Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:42

vuurneon schreef:
ohjajoh6 schreef:
Sorry maar ik vind dat ook niet meer van deze tijd eigenlijk.
Hoeveel mensen zijn er nu nog na 5/10 jaar of langer bij elkaar uiteindelijk?
Daar mag je dan toch niet gelijk al zo veel druk op gaan plaatsen, op een relatie bedoel ik, door de partner voor jouw inkomen op te laten draaien? Dan gaan we denk ik ook zomaar weer 50 jaar terug in de tijd.
Sterker nog ik durf niet eens mezelf weer in de dating markt te gooien, zelfs nu ik sinds kort weer weet dat ik er weer 15 jaar bij heb ipv 2 jaar, simpelweg omdat ik financieel totaal aan de grond zit en tel daar dan ook nog eens mijn ziekte er bij op, dat doe je een ander toch niet aan met goed fatsoen?
Dan al toch helemaal niet als die ander dan ook nog eens binnen de kortste keren voor jou mag gaan opdraaien ook.

Waarom is dat in de bijstand wel oké? Waarom kan het in België wel? ik zie het als geen stap terug, maar een logisch gevolg. Het idee van de studiebeurs van vorig jaar; je hebt een basisbeurs. Dus ook voor de Wajong een basis die voor iedereen gelijk is. Woon je thuis of heb je een toeslagpartner dan bepaald dat inkomen of je recht hebt op aanvulling tot minimumloon of niet.

Kijk, dat jij je niet op de date markt durft te zetten is jouw eigen keuze natuurlijk :) en je goed recht. Maar 1 tip: vul het niet in voor een ander, want als jij jezelf de moeite waard vind is de kans groot dat er ook een ander is die dat ook vind :) Je doet het niemand aan, de ander kiest er zelf ook voor immers. Mijn schoonzus is ook in onze familie gekomen omdat mijn broer voor haar koos. Denk als jezelf, niet als 'ik die ziek is'. De rest komt vanzelf wel :)

Vind ik ook niet ok hoor, dat het in de bijstand wel gebeurt. En over andere landen kan ik al helemaal niet praten. En ik vul helemaal niets in voor een ander, dat doen uiteindelijk juist degenen die denken te kunnen gaan beslissen over andermans portemonnee, door te vinden dat er met een partner wel gekort mag worden...
Oh wacht even ik lees het 2e gedeelte nog een keer en zie dat ik dat helemaal verkeerd begrepen heb;
Lief gezegd van je, maar ik wil het inderdaad een ander niet aandoen, voel mezelf zo met alles bij elkaar , niet echt de catch of the month om het zo maar eens te zeggen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-05-15 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:43

Ohjajoh; dat stuk ging puur over jouw visie op daten :) dus niet over de portemonnee. Dat je niet van te voren al moet invullen hoe een ander over jouw ziekte/toekomst denkt als je je gaat begeven op het datingvlak :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-05-15 13:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:43

Ayasha schreef:
Sunrise_ schreef:
Nog een korte toevoeging: lonend kan je natuurlijk op verschillende manieren opvatten, ik bedoel het echt letterlijk in de financiële zin van het woord.

ook financieel. :) Ik had meer dan het dubbele toen ik werkte. :+ (en nog een hoop extra legale voordelen, mijn huidige extra-legale voordeel is dat de dokters en verpleging me bij naam kent als ze me door de gang zien lopen en dat we een uitrij-kaartje krijgen bij daghospitaal. :') Maar ondanks mijn herhaalde vragen en anciënniteit krijg ik zelfs geen 10beurtenkaart... ^))

Ja, maar jouw situatie is toch al anders? Jij wordt toch ook gekort vanwege je partner? Ik blijf jouw situatie een hele andere vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:48

vuurneon schreef:
Ohjajoh; dat stuk ging puur over jouw visie op daten :) dus niet over de portemonnee. Dat je niet van te voren al moet invullen hoe een ander over jouw ziekte/toekomst denkt als je je gaat begeven op het datingvlak :)

Hahaha ja sorry je was me net voor...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:49

Citaat:
Ik vind namelijk dat mensen gewoon redelijk normaal moeten kunnen leven, hun huis kunnen blijven bewonen, hun vaste lasten gewoon kunnen betalen en goed en gezond kunnen eten.
Dat voor de BIJSTAND, waar dus mensen inzitten die wel kunnen werken, maar geen werk hebben op dat moment. Een uitkering die is bedoeld als uiterst vangnet en niet om je leven in door te brengen.

