Als je nu moest gaan stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Als je nu moest gaan stemmen...

VVD
170 (17%)
CDA
27 (2%)
PvdA
64 (6%)
Sp
197 (20%)
Pvv
190 (19%)
Groen links
37 (3%)
D66
89 (9%)
PvdD
27 (2%)
Sgp
9 (0%)
Anders
28 (2%)
Blanco
22 (2%)
Weet het écht niet
101 (10%)

Totaal aantal stemmen: 961

Rinske

Re: Als je nu moest gaan stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:34

Ok, maar: hoe moeten mensen dán wonen volgens jou? Hier zijn weinig huizen/appartementen onder de 2 ton te verkrijgen. Dat lukt je al helemaal niet als je maar in je eentje bent.
Vroegah kon men makkelijk op 1 salaris een huis kopen, omdat de huizenprijzen niet zo hoog waren. Nu zijn die veel hoger, dus kopen op 1 salaris is nagenoeg onmogelijk. Wat dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:37

Electra63 schreef:
Dus ik kom niet in financiële problemen, neem dat maar van mij aan. :D

Ik geloof dat best - ik schreef dan ook: "Als je naar beneden dondert naar bijstandsniveau kun je, als je je huis recent hebt gekocht, je huis niet meer betalen, zo simpel is het."

Jij hebt je huis dus niet recent gekocht. Maar de keuze die jij had, heeft niet iedereen. De starters van enige tijd geleden konden die keuze NIET maken, omdat ze in het guldentijdperk simpelweg nog geen huis konden kopen - en pas woonruimte moesten zoeken toen er simpelweg geen betaalbare woonruimte beschikbaar was. Daar gaat mijn punt nou juist over: een aantal jaar geleden kon je als je je studentenkamer uitgezet werd, gewoon niet heel veel kanten op behalve Heel Duur. Dan kon je kiezen tussen Heel Duur huren en Heel Duur kopen, maar dat waren wel ongeveer de opties.

Citaat:
Tevens is de laatste tijd iedere keer in het nieuws dat (jonge) mensen veel meer schulden hebben of aangaan, dat zijn geen aannames, maar gewoon het nieuws volgen. Jij legt de schuld bij het systeem, ik bij de mentaliteit van tegenwoordig.

En die mentaliteit hangt niet samen met het systeem / het systeem niet samen met de mentaliteit? De overheid heeft campagne gevoerd om mensen aan de schulden te krijgen (studie en hypotheek)!

Citaat:
We willen allemaal misschien wel in een villa met zwembad wonen, maar helaas is dat niet voor iedereen weggelegd. ;)

Ah, gelukkig, daar is'ie weer. :j

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:51

Paddenpad schreef:
Misschien is het jouw nog niet opgevallen in je kortzichtige leventje maar er zijn genoeg vrouwen die kinderen willen maar ze niet kunnen krijgen en er zijn genoeg kinderen die ouders willen maar die niet hebben!!

Ik dacht niet dat ongewild kinderloos ook al een onderwerp in dit topic was, maar je wilt kennelijk je hart uitstorten...dat mag hoor

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:30

Ik ken helemaal niemand die voor een te hoge lening in een te duur huis met een zwembad woont, wel mensen die tussen 2001 en (pakweg) 2007 een gewoon huis wilden kopen en de prijzen maar zagen stijgen en stijgen... Als een brood in de winkel 10 euro kost, dan koop je dat ook, omdat je een brood nodig hebt.
De huizen kostten nou eenmaal 240.000 euro per stuk, anders zat je in een veredelde caravan. Ja dan doe je dat maar, als het mogelijk is.

De meeste mensen die ik ken, hadden ook gewoon een dak boven hun hoofd nodig omdat ze op hun 30e toch eens uit huis wilden en ik ken niemand met pretenties over een zwembad of villa, maar gewoon, een rijtjeshuis, ergens in de buurt.

