Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:46

Ze gaan nu via hun app prijzen uitdelen voor het tanken. Hadden ze beter direct kunnen doen.

Overigens is het wel goed om de app in de gaten te houden want er staan wel vaker leuke acties op waarbij je een bedrag kunt winnen voor het tanken.

Ik vond de actie eigenlijk ook wat ongepast met de situatie in Oekraïne. Ik snap dat het heel veel geld kan schelen , maar we moeten er denk ik maar aan gaan wennen dat dit het is.

Jammer dat het nog zolang duurt voordat de accijns worden verlaagd... 4 maanden is vrij lang als je al krap zit.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 13:04

Citaat:
4 maanden is vrij lang als je al krap zit.

Dan is auto hier al lang weg. :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 13:15

8nnemiek schreef:
Maar wat ik dan écht niet begrijp is dat er op kerosine nog geen flinke belasting zit. Dat is toch echt de meest luxe brandstof.

Ja, het is verschrikkelijk.
Verdrag van Chicago als ik mij niet vergis: geen BTW.

Dat het een 'internationale brandstof' is begrijp ik - maar dat is verder geen argument.
Gewoon koppen bij elkaar en de vervuiler laten betalen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 14:47

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 14:49

En meer energierekening compensatie voor de laagste inkomens!

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:00

Ann schreef:

Fijn voor de laagste inkomens, maar de rest van de bevolking dan? Alsof de iets hogere inkomens geen moeite hebben met rondkomen...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:02

Misschien hebben die wat meer financiële ruimte om te bezuinigen op andere (luxere) zaken? Wij komen er niet voor in aanmerking denk ik, maar ik ben blij voor de groep mensen die er wel recht op hebben.
Laatst bijgewerkt door Ann op 11-03-22 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:02

En wanneer je toevallig vorig jaar als minima je contract lang vast hebt gezet heb je dit jaar gelukkig een meevaller .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:04

Ann schreef:
Misschien hebben die wat meer financiële ruimte om te bezuinigen op andere (luxere) zaken? Wij komen er niet voor in aanmerking denk ik, maar ik ben blij voor de groep mensen die er wel recht op hebben.

Vergis je niet in de behoorlijke groep die net boven alle toeslagen zit. Die hebben vaak echt geen luxe om op te bezuinigen en werken ook om het einde van de maand te halen en sparen? Meestal niet.

elnienjo

Janneke2 schreef:
8nnemiek schreef:
Maar wat ik dan écht niet begrijp is dat er op kerosine nog geen flinke belasting zit. Dat is toch echt de meest luxe brandstof.

Ja, het is verschrikkelijk.
Verdrag van Chicago als ik mij niet vergis: geen BTW.

Dat het een 'internationale brandstof' is begrijp ik - maar dat is verder geen argument.
Gewoon koppen bij elkaar en de vervuiler laten betalen.

Denk dat we dan massaal naar Londen reizen om van daaruit te vliegen.

MyWishMax

Mdrf schreef:
Ann schreef:

Fijn voor de laagste inkomens, maar de rest van de bevolking dan? Alsof de iets hogere inkomens geen moeite hebben met rondkomen...

Daarom willen ze btw van energie ook naar 9 % ipv 21... Dat is ook een enorme compensatie. En daar was ook al een compensatie voor afgelopen jaar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:05

Mdrf schreef:
Ann schreef:

Nou precies! Dan zie je je spaargeld ook verdampen. Accijns lager heeft iedereen tenminste wat aan.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:07

bigone schreef:
Vergis je niet in de behoorlijke groep die net boven alle toeslagen zit. Die hebben vaak echt geen luxe om op te bezuinigen en werken ook om het einde van de maand te halen en sparen? Meestal niet.

Ja, dat is ook zeker zo.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:07

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:15

Wie vertrouw je nog wel dan?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:32

elnienjo schreef:
DuoPenotti schreef:
https://www.ed.nl/politiek/kabinet-grij ... fSBqZe7U1E

brandstof toch per 1 april goedkoper

Vraag me af of ze dat nu puur roepen ivm de verkiezingen en dan eind volgende week weer terugdraaien. Ik vertrouw ze voor geen cent meer.

