Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:27

Niobe schreef:
En toch zijn er in de corona tijd wat demonstraties verboden geweest. Waarom dan deze wel? Kan iemand dat onderbouwen?

Omdat per 1 juni het samenscholingsverbod is opgeheven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:28

_Penotti schreef:
lenaa_tje schreef:
Maar demonstreren is je recht en naar een concert gaan niet.
Ze kunnen de grondwet niet even wijzigen (gelukkig maar) het is de manier waarop je als burgers kan laten zien dat je het niet eens bent met beleid. Als dat je wordt ontnomen is de kans ook aanwezig dat er steeds meer beleid gemaakt wordt waar het volk niet achter staat maar niks over kan zeggen.
Had er gestimuleerd moeten worden dit anders te doen? Ja misschien wel.

Het recht demonstreren hoeft ook niet afgenomen te worden, nogmaals doe het anders.
Het recht om met zoveel samen te komen kan wel afgenomen worden. En zou nu ook moeten!
Sterker nog, het is ons al maanden afgenomen.
Het is juist ongelijkheid dit wel door te laten gaan.

Dat zeg ik toch ook?
Maar je kan deze demonstratie toch niet direct vergelijken met wat er eerder mis ging?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:28

LadyMadonna schreef:
Dat is mijn punt niet. Ik zal de laatste zijn om iets te zeggen van de reden tot demonstreren.
Zoveel mensen bij elkaar, op stippen die 1,5 meter van elkaar staan (dan moet je dus wel heel strak op je stip blijven...) vind ik in deze tijd echt not done....

Dan zijn we het eens, als ze niet op die stip blijven staan vind ik het ook not done en hoop ik dat Halsema dit keer het lef heeft de boel af te kappen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:29

_Penotti schreef:
lenaa_tje schreef:
Tja niet alle zorgmedewerkers vinden wat jij vindt.

Alle donkere mensen ook niet wat jij vind.
Er is hier steeds een gekleurde bokker geweest die totaal genegeerd werd. Want die doet niet mee aan dit.

Niet door mij :')

elnienjo

Lynnepinny schreef:
Ik denk dat dat wel was gebeurt als het had geholpen. Welke revolutionaire verandering heeft er plaatsgevonden met behulp van stoepkrijt en spandoeken? Juist ja, geen. Soms moeten er maatregelen worden genomen om écht te worden gehoord. De afgelopen decennia is het redelijk rustig aan gedaan, en je ziet dat dat niet heeft geholpen.

Maar wat denk je dat dit voor zin heeft? Denk je dat de mensen die nu klagen over niet vaak op sollicitatie mogen komen, nu wel uitgenodigd worden? Ik denk eerlijk gezegd van niet. Waar eerst eigenlijk voornamelijk de moslims op vast liepen, gaat nu ook voor de mensen gelden die qua cultuur niet zoveel van ons verschillen vrees ik. Juist door dit slachtoffergedrag waardoor je constant op je woorden moet letten. Dat lijkt me niet erg goed doen aan de werksfeer.

BigOne

Lenaa_tje , ben jij zorgmedewerker?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:30

bigone schreef:

Nee maar mijn directe familie wel. Verder eerder wel in de zorg gewerkt.

Verder word ik aangesproken over de demonstraties terwijl ik al vaker aangeef ook niet voor te zijn maar niet vanwege de motieven die anderen hier hebben. En die motieven doen mij meer zeer.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:32

lenaa_tje schreef:
Ze kunnen de grondwet niet even wijzigen (gelukkig maar) het is de manier waarop je als burgers kan laten zien dat je het niet eens bent met beleid. Als dat je wordt ontnomen is de kans ook aanwezig dat er steeds meer beleid gemaakt wordt waar het volk niet achter staat maar niks over kan zeggen.

Correctie
Er ligt al een wetsvoorstel klaar waarin per 1 juli de corona maatregelen worden uitgebreid, de straffen verhoogd en inbreuk op je huisrecht mogelijk is.
Dus als we het over vrijheid en grondrechten hebben....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:32

lenaa_tje schreef:

Nee, niet alle. Maar ik had afgelopen maandag met mijn zwager (intensivist) deze uitwisseling (enigszins aangepast ivm privécommunicatie, is nu dus een samenvatting):

Ik: Onze jongste wil gaan demonstreren in de stad. Wat vind jij?
Hij: Alsjeblieft niet. Niet doen.
Hij: Corona discrimineert niet en is ook niet racistisch. Iedereen kan er dood aan gaan.
Hij: Demonstreer op een andere manier, maar niet in grote groepen, alsjeblieft! Ik geloof niet dat wij het trekken als er nog zo'n piek komt.
Ik: Helder, dank je.