Dit is denk ik maar een deel van het verhaal.
Er is een trieste gewoonte, ook hier onder bokkers, maar ook bij sollicitatiecommisies, dat als je diploma inmiddels een paar jaar oud is, of als je bijvoorbeeld 3 jaar geen werk hebt gehad, "dat je dan onder aan de lader staat, zonder diploma".

Concreet: stel: jouw baas gaat failliet, jij krijgt hopelijk ww (...als de baas er een puinjpuinhoop van maakte, lukt dat soms niet eens...) de ww stopt na een paar jaar, ondertussen ziten we in een economische crisis. - hoepla: je zit inde bijstand, met het bijbehorende stempel van dat je diploma's verlopen zouden zijn, dat je lui bent, geen werkritme hebt, etc.etc.
Dat is to h wel iets anders dan "dat je wel kunt werken".
Medisch moge dat waar zijn, maar daarna houdt het wel op.

Citaat:
Als mensen ziek zijn, niet kunnen werken dus, dan vind ik dat de uitkering hoger mag zijn. Alhoewel het hopelijk voor het betreffende persoon niet nodig is zou je hier je leven in door moeten kunnen brengen. Het is geen uiterst vangnet, geen noodgreep. Vakantie's, een huisdier(evt dus ook een paard), andere eventuele hobby's, dat moet mogelijk zijn van zo'n uitkering. Dit zou gewoon een normaal bestaansniveau moeten zijn.

Ik begrijp werkelijk waar niet waarom dit me echt kwalijk wordt genomen, alsof het wreed is wat ik hier zeg.
Nee, de bijstand is geen vetpot, daarvoor is het ook nooit bedoeld geweest. Dat kan ook helemaal niet, geld groeit namelijk niet aan bomen.

Maar wel heel lief, dat je mensen in de ww zoveel gunt!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:54

Robijntjah schreef:
Als mijn ouders bij mij komen wonen krijg ik wel degelijk fiscaal voordeel!
Dat is nu juist veranderd de laatste jaren ;)

Maar nu wordt er dus voor de partner de beslissing gemaakt: dat doe je maar gewoon?
Fijne start van je relatie :')

Ik neem aan, dat je niet direct samenwoont, maar dat je eerst een relatie met elkaar hebt en dan gaat samenwonen om het "samen" te hebben. Waarom zouden er voor mij en mijn partner als werkenden, die zijn gaan samenwonen wel financieel veranderingen zijn en voor mensen met een uitkering, die een partner krijgen niet?

Zoals ze het in België doen lijkt me beter en als je dan een partner hebt en je kunt een paard houden, dan is dat prima naar mijn idee.
Maar volgens mij zou het niet moeten kunnen, dat als je alleen bent, een uitkering hebt, die bedoeld is om gezond van te leven, dat je dan een paard hebt.
Maar als ik hier de posts van mensen met een uitkering lees, die geen partner hebben en het allemaal alleen moeten doen, dan hebben die geen paard.

Ik zeg dus:
Er mag best controle op de levensstijl van mensen met een uitkering komen en eventueel begeleiding hierin voor mensen, die het lastig vinden om een gezonde levensstijl te hebben.

En daaruit volgend:
Alleenstaanden met een uitkering zouden zich geen paard moeten kunnen veroorloven, dan kan dit geld wel naar andere doeleinden.

Iemand, samenwonend met een partner die werkt zou gekort moeten worden op zijn of haar uitkering, zoals in België (het bedrag misschien iets anders voor Nederland, maar die bedragen heb ik geen zicht op). Kun je je dan samen met partner een paard veroorloven, dan is dat prima, zoals in de situatie van Ayasha.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:55

cavaletti schreef:
ohjajoh6 schreef:
Dit moet mij nog even van het hart hoor;

Maar zijn er hier ook maar heel weinig, die het met een uitkering, zonder hulp van partner of familie, voor elkaar krijgen om een eigen paard te houden. Dat mag nu toch wel duidelijk zijn na bijna 70 pagina's.
Voor die enkeling die dit dan wel voor elkaar weet te boksen, kunnen we toch uiteindelijk alleen maar heel veel respect opbrengen, dat die persoon zo vreselijk goed met zijn weinige geld weet om te gaan? Punt.

