Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:35

Ook eens met HC. Alleen al het feit dat er over de échte gevolgen gewoon gelogen wordt.

Een citaat:
Controverse over berichtgeving en effecten
Doordat de Russische regering foutieve informatie doorstuurde, was het voor de Europese landen heel moeilijk de gevaren van de ramp in te schatten en de gepaste maatregelen te treffen. Later sprak men zelfs van een doofpotaffaire: de Europese regeringen zouden met opzet de ernst van de ramp voor de bevolking verzwijgen.

Deze doofpot-theorie werd nog versterkt door het gerucht dat de Belgische regering Armand Pien, de toenmalige populaire weerman in België, had verplicht de werkelijke meetresultaten te vervalsen. Pien had op vrijdag 2 mei 1986 om 11 uur nog in een radioprogramma verklaard dat er absoluut geen gevaar was. Later bleek dat op dat moment reeds heel België getroffen was door ioniserende straling. In een Humo-artikel verduidelijkt Pien wat er werkelijk aan de hand was:

"2 mei 1986 is voor mij de zwartste dag van mijn leven geweest. Ik weet nog zeer goed dat het vrijdagvoormiddag was. Ik had op BRT-2 net het weerpraatje met Lutgart Simoens gehad. De luchtvoorzieningen waren zeer gunstig voor ons. Er stond een zuid-west circulatie. En ik weet nog heel goed dat ik gezegd heb: ‘Voor ons bestaat er niet het minste gevaar’. Toen ik hier buitenkwam was het na elven en de gegevens die hier binnenliepen... Vergeet niet dat metingen bewerkt moeten worden. Van de radioactiviteit die men kent, moet eerst de natuurlijke radioactiviteit worden afgetrokken om de reële cijfers te krijgen, dus dat duurt een tijdje. Toen ik de cijfers zag en de sprong die gemaakt was... Ik weet nog dat dokter Malcord, directeur van het KMI, onmiddellijk telegrammen gestuurd heeft naar premier Martens, het Staatssecretariaat van Leefmilieu en alle betrokken instanties en om drie uur 's middags zat iedereen al op het kabinet van Staatssecretaris Smet, mét de metingen maar ook met de informatie uit de Sovjet-Unie dat de ramp helemaal niet erg was. Hoe kun je op basis van verkeerde informatie maatregelen treffen?"
Armand Pien in Humo, 14 mei 1987

In de 21ste eeuw bestaat nog steeds controverse omtrent het gezondheidseffect in West-Europa. Twee recente Duitse studies spreken elkaar tegen. Volgens de ene studie zijn er geen noemenswaardige gevolgen, volgens de andere sterven er jaarlijks honderden mensen aan de gevolgen van de ramp, in Duitsland alleen. Vooral de consumptie van wild, bijvoorbeeld herten, en wilde bospaddenstoelen zijn absoluut te vermijden. In Frankrijk hebben burgers een rechtszaak gestart tegen de Franse overheid, omdat zij in de dagen na de ramp geen alarm sloeg en de bevolking niet van het gevaar op de hoogte bracht.

Bron: Wikipedia

Hoe dom worden we écht gehouden?

Ruga

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 21:21

We hebben hier wel geleerd hoor. In België kan je tegenwoordig gewoon zelf online checken wat er op de meters staat... http://www.telerad.fgov.be/

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 08:34

Maar jullie hebben danook geen regering om de ´verantwoordelijkheid´ voor bedrog te nemen. Niemand die zich wil branden aan de hete aardappel van Pien.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 08:58

Huertecilla schreef:
Niemand die zich wil branden aan de hete aardappel van Pien.

Noch aan een paar andere hekele punten blijkbaar.. ;)
We zijn inderdaad nog steeds regeringloos ja. Dat wil eigenlijk zeggen dat de vorige regering nog steeds (uitvoerend) aan de slag is als een 'regering van lopende zaken'.

Ik vraag me ook wel af in hoeverre die site online blijft als er zich hier een zwaar ongeluk zou voor doen, en op al die tellers 6,0 te lezen zou zijn ipv 0.080 :Y) Geen idee of er een soort code of practice is bedacht toen ze dit online brachten.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 09:23

Bandida: leuke site. Interessant ook te zien hoe de waardes langs de rivieren al gauw boven de 0,1 zitten versus wat verder weg meestal onder de 0,08. Toch 25% hoger, hoewel nog niet boven de grenzen van schadelijkheid.