Dat gaf voor mij toch echt de doorslag om tegen mijn jongste te zeggen dat dat niet doorging.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:33

ravellie schreef:
lenaa_tje schreef:

Correctie
Er ligt al een wetsvoorstel klaar waarin per 1 juli de corona maatregelen worden uitgebreid, de straffen verhoogd en inbreuk op je huisrecht mogelijk is.

Daar sta ik dus ook niet achter.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:34

Shadow0 schreef:
Niobe schreef:
En toch zijn er in de corona tijd wat demonstraties verboden geweest. Waarom dan deze wel? Kan iemand dat onderbouwen?

Omdat per 1 juni het samenscholingsverbod is opgeheven.

Och ja, natuurlijk, dankjewel!

ravellie schreef:
Correctie

Oh ja, bangmakerij, precies wat dit topic nodig heeft.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:35

Blue_Eyes schreef:
lenaa_tje schreef:

Nee, niet alle. Maar ik had afgelopen maandag met mijn zwager (intensivist) deze uitwisseling (enigszins aangepast ivm privécommunicatie, is nu dus een samenvatting):

Hij: Corona discrimineert niet en is ook niet racistisch. Iedereen kan er dood aan gaan.
Hij: Demonstreer op een andere manier, maar niet in grote groepen, alsjeblieft! Ik geloof niet dat wij het trekken als er nog zo'n piek komt.

Dat gaf voor mij toch echt de doorslag om tegen mijn jongste te zeggen dat dat niet doorging.

En dat is ook prima! Dan ga het gesprek toch aan? Daar vind ik niks van maar het argument zorg medewerker gebruiken terwijl je om andere redenen eigenlijk tegen bent stoot mij tegen het hoofd.

Verder hoop ik dat iedereen daar zelf verstandig in kan zijn. Mijn vrijwilligerswerk met risicogroep ouderen kan weer doorgaan voor mij is dat ook belangrijker dan demonstreren. Dat betekend niet dat ik niet op een andere manier aandacht kan besteden aan dit onderwerp.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 10-06-20 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:37

lenaa_tje schreef:
bigone schreef:

Nee maar mijn directe familie wel. Verder eerder wel in de zorg gewerkt.

Verder word ik aangesproken over de demonstraties terwijl ik al vaker aangeef ook niet voor te zijn maar niet vanwege de motieven die anderen hier hebben. En die motieven doen mij meer zeer.

Het zijn demonstraties tegen racisme. Daar kun je niet op tegen zijn, wel het tijdstip waarop ze gehouden worden. En wanneer je directe familie in de zorg werkt in een gebied wat door corona flink getroffen is kan ik me niet voorstellen dat ze het met zulke bijeenkomsten eens zijn. Hoe goed ook georganiseerd, het blijft een extra risico. En veel ic medewerkers en huisartsen hebben zoveel mensen onder hun handen zien sterven zonder dat ze het konden voorkomen dat dit soort bijeenkomsten inderdaad een middelvinger naar de zorgmedewerkers is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:38

Ik woon in een noordelijke provincie, de demonstratie die hier was verliep keurig. Hier waren ze er op die manier niet op tegen.dat mag toch? Je hoeft ze niks in de mond te leggen toch?

Opnieuw de demonstratie in Amsterdam op de Dam of de rellen in andere Europese steden. Natuurlijk doet dat zeer.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 10-06-20 17:40, in het totaal 2 keer bewerkt

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:38

Ik werk overigens wel in de zorg (ziekenhuis en instelling ouderen)
Ik sta er dus middenin.
Enderzijds: vind ik dat we met zn allen veel te ver gaan met die 'nieuwe normale 1.5 m maatschappij'.
Kunnen we niet ergens er tussenin gaan? of minder verwarrende regels?.

Anderzijds heb ik de afgelopen 3 maanden de meest onwerkelijke situaties op mijn werk meegemaakt:
extreme benauwdheid en veel overlijdens,testen die niet bleken te kloppen, testen van ons als personeel keer op keer, familie die in tranen buiten door het glas een laatste blik op hun vader of moeder konden werpen, werken in een loeiheet beschermend pak,

Maar vooral de onmacht en onwerkelijkheid en het verdriet van al die mensen heeft op mij zoveel indruk gemaakt.
Ik heb een tijd de zorg voor 9 patiënten gehad, waarvan er nu nog 3 in leven zijn...

En dan gaan we nu met duizenden de straat op?

En dat klappen voor de zorg slaat al helemaal werkelijk nergens op!
De zorginstellingen staan ook onder druk, door het wegvallen van patienten en clienten droogt ook de financiele input op, waardoor we uren inleveren!
:(
Laatst bijgewerkt door ravellie op 10-06-20 17:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:41

purny schreef:
Magrathea schreef:
De kans is ook dat mensen elkaar in het gezicht hoesten bij de H&M, die is ook gewoon open.

