Ibbel schreef:Het enige wat ik me afvraag is waarom ze niet eerst gasnarcose hebben gebruikt. Blaasgat zit bovenop, een cylinder met lachgas moet te leveren zijn, beest onder narcose, staart ligt stil, en je hebt alle tijd om die ader in de staart te zoeken. Dat is - voor zover ik als simpele bioloog met wat medische kennis - me afvraag, of daar uberhaupt aan gedacht is en of zoiets uberhaupt kan.
Ik denk dat het hier mee te maken heeft! Ik vroeg het me namelijk ook af, lijkt mij een stuk makkelijker en goedkoper...
Citaat:
Dolfijnen zijn geen landdieren, dus zullen ze onder water moeten slapen. Maar ze moeten toch ook ademhalen? Dat is juist. Dolfijnen hebben een best handig truucje om toch onder water te kunnen slapen.
Als jij en ik gaan slapen, dan "slapen" allebei onze hersenhelften. Bij een dolfijn is dat niet het geval. Een dolfijn slaapt eerst met zijn ene hersenhelft en een tijdje later met zijn andere. Een van de twee hersenhelften blijft dus altijd actief, dat is wel nodig ook want die heeft hij nodig om zo toch naar het wateroppervlak te zwemmen om adem te kunnen halen.
Als een dolfijn aan het slapen is, dan is hij echter niet zo actief als je hem normaal door het water ziet zwemmen. De dolfijn dobbert dan meer een beetje in het water rond.
Doordat een dolfijn dus echt actief nadenkt over het ademhalen
en slapen is het niet mogelijk om een dolfijn onder narcose te brengen voor bijvoorbeeld een operatie. Zou je dat wel doen, dan zou de dolfijn bijna onmiddellijk sterven, omdat hij geen adem meer haalt
Dit gaat natuurlijk om een dolfijn, maar aangezien er weinig is geexperimenteerd met walvissen en walvissen ook slapen en ademhalen tegelijk denk ik dat het vergelijkbaar is.