Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:02

Omdat je dat overal in de media hoort / er uit kan destilleren als je een beetje oplet en nadenkt? :P

Een KNRM en dolfijnen-mensen enzo hebben nu eenmaal weinig ervaring met een gestrande bultrug.... mensen die wel ervaring hebben met het succesvol los krijgen van aangespoelde walvissen, buitenlandse experts die er veel meer ervaring hebben enz. en die ook zelf zeggen dat ze meteen hun hulp (gratis!) aangeboden hebben, kregen van begin af aan te horen dat ze het selluf zouden doen en dat hun hulp niet nodig was.

Die mensen zullen vàst hun uiterste best gedaan hebben maar uit alles blijkt toch duidelijk dat ze eigenlijk geen flauw idee hadden waar ze mee bezig waren, gezien het gepruts met het dier.

Hopelijk gaan er echte experts op dit gebied aangewezen worden die voortaan mogen beoordelen hoe strandingen aangepakt moeten worden, en die geen gemengde belangen hebben omdat ze al jaren graag een bultrug skelet willen :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:05

Dit filmpje is van 2 weken geleden.
Bultruggen bij Castricum. Let niet op het commentaar :P

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:14

ik maar op zoiets wachten... :')

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:18

ja kom net van t strand en heb ze gezien met me verrekijker was super gaaf ze zwemmen idd voor egmond aan zee nos is hier ook ze zitten bij bad noord ..
Nu ff opwarmen want t is best wel koud en zo verder staren in mijn verrekijker..

De walvissen waren aan t zwemmen bij de windmolens
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 20-12-12 16:24, in het totaal 2 keer bewerkt

kimmie261

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:21

oww echt!!! wat gaaf zeg... :+:

t zijn zulke gave beesten.....

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:25

zeker super gaaf gezicht sta nog te stuiteren zo mooi gezicht

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:28

ja dat kan ik me voorstellen...

is toch wel iets mega bezonders... :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:40

Hopelijk blijven deze wel goed zwemmen!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:43

pmarena: ik kan voor een groot deel met je meegaan. Ook ik heb dieren gered die het zonder mijn hulp niet gered zouden hebben. Maar de redenering gaat maar deels op. Als een zebra in doodsnood is, omdat die opgegeten gaat worden door een leeuw, gaan we dan die zebra redden? Dat zou wel zo leuk zijn voor de zebra, maar wat minder voor de leeuw.

Ik heb niet voor niks gezegd dat er spelregels moeten zijn voor het omgaan met gestrande dieren. Omdat het nu op het grondgebied van Texel plaatsvond, was de gemeente Texel in principe verantwoordelijk. Daarnaast is het denk ik niet zo gemakkelijk om snel te bepalen wie er wel of niet expert is. Ik denk voorlopig dat er helemaal géén experts zijn op dit gebied, wel wat mensen die ervaring hebben met soortgelijke gevallen. Meer een gevalletje éénoog in het land der blinden. Het simpele feit dat niemand wist of dit een mannetje of een vrouwtje was spreekt al boekdelen.

Het "probleem" met een bultrug is dat je hem niet zo snel over het hoofd ziet. Het probleem ligt er, wat doe je er dan aan? Voorlopig was dit een volledige ad-hoc actie die behoorlijk werd gestoord door allerlei publieke opinie en media, waardoor iedereen er een mening over ging hebben en er ook velen hun voordeel mee probeerden te halen. Ik geloof dat er ieder uur meer deskundigen bijkwamen die hun mening moesten geven. De grote vraag is: waarom maar wat proberen als niemand weet wat werkt? De bultrug is daarmee tot het grootste proefkonijn van 2012 geworden en er zijn ook weer veel instanties die iets tegen proefdieren hebben.