Lopen er in de H&M ook meer dan 10.000 man? Word wel een beetje krap zo

Ik denk dat er de laatste weken op dagelijkse basis heel wat meer dan 10 000 mensen binnen 1,5m van elkaar komen die allemaal niet op een demonstratie staan. Gaan zeuren over een demonstratie waar m.i. de afstandsmaatregelen beter gerespecteerd worden dan in het dagelijks leven hier in de stad vind ik echt moraalriddertje spelen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:44

Mijn familie had meer moeite met de enorme rijen voor bouwwinkels, Ikea, tuinland. Dat snap ik wel 1 er was nog niks te versoepelen en was nog heftig enorm heftig op het werk en voor wat een plezier uitje?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:47

Magrathea, de tegenstanders van de demonstratie sluiten misschien hun ogen maar jij ook. In een straat of winkel loop je elkaar voorbij terwijl je afstand probeert te houden. Dat is niet te vergelijken met anderhalf uur hutje mutje staan naast dezelfde schreeuwende personen. Wanneer jij dat verschil niet kunt/wilt zien ben je ook verkeerd bezig.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:47

Blue_Eyes schreef:
lenaa_tje schreef:

Duidelijk bericht.

Mijn vriendin (met kleurtje) over de dam, deze demonstratie was toen nog niet bekend.
Wat vind jij er van?
V: Ik vind het beangstigend.
Mijn moeder nu in het verpleeghuis, met kanker. levensverwachting tot het najaar.
Ik hoop dat we dan wel weer normaal afscheid mogen nemen.
Maar ik ben er zo nu bang voor.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:48

elnienjo schreef:
Lynnepinny schreef:
Ik denk dat dat wel was gebeurt als het had geholpen. Welke revolutionaire verandering heeft er plaatsgevonden met behulp van stoepkrijt en spandoeken? Juist ja, geen. Soms moeten er maatregelen worden genomen om écht te worden gehoord. De afgelopen decennia is het redelijk rustig aan gedaan, en je ziet dat dat niet heeft geholpen.

Maar wat denk je dat dit voor zin heeft? Denk je dat de mensen die nu klagen over niet vaak op sollicitatie mogen komen, nu wel uitgenodigd worden? Ik denk eerlijk gezegd van niet. Waar eerst eigenlijk voornamelijk de moslims op vast liepen, gaat nu ook voor de mensen gelden die qua cultuur niet zoveel van ons verschillen vrees ik. Juist door dit slachtoffergedrag waardoor je constant op je woorden moet letten. Dat lijkt me niet erg goed doen aan de werksfeer.

Huh 8)7 In dezelfde trent: dus doordat vrouwen gingen demonstreren voor hun stemrecht hebben ze dit ook expres niet gekregen? Die argumentatie slaat nergens op. Het is geen slachtofferrol, het het de harde realiteit voor sommigen waar ze begrip voor proberen te krijgen. En ik heb het idee dat ze dit begrip van jou niet mogen verwachten, corona of niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:52

bigone schreef:
Magrathea, de tegenstanders van de demonstratie sluiten misschien hun ogen maar jij ook. In een straat of winkel loop je elkaar voorbij terwijl je afstand probeert te houden. Dat is niet te vergelijken met anderhalf uur hutje mutje staan naast dezelfde schreeuwende personen. Wanneer jij dat verschil niet kunt/wilt zien ben je ook verkeerd bezig.

Sorry, ik denk dat we het over andere demonstraties hebben
1) Na degene in Amsterdam is altijd de 1,5m gerespecteerd
2) Er wordt geluisterd naar toespraken en niet geschreeuwd (voor zover ik heb gezien)

En ja de straatjes zijn hier behoorlijk smal en daar staan ook gewoon mensen te kletsen met elkaar, ook als je er langs moet :+ qua besmettingsgevaar kun je beter op een open veld gaan staan met voldoende onderlinge afstand

BigOne

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:59

Helemaal met je eens hoor, het is bij twee demo's niet goed gegaan. Nu lijkt het mee te vallen in die zin dat er geen extra besmettingen uit voort komen maar, een voetbalwedstrijd in Italie staat ook te boek als superverspreider dus ik vind het niet te vatten dat er na Amsterdam toestemming is gegeven voor al die andere demo's , hoe goed het doel ook is, een mensenleven telt zwaarder.

Lynnepinny

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:03

Maar wat als er nu ook wordt gedemonstreerd voor mensenlevens?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:05

Lynnepinny schreef:

Dat maakt de actie des te hypocrieter, want hun gedrag kan mensenlevens kosten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:24

Lynnepinny schreef:

Wat dan?