Een appartement was in veel gevallen ook geen beste optie omdat het (althans bij ons) algemeen bekend was dat je die ten eerste veel te duur lees: 200.000 euro om mee te beginnen ) kocht en aan de straatstenen niet kwijtraakte (degene die het wel gedaan heeft en later samen wilde wonen, zitten nu nóg met dat klote-appartement), en ten tweede, trof je een appartement van 10.000 euro minder dan was het onderhoud / extra kosten/ VVE wel 250 euro per maand.
Alleen via-via heb ik weleens iemand gehoord die een belachelijk duur huis had gekocht (waarvan??) maar echt kénnen doe ik die mensen niet.

De overheid heeft huizenbezit altijd gestimuleerd *\o/* want een gezonde huizenmarkt is een teken van een goede economie.
En het kón niet op, in die tijd. Dankzij de aflossingsvrije hypotheek konden er véél huizen verkocht worden *\o/* ow wat ging het toch goed!

En tja nu zit Brussel in hun nek te hijgen en hebben mensen enorme schulden, komen banken er niet meer uit, crisis, enzovoorts, en ja nu moet het veranderd worden... We zitten ook met de ECB, IMF, de overheid zit in een spagaat tussen Europa en de burgers.

Niet een heel nieuw artikel
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Econo ... theken.htm

Alleen met het vingertje wijzen naar die o zo domme mensen die een te duur huis hebben gekocht vind ik nogal kortzichtig.
Zéker als je zelf de mazzel hebt gehad om in de gulden-tijd te kopen, wie had kunnen voorzien wat de Euro met de huizenprijzen zou doen? Anders had half Nederland wel effe gauw een huis gekocht met de gulden, lijkt me.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:35

Tjaa, Nicolletje, jij kent die mensen niet, ik ken er velen.
Maar om nu de overheid de financiële problemen van huizenkopers te laten oplossen, zoals hier wel werd gesuggereerd, vind ik geen goed idee.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:39

De overheid stond ook niet bepaald vooraan om de huizenmarkt te stoppen omdat dat (toen) in hun voordeel was...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:42

Nicolletje schreef:
De overheid stond ook niet bepaald vooraan om de huizenmarkt te stoppen omdat dat (toen) in hun voordeel was...

ik word een beetje moe van overal de overheid de schuld van geven. Waar is de eigen verantwoordelijkheid gebleven?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:44

Rinske schreef:
Ok, maar: hoe moeten mensen dán wonen volgens jou? Hier zijn weinig huizen/appartementen onder de 2 ton te verkrijgen. Dat lukt je al helemaal niet als je maar in je eentje bent.
Vroegah kon men makkelijk op 1 salaris een huis kopen, omdat de huizenprijzen niet zo hoog waren. Nu zijn die veel hoger, dus kopen op 1 salaris is nagenoeg onmogelijk. Wat dan?

Electra, heb jij hier een idee voor?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:51

Rinske schreef:
Rinske schreef:

Electra, heb jij hier een idee voor?

Ja hoor. Hier in Rotterdam zijn zat woningen van rond de € 150.000 euro :D , alleen in die wijken willen de meeste bokkers niet wonen. ;)
Maar ik zie zat eengezinswoningen (niet hele grote) in de buitenwijken, maar wel met 3 slaapkamers van rond de € 200.000, wat is daar mis mee? Ze voldoen misschien niet helemaal aan je eisen, maar alle waarde naar zijn geld.
Je moet kopen/huren naar je inkomen. Dan maar een kleinere of oudere woning. Of eerst flink sparen, zolang je bijvoorbeeld thuis woont, alleen die hypotheek is misschien nog niet zo erg, maar de lening voor de inrichting en/of auto is misschien wel net de druppel.

Ik ben er niet om het huizenprobleem in Nederland op te lossen, maar ik begrijp dat jullie willen dat de overheid bijv. de hypotheekschulden van de te dure woningen compenseert? Of hebben jullie nog een andere oplossing?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:57

Zoals ik dus al zei: in 2006 waren er hier geen woningen onder de 2 ton, hoe wilde je dat dan oplossen? Onze enige voorwaarde was: niet in een stad, maar welk dorp hier in de buurt maakte ons niet uit.
Huren? Wachttijd van 6 jaar. Handig als je wil gaan samenwonen. Particulier huren? 2x zo duur als kopen qua maandlasten.
Ik heb het dan even niet over Rotterdam.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:02

Rinske schreef:
Zoals ik dus al zei: in 2006 waren er hier geen woningen onder de 2 ton, hoe wilde je dat dan oplossen? Onze enige voorwaarde was: niet in een stad, maar welk dorp hier in de buurt maakte ons niet uit.
Huren? Wachttijd van 6 jaar. Handig als je wil gaan samenwonen. Particulier huren? 2x zo duur als kopen qua maandlasten.
Ik heb het dan even niet over Rotterdam.