Om even de kant van de autoriteiten te belichten: die waren het dier wel degelijk aan het helpen. Het is ook waar dat je op een schip niet teveel roergangers moeten hebben, dan loopt het schip ook aan wal. Moeilijke beslissing om buitenstaanders eruit te houden, maar wel de enige correcte. Als ze alle meningen hadden moeten analyseren, waren we nu misschien nog bezig geweest met het zoeken naar de beste oplossing. Wie weet was er wel een idioot opgestaan die een reality programma had bedacht waar mensen mogen stemmen op de meest geloofwaardige deskundige. Er was tijdnood hier, er moest besloten worden. De beslissing heeft de bultrug niet veel geholpen, de vraag is of welke andere beslissing dan ook het dier meer geholpen zou hebben.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:46

Jolliegirl schreef:
Hopelijk blijven deze wel goed zwemmen!

volgens een man hier die echt met een mega kanon staat te kijken naar de walvissen halen ze genoeg voedsel vandaan bij de windmolens omdat daar niet gevist mag worden...

Ga zo maar ff bij me ma langs want sta hier te bevriezen in de wind al is t met verrekijker te zien en t wel iets byzonders is om het te mogen zien...

Bokken in de wind is niet echt relax en me tel is traag

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:54

pmarena schreef:
En DAAR is het wat mij betreft mis gegaan: er zijn geen èchte experts bij gehaald en ze hebben maar wat aangeklööt met dat arme dier terwijl er zat hulp beschikbaar was.

Dus volgens jou zijn dit geen experts:

Citaat:
Onmiddellijk nadat de stranding bekend was, zijn deskundigen betrokken geweest bij het maken van plannen. Het gaat hierbij om wetenschappers van het NIOZ en IMARES (Prof. dr. Han Lindeboom, walvisexpert Kees Camphuijsen, drs. Mardik Leopold) en walvisdeskundige en visser Adrie Vonk.

Dan zou ik wel eens willen weten wie dan volgens jou, met naam en toenaam graag, wél experts zijn in NL...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:59

JVG: Ik ben het voor een groot deel met je eens, behalve dan waar het van het begin af aan al fout ging: er had contact gezocht moeten worden met mensen met ervaring met gestrande walvissen. Rondje Google en je vindt wel het 1 en ander dat beter gekwalificeerd is dan een dolfinarium enzo.... zeker de wetenschap dat er zelfs een walvis(red)expert in Nederland was vanwege het Morgan-gebeuren, die direct hulp aangeboden heeft, maar weggebonjourd is onder het motto van: wij hebben al een deskundige gekozen.

Juist vanwege die tijdnood moet je imo niet gaan prutsen met een KNRM met een bootje met netjes enzo, maar het meteen goed aanpakken. Dus direct mensen erbij betrekken die ervaring hebben op dit gebied.

Ik heb de indruk dat steeds meer mensen een mening kregen en steeds meer mensen zich er tegenaan gingen bemoeien, pas nadat het dier al een tijd met duidelijk gepruts omringd was.

Degenen die zich er mee bezig hielden hadden immers gezegd dat ze geen hulp NODIG hadden en alles onder controle hadden, waardoor iedereen dat aannam en wachtte op goed nieuws.

Maar er kwam alleen maar nieuws over gepruts en een lijdende bultrug....toen zijn mensen wel geïrriteerd geraakt natuurlijk, zeker omdat hun (meer capabel lijkende) hulp eerder afgewezen werd.

Het is niet alleen dat ze zelf aan het prutsen zijn geweest, maar vooral dat ze de bultrug betere kansen ontnomen hebben door anderen niet te laten helpen.

Alsof Jantje een verkeersongeluk ziet gebeuren, zich ontfermt over het slachtoffer en hulpverleners er niet bij laat omdat hij zelf denkt het beter te weten....waardoor het slachtoffer overgeleverd is aan zijn gepruts en niet geholpen kon worden door de mensen met meer ervaring.

Ibbel: hoevaak hebben deze mensen te maken gehad met gestrande walvissen, zoek je dat dan eerst even op?