En Cavaletti : Ik vind jouw harde manier van opstellen , niet echt verstandig voor je eigen zaak heel eerlijk gezegd, want je kunt er nu wel van uit gaan, dat geen uitkeringstrekker, ooit zijn "gratis" geld nog in jouw toko zal gaan uitgeven. En dat lijkt me toch een financiële strop die je jezelf nu hebt aangedaan, want het sterft het toch van dat soort lui, volgens jezelf?

Nou daar maak ik me niet druk over hoor. Ik heb liever dat uitkeringstrekkers aangepakt worden die misbruik maken van hun uitkering dan dat ze "in mijn zaak" hun geld uitgeven. Zou me doodschamen als uitkeringstrekker die doelbewust de boel belazerd en dan ook nog fijn ruitersportspullen kan inslaan. Nogmaals ik heb het niet over mensen die uit nood een uitkering hebben en er niks aan kunnen doen. Het gaat puur om die enorme aantallen die er misbruik van maken. Ik denk er na dit topic te lezen ook hard aan om alles te verkopen, en dan mijn hand hoog te houden want dan heb ik in ieder geval weer tijd voor mijn paarden en andere bezigheden. Ik heb nu uit dit topic geleerd dat het erg dom is om te werken en dat het veel te makkelijk gaat om meer vrije tijd en geld te krijgen, dus waarom zou ik in hemelsnaam nog werken. Ik kan met een uitkering nog meer dan nu. Heb meer vrijetijd, meer rust, minder stress, en kan gewoon mijn auto en paarden blijven houden. GOD wat ben ik al die jaren dom geweest om te werken.

Cavaletti: je hebt geen idee hoe vlug je alles kwijt kunt zijn. Je hebt een eigen zaak. Koester dat maar. Ik keek eerder ook neer op mensen met een uitkering. Maakte niet uit wat voor een. Mijn motto was: iedereen kan werken. Helaas is niets minder waar. Je kan echt alles kwijt raken. Je zaak, je leven, je werk en later je gezondheid. Ik ben blij, dat er zoiets als een uitkering bestaat. Anders had ik niets gehad. En met niets, bedoel ik echt niets. Dat je in een positie kan komen, dat alles wat je niet meer echt nodig hebt, moet verkopen, is toch eigenlijk om te huilen? Dus stel je mening maar gauw bij, want een ongeluk zit in een klein hoekje. Ook voor jou.

Anoniem

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:58

Ik was deels van die periode alleen ;)

Tjah in mijn boekje betekend samenwonen nog steeds niet ongetwijfeld bij elkaar blijven. Voor mij is dat juist een periode van elkaar echt leren kennen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:00

quote schreef:
Het is geen uiterst vangnet, geen noodgreep. Vakantie's, een huisdier(evt dus ook een paard), andere eventuele hobby's, dat moet mogelijk zijn van zo'n uitkering. Dit zou gewoon een normaal bestaansniveau moeten zijn.

Ik begrijp werkelijk waar niet waarom dit me echt kwalijk wordt genomen, alsof het wreed is wat ik hier zeg.
Nee, de bijstand is geen vetpot, daarvoor is het ook nooit bedoeld geweest. Dat kan ook helemaal niet, geld groeit namelijk niet aan bomen.

Ja misschien zou het een normaal bestaansniveau moeten zijn.
Maar er is natuurlijk een verschil tussen vakanties en vakanties, en verschil in kosten voor hobby's en huisdieren. Daar moeten soms keuzes worden gemaakt.

Daarnaast: waarom moet iemand van een uitkering op vakantie kunnen of een paard kunnen houden terwijl een werkend iemand dat niet kan?
Die heeft daar dan toch ook 'recht' op?
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 19-05-15 14:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:03

Snorlex schreef:
quote schreef:
Het is geen uiterst vangnet, geen noodgreep. Vakantie's, een huisdier(evt dus ook een paard), andere eventuele hobby's, dat moet mogelijk zijn van zo'n uitkering. Dit zou gewoon een normaal bestaansniveau moeten zijn.