Ja, ik kan niet oordelen over de plaats waar jij woont. Wel over waar ik woon en dat is toevallig Rotterdam en omstreken.
Maar jij vindt het dus wel normaal dat je een te duur huis koopt, terwijl je dat eigenlijk niet kan betalen?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:25

Electra63 schreef:
ik word een beetje moe van overal de overheid de schuld van geven. Waar is de eigen verantwoordelijkheid gebleven?

Same here...
Wat je niet hebt, kun je niet uitgeven. Ook al is dat helemaal niet leuk.
Ik heb een gigantische kinderwens, maar dat is op dit moment simpelweg financieel niet haalbaar. Dan gaan we echt niet gokken op de kinderbijslag, waarmee we het net wel zouden redden. Eigen boontjes doppen.

Overigens zijn wij in 2007 gaan samenwonen (particulier), en echt niet voor de dubbele lasten van een hypotheek hoor..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:25

In Rotterdam is het op de 1 of andere manier een stuk goedkoper dan wat ik ken binnen de randstad. Maar als half NL in Rotterdam gaat wonen is dat ook niet echt geweldig, denk ik.
Ikzelf heb niks te zoeken in Rotterdam. Ik ken alleen de huizenprijzen tussen Utrecht en Amsterdam en rondom Breda.

Electra63 schreef:
Maar jij vindt het dus wel normaal dat je een te duur huis koopt, terwijl je dat eigenlijk niet kan betalen?

Nouja daar wringt dus mijn schoen. In 2003/2004 (ofzo) was de prijs marktconform.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wat ik begrijp is dat als je naar de eerste de beste Jazeker! of een andere hypotheker ging, je een leuk rekensommetje voorgeschoteld kreeg waardoor je het zowaar kon betalen.
Helemáál als tweeverdiener.
Alles werd gewoon net zo lang opgerekt totdat de 'gewone' tweeverdieners volgens de dan geldende markt konden kopen.

Allemaal niets aan de hand, tot het ineens een Europees probleem werd.
Nog een artikel
http://www.trouw.nl/tr/nl/7964/Schulden ... rden.dhtml
Citaat:
De nieuwe president van De Nederlandsche Bank, Klaas Knot, sloeg begin november alarm over de hoge hypotheekschuld. Niet zozeer omdat de individuele huizenbezitter daar last van zou hebben. Maar omdat de schuld een bedreiging is voor de financiële stabiliteit, de gezondheid van het bankwezen. Nederlandse banken moeten door de hoge hypotheken relatief veel bijlenen op de kapitaalmarkt. Dat wordt door de eurocrisis steeds lastiger. Als de huizenprijzen verder dalen, en het onderpand voor al die leningen dus steeds minder waard wordt, loopt het risico verder op. Banken moeten dan nog meer bijlenen, en lopen ook nog de kans dat buitenlandse investeerders ze gaan mijden vanwege die hoge hypotheekschuld. Daardoor loopt de stabiliteit van het financiele stelsel gevaar.

Het heeft heel weinig te maken met een handvol mensen die een 'te duur' huis hebben gekocht, het heeft alles te maken met het systeem wat wij in de hand hebben gehouden en waar nu de kopers de dupe van gaan worden.

