De heer Wilders en zijn uitspraken...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:42

sallandval schreef:
Electra63 schreef:
Ik zeg het ook gewoon als ik iets zie, wat mij niet bevalt en ik word ook weleens uitgescholden, vooral in het verkeer :D , toch discrimineer ik niet en heb ik geen vooroordelen en stem ik niet op de PVV.
.

Iemand die niet discrimineert en geen vooroordelen heeft bestaat niet, ons brein functioneert nu eenmaal in hokjes en niet in losse onderdelen. Zonder discriminatie en vooroordelen kun je niet denken.

De overtuiging 'ik discrimineer niet en heb geen vooroordelen' is dan ook erg gevaarlijk omdat het makkelijker is om om t egaan met iets dat je van jezelf erkent dan iets waarvoor je je ogen sluit.

Ik sluit nergens mijn ogen voor, maar ik probeer een open mind te hebben en niet te generaliseren. Wel heb ik een klein vooroordeel over de PVV-stemmer. Ik ken er veel :D , ze hebben best veel overeenkomsten ;)

maar je hebt best een beetje gelijk, ik discrimineer niet en ik probeer geen vooroordelen te hebben. ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:46

gelukkig is het maar een piepklein vooroordeel :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:49

geerke schreef:
gelukkig is het maar een piepklein vooroordeel :+

Er zijn altijd uitzonderingen op de regel, maar niet veel :D ;) :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:13

Electra63 schreef:
maar je hebt best een beetje gelijk, ik discrimineer niet en ik probeer geen vooroordelen te hebben. ;)

Discriminatie is een mechanisme dat je nodig hebt, als we niet zouden discrimineren tussen rood en blauw, appels en peren, honden en katten werd de wereld erg onoverzichtelijk en zouden we niet kunnen functioneren.

Discriminatie heeft óók de betekenis dat je de ene groep slechter behandeld dan de andere groep, maar wat is slechter? Als iemand je in gebrekkig Nederlands de weg vraagt antwoord je misschien wel iets duidelijker/trager dan als iemand het in vloeiend NL vraagt. Als iemand in een vrachtwagen op je bumper zit reageer je misschien ook wel anders dan als iemand in een twingo hetzelfde doet, en als er een 50-jarige man van 100 kilo staat te liften ben je misschien wel minder geneigd om te stoppen dan als het een 14 jarig meisje is.

Dat zijn allemaal voorbeelden van discriminatie, sterker nog; we discrimineren allemaal de hele dag door, soms bewust, veel vaker onbewust. Het grote verschil tussen mensen die zeggen niet te discrimineren en mensen die dat niet zeggen is dat de eerste groep 100% van de tijd onbewust bezig is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:18

sallandval schreef:
Electra63 schreef:

Discriminatie is een mechanisme dat je nodig hebt, als we niet zouden discrimineren tussen rood en blauw, appels en peren, honden en katten werd de wereld erg onoverzichtelijk en zouden we niet kunnen functioneren.

Discriminatie heeft óók de betekenis dat je de ene groep slechter behandeld dan de andere groep, maar wat is slechter? Als iemand je in gebrekkig Nederlands de weg vraagt antwoord je misschien wel iets duidelijker/trager dan als iemand het in vloeiend NL vraagt. Als iemand in een vrachtwagen op je bumper zit reageer je misschien ook wel anders dan als iemand in een twingo hetzelfde doet, en als er een 50-jarige man van 100 kilo staat te liften ben je misschien wel minder geneigd om te stoppen dan als het een 14 jarig meisje is.

Dat zijn allemaal voorbeelden van discriminatie, sterker nog; we discrimineren allemaal de hele dag door, soms bewust, veel vaker onbewust. Het grote verschil tussen mensen die zeggen niet te discrimineren en mensen die dat niet zeggen is dat de eerste groep 100% van de tijd onbewust bezig is.

Goede analyse op basis van een kort bericht op een forum +:)+

Als ik les in psychologie of gedragsleer nodig heb, dan vraag ik het wel aan een collega :D

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:23

Electra63 schreef:
Goede analyse op basis van een kort bericht op een forum +:)+

Als ik les in psychologie of gedragsleer nodig heb, dan vraag ik het wel aan een collega :D

Ik analyseer je niet en ben ook niet aan het lesgeven. Wel reageer ik op de opmerking 'ik discrimineer niet', voor mij is dat evenmin mogelijk als 'ik eet niet' of 'ik adem niet'.

Nikass

Re: De heer Wilders en zijn uitspraken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:29

Misschien moet je t even lezen in de context van dit forum. ..?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:32

sallandval schreef:
Discriminatie heeft óók de betekenis dat je de ene groep slechter behandeld dan de andere groep, maar wat is slechter?

Iedereen weet heel goed wat slechter is :j De vraag die je zou moeten stellen is: hoe graag zou je zelf zo behandeld worden?