De wereld is groter dan Nederland, ik zie anno 2012 geen enkele reden om per-sé een Nederlander de leiding te geven over iets waarmee ze in het buitenland veel meer ervaring hebben :)

Daarbij, ook al zouden deze mensen alles er vanaf hebben geweten, het is volgens mij toch wel heel duidelijk dat het rondom deze bultrug niet bepaald soepeltjes verlopen is allemaal :(:)

Daarom is het mijns inziens zeer terecht om het een volgende keer op een andere manier aan te pakken.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:20

joostvangestel schreef:
Ik heb niet voor niks gezegd dat er spelregels moeten zijn voor het omgaan met gestrande dieren. Omdat het nu op het grondgebied van Texel plaatsvond, was de gemeente Texel in principe verantwoordelijk. Daarnaast is het denk ik niet zo gemakkelijk om snel te bepalen wie er wel of niet expert is. Ik denk voorlopig dat er helemaal géén experts zijn op dit gebied, wel wat mensen die ervaring hebben met soortgelijke gevallen. Meer een gevalletje éénoog in het land der blinden. Het simpele feit dat niemand wist of dit een mannetje of een vrouwtje was spreekt al boekdelen.

\.

Dat er spelregels gemaakt moeten worden, ben ik het met je eens. Maar het is écht nog niet zo simpel om in 1 ogenblik te zien of het om een mannetje of vrouwtje gaat. Beide hebben namelijk een 'spleet' vlakbij de staart. Bij het mannetje ligt hierin het geslachtsdeel verborgen, bij het vrouwtje is het een opening. Aangezien het dier continue op zn buik heeft gelegen was het niet/nauwelijks zichtbaar.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:22

NathalietjeB schreef:
ja kom net van t strand en heb ze gezien met me verrekijker was super gaaf ze zwemmen idd voor egmond aan zee nos is hier ook ze zitten bij bad noord ..
Nu ff opwarmen want t is best wel koud en zo verder staren in mijn verrekijker..

De walvissen waren aan t zwemmen bij de windmolens

Jeetje wat supergaaaf! *\o/*

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:34

pmarena schreef:
JVG: Ik ben het voor een groot deel met je eens, behalve dan waar het van het begin af aan al fout ging: er had contact gezocht moeten worden met mensen met ervaring met gestrande walvissen. Rondje Google en je vindt wel het 1 en ander dat beter gekwalificeerd is dan een dolfinarium enzo.... zeker de wetenschap dat er zelfs een walvis(red)expert in Nederland was vanwege het Morgan-gebeuren, die direct hulp aangeboden heeft, maar weggebonjourd is onder het motto van: wij hebben al een deskundige gekozen.

Juist vanwege die tijdnood moet je imo niet gaan prutsen met een KNRM met een bootje met netjes enzo, maar het meteen goed aanpakken. Dus direct mensen erbij betrekken die ervaring hebben op dit gebied.
H
et is niet alleen dat ze zelf aan het prutsen zijn geweest, maar vooral dat ze de bultrug betere kansen ontnomen hebben door anderen niet te laten helpen.

De wereld is groter dan Nederland, ik zie anno 2012 geen enkele reden om per-sé een Nederlander de leiding te geven over iets waarmee ze in het buitenland veel meer ervaring hebben :)

.

Het KNRM gebruikt dezelfde methoden (o.a. geul spuiten onder de bultrug, weg vrij maken etc) als de rederijen die aankwamen en zeiden dat zij wél de oplossing weten. Vandaar dat de KNRM ook afstand heeft gehouden, teveel gezeul anders met het dier én nog meer stress. Vergeet niet dat het dier al vrij is gekomen maar gauw weer is aangespoeld. Dier is gewoon in paniek en volledig gedesorienteerd.

De KNRM word ook getraind voor dit soort situaties. Er spoelen vaker kleine walvisachtigen (zoals bruinvissen) aan die de KNRM met succes weet te redden.

Overigens is ook Ecomare, het dolfinarium én Naturalis als expert geraadpleegd. Achter gesloten deuren word ook vergadering gepleegd en overlegd. ;) Naturalis heeft de website walvisstrandingen.nl opgericht en heeft ook meerdere contacten in het 'walviswereldje'. Niet alleen voor ontleden maar ook voor strandingen en hoe het gered moet worden. Zij ontleden álle dode dieren die aanspoelen ook en zien daarom ook hoe groot een eventuele kans is dat het dier dit overleeft.