Ik zeg niet dat de overheid alles maar moet regelen, want ik ben tegen nog meer betutteling, ik zeg alleen dat de overheid profiteerde van het systeem toen het nog leuk was, en nu de burgers de dupe zijn, nu het niet meer zo leuk is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:29

Heino schreef:
Electra63 schreef:

Same here...
Wat je niet hebt, kun je niet uitgeven. Ook al is dat helemaal niet leuk.
Ik heb een gigantische kinderwens, maar dat is op dit moment simpelweg financieel niet haalbaar. Dan gaan we echt niet gokken op de kinderbijslag, waarmee we het net wel zouden redden. Eigen boontjes doppen.

Overigens zijn wij in 2007 gaan samenwonen (particulier), en echt niet voor de dubbele lasten van een hypotheek hoor..

Gelukkig :D , ik dacht dat ik de enige was, die er zo over dacht (niet dat dit mij iets uitmaakt ;) )
Maar jij bent toch nog jong? Dan kan je beter inderdaad even wachten, tot je alles (beter) voor elkaar hebt. De stress van geldzorgen lijkt mij vreselijk. Dus als je dat kan voorkomen, lijkt mij dat beter. Ik ken ook mensen die wonen anti-kraak, is ook niet goedkoop, maar wachten op die manier op beteren tijden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:32

Nicolletje schreef:
In Rotterdam is het op de 1 of andere manier een stuk goedkoper dan wat ik ken binnen de randstad. Maar als half NL in Rotterdam gaat wonen is dat ook niet echt geweldig, denk ik.
Ikzelf heb niks te zoeken in Rotterdam. Ik ken alleen de huizenprijzen tussen Utrecht en Amsterdam en rondom Breda.

Electra63 schreef:

Nouja daar wringt dus mijn schoen. In 2003/2004 (ofzo) was de prijs marktconform.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wat ik begrijp is dat als je naar de eerste de beste Jazeker! of een andere hypotheker ging, je een leuk rekensommetje voorgeschoteld kreeg waardoor je het zowaar kon betalen.
Helemáál als tweeverdiener.
Alles werd gewoon net zo lang opgerekt totdat de 'gewone' tweeverdieners volgens de dan geldende markt konden kopen.

Allemaal niets aan de hand, tot het ineens een Europees probleem werd.
Nog een artikel
http://www.trouw.nl/tr/nl/7964/Schulden ... rden.dhtml
Citaat:
De nieuwe president van De Nederlandsche Bank, Klaas Knot, sloeg begin november alarm over de hoge hypotheekschuld. Niet zozeer omdat de individuele huizenbezitter daar last van zou hebben. Maar omdat de schuld een bedreiging is voor de financiële stabiliteit, de gezondheid van het bankwezen. Nederlandse banken moeten door de hoge hypotheken relatief veel bijlenen op de kapitaalmarkt. Dat wordt door de eurocrisis steeds lastiger. Als de huizenprijzen verder dalen, en het onderpand voor al die leningen dus steeds minder waard wordt, loopt het risico verder op. Banken moeten dan nog meer bijlenen, en lopen ook nog de kans dat buitenlandse investeerders ze gaan mijden vanwege die hoge hypotheekschuld. Daardoor loopt de stabiliteit van het financiele stelsel gevaar.

Het heeft heel weinig te maken met een handvol mensen die een 'te duur' huis hebben gekocht, het heeft alles te maken met het systeem wat wij in de hand hebben gehouden en waar nu de kopers de dupe van gaan worden.

Ik zeg niet dat de overheid alles maar moet regelen, want ik ben tegen nog meer betutteling, ik zeg alleen dat de overheid profiteerde van het systeem toen het nog leuk was, en nu de burgers de dupe zijn, nu het niet meer zo leuk is.

Maar dan nog, kan je zelf uitrekenen, wat er netto per maand binnenkomt en er uit moet gaan voor de hypotheek. Dan de rest van je uitgaven berekenen, dan zie je toch snel genoeg, of je iets kan betalen.

In Rotterdam staan ook genoeg dure huizen, maar wat niet kan, dat kan niet. je moet een huis uitzoeken binnen je budget.

Maar ik ben inmiddels wel klaar met dit onderwerp. :D

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:45

Als ik nu moest gaan stemmen zou ik voor Samsom gaan, denk ik.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:47

Ik heb geen idee hoe dat berekend werd, ik ben altijd met de nek aangekeken met mijn sociale huurwoninkje van 200 euro en parttime baan en als ik het goed begrijp ben óók inmiddels ik een van de redenen van de crisis omdat ik niet fulltime werk ofzoiets.