En dan is het vrij simpel. Niemand wil graag bij voorbaat als crimineel behandeld worden. Niemand wil uitgescholden worden. (Iets wat namelijk twee kanten op gebeurt.) Niemand wil expres genegeerd worden - mensen die dat overkomt (bv vakantiegangers in Frankrijk*) vinden dat hartstikke frustrerend. Niemand wil steeds weer opnieuw overal gestopt worden voor extra controles, keer op keer op keer. Niemand wil 60% extra kans hebben om uitgesloten te worden van een sollicitatie (laat staan een baan) of een stage.

Dat weten we allemaal heel goed, want als het wel gebeurt, dan hebben de meeste mensen hun mening wel klaar. (Moet je eens horen wat er tegen de politie gezegd wordt als ze iemand staande houden terwijl dat niet terecht (genoeg) was in de ogen van de persoon zelf. Fietsverlichting ofzo.)

Dus in een heleboel situaties is het glashelder wanneer het gaat om discriminatie op de vervelende manier. Maar het is veel makkelijker om het niet te willen zien.

* En voor jullie nu allemaal gaan zeggen: nu discrimineer je zelf ook - nee! Ik zeg niet dat alle Fransen dat doen, of dat er conclusies aan verbonden moeten worden, of dat het een reden is om te mopperen op die rot-Fransen. Frankrijk is vooral de dichtsbijzijnde plek met een flinke taalbarriere.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:48

Nikass schreef:
Misschien moet je t even lezen in de context van dit forum. ..?

+:)+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:53

frankrijk een taalbarriere? geen last van ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:01

Shadow0 schreef:
Iedereen weet heel goed wat slechter is :j De vraag die je zou moeten stellen is: hoe graag zou je zelf zo behandeld worden?

Zo simpel ligt het alleen niet, zeker niet als we het hebben over cultuurverschillen.

Citaat:
En dan is het vrij simpel. Niemand wil graag bij voorbaat als crimineel behandeld worden. Niemand wil uitgescholden worden. (Iets wat namelijk twee kanten op gebeurt.) Niemand wil expres genegeerd worden - mensen die dat overkomt (bv vakantiegangers in Frankrijk*) vinden dat hartstikke frustrerend. Niemand wil steeds weer opnieuw overal gestopt worden voor extra controles, keer op keer op keer. Niemand wil 60% extra kans hebben om uitgesloten te worden van een sollicitatie (laat staan een baan) of een stage.
*knip*
Dus in een heleboel situaties is het glashelder wanneer het gaat om discriminatie op de vervelende manier. Maar het is veel makkelijker om het niet te willen zien.
[/i]

Tuurlijk, in sommige situaties is het simpel, maar in heel veel ook niet. En juist die subtiele dingen maken discriminatie zo venijnig en hardnekkig. Het principe dat wat jij of je groep/gezin/ras vindt beter is dan wat anderen vinden is gewoon iets dat in alle mensen zit. Als je dat niet vond zou je immers wel iets anders vinden en doen. In dit topic zie je het gebeuren dat mensen hun eigen waarden (en daarmee zichzelf) beter vinden dan iemand met andere waarden.

Het is heel makkelijk om te zeggen dat je niet discrimineert, maar discriminatie zit 'm helemaal niet alleen maar in de grote haat-uitingen zoals die van Wilders (al zijn die natuurlijk pijnlijk) of die in dit experiment: https://www.youtube.com/watch?v=Hqp6GnYqIjQ. Het opnemen voor een minderheidsgroepering -alsof het een zwakkere groep mensen is die bescherming nodig heeft- is een veel subtielere vorm, maar net zo goed discriminerend, want ook daarmee plaats iemand zichzelf als het ware boven die groep.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:37

Over enkele weken, vind een groot deel wellicht de uitspraak inzake marokannen, minder heftig dan nu, van gw.
Waarom? Omdat het door de tijd weer weg zakt. Toen met hoofddoek belasting net zo. Waarom? Omdat velen handelen vanuit impuls. :+

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 08:18

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:33

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:51

Wranglerbutt schreef:

Nou dat hield ik na 1 alinea wel voor gezien. Wat een bombasme zeg.... Haha, waarom maken die lui het zo makkelijk om een Godwin te maken?

Ook apart trouwens, die I stand with Israel banner.....

Om écht dieper inzicht in de mechanismen rond Wilders en andere anti-Islam, anti-Europa groeperingen te verkrijgen, is 'follow the money' waarschijnlijk de meest nuttige kans: wie betaalt deze man, en wat zijn hun intenties?

Zoals gebruikelijk, zal er achter alle ideologie en opruiing en haatzaaierij wel een veel aardser motief zitten: dit gaat om geld, dit gaat om macht.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:51

Vraagje tussendoor, er wordt regelmatig gesproken over De gewone Nederlander. Wie of wat is dat?