Maar er is natuurlijk een verschil tussen vakanties en vakanties, en de kosten voor hobby's en huisdieren. Daar moeten soms keuzes worden gemaakt.

Daarnaast: waarom moet iemand van een uitkering op vakantie kunnen of een paard kunnen houden terwijl een werkend iemand dat niet kan?

Welke rechten heeft iemand die een uitkering krijgt dan wel, volgens jou? Wat mag hij bezitten, doen en laten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:04

Dan is dat toch nog steeds keuzes maken?
Ik werk inmiddels ook en kan voor mijn doen belachelijk luxe leven als ik dat wil...
Terwijl ik echt niet veel verdien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:06

Snorlex schreef:
quote schreef:

Maar er is natuurlijk een verschil tussen vakanties en vakanties, en verschil in kosten voor hobby's en huisdieren. Daar moeten soms keuzes worden gemaakt.

Natuurlijk heeft die werkende persoon dat ook, maar die legt dus duidelijk andere prioriteiten. Want het is gewoon niet zo , dat iemand met een uitkering zoveel meer overhoud, dat die persoon makkelijk een paard houden kan, als dat een werkend persoon verdiend met full time werken. Ook niet bij de minimum inkomens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:06

Tendance schreef:
Ik zeg dus:
Er mag best controle op de levensstijl van mensen met een uitkering komen en eventueel begeleiding hierin voor mensen, die het lastig vinden om een gezonde levensstijl te hebben.

Wat betreft die gezonde levensstijl: ik lees in dit topic dingen over lange werkweken van soms wel 50 uur en meer, vervelend werk, mensen die enorm over hun lichamelijke grenzen gaan om maar vol te houden... Is dat wel zo'n gezonde levensstijl? Is er als we dat van mensen verwachten niet uberhaupt wat mis met onze samenleving?
Is het niet tamelijk hypocriet om te doen alsof we mensen een gezonde levensstijl op willen leggen, terwijl we ze eigenlijk willen dwingen tot een ongezondere balans tussen werk en leven?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:08

Johanna59 schreef:
Welke rechten heeft iemand die een uitkering krijgt dan wel, volgens jou? Wat mag hij bezitten, doen en laten?

Genoeg rechten. Ze mogen op vakantie, ze mogen een huisdier, ze mogen hobby's hebben.
Maar bedenk wel, er zijn zat werkende mensen die niet op vakantie gaan, geen huisdier hebben en amper geld om 1x per week naar de sportschool te gaan.
Dus waarom zou een uitkeringsgerechtigde daar meer 'recht' op hebben dan een werkende?

Het gaat om de vergelijking. Niet om het 'wel/niet iets mogen bezitten, doen en laten'.
Als het aan mij lag ging iedereen op vakantie en had iedereen een paard. Maar helaas...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 14:09

Maar Shadow kun jij dan uitleggen hoe je jouw utopie wil bekostigen? Hoe zie je dat voor je? Want volgens jou moet iedereen gewoon een basisinkomen krijgen en allemaal zelf weten hoe en wanneer we gaan werken. Al het werk is nutteloos (??) en niemand word er beter van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:10

In mijn optiek doe je ( tenzij er kinderen in het spel zijn ) dan iets anders in je prioriteiten.
Dat kan he? Net waar je blij van wordt!

Maar reken een ander daar dan niet op af!

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:11

Maar als ik hier de posts van mensen met een uitkering lees, die geen partner hebben en het allemaal alleen moeten doen, dan hebben die geen paard.
Alleenstaanden met een uitkering zouden zich geen paard moeten kunnen veroorloven, dan kan dit geld wel naar andere doeleinden.

Tendance; ik ben niet zo handig met quoten, maar ik pik deze 2 zinnetjes er even uit. Alleenstaanden met uitkering hebben dus schijnbaar geen paard. Wat is het probleem dan precies?

Verder ben ik het eens met de post van Dani; ik heb de hele discussie meegelezen en die toon wordt toch echt wel gezet met letterlijke uitspraken als: MIJN belastinggeld, uitkeringsTREKKERS, en dat 60% wel zal frauderen (zonder een bronvermelding...)

