Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:42

Pfff ik besef me steeds meer hoe egoïstisch we eigenlijk met z'n allen zijn.

Vrijwel niemand interesseert het wat dat er zo veel slachtoffers dagelijks vallen in het Midden Oosten en Afrika, maar nu vallen er zo'n 120 slachtoffers in Parijs en opeens de hele Westerse wereld is in rouw.

Een groot deel van de Nederlanders roept nog 'Stop de ontwikkelingshulp!' en 'sluit de grenzen', maar nu gebeurt er hier iets wat daar bijna normaal is, en dan zijn we opeens met z'n allen heel zielig.

Zijn er meer die dat ook zo voelen? Ik vind het bijna walgelijk hoe vol de radio en TV is met Parijs nu, in contrast met hoe weinig aandacht er gegeven wordt aan het zelfde probleem, veel verder weg en dan nog 100 keer erger.

Blijkbaar is het ene mensenleven veel minder waard dan het andere.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:49

ingedebruijn schreef:
Omdat ik het zo zie? Ik zie er niets goeds in. Het brengt ellende naar de mensen die voor zichzelf denken. Die zijn nu de dupe van deze boeken.

Die verdeeldheid is er allang en dat hebben ze aan zichzelf te danken.

Niks dan ellende bij de mensen onderling over de hele wereld. Het gaat vaak over het geloof, niks dan ellende inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:08

Thesserd schreef:

Vrijwel niemand interesseert het wat dat er zo veel slachtoffers dagelijks vallen in het Midden Oosten en Afrika, maar nu vallen er zo'n 120 slachtoffers in Parijs en opeens de hele Westerse wereld is in rouw.

Een groot deel van de Nederlanders roept nog 'Stop de ontwikkelingshulp!' en 'sluit de grenzen', maar nu gebeurt er hier iets wat daar bijna normaal is, en dan zijn we opeens met z'n allen heel zielig.

Zijn er meer die dat ook zo voelen? Ik vind het bijna walgelijk hoe vol de radio en TV is met Parijs nu, in contrast met hoe weinig aandacht er gegeven wordt aan het zelfde probleem, veel verder weg en dan nog 100 keer erger.

Je bent zeker niet de enige. Dat kwartje viel bij mij ook ineens.
Dat wij dit als westerse wereld eigenlijk ooit allemaal begonnen zijn. Toen wij met een lineaal strepen trokken door Afrika. Toen wij de sterke mannen naar onze koloniën in Zuid-Amerika transporteerden en hun familieleden afslachtten... Toen wij besloten dat het blanke ras superieur was.
Wat Hitler in de tweede wereldoorlog deed was niet nieuw.
Wat Wilders nu doet is niet nieuw.
Het is wat al eeuwenlang de tendens is in de westerse wereld. Wij en zij.
Wij die meer willen en hebben dan we nodig hebben waardoor zij het met minder moeten doen dan ze nodig hebben om te overleven.
Wij die schreeuwen dat ontwikkelingshulp moet stoppen omdat onze ouderen verpieteren terwijl we zelf te beroerd zijn om zelf voor onze ouderen te zorgen zo dat het wat eerlijker verdeeld kan worden in ons eigen land, laat stáán de rest van de wereld.

Wij die de landen laten stikken tot het ons in onze eigen portemonnee raakt.

Hoeveel mensen hebben bij de huidige bombardementen alles verloren wat hen lief is. Hoeveel mensen hebben door die bombardementen een hernieuwde haat tegen het westen. En hoeveel van die mensen hebben nu niets meer te verliezen en alleen nog wat te winnen door zich aan te sluiten bij IS?

geerke

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:10

en weer word Wilders vergeleken met Hitler....je zou er moe van worden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:27

Thesserd schreef:

Ja, dat voel ik precies zo.

Ik begrijp best dat mensen geschokt zijn, maar eigenlijk schokt mij dat weer. Want daaruit blijkt dat dus bijna niemand heeft beseft waar de vluchtelingen van de laatste tijd eigenlijk voor op de vlucht waren, namelijk voor exact hetzelfde IS-geweld als in Parijs maar dan x100. En toch hadden we allemaal een mening over ze.
Als men zich enigszins verdiept had in die vluchtelingen dan was men nu niet zo geschokt geweest. Het lag voor onze neus!

Dus het feit dat men geschokt is vind ik best eng.