Het Dolfinarium is ook een opvangcentrum voor verzwakte dolfijnen en walvisachtigen, heeft ook kennissen in het 'walviswereldje' en weet echt wel hoe er gehandeld moet worden en of het dier nog een kans heeft.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:37

Ik had in dit geval gewoon echt het idee dat Naturalis dit skelet gewoon té graag wilde hebben... ipv dat ze het dier daar écht weg wilde krijgen.. :(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:48

Maar vind jij dan dit goed aangepakt is zo, Juangi? :)

Ik als leek snap bijvoorbeeld al niet waarom dat dier daar zo maar aan zijn lot over gelaten werd, waarom er geen beelden langs kwamen van tenminste het nat houden van het dier, of waarom er niet even een paar emmertjes water over dat zielige vieze oog heen gespoeld werden om het zand er uit te krijgen. Er ontbreken gewoon heel veel stukjes in de hele afhandeling die niet goed aanvoelen.

En het gemier over de boten van de KNRM die niet in zulk ondiep water konden, terwijl je dan van de rederij weer hoorde dat die daar speciale boten voor hebben. Een net dat knapt, accu leeg, boot die niet diep genoeg kon, falende spuitjes en inderdaad die enorme drukte rondom dat dier waardoor ik me ook wel weer voor kan stellen dat het beest door alle doorstane emoties of door lastige oriëntatie in al die drukte, weer de verkeerde kant op zwemt.

Heeft hij eigenlijk wel echt fatsoenlijk gezwommen vraag ik me ook af, want daarover zie ik ook wat wisselende berichtgeving. De ene keer wordt er gezegd dat het dier na los gekomen te zijn, de verkeerde kant op zwom. De andere keer wordt er gezegd dat ze bezig waren om het dier met netten richting het water te trekken, en het dier verkeerd omrolde of iets waardoor 1 van de uitsteeksels dreigde te beschadigen / het net brak. Dat klinkt dan niet alsof het dier echt vrij is geweest, maar gewoon als even wat meer water gevoeld hebben en weer terug droog komen te liggen :(:)

Sowieso is de media met een flinke korrel zout te nemen gezien je wel bvb. de tweets ziet waarop ze hun berichtgeving baseren...en hoe ze de woorden dan verdraaien :roll:

Zoals her en der dat er geschreven werd dat Noordgat zand onder het dier wilde spuiten...i.p.v. zand er onder vandaan wilde spuiten :P

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:06

Had net een praatje met een van de bemanningsleden van de coastal fighter(het schip dat de bultrug geborgen heeft),en ook hij weet zeker dat noordgat hem er in een uurtje of twee vandaan had gehad,of hij het op de lange duur overleeft had is natuurlijk een tweede.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:08

Het had idd beter kunnen gaan.

Ik vind dat er zelf een plan voor gestrande walvisachtigen moet worden opgesteld. Na de eerste reddingspoging (nadat hij weer aanstrande) hadden ze het imo moeten opgeven en niet nog 4 miljoen keer (overdreven, natuurlijk) moeten proberen, maar hem gelijk moeten euthaniseren. Hierdoor heeft hij te lang op het strand gelegen en geleden. Verder vind ik dat de media veel eerder gestopt had moeten worden, het publiek werd nu alleen maar opgehitst waardoor de betrokkene (Naturalis, Ecomare, Dolfinarium, KNRM etcetera) ontzettend onder druk stond. Hierdoor zijn er imo ook verkeerde keuzes gemaakt (oa om nog meer reddingspogingen te doen).

Ook hadden de betrokken instanties opener moeten zijn over hun expertises, zodat iedereen meteen had geweten dat ze écht wel weten waar ze mee bezig zijn. Iedereen denkt bij Dolfinarium meteen aan dolfijnen die door hoepels springen, terwijl ze ook zwakke dieren opvangen (en eventueel in laten slapen indien nodig). Bij Naturalis denkt iedereen aan dode, opgezette dieren, terwijl Naturalis veel onderzoek doet naar waar dieren aanspoelen, hoe ze gered kunnen worden en bij dode dieren de oorzaak waarom ze zijn aangespoeld. Zo leveren ze een hoop kennis.

Het inslapen ging idd niet goed, daar baal ik van. Dat had meteen goed moeten gaan. Maar de oorzaak is redelijk logisch. Ik quote mezelf even zodat ik niet in herhaling val en daardoor dingen vergeet.

