Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Electra63 schreef:Dus ik kom niet in financiële problemen, neem dat maar van mij aan.
Citaat:Tevens is de laatste tijd iedere keer in het nieuws dat (jonge) mensen veel meer schulden hebben of aangaan, dat zijn geen aannames, maar gewoon het nieuws volgen. Jij legt de schuld bij het systeem, ik bij de mentaliteit van tegenwoordig.
Citaat:We willen allemaal misschien wel in een villa met zwembad wonen, maar helaas is dat niet voor iedereen weggelegd.
Paddenpad schreef:Misschien is het jouw nog niet opgevallen in je kortzichtige leventje maar er zijn genoeg vrouwen die kinderen willen maar ze niet kunnen krijgen en er zijn genoeg kinderen die ouders willen maar die niet hebben!!
Rinske schreef:Ok, maar: hoe moeten mensen dán wonen volgens jou? Hier zijn weinig huizen/appartementen onder de 2 ton te verkrijgen. Dat lukt je al helemaal niet als je maar in je eentje bent.
Vroegah kon men makkelijk op 1 salaris een huis kopen, omdat de huizenprijzen niet zo hoog waren. Nu zijn die veel hoger, dus kopen op 1 salaris is nagenoeg onmogelijk. Wat dan?
Rinske schreef:Rinske schreef:Ok, maar: hoe moeten mensen dán wonen volgens jou? Hier zijn weinig huizen/appartementen onder de 2 ton te verkrijgen. Dat lukt je al helemaal niet als je maar in je eentje bent.
Vroegah kon men makkelijk op 1 salaris een huis kopen, omdat de huizenprijzen niet zo hoog waren. Nu zijn die veel hoger, dus kopen op 1 salaris is nagenoeg onmogelijk. Wat dan?
Electra, heb jij hier een idee voor?
Rinske schreef:Zoals ik dus al zei: in 2006 waren er hier geen woningen onder de 2 ton, hoe wilde je dat dan oplossen? Onze enige voorwaarde was: niet in een stad, maar welk dorp hier in de buurt maakte ons niet uit.
Huren? Wachttijd van 6 jaar. Handig als je wil gaan samenwonen. Particulier huren? 2x zo duur als kopen qua maandlasten.
Ik heb het dan even niet over Rotterdam.
Electra63 schreef:ik word een beetje moe van overal de overheid de schuld van geven. Waar is de eigen verantwoordelijkheid gebleven?
Electra63 schreef:Maar jij vindt het dus wel normaal dat je een te duur huis koopt, terwijl je dat eigenlijk niet kan betalen?
Citaat:De nieuwe president van De Nederlandsche Bank, Klaas Knot, sloeg begin november alarm over de hoge hypotheekschuld. Niet zozeer omdat de individuele huizenbezitter daar last van zou hebben. Maar omdat de schuld een bedreiging is voor de financiële stabiliteit, de gezondheid van het bankwezen. Nederlandse banken moeten door de hoge hypotheken relatief veel bijlenen op de kapitaalmarkt. Dat wordt door de eurocrisis steeds lastiger. Als de huizenprijzen verder dalen, en het onderpand voor al die leningen dus steeds minder waard wordt, loopt het risico verder op. Banken moeten dan nog meer bijlenen, en lopen ook nog de kans dat buitenlandse investeerders ze gaan mijden vanwege die hoge hypotheekschuld. Daardoor loopt de stabiliteit van het financiele stelsel gevaar.
Heino schreef:Electra63 schreef:ik word een beetje moe van overal de overheid de schuld van geven. Waar is de eigen verantwoordelijkheid gebleven?
Same here...
Wat je niet hebt, kun je niet uitgeven. Ook al is dat helemaal niet leuk.
Ik heb een gigantische kinderwens, maar dat is op dit moment simpelweg financieel niet haalbaar. Dan gaan we echt niet gokken op de kinderbijslag, waarmee we het net wel zouden redden. Eigen boontjes doppen.
Overigens zijn wij in 2007 gaan samenwonen (particulier), en echt niet voor de dubbele lasten van een hypotheek hoor..