Oprechte vraag: Jij kunt onze regering niet vertrouwen,maar wie vertrouw je dan wel?
Het zou mooi zijn als alles simpel was in de politiek, maar dat is niet zo. Juist deze oorlog laat zien dat we het in de wereld samen kunnen maken of breken.
Democratie is tot nu toe de meest stabiele regeringsvorm. Met alles wat verkeerd gaat is welzijn en welstand in veel andere landen nog veel slechter verdeeld.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:32

Sizzle schreef:
Het viel me trouwens op Linked in op hoe erg werkgevers nu op hooggekwalificeerde vluchtelingen zitten te geilen azen
Het werknemer tekort wordt zo lekker makkelijk voor ze opgelost.
Fijn natuurlijk voor die goed gekwalificeerde vluchteling maar ik wordt er ook een beetje misselijk van. Beetje zichzelf op de borst kloppen dat ze zo open staan om te helpen en ondertussen in de handjes wrijven dat ze de vacatures eindelijk kunnen vullen.
Ondertussen zit de laag opgeleide vluchteling ergens op een stukje droog brood te kauwen met weinig baankansen. Geeft ook maar weer aan dat je zelfs in tijden van oorlog wat hebt aan je priveleges.

De laagopgeleide vluchteling wordt ook op geaast, alleen via andere social kanalen, die zitten namelijk niet op Linkedin.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 15:55

Ook tegen fatsoenlijke condities?
Of doel je dan op van die mensen die in kleine busjes verzameld worden en als moderne slaven in kassen (of prostitutie) belanden?

En over 15 jaar gaan we dan weer klagen dat ze de banen wegjatten. En zo herhaald de geschiedenis zich dan weer ben ik bang.

Dat er werkneners blij zijn met de stroom stoort me uiteraard niet, dat is alleen maar fijn.
Wat me stoort is dat die werkgevers dat openlijk gebruiken als: „kijk eens hoe geweldig wij de crisis ondersteunen“
*klopt ondertussen op eigen borst en neemt vluchtelingenhulp op in de bonus structuur*

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:09

Dat ben ik met je eens.
Zoals de rooij.
Oh geweldig hoe ze nu opkomen voor de Oekraïners.
Maar buiten ze al jaren uit.
Heb daar eerder al links van geplaatst. En dat uitbuiten is niet mals...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:12

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:16

DuoPenotti schreef:
Phonix schreef:
Maar wie gaat hun banen doen dan? Omdat Nederlanders doen dat niet hoor. Dus dan zit je zonder eten.

correctie
De Nederlanders willen wel, maar wel betaald worden volgens cao.
Dat is wat veel van die bedrijven niet doen, dus hebben ze geen Nederlanders in dienst.
In de tuinbouw zelf gezien hoe dat werkt, en ja daar uiteindelijk ook tot 3 keer toe ingeruild voor Polen.
En voor wie zegt ze betalen echt wel die mensen cao loon...droom verder....

https://www.ed.nl/best-meierijstad-en-s ... ~aa5eb047/
2019:
https://www.ed.nl/economie/fnv-brengt-m ... ~a6886049/
Deze ook een mooi voorbeeld, die nu groot in het nieuws is dat hij deze mensen zo graag wil helpen.... voor eigen gewin dus. Om ze onder te betalen en uit te buiten. Nederlanders zijn te duur.

Nou oke dat even als informatie van Nederlanders willen niet.... onthouden graag want deze foute informatie komt te vaak voorbij.

Deze had ik eerder geplaatst. Sluit mooi aan bij 2 bovenstaande berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 16:29

Ann schreef:

Als minima erg fijn nieuws!

Nu hopen dat ze het ook wáár gaan maken. Want die €200 zou in het 1e kwartaal uitbetaald worden. Tis nu €800 maar hopelijk schieten ze nu wél op en heb je het geld snel op je rekening. Niet dat het wéér maanden en maanden moet gaan duren voordat ze tot uitbetaling over gaan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:45

mvdende schreef:
Ann schreef:

Als minima erg fijn nieuws!

Nu hopen dat ze het ook wáár gaan maken. Want die €200 zou in het 1e kwartaal uitbetaald worden. Tis nu €800 maar hopelijk schieten ze nu wél op en heb je het geld snel op je rekening. Niet dat het wéér maanden en maanden moet gaan duren voordat ze tot uitbetaling over gaan.

Misschien praktischer om de ondersteuning gelijk vanuit de overheid naar de leverancier van gas/stroom te laten gaan. Komt het gegarandeerd op de juiste plek zoals bedoeld is.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:12

Dat lijkt me wel, via vermindering van de energiebelasting. Je uiteindelijke jaarafrekening wordt ermee verlaagd.
Laatst bijgewerkt door Swah op 11-03-22 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:17

Het probleem daarvan is dat er al mensen zijn die andere rekeningen niet betaald hebben om energie rekening te betalen. Dat is namelijk ook het probleem als het te duur wordt, dan moet je gaan kiezen en kijken welke het makkelijkste is om later te betalen of met regeling. En dat is iets wat bij het sociale minimum nog al eens voorkomt, helemaal laatste tijd voor de problemen in Oekraïne al, omdat alles veel duurder wordt.

De verlaging van belasting gaat al wel meteen via de energiemaatschappijen bij iedereen.