Juangi schreef:
Injecteren in de borstspier is ook mogelijk, een veel gebruikte methode. Alleen het is (zeker onder paardeneigenaren) bekend dat zodra er veel adrenaline en stress in het spel is, dieren soms door de medicatie heen vechten. Paarden die 3x de overdosis voor olifanten krijgen etcetera, herten die na 4 spuitjes nog door de medicatie heen strompelen. Ik ben zelf van mening dat dit de reden is dat het inslapen de eerste keer niet is gelukt.

Als de dierenartsen hadden besloten om geen poging te doen om het dier te laten inslapen, dan was de kans groot dat het dier nog 5 dagen op het droge lag voordat het overleed aan orgaanverdrukking. En dan had al hélemaal half Nederland op zn kop gestaan...

De dierenartsen en iedereen die er bij betrokken was, stond zo onder druk van het publiek en de media. Ze hebben in mijn ogen gedaan wat ze konden, natuurlijk zijn er dingen fout gegaan, maar die hadden nauwelijks voorkomen konden worden.

Juangi schreef:
De dood duurde idd lang, maar dat kan je in mijn ogen niemand kwaad nemen.

Er spoelen namelijk niet altijd enorme bultruggen aan, de dierenartsen die deze procedure hebben uitgevoerd hebben voornamelijk ervaringen met dolfijnen en bruinvissen. Een heel ander kaliber dan een enorme bultrug. Een bultrug die in stress en angst is, zorgt voor onveilige situaties. Het snelst gaat het om te injecteren in de staart, omdat daar de aders het dichtst onder de huid liggen. Bij zo'n dier dat in stress en angst is en dus onvoorspelbaar reageert is het haast onmogelijk om veilig in de staart van de bultrug te injecteren. Dat is de reden dat ze hebben gekozen om het in een borstspier te doen, ze zagen geen énkele andere VEILIGE methode om dit uit te voeren.

Even ter vergelijking, zo'n zwieberende staart wil je écht niet in de buurt hebben, zeker niet bij zo'n dier in stress....

[ Afbeelding ]

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:13

Het enige wat ik me afvraag is waarom ze niet eerst gasnarcose hebben gebruikt. Blaasgat zit bovenop, een cylinder met lachgas moet te leveren zijn, beest onder narcose, staart ligt stil, en je hebt alle tijd om die ader in de staart te zoeken. Dat is - voor zover ik als simpele bioloog met wat medische kennis - me afvraag, of daar uberhaupt aan gedacht is en of zoiets uberhaupt kan.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:14

Jolliegirl schreef:
Ik had in dit geval gewoon echt het idee dat Naturalis dit skelet gewoon té graag wilde hebben... ipv dat ze het dier daar écht weg wilde krijgen.. :(

Ik lees net op de site van Walvisstrandingen.nl dat alle skelleten van dode walvissen bewaard worden in Naturalis. Ze hadden dus al meerdere skelleten, het ging dus niet om het feit dat ze graag een skelet in hun collectie willen. Hier had Naturalis imo opener over moeten zijn.

http://www.walvisstrandingen.nl/get?sit ... how=result

Klik dan maar op verschillende gevonden bultruggen. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:16

Naturalis is idd de enige organisatie die walvissen mag vervoeren, ontleden en de onderdelen mag bewaren. Niemand anders in NL mag dat/heeft daar vergunning voor. Dus alles van alle strandingen ooit ligt daar.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:21

Ibbel schreef:
Het enige wat ik me afvraag is waarom ze niet eerst gasnarcose hebben gebruikt. Blaasgat zit bovenop, een cylinder met lachgas moet te leveren zijn, beest onder narcose, staart ligt stil, en je hebt alle tijd om die ader in de staart te zoeken. Dat is - voor zover ik als simpele bioloog met wat medische kennis - me afvraag, of daar uberhaupt aan gedacht is en of zoiets uberhaupt kan.

Ik denk dat het hier mee te maken heeft! Ik vroeg het me namelijk ook af, lijkt mij een stuk makkelijker en goedkoper...

