[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:25

Boras, als dat zo is, verklaart dat de stilte van de kant van Baudet. Want daar is zijn ego niet op toegerust uiteraard ;)

Maar misschien heeft ie gewoon een enorme kater.

Qua formatie gok ik op VVD-D66-CDA-Volt met gedoogsteun van de PvdA. En daarmee toch een enigszins vooruitstrevender beleid dan van het vorige kabinet.
Ik hoop vooral op een doortastend klimaatbeleid, veel meer betaalbare woningen (met ook veel meer ruimte voor inventieve oplossingen als prefab woningen en tiny houses) en beter onderwijs voor iedereen, met de nadruk op de achterstandsgroepen. Ongelijkheid moet je namelijk m.i. niet (alleen) oplossen door uitkeringen te verhogen of de eigen bijdrage af te schaffen, maar op een veel fundamenteler niveau.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:26

@anjali

Ik denk dat het CDA ook stemmen zou kwijtraken als de C wel heel erg op de voorgrond zou staan, Anjali.

Veel katholieken belijden het geloof op een softere manier. Niet allemaal, maar het komt zeker voor dat men de wensen vanuit Rome te extreem en ouderwets vindt.
Laatst bijgewerkt door Boras op 18-03-21 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:26

Ik hoop dat ze de PVDA kiezen ipv Volt. Volt is bijna het zelfde als D66 wat betreft Nederland in de uitverkoop doen naar Europa.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:27

Boras schreef:
Ik denk dat het CDA ook stemmen zou kwijtraken als de C wel heel erg op de voorgrond zou staan.

Veel katholieken belijden het geloof op een softere manier. Niet allemaal, maar het komt zeker voor dat men de wensen vanuit Rome te extreem en ouderwets vindt.

CDA trok vroeger veel boeren, maar die partij laat de boeren stikken, dus stemmen boeren inmiddels wat anders.

Femke_Tweety

Winged schreef:
Roodvos schreef:
Maar het goede nieuws is dat ze dan niet naar Nederland komen :j . Nederland staat dan ook goeddeels onder water, dus onze randstedelijke bevolking gaat dan ook gezellig klimaatmigreren :+ .

Drukte in Assen-aan-zee!

TT te water

fransje23

brokjes schreef:
Klopt, heel zuid Europa verdroogd en Nederland onder water, dan maar met zijn allen naar Scandinavië? Zijn we ineens zelf ook vluchteling.

Nee joh, wij noemen ons dan emigrant en dan is het ineens heel anders :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:28

elnienjo schreef:
Ik hoop dat ze de PVDA kiezen ipv Volt. Volt is bijna het zelfde als D66 wat betreft Nederland in de uitverkoop doen naar Europa.

In welk land zou jij je wel thuis voelen ?
China, Noord Korea , Rusland ?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:28

elnienjo schreef:
Boras schreef:
Ik denk dat het CDA ook stemmen zou kwijtraken als de C wel heel erg op de voorgrond zou staan.

CDA trok vroeger veel boeren, maar die partij laat de boeren stikken, dus stemmen boeren inmiddels wat anders.

Dat lijkt me meer de reden ja.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:29

elnienjo schreef:

En op een paar vlakken juist weer behoorlijk anders.

Maar dat jij Europa als een soort hellebeeld ziet is inmiddels wel duidelijk.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:32

bigone schreef:
elnienjo schreef:

In welk land zou jij je wel thuis voelen ?
China, Noord Korea , Rusland ?

De VS onder Trump schat ik eerder in.
Maar alleen elnienjo kan daar het antwoord op geven.

Elnienjo, we horen je vooral flink afgeven op wat volgens jou allemaal niet goed is.
Hoe had jouw ideale verkiezingsuitslag eruit gezien? Welke partijen zouden samen moeten gaan regeren voor het beste resultaat?

MarlindeRooz

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:35

Nee niet in de VS, elnienjo krijgt geloof ik een uitkering en dan ben je in de VS zwaar de pineut. Je hebt natuurlijk minder vluchtelingen daar (kuch). Maar geen geld. :))

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:35

Femke_Tweety schreef:
elnienjo schreef:

Maar dat jij Europa als een soort hellebeeld ziet is inmiddels wel duidelijk.

Ik ben echt wel pro-Europa en heb getwijfeld over Volt.

Maar Volt is wel heel erg pro-Europa. Zelfs pan-Europees.
Daarin zijn natuurlijk allerlei gradaties van een Nexit tot nou ja misschien wel Volt.

Edit: typfoutje
Laatst bijgewerkt door Boras op 18-03-21 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:37

MarlindeRooz schreef:
Nee niet in de VS, elnienjo krijgt geloof ik een uitkering en dan ben je in de VS zwaar de pineut. Je hebt natuurlijk minder vluchtelingen daar (kuch). Maar geen geld. :))

Je hebt gelijk.

Ik ben gewoon benieuwd naar wat of wie wel een positief gevoel bij elnienjo kan ontlokken.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:37

Boras schreef:
Ik las net ergens dat Van Haga van FvD Baudet mogelijk in aantal (voorkeurs)stemmen voorbij zou kunnen gaan. Er zijn signalen (van mensen die stemmen hebben geteld en hun mond niet kunnen houden -:(- ). Ik zou het niet echt verwonderlijk vinden onder de omstandigheden.