Daarnaast denk ik dat er een verschil is tussen geshockeerd zijn en meeleven met de slachtoffers. Het eerste gaat over jezelf (Oh jeetje wat is het dichtbij, ik word bang), en het tweede gaat over de ander (Wat vind ik het erg wat jou is overkomen). Die twee worden nu verward.
De Franse vlaggetjes en alle herdenkingen worden zogenaamd gedaan uit medeleven, maar in feite zijn het pogingen om de eigen angst in een vorm te gieten. Daardoor is er ook zo'n overload aan herdenkingen, worden de treinen een minuut stilgezet etc. Vind ik dus ook totaal niet nodig.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:29

Lente schreef:
Thesserd schreef:

Dat wij dit als westerse wereld eigenlijk ooit allemaal begonnen zijn. Toen wij met een lineaal strepen trokken door Afrika. Toen wij de sterke mannen naar onze koloniën in Zuid-Amerika transporteerden en hun familieleden afslachtten... Toen wij besloten dat het blanke ras superieur was.
Wij die meer willen en hebben dan we nodig hebben waardoor zij het met minder moeten doen dan ze nodig hebben om te overleven.
Wij die schreeuwen dat ontwikkelingshulp moet stoppen omdat onze ouderen verpieteren terwijl we zelf te beroerd zijn om zelf voor onze ouderen te zorgen zo dat het wat eerlijker verdeeld kan worden in ons eigen land, laat stáán de rest van de wereld.

Hoeveel mensen hebben bij de huidige bombardementen alles verloren wat hen lief is. Hoeveel mensen hebben door die bombardementen een hernieuwde haat tegen het westen. En hoeveel van die mensen hebben nu niets meer te verliezen en alleen nog wat te winnen door zich aan te sluiten bij IS?

En nu vergeet je nog het feit dat het Westen heeft meegeholpen aan het creëren van die rotzooi daar in het Midden Oosten (door dictators van de troon te stoten).

Wij leven naar onze stand. Volgens onze maatstaven kunnen wij het hier slecht hebben. Wij vinden het nu misschien eng om naar een concert of voetbalwedstrijd te gaan. Maar daar is het eng om uberhaupt ergens te zijn. Thuis, op straat... overal.

@LindyH precies, en zelfs nu roept men juist nog harder dat vluchtelingen niet welkom zijn. Hoe blind kun je zijn?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:33

Thesserd schreef:

Ik hoop toch echt dat het leven van jouw kind/ouder/partner voor jouw persoonlijk meer waard is dan dat van een anoniem wildvreemde ergens anders.

Lente schreef:

Dat schuldgevoel over WOII/koloniale tijdperk/etc. mag nu wel eens afgelopen zijn, we zijn nu zo hard bezig om niet zo te zijn dat we het juist worden. Idem voor het veroordelen van het nemen van je verantwoordelijkheid voor de mensen binnen je eigen landsgrenzen, want dat is wat de kreet "eigen volk eerst" stomweg is. 1e Verantwoordelijkheid als overheid is voor de mensen waardoor je gekozen bent, die aan jouw belasting betalen en staatsburger van jouw land zijn. Het is de verantwoordelijkheid van de overheid om te zorgen dat er genoeg is voor een ieder die onder zijn verantwoordelijkheid valt. Het toelaten van meer dan waarvoor verantwoordelijkheid gedragen kan worden, is daarmee een zeer onverantwoorde beslissing voor alle mensen die onder die overheid vallen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:35

omdat het westen inderdaad vind dat die landen ook een democratie moeten hebben gaat het daar gruwelijk fout.
dat is namelijk een heel geleidelijk proces als je altijd onderdrukt bent.Dat kan niet van de een op de andere dag.
Irak is een mooi voorbeeld.
Nu komen er massa's mensen naar Nederland die ook onderdrukt zijn door Assad.Zouden ze daar allemaal mee om kunnen gaan?We gaan het zien...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:48

geerke schreef:
omdat het westen inderdaad vind dat die landen ook een democratie moeten hebben gaat het daar gruwelijk fout.
dat is namelijk een heel geleidelijk proces als je altijd onderdrukt bent.Dat kan niet van de een op de andere dag.
Irak is een mooi voorbeeld.
Nu komen er massa's mensen naar Nederland die ook onderdrukt zijn door Assad.Zouden ze daar allemaal mee om kunnen gaan?We gaan het zien...

Niet zonder juiste begeleiding en opvolging. En inzet van iedereen.

We zijn heel egoïstisch naar mijn gevoel. En natuurlijk is iemand die dichterbij je staat is voor jezelf belangrijker. Maar dank niet dat je het zo mag stellen dat je anderen zou laten verdrinken om dat je bang zou zijn dat het een extremist is die aan wal komt. En dat allemaal omdat jij belastingen betaald hebt.

Aan aanslagen kunnen we echt niet meer ontkomen, tijd om de oorzaak aan te pakken. Niet de symptomen door mensen uit te sluiten en de wonden alleen te vergroten...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:52

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:00

tamary, tuurlijk rouw je meer om een bekende dan om een wildvreemde. Maar persoonlijk ken ik helemaal niemand hoor, die in Parijs zijn omgekomen. En met mij vele anderen denk ik. Het is puur een kwestie van niet-meer-zo-ver-van-mijn-bed. Het komt dichtbij, en dan opeens vinden we het wél heel erg!
Dat al die families met kinderen al jaren in deze terror zitten, is blijkbaar allemaal prima. Want ach, we kijken er niet naar, we lezen er het liefst ook niks over, en het is inmiddels toch al bijna niet meer in het nieuws, want het is al zo 'normaal'.