Gelukkig hou ik inmiddels géén huurwoning meer bezet }:0

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:49

Groen links of sp :j

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:57

HolyPope schreef:
Als ik nu moest gaan stemmen zou ik voor Samsom gaan, denk ik.

Ik ook, maar ik wacht de echte strijd nog even af

Iemand noemde Roemer een wolf in schaapskleren en ik denk dat je je toch in de ideologie van die partij moet verdiepen voor je er klakkeloos voor kiest, net zo als bij GL, zoals in geval Dibi gebleken is, hier ook weinig democratie achter de schermen

En het is juist de openheid van de PVDA waar ze zichzelf steeds mee voor de voeten lopen, tirannie is makkelijker

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:40

Je hebt helemaal gelijk hoor sarabande. Kunnen we het dan intussen hebben over huizen en hypotheken....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:44

Electra63 schreef:
Lovely schreef:
Het is heel anders gegaan. Er is wel een hele groep van (laten we het makkelijk maken) modaal inkomensniveau die de mogelijkheid kreeg om in huizen te gaan wonen die iets meer pasten bij een hoger inkomen. De banken en makelaars hebben meegewerkt aan deze manier van prijsopdrijving en ook de HRA was hierin een belangrijke factor. Er zijn wijken vol met huizen die ongeveer tussen de 50.000 en 110.000 euro te duur zijn gekocht. Al die woningen moeten weer naar hun normale waarde, maar dat verlies dat de eigenaren lijden moet dan wel een beetje opgevangen worden in een regeling.

Dat vind ik niet, waarom moet de maatschappij/burger opdraaien voor dit soort zaken? Dat is eigen verantwoordelijkheid, jij wilde een mooi, groot duur nieuwbouwhuis, dus is dit jouw verantwoordelijkheid. Zolang je jouw hypotheek kan betalen is het ook geen probleem. Het wordt vaak pas een probleem als men bijv. gaat scheiden en het huis verkocht moet worden en niet genoeg opbrengt.

In het nabije verleden bleek de hypotheek al een probleem als de geanticipeerde groei in salaris niet door ging vanwege de plotseling ingetreden crisis in 2008. Je hoeft helemaal niet extreem terug te vallen of te scheiden of ziek te worden, het hoeft eigenlijk maar een klein beetje tegen te zitten en een grote groep is al de sjors. Het is heel erg zinloos om te roepen dat het die mensen hun eigen schuld is en dat ze zelf maar op de blaren moeten zitten. In concreto hebben deze mensen al geen blaren meer om op te zitten. Zodra ze zelf het verlies op hun woning op zich moeten nemen en de restschuld van de hypotheek overgaat in een consumptief krediet met marktrente, dan gaapt er een enorm diep en zwart gat voor die mensen. En hoe dom en onnozel ze ook worden gevonden, die schuld komen ze nooit meer vanaf. Dit vooruitzicht houdt de woningmarkt op slot en daar moet dus echt iets aan gedaan worden. Als je het mij vraagt is het best op te lossen in een klantvriendelijke constructie en kan het een positief effect geven op zowel de woningmarkt als het consumentenvertrouwen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:50

Omdat mensen een huis kochten, dat eigenlijk te duur was, wordt de overheid maar ingeschakeld? Doen we dat met alle andere schulden en leningen dan ook?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 00:52

HolyPope schreef:
Je hebt helemaal gelijk hoor sarabande. Kunnen we het dan intussen hebben over huizen en hypotheken....?

:D
Uw wens is mijn bevel

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:00

_O- _O- _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 01:03

Electra63 schreef:
Omdat mensen een huis kochten, dat eigenlijk te duur was, wordt de overheid maar ingeschakeld? Doen we dat met alle andere schulden en leningen dan ook?

Weet jij misschien een oplossing waarmee de woningmarkt weer vlot getrokken kan worden en die de mensen nog het idee geeft dat ze geld in hun zak hebben?