Dat zou me toch een interessante situatie tot gevolg kunnen hebben.

Hier ben ik wel benieuwd naar, waar las je dit? Zou wel interessant zijn inderdaad.

Aslan denk je echt dat volt meteen mee op gaan regeren? Dat lijkt me te betwijfelen, al snap ik wel dat het politiek zou matchen met D66.

Van het CDA verlies hoor ik ook vooral dat boeren anders gestemd hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:38

Hetzelfde hoor Boras. Vind het aan de ene kant wel heel erg “pro-EU”. Maar aan de andere kant is het ook een sterk punt wanneer een partij in veel EU landen zit. Kan je veel van leren en uit halen. Wie weet stem ik volgende keer op VOLT als ze zich de aankomende 4 jaar goed gedragen. :))

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:39

Boras schreef:
MarlindeRooz schreef:

Je hebt gelijk.

Ik ben gewoon benieuwd naar wat of wie wel een positief gevoel bij elnienjo kan ontlokken.

Wilders. Die geeft (naja wil hij) veel geld aan mensen die niet werken. Moeten ze wel wit en westers zijn.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 18-03-21 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:39

Het wel zéér sterk pro Europa is ook de reden dat ik even twijfelde.

Maar ik vond de rest interessant genoeg om ze toch een kans te willen geven.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:40

MizzMontana schreef:

Boeren voelen zich al zo'n 10 jaar (of langer) niet gehoord. Het vertrouwen in het CDA is wel op dan.

Ben wel benieuwd wat de partijen die flink verlies hebben geleden nu gaan doen aan zelfreflectie.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:45

elnienjo schreef:

Keuze:

Nederland zijn eigen souvereiniteit maar wereldwijd niet gehoord worden omdat we zo'n kleintje zijn tov de grote jongens

of

Nederlandse geluiden laten horen via europa?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:49

MizzMontana schreef:
Boras schreef:
Ik las net ergens dat Van Haga van FvD Baudet mogelijk in aantal (voorkeurs)stemmen voorbij zou kunnen gaan. Er zijn signalen (van mensen die stemmen hebben geteld en hun mond niet kunnen houden -:(- ). Ik zou het niet echt verwonderlijk vinden onder de omstandigheden.

Dat zou me toch een interessante situatie tot gevolg kunnen hebben.

Hier ben ik wel benieuwd naar, waar las je dit? Zou wel interessant zijn inderdaad.

Aslan denk je echt dat volt meteen mee op gaan regeren? Dat lijkt me te betwijfelen, al snap ik wel dat het politiek zou matchen met D66.

Ik neem aan dat je mij bedoelt met Aslan (creatieve autocorrectie :D )?
Het lijkt mij wel het proberen waard om een jonge nieuwe progressieve partij als Volt een kans te geven. Maar als ze meer op safe willen spelen in de zin van (regerings)ervaring en steun in de 1e Kamer vragen ze de PvdA erbij.
Ik hoop vooral dat het CDA minder invloed krijgt op het kabinetsbeleid. Jammer in dat licht dat er geen kabinet zonder CDA mogelijk is.
Daarbij vraag ik overigens me ook af wat er qua uitslag was gebeurd als Omtzigt daar lijsttrekker was geweest. Die heeft een helder verhaal dat aanslaat bij veel kiezers (overheid anders organiseren om vertrouwen burger te herstellen). Het is tekenend voor het CDA dat men daar niet achter wilde of durfde te gaan staan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:53

Roodvos: bedankt voor je grafiek! Hoe kan niemand je daar nou verder voor bedanken! Boeiend om te zien waar het verschil hem tussen dit topic en de echte wereld in zit :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:55

Askja schreef:
Ik neem aan dat je mij bedoelt met Aslan (creatieve autocorrectie :D )?
Het lijkt mij wel het proberen waard om een jonge nieuwe progressieve partij als Volt een kans te geven. Maar als ze meer op safe willen spelen in de zin van (regerings)ervaring en steun in de 1e Kamer vragen ze de PvdA erbij.
Ik hoop vooral dat het CDA minder invloed krijgt op het kabinetsbeleid. Jammer in dat licht dat er geen kabinet zonder CDA mogelijk is.
Daarbij vraag ik overigens me ook af wat er qua uitslag was gebeurd als Omtzigt daar lijsttrekker was geweest. Die heeft een helder verhaal dat aanslaat bij veel kiezers (overheid anders organiseren om vertrouwen burger te herstellen). Het is tekenend voor het CDA dat men daar niet achter wilde of durfde te gaan staan.

Hoe kan Omtzigt als lijsttrekker het hele CDA van koers doen veranderen? Omtzigt zou ik alleen serieus nemen als hij opstapt bij de CDA en een eigen partij opricht.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:56

Volt is verkapt aardig rechts en neo-liberaal. Willen ook geen inkrimping van de veestapel etc.

Overigens over de FvD: hier ook geteld en bij ons (was niet veel FvD) had inderdaad Van Haga er meer dan Baudet. Zou niet weten waarom je daar je mond over zou moeten houden ook, dat hoeft niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:57

Hoe werkt dat dan met de fvd? Kan van haga dan lijsttrekker worden? of is dat aan de partij om dit te beslissen?