Als iemand op water en brood leeft van zijn uitkering om toch een paard te kunnen houden, dan wordt er nergens gefraudeerd. Er staat nergens in de wet dat je van een uitkering geen paard mag kopen/onderhouden.

Of het verstandig is, is punt 2.....

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:12

ohjajoh6 schreef:
Natuurlijk heeft die werkende persoon dat ook, maar die legt dus duidelijk andere prioriteiten. Want het is gewoon niet zo , dat iemand met een uitkering zoveel meer overhoud, dat die persoon makkelijk een paard houden kan, als dat een werkend persoon verdiend met full time werken. Ook niet bij de minimum inkomens.

Houdt iemand met een uitkering zoveel over dat makkelijk een paard betaald kan worden?
Dat vind ik vreemd :+
Ik hoor juist dat die mensen eindjes aan elkaar knopen en op andere dingen bezuinigen.
Ook fulltime werkende mensen komen in de armoedeval terecht. En nee, die hebben geen rare andere prioriteiten maar kunnen toch echt niet op vakantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:12

Nogmaals, ik was een deel van mijn uitkeringsbestaan met paard alleenstaand!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:13

Snorlex schreef:
Genoeg rechten. Ze mogen op vakantie, ze mogen een huisdier, ze mogen hobby's hebben.
Maar bedenk wel, er zijn zat werkende mensen die niet op vakantie gaan, geen huisdier hebben en amper geld om 1x per week naar de sportschool te gaan.
Dus waarom zou een uitkeringsgerechtigde daar meer 'recht' op hebben dan een werkende?

Toch vraag ik me af hoeveel werkende mensen nu echt niet op vakantie kunnen. Dat is dan ook verkeerde prioriteiten, achterliggende schulden, of whatever toch?

Als je een redelijk inkomen hebt en een gemiddeld huurhuisje dan moet je uit kunnen komen. Ook zonder toeslagen en subsidies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:15

Dat van dat basis inkomen, daar kun je in de eerste pagina's van je topic , TS, al mooie links over terug vinden. Zijn anders hele serieuze en slimme mensen mee bezig, dus utopie... Ik hoop van niet eigenlijk, het zou in 1 klap al dat foute moralisme de mond snoeren...

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:16

Misschien moet vakanties, huisdier, hobby's ook niet worden gelezen als "en, en" maar als "of, of".

Maar ik zie een bestaansniveau als een dak boven je hoofd, eten kunnen kopen, je vaste lasten kunnen betalen. Een huisdier hoort daar niet bij. Een weekje op vakantie kunnen (en dan niet naar 5-sterren hotel op Hawai :') ) moet kunnen. Maar misschien wil iemand wel niet op vakantie maar wel een huisdier.
Hoewel op jaarbasis kost een gemiddeld huisdier toch wel meer dan dat weekje vakantie...

Anoniem

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:19

Hier in ieder geval nog steeds wel. Of vakantie of 2 paarden. Nu hebben wij wel de mazzel veel familie en vrienden in het buitenland te hebben dus de mogelijkheid hebben we meestal wel maar dan net even wat anders ;)
Net als trouwen, dat willen we graag dus zal daar voor gespaard moeten worden. Dan laten we dus andere dingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:19

Snorlex schreef:
ohjajoh6 schreef:

Houdt iemand met een uitkering zoveel over dat makkelijk een paard betaald kan worden?
Dat vind ik vreemd :+
Ik hoor juist dat die mensen eindjes aan elkaar knopen en op andere dingen bezuinigen.
Ook fulltime werkende mensen komen in de armoedeval terecht. En nee, die hebben geen rare andere prioriteiten maar kunnen toch echt niet op vakantie.

Wel goed lezen hoor snorlex...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:22

Snorlex schreef:
Johanna59 schreef:

Het gaat om de vergelijking. Niet om het 'wel/niet iets mogen bezitten, doen en laten'.
Als het aan mij lag ging iedereen op vakantie en had iedereen een paard. Maar helaas...

Foute vergelijking. Je weet niet waar je het over hebt. Echt. Genoeg rechten. Grote onzin. Je hebt namelijk geen rechten. Je hebt alleen maar plichten.
Laatst bijgewerkt door Johanna59 op 19-05-15 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt