvol bekampt en beschikt ook over een wapen dat Hamas niet heeft: de mogelijkheid om wereldwijd terreur te zaaien.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:06

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:08

hwn schreef:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2023/ ... rs-zonder/

Deze Nederlandse Palestijn mag naar "huis". Hij verloor vorige week zijn moeder bij de bombardementen.

Hij was net op het nieuws. Zo in- en in triest. Een leuke vakantie om oma haar verjaardag te vieren liep af met aanval Hamas, aanval Israël en dood van zijn moeder. |(

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:31

Ik snap niet waarom die buitenlanders nog zo lang vast gehouden werden eerlijk gezegd.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 14:16

Saudi en Jordanië hebben allebei aangegeven dat ze Jemen geen toestemming zullen geven om via hun luchtruim Israël aan te vallen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 14:55

Desinformatie expert legt uit hoe onder de hastag pallywood het leed in Gaza wordt gebagataliseerd.

https://youtu.be/k0Ao8k4sUE4?si=TQCYrBdE5Z5uwa02

Ik heb zelf ook enkele van de voorbeelden voorbij zien komen bij pro Israelische twitteraars, en ik vroeg me al af hoe het echt zat. Vind het nu bijvoorbeeld wel interessant dat de foto's van levende kinderen in lijkzakken niet uit Gaza afkomstig zijn maar van een Halloween feestje uit een heel ander land.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:23

princequillo schreef:
Saudi en Jordanië hebben allebei aangegeven dat ze Jemen geen toestemming zullen geven om via hun luchtruim Israël aan te vallen.

Dat is mooi als het gaat over eventuele drones. De luchtmacht zelf van Jemen is zo hopeloos verouderd dat ze alle 76 vliegtuigen (ALS die al allemaal luchtwaardig zijn op dit moment en ALS Jemen daadwerkelijk 76 capabele piloten heeft) in 1 aanval zouden kunnen verspelen.

Jemen heeft 19 Mig 21 (ontwerp uit 1955), 23 Mig 29 (ca. 1977), 23 SU-22 (ca. 1980) en -raar genoeg- 11 Amerikaanse Northrop F5 (1959).

De enigen die ervan zouden profiteren zouden de Israelische gevechtspiloten zijn die er wat (bijna) gratis training aan over zouden houden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:23

Om wat balans in het geheel te houden kwam ik een zeer uitgebreide draad tegen met allerlei interviews en informatie mbt Hamas:
https://twitter.com/KyleWOrton/status/1 ... 7445018667
Citaat:
In het eerste interview verteld Hamas-official Ghazi Hamad aan BCILebanon
op 24 oktober dat de pogrom van 7 oktober in #Israël ‘slechts de eerste keer’ was: ‘we zullen dit keer op keer doen’.

Hamad is duidelijk dat HAMAS ‘bezetting’ gebruikt om heel Israël aan te duiden: de islamisten willen dat de Joodse staat ‘vernietigd’ wordt.

Overigens verteld Hamas ook onomwonden dat zij voor de vernietiging van Israel bereid zijn de prijs te betalen met de levens van de hele burgerbevolging van Gaza.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:25

En daarmee spelen ze Israël in de kaart. Het is een heel lastig probleem.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:40

Iets wat ook gewoon niet klopt is het feit dat joden in Nederland niet meer veilig voor hun geloof uit kunnen komen.

https://niw.nl/mezoeza-wordt-onzichtbaar/

Eigenlijk is het heel treurig dat welke religie dan ook bang moet zijn om hun geloof uit te dragen. Waarom is het bijvoorbeeld wel veilig om met een hoofddoekje over straat te gaan terwijl een keppeltje dragen gevaarlijk is?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 17:24

irmaz schreef:
Om wat balans in het geheel te houden kwam ik een zeer uitgebreide draad tegen met allerlei interviews en informatie mbt Hamas:
https://twitter.com/KyleWOrton/status/1 ... 7445018667
Citaat:
In het eerste interview verteld Hamas-official Ghazi Hamad aan BCILebanon
op 24 oktober dat de pogrom van 7 oktober in #Israël ‘slechts de eerste keer’ was: ‘we zullen dit keer op keer doen’.

Hamad is duidelijk dat HAMAS ‘bezetting’ gebruikt om heel Israël aan te duiden: de islamisten willen dat de Joodse staat ‘vernietigd’ wordt.

Overigens verteld Hamas ook onomwonden dat zij voor de vernietiging van Israel bereid zijn de prijs te betalen met de levens van de hele burgerbevolging van Gaza.

Ik zie best veel van dergelijke interviews en filmpjes voorbij komen. Meestal geplaatst door Arabieren die anti-Hamas zijn. Of anti-Iran.
Zo ook het filmpje waarin Hamas wordt gevraagd: jullie hebben 500km tunnels en schuilkelders, waarom niet voor de bevolking?
Dan zegt hij: die tunnels zijn er voor ons. De Palestijnse bevolking, dat zijn vluchtelingen, daar moet de VN voor zorgen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 19:06

Regering van Israël vraagt de inwoners niet meer naar het buitenland te gaan. En als ze dat toch doen, niets dragen of doen waaruit kan blijken dat ze uit Israël komen/joods zijn.
En nummer van hulpdiensten en Israëlische ambassade onder speed dial knop te hebben.
Zag bericht op Twitter voorbij komen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 19:17

Ik weet niet of jullie insta hebben, maar Motaz Azaiza is een journalist die hele indrukwekkende foto's maakt van de situatie in Gaza nu.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 19:30

mysa schreef:
Regering van Israël vraagt de inwoners niet meer naar het buitenland te gaan. En als ze dat toch doen, niets dragen of doen waaruit kan blijken dat ze uit Israël komen/joods zijn.
En nummer van hulpdiensten en Israëlische ambassade onder speed dial knop te hebben.
Zag bericht op Twitter voorbij komen.

Daar mag deze speech van de Duitse vice-chancellor Habeck wel tegenover staan. Hele indrukwekkende speech (vind ik) waarin de meeste zaken rondom Israel-Hamas duidelijk worden geduidt.
https://twitter.com/BMWK/status/1720130870864998800

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 19:39

Ja goed hè? Had hem ook langs zien komen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:13

ruitje schreef:
Ik weet niet of jullie insta hebben, maar Motaz Azaiza is een journalist die hele indrukwekkende foto's maakt van de situatie in Gaza nu.

Net even opgezocht, inderdaad indrukwekkend beeldmateriaal. Maar als ik het goed lees, is hij momenteel weg uit Gaza en nu in Egypte, of lees ik het verkeerd?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:38

Nee, waar lees je dat? Hij is in Gaza. Ik volg hem ook en ik word altijd echt stil van zijn stories en posts. Als je wat verder teruggaat, zie je ook de foto's die hij maakte voor deze oorlog, daar word ik bijna nog verdrietiger van, zo mooi.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:42

hwn schreef:
ruitje schreef:

Net even opgezocht, inderdaad indrukwekkend beeldmateriaal. Maar als ik het goed lees, is hij momenteel weg uit Gaza en nu in Egypte, of lees ik het verkeerd?

Ik denk dat zijn eerste post uit Egypte, een vastgezette post is van eerder, zijn story's lijken nog steeds vanuit Gaza te zijn nu.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 23:01

Ah, zou best kunnen, ik ging er idd vanuit dat zijn eerste foto de recentste was.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 08:54

https://www.mo.be/interview/waar-eindig ... emer-wordt

Een ontmoeting tussen antikoloniaal activist Eitan Bronstein Aparicio en mensenrechtenexpert Mahmoud AbuRahma. Ik kan/zal er geen samenvatting te geven, omdat het zeker de moeite is om hem van begin tot einde te lezen.

Al is er wel eentje erg blijven hangen: dat in het akkoord voor de ontmanteling van de nederzettingen in Gaza tegenover stond dat er meer nederzettingen kwamen op de Westelijke Jordaanoever. Staat blijkbaar zwart op wit in de tekst.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:25

Niet méér nederzettingen maar het niet opheffen van de nederzettingen, lees ik eruit.
Maar het is een lastig verhaal om te lezen, ik raak af en toe de draad kwijt. Omdat het een soort dialoog is, denk ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:26

Dank je wel. Een interessant artikel en ook heel triest. Moeilijk om samen te vatten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 10:01

hwn schreef:
https://www.mo.be/interview/waar-eindig ... emer-wordt

Een ontmoeting tussen antikoloniaal activist Eitan Bronstein Aparicio en mensenrechtenexpert Mahmoud AbuRahma. Ik kan/zal er geen samenvatting te geven, omdat het zeker de moeite is om hem van begin tot einde te lezen.

Al is er wel eentje erg blijven hangen: dat in het akkoord voor de ontmanteling van de nederzettingen in Gaza tegenover stond dat er meer nederzettingen kwamen op de Westelijke Jordaanoever. Staat blijkbaar zwart op wit in de tekst.

Mooi artikel, thanks.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 15:22