Citaat:
Dolfijnen zijn geen landdieren, dus zullen ze onder water moeten slapen. Maar ze moeten toch ook ademhalen? Dat is juist. Dolfijnen hebben een best handig truucje om toch onder water te kunnen slapen.

Als jij en ik gaan slapen, dan "slapen" allebei onze hersenhelften. Bij een dolfijn is dat niet het geval. Een dolfijn slaapt eerst met zijn ene hersenhelft en een tijdje later met zijn andere. Een van de twee hersenhelften blijft dus altijd actief, dat is wel nodig ook want die heeft hij nodig om zo toch naar het wateroppervlak te zwemmen om adem te kunnen halen.

Als een dolfijn aan het slapen is, dan is hij echter niet zo actief als je hem normaal door het water ziet zwemmen. De dolfijn dobbert dan meer een beetje in het water rond.

Doordat een dolfijn dus echt actief nadenkt over het ademhalen
en slapen is het niet mogelijk om een dolfijn onder narcose te brengen voor bijvoorbeeld een operatie. Zou je dat wel doen, dan zou de dolfijn bijna onmiddellijk sterven, omdat hij geen adem meer haalt

Dit gaat natuurlijk om een dolfijn, maar aangezien er weinig is geexperimenteerd met walvissen en walvissen ook slapen en ademhalen tegelijk denk ik dat het vergelijkbaar is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:22

Juangi:

Daar ben ik het mee eens, er had niet mee gesold moeten blijven worden. En als spuitjes niet kunnen, DOE het dan ook niet, blaas hem dan nog liever op :(:)

Kortom: z.s.m. na stranding ingrijpen en het dier terug het water in (maar dan professioneler aangepakt dan het fiasco dat het nu was) zodanig uitgevoerd dat het dier echt alle kans heeft om het ruime sop te kiezen (dus ook zo weinig mogelijk drukte = stress er omheen verder).

En als het dier er echt niet er in slaagt om weer weg te zwemmen en er verder ook geen mogelijkheden zijn om het in rustiger / dieper water uit te zetten ofzo: er zo snel, vakkundig en diervriendelijk mogelijk een eind aan maken.

Daarvoor zullen wel wat randvoorwaarden voldaan moeten worden lijkt mij:

- indien mogelijk eerst een echte deskundige de conditie van het aangespoelde dier laten beoordelen (mobiliseren van hulp duurt toch een poosje, is er geen persoon aan te wijzen die in de tussentijd echt goed de gesteldheid van het dier kan beoordelen, zonder allerlei "waarschijnlijks" ?)

- het gereed hebben van goed protocol en de juiste hulpmiddelen om het dier zo snel, vakkundig en rustig mogelijk weer het water in te krijgen

- duidelijkheid verkrijgen wanneer redding geen zin meer heeft en er geen kansen meer zijn

- protocol wat je dan vervolgens doet. Bvb. bij dier dat nog een minieme overlevingskans heeft, toch in dieper water brengen zodat het kans heeft op een wonder, en zo niet, tot voedsel kan dienen voor de rest van de zeedieren? En een dier dat echt geen enkele kans meer heeft en stervende is, het zo comfortabel mogelijk maken (nat houden?) en dan vakkundig om zeep helpen (springstof?)

En dan (lijkt mij) aangespoelde dieren voorzien van een zendertje zodat je kunt zien wat er verder mee gebeurt, als dat op een diervriendelijke manier kan :)

Ben benieuwd naar de protocollen die ontwikkeld worden, en tja ik hoop toch dat er meer mensen naar kijken dan alleen een handjevol Nederlanders :o
Laatst bijgewerkt door pmarena op 20-12-12 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:24

Citaat:
Doordat een dolfijn dus echt actief nadenkt over het ademhalen
en slapen is het niet mogelijk om een dolfijn onder narcose te brengen voor bijvoorbeeld een operatie. Zou je dat wel doen, dan zou de dolfijn bijna onmiddellijk sterven, omdat hij geen adem meer haalt

Dat was in dit geval dus niet zo'n probleem. Als je een dolfijn (en een walvis dus misschien ook) met gasnarcose ook al om zeep kunt brengen...