Ik vind mezelf best gewoon, maar ik doe en denk toch vaak anders dan mensen die dingen toedichten aan de Gewone Nederlander.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:57

Ik voel mij best gediscrimineerd anders als ik tot de Gewone Nederlanders gerekend wordt. :P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:17

Wranglerbutt schreef:

Nou inderdaad, :r :r

Gevaarlijk stuk tekst!
Citaat:
Enkele oorlogen in Europa, met als hoogtepunt WO I, waren nodig om de kijk op de maatschappelijke verhoudingen, waaronder de rol van de vrouw, definitief te veranderen en ook haar het kiesrecht te verschaffen.

Citaat:
Teneinde de harmonie te handhaven, daarover was iedereen het eens, zouden bepaalde elementen geweerd moeten worden, waarvan men vreesde dat zij diezelfde harmonie zouden kunnen verstoren.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:36

Ik moet wel een beetje lachen, jullie doen nu precies hetgeen die mevrouw in haar stuk schrijft. Grappig hoe de menselijke psyche blijkbaar werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:40

Misschien is de gewone Nederlander die bezig is met zijn gezin, baan, toekomst, familie, vrienden en proberen een toekomst op te bouwen voor zichzelf en zijn kroost?

Er wordt dan een groep genomen, gelukkig nog steeds de grootste groep binnen Nederland, die de juiste norm aangeeft. En jawel :D daar vallen ook de Nederlanders van buitenlandse komaf onder...pff gelukkig he? :D :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:46

Grappig trouwens dat mensen denken dat het racisme van Wilders of het neoliberalisme geen ideologieen zijn. Maar ze rusten op aannames die in een aantal gevallen niet onderbouwd en in minstens zoveel gevallen aantoonbaar onjuist zijn. Dus rationele strategieen kunnen het zeker niet zijn. Wat heb je dan nog?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:49

russel schreef:
Misschien is de gewone Nederlander die bezig is met zijn gezin, baan, toekomst, familie, vrienden en proberen een toekomst op te bouwen voor zichzelf en zijn kroost?

Er wordt dan een groep genomen, gelukkig nog steeds de grootste groep binnen Nederland, die de juiste norm aangeeft. En jawel :D daar vallen ook de Nederlanders van buitenlandse komaf onder...pff gelukkig he? :D :+

Misschien is dat inderdaad de gewone Nederlander, maar misschien ook niet. :D
Uiteindelijk is iedereen inderdaad vooral bezig voor zichzelf en zijn gezin :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:45

Ceriadwen schreef:
Ik moet wel een beetje lachen, jullie doen nu precies hetgeen die mevrouw in haar stuk schrijft. Grappig hoe de menselijke psyche blijkbaar werkt.

Citaat:
Zo ook de Palestijnse kwestie: Nederland had jarenlang met Israël vriendschappelijke betrekkingen gevoerd, de staat Israël erkend…..Plotseling kwam daar de omslag; was men meer en openlijk op de hand van de Palestijnen; zei men dat Israël ‘fouten’ had gemaakt. Hoezo die ommezwaai, vroeg de praktisch ingestelde mens zich af. Was dit het ingebakken anti-semitisme, dat nà ’45 zo drastisch weggestopt had moeten worden? Zocht het een uitweg? Of speelde er ook nog wat anders mee? De Palestijnen waren wél moslims….. Links gaf geen afdoende verklaring.

Hier wordt iets wat heel ingewikkeld, pijnlijk en lastig is, even samengevat op zon manier dat je feitelijk een Antisemiet bent, als je een standpunt over de Palestijnse kwestie inneemt, dat niet op voorhand al de Israëli's vrijpleit van alles wat ze ook mogen bedenken.

Hier wordt heel naar gesuggereerd dat we een standpunt over het Palestijnse vraagstuk innamen, alleen maar omdat we op de hand van moslims waren. Was het maar zo simpel.

Moslims en Palestijnen zijn in de eerste plaats mensen, en verdienen het om menselijk behandeld te worden.

Als mijn grootvader ooit is vervolgd, geeft dat dan mij het recht om precies dezelfde streken bij anderen uit te halen?

Als je Marokkaan bent, geeft het dan pas om altijd te laat op je werk te verschijnen en als je dan ontslagen wordt, Racisme, Racisme te gaan krijsen?

Dat is precies hetzelfde, misbruik maken van sentimenten om te voorkomen dat je wordt afgerekend op je daden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:00

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:02

yentl2010 schreef:

Heb je het hele artikel gelezen en de foto's ernaast kan je daarna, met droge ogen, beweren dat je niet snapt dat GW soms met Hitler vergeleken wordt?
(Ik ben het overigens zelf niets eens met die vergelijking maar als je dit soort artikelen lees snap je wel waar het vandaan komt)

Oke, nu gaat het niet om het vervolgen van joden maar om een andere groep mensen.