Nicolletje schreef:In Rotterdam is het op de 1 of andere manier een stuk goedkoper dan wat ik ken binnen de randstad. Maar als half NL in Rotterdam gaat wonen is dat ook niet echt geweldig, denk ik.
Ikzelf heb niks te zoeken in Rotterdam. Ik ken alleen de huizenprijzen tussen Utrecht en Amsterdam en rondom Breda.Electra63 schreef:Maar jij vindt het dus wel normaal dat je een te duur huis koopt, terwijl je dat eigenlijk niet kan betalen?
Nouja daar wringt dus mijn schoen. In 2003/2004 (ofzo) was de prijs marktconform.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wat ik begrijp is dat als je naar de eerste de beste Jazeker! of een andere hypotheker ging, je een leuk rekensommetje voorgeschoteld kreeg waardoor je het zowaar kon betalen.
Helemáál als tweeverdiener.
Alles werd gewoon net zo lang opgerekt totdat de 'gewone' tweeverdieners volgens de dan geldende markt konden kopen.
Allemaal niets aan de hand, tot het ineens een Europees probleem werd.
Nog een artikel
http://www.trouw.nl/tr/nl/7964/Schulden ... rden.dhtmlCitaat:De nieuwe president van De Nederlandsche Bank, Klaas Knot, sloeg begin november alarm over de hoge hypotheekschuld. Niet zozeer omdat de individuele huizenbezitter daar last van zou hebben. Maar omdat de schuld een bedreiging is voor de financiële stabiliteit, de gezondheid van het bankwezen. Nederlandse banken moeten door de hoge hypotheken relatief veel bijlenen op de kapitaalmarkt. Dat wordt door de eurocrisis steeds lastiger. Als de huizenprijzen verder dalen, en het onderpand voor al die leningen dus steeds minder waard wordt, loopt het risico verder op. Banken moeten dan nog meer bijlenen, en lopen ook nog de kans dat buitenlandse investeerders ze gaan mijden vanwege die hoge hypotheekschuld. Daardoor loopt de stabiliteit van het financiele stelsel gevaar.
Het heeft heel weinig te maken met een handvol mensen die een 'te duur' huis hebben gekocht, het heeft alles te maken met het systeem wat wij in de hand hebben gehouden en waar nu de kopers de dupe van gaan worden.
Ik zeg niet dat de overheid alles maar moet regelen, want ik ben tegen nog meer betutteling, ik zeg alleen dat de overheid profiteerde van het systeem toen het nog leuk was, en nu de burgers de dupe zijn, nu het niet meer zo leuk is.
HolyPope schreef:Als ik nu moest gaan stemmen zou ik voor Samsom gaan, denk ik.
Electra63 schreef:Lovely schreef:Het is heel anders gegaan. Er is wel een hele groep van (laten we het makkelijk maken) modaal inkomensniveau die de mogelijkheid kreeg om in huizen te gaan wonen die iets meer pasten bij een hoger inkomen. De banken en makelaars hebben meegewerkt aan deze manier van prijsopdrijving en ook de HRA was hierin een belangrijke factor. Er zijn wijken vol met huizen die ongeveer tussen de 50.000 en 110.000 euro te duur zijn gekocht. Al die woningen moeten weer naar hun normale waarde, maar dat verlies dat de eigenaren lijden moet dan wel een beetje opgevangen worden in een regeling.
Dat vind ik niet, waarom moet de maatschappij/burger opdraaien voor dit soort zaken? Dat is eigen verantwoordelijkheid, jij wilde een mooi, groot duur nieuwbouwhuis, dus is dit jouw verantwoordelijkheid. Zolang je jouw hypotheek kan betalen is het ook geen probleem. Het wordt vaak pas een probleem als men bijv. gaat scheiden en het huis verkocht moet worden en niet genoeg opbrengt.
Electra63 schreef:Omdat mensen een huis kochten, dat eigenlijk te duur was, wordt de overheid maar ingeschakeld? Doen we dat met alle andere schulden en leningen dan ook?