Vluchtelingen moeten ergens heen. Ze zitten al met miljoenen in omringende landen. De golfstaten moeten ze ook opnemen vind ik en Europa en de VS moet ook zijn deel doen. Niet alles en iedereen, het moet ook zorgvuldiger en gecontroleerder, maar wat veel mensen nu doen en roepen is ronduit egoistisch.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:04

ChocooPrins schreef:
unihorses schreef:
weet iemand hoeveel burgers er vannacht zijn omgekomen door de bombardementen van frankrijk? ;(

Vrees ervoor dat ze dat niet aan de grote klok gaan hangen...

niet één slachtoffer
de IS ratten waren al gaan lopen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:07

Natuurlijk is het vluchtelingenvraagstuk heel complex en zitten er veel mitsen en maren aan, maar het gaat mij erom dat bijna niemand zich bij het vormen van zijn mening blijkbaar heeft stilgestaan bij de situatie waar die mensen eigenlijk vandaan komen. Dat blijkt nu maar, en dat vind ik zorgelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:07

tamary schreef:
Dat schuldgevoel over WOII/koloniale tijdperk/etc. mag nu wel eens afgelopen zijn

De gevolgen ervan zijn anders nog heel reeel. Veel spanningen vandaag de dag hebben daar nog steeds mee te maken. Het is te makkelijk om te doen alsof het onbelangrijk is en wel vergeten kan worden.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:08

Ik vind dit allemaal zo eng he....
M'n vader zit dus ergens in Frankrijk voor z'n werk, niemand weet precies waar en hij is sinds vrijdagavond 00:00 niet meer online geweest en ik heb op geen enkele manier contact kunnen krijgen met m....

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:09

Nico_lette schreef:
M'n vader zit dus ergens in Frankrijk voor z'n werk, niemand weet precies waar en hij is sinds vrijdagavond 00:00 niet meer online geweest en ik heb op geen enkele manier contact kunnen krijgen met m....

Och wat vreselijk ;( veel sterkte. Hopelijk snel goed bericht.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:11

ingedebruijn schreef:
Nico_lette schreef:

Och wat vreselijk ;( veel sterkte. Hopelijk snel goed bericht.

Hoop 't idd ook..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:12

Ja lap, nu is het de belgen hun schuld. :\

besita; geen IS slachtoffer. Daar woonden ook nog burgers.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:12

Nico_lette schreef:

oh bah, is er geen nummer waarnaar je kan bellen van ene rampencentrum ofzo? In België word er altijd bij een ramp een nummer opengesteld waar ongeruste familieleden van mogelijke slachtoffers heen kunnen bellen voor info

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:14

Zoe_97 schreef:
Nico_lette schreef:

oh bah, is er geen nummer waarnaar je kan bellen van ene rampencentrum ofzo? In België word er altijd bij een ramp een nummer opengesteld waar ongeruste familieleden van mogelijke slachtoffers heen kunnen bellen voor info

Geen idee..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:14

Ayasha schreef:
Ja lap, nu is het de belgen hun schuld. :\

besita; geen IS slachtoffer. Daar woonden ook nog burgers.

neen Ayasha geen slachtoffers !!!
wapendepots en de gebouwen / gebied waar de recruteringen en opleidingen gebeuren

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:16

jij mag dat geloven van me. :) Ik ben daar zo zeker niet van.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:17

Shadow0 schreef:
tamary schreef:
Dat schuldgevoel over WOII/koloniale tijdperk/etc. mag nu wel eens afgelopen zijn

De gevolgen ervan zijn anders nog heel reeel. Veel spanningen vandaag de dag hebben daar nog steeds mee te maken. Het is te makkelijk om te doen alsof het onbelangrijk is en wel vergeten kan worden.

Sterker nog, het heeft er heel direct mee te maken. Door het Europese schuldgevoel tegenover de joden hebben we ze in het Midden Oosten neergeplant, zonder daarbij te denken aan de rechten van de moslims daar. Israël heeft zich jarenlang zwaar kunnen misdragen en 'lebensraum' kunnen creëren zonder dat het Westen daar iets van durfde te zeggen, ook weer uit schuldgevoel. En dat heeft voor een heel groot deel bijgedragen aan het gevoel van moslims in de regio dat het Westen de vijand is en bevochten moet worden.
Syrië grenst aan Israël en veel gevluchte Palestijnen wonen in Syrië. Daar zit een heleboel woede en frustratie wat aanleiding geeft tot extremisme en geweld, en dus de vorming van groeperingen als IS.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:19

Nico_lette schreef:

Verschrikkelijk! Hoop dat er snel duidelijkheid is.

LindyH absoluut eens met je!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:19

Ayasha schreef:
jij mag dat geloven van me. :) Ik ben daar zo zeker niet van.

Ik ook niet