Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ingedebruijn schreef:Omdat ik het zo zie? Ik zie er niets goeds in. Het brengt ellende naar de mensen die voor zichzelf denken. Die zijn nu de dupe van deze boeken.
Die verdeeldheid is er allang en dat hebben ze aan zichzelf te danken.
Thesserd schreef:Pfff ik besef me steeds meer hoe egoïstisch we eigenlijk met z'n allen zijn.
Vrijwel niemand interesseert het wat dat er zo veel slachtoffers dagelijks vallen in het Midden Oosten en Afrika, maar nu vallen er zo'n 120 slachtoffers in Parijs en opeens de hele Westerse wereld is in rouw.
Een groot deel van de Nederlanders roept nog 'Stop de ontwikkelingshulp!' en 'sluit de grenzen', maar nu gebeurt er hier iets wat daar bijna normaal is, en dan zijn we opeens met z'n allen heel zielig.
Zijn er meer die dat ook zo voelen? Ik vind het bijna walgelijk hoe vol de radio en TV is met Parijs nu, in contrast met hoe weinig aandacht er gegeven wordt aan het zelfde probleem, veel verder weg en dan nog 100 keer erger.
Blijkbaar is het ene mensenleven veel minder waard dan het andere.
Thesserd schreef:Pfff ik besef me steeds meer hoe egoïstisch we eigenlijk met z'n allen zijn.
Vrijwel niemand interesseert het wat dat er zo veel slachtoffers dagelijks vallen in het Midden Oosten en Afrika, maar nu vallen er zo'n 120 slachtoffers in Parijs en opeens de hele Westerse wereld is in rouw.
Een groot deel van de Nederlanders roept nog 'Stop de ontwikkelingshulp!' en 'sluit de grenzen', maar nu gebeurt er hier iets wat daar bijna normaal is, en dan zijn we opeens met z'n allen heel zielig.
Zijn er meer die dat ook zo voelen? Ik vind het bijna walgelijk hoe vol de radio en TV is met Parijs nu, in contrast met hoe weinig aandacht er gegeven wordt aan het zelfde probleem, veel verder weg en dan nog 100 keer erger.
Lente schreef:Thesserd schreef:Pfff ik besef me steeds meer hoe egoïstisch we eigenlijk met z'n allen zijn.
Je bent zeker niet de enige. Dat kwartje viel bij mij ook ineens.
Dat wij dit als westerse wereld eigenlijk ooit allemaal begonnen zijn. Toen wij met een lineaal strepen trokken door Afrika. Toen wij de sterke mannen naar onze koloniën in Zuid-Amerika transporteerden en hun familieleden afslachtten... Toen wij besloten dat het blanke ras superieur was.
Wat Hitler in de tweede wereldoorlog deed was niet nieuw.
Wat Wilders nu doet is niet nieuw.
Het is wat al eeuwenlang de tendens is in de westerse wereld. Wij en zij.
Wij die meer willen en hebben dan we nodig hebben waardoor zij het met minder moeten doen dan ze nodig hebben om te overleven.
Wij die schreeuwen dat ontwikkelingshulp moet stoppen omdat onze ouderen verpieteren terwijl we zelf te beroerd zijn om zelf voor onze ouderen te zorgen zo dat het wat eerlijker verdeeld kan worden in ons eigen land, laat stáán de rest van de wereld.
Wij die de landen laten stikken tot het ons in onze eigen portemonnee raakt.
Hoeveel mensen hebben bij de huidige bombardementen alles verloren wat hen lief is. Hoeveel mensen hebben door die bombardementen een hernieuwde haat tegen het westen. En hoeveel van die mensen hebben nu niets meer te verliezen en alleen nog wat te winnen door zich aan te sluiten bij IS?
Thesserd schreef:Blijkbaar is het ene mensenleven veel minder waard dan het andere.
Lente schreef:Je bent zeker niet de enige. Dat kwartje viel bij mij ook ineens.
Dat wij dit als westerse wereld eigenlijk ooit allemaal begonnen zijn. Toen wij met een lineaal strepen trokken door Afrika. Toen wij de sterke mannen naar onze koloniën in Zuid-Amerika transporteerden en hun familieleden afslachtten... Toen wij besloten dat het blanke ras superieur was.
Wat Hitler in de tweede wereldoorlog deed was niet nieuw.
Wat Wilders nu doet is niet nieuw.
Het is wat al eeuwenlang de tendens is in de westerse wereld. Wij en zij.
Wij die meer willen en hebben dan we nodig hebben waardoor zij het met minder moeten doen dan ze nodig hebben om te overleven.
Wij die schreeuwen dat ontwikkelingshulp moet stoppen omdat onze ouderen verpieteren terwijl we zelf te beroerd zijn om zelf voor onze ouderen te zorgen zo dat het wat eerlijker verdeeld kan worden in ons eigen land, laat stáán de rest van de wereld.
Wij die de landen laten stikken tot het ons in onze eigen portemonnee raakt.
Hoeveel mensen hebben bij de huidige bombardementen alles verloren wat hen lief is. Hoeveel mensen hebben door die bombardementen een hernieuwde haat tegen het westen. En hoeveel van die mensen hebben nu niets meer te verliezen en alleen nog wat te winnen door zich aan te sluiten bij IS?
geerke schreef:omdat het westen inderdaad vind dat die landen ook een democratie moeten hebben gaat het daar gruwelijk fout.
dat is namelijk een heel geleidelijk proces als je altijd onderdrukt bent.Dat kan niet van de een op de andere dag.
Irak is een mooi voorbeeld.
Nu komen er massa's mensen naar Nederland die ook onderdrukt zijn door Assad.Zouden ze daar allemaal mee om kunnen gaan?We gaan het zien...
Nico_lette schreef:Ik vind dit allemaal zo eng he....
M'n vader zit dus ergens in Frankrijk voor z'n werk, niemand weet precies waar en hij is sinds vrijdagavond 00:00 niet meer online geweest en ik heb op geen enkele manier contact kunnen krijgen met m....
ingedebruijn schreef:Nico_lette schreef:Ik vind dit allemaal zo eng he....
M'n vader zit dus ergens in Frankrijk voor z'n werk, niemand weet precies waar en hij is sinds vrijdagavond 00:00 niet meer online geweest en ik heb op geen enkele manier contact kunnen krijgen met m....
Och wat vreselijkveel sterkte. Hopelijk snel goed bericht.
Zoe_97 schreef:Nico_lette schreef:Ik vind dit allemaal zo eng he....
oh bah, is er geen nummer waarnaar je kan bellen van ene rampencentrum ofzo? In België word er altijd bij een ramp een nummer opengesteld waar ongeruste familieleden van mogelijke slachtoffers heen kunnen bellen voor info
Shadow0 schreef:tamary schreef:Dat schuldgevoel over WOII/koloniale tijdperk/etc. mag nu wel eens afgelopen zijn
De gevolgen ervan zijn anders nog heel reeel. Veel spanningen vandaag de dag hebben daar nog steeds mee te maken. Het is te makkelijk om te doen alsof het onbelangrijk is en wel vergeten kan worden.