Verder kan een site zomaar crashen en kunnen resultaten ook vervalst worden. Of dat ook gebeurt weet ik niet en wil ik liever ook niet uitvinden..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:32

joostvangestel schreef:
langs de rivieren al gauw boven de 0,1 zitten versus wat verder weg meestal onder de 0,08. Toch 25% hoger, hoewel nog niet boven de grenzen van schadelijkheid.

En dat komt door?
Industrie? water wat door de Ardennen vloeit? (radioactieve gesteenten), dichtere bebouwing?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 16:32

Bandida schreef:
Ik vraag me ook wel af in hoeverre die site online blijft als er zich hier een zwaar ongeluk zou voor doen, en op al die tellers 6,0 te lezen zou zijn ipv 0.080 :Y) Geen idee of er een soort code of practice is bedacht toen ze dit online brachten.

Die gaat gelíjk off-line wegens ´problemen met de metingen´.

In Japan en in Canada is dat mbt Fukushima gedaan.
In Japan wegens ´onbetrouwbare metingen.´
In Canada wegens ´te hoge waardes´.

Zo´n meetsysteem is totaal zinloos als je vervolgens niets doét met de waardes. Zet dan geen miljoénensysteem neer.
Het punt echter is dat het doel van het systeem niet het meten is :)*
De overheden weten ook dat evacuatie in het westen totaal niet zo gaat als bij Tjernobyl. Daar woonden niet bij benádering zoveel mensen in een groot gebied en was evacuatie mogelijk. In NL zou dat al heel snel heel NL ontruimen zijn.
De mensen met gezond verstand weten al vanaf het begin dat het allemaal geneuzel is. Als je wat meet, wat dan?
Heel NL ontruimen en ergens tussen 30 en 3000 jaar weer terug?
Idem België. maar ook in Californië en andere dichtbevolkte gebieden.
Vandaar dat er in Japan geen uitgebreider zône is en het meetsysteem uit staat.
Dat is heel begrijpelijk, want er is geen keuze. De keuze hiervoor is gemaakt bij het neerzetten van die centrales dat het risico genomen werd.
Het doel van een meetsysteem is de boodschap; ´we meten gelíjk dat er wat aan de hand is, dus geen zorg.´

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:52

Over de gevolgen van Tchernobyl bij ons:
http://www.deredactie.be/permalink/1.1006893

En nu kan je uiteraard zeggen.. wat zijn tien extra kankergevallen, waarom is die ongerust om 'maar' tien? Maar ik ken hetzelfde uit mijn eigen vakgebied, als iets extreem zeldzaam is, en één al bijzonder.. dan gaat er echt wel een alarmbel af bij tien. Bij tien is er dan iets bijzonder aan de hand, al was het maar omdat je zal moeten uitleggen waar die tien ineens vandaan komt in een wereld die tot dan toe uit één bestond.

Ik vind dit soort getuigenissen best wel belangrijk. Mogelijk zijn er tientallen andere dokters die in hun vakgebied hetzelfde zitten te denken bij 10 of 15 vreemde gevallen meer als gebruikelijk.. tijd voor wat synthese-onderzoek.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:22

Bandida schreef:
Over de gevolgen van Tchernobyl bij ons:
http://www.deredactie.be/permalink/1.1006893

En nu kan je uiteraard zeggen.. wat zijn tien extra kankergevallen, waarom is die ongerust om 'maar' tien? Maar ik ken hetzelfde uit mijn eigen vakgebied, als iets extreem zeldzaam is, en één al bijzonder.. dan gaat er echt wel een alarmbel af bij tien. Bij tien is er dan iets bijzonder aan de hand, al was het maar omdat je zal moeten uitleggen waar die tien ineens vandaan komt in een wereld die tot dan toe uit één bestond.

Ik vind dit soort getuigenissen best wel belangrijk. Mogelijk zijn er tientallen andere dokters die in hun vakgebied hetzelfde zitten te denken bij 10 of 15 vreemde gevallen meer als gebruikelijk.. tijd voor wat synthese-onderzoek.

Voor één dode per jaar door pitbull aanval zijn nu inmiddels een dozijn rassen ´gevaarlijk´ verklaard en aan strenge regelgeving gebonden.
Voor tien dodelijke valpartijen per jaar bij paardrijden gaan stemmen op om een valhelm en bp voor iedereen verplicht te maken.

Ondertussen nog steeds geen antwoord waar de tonijn in blik vandaan komt en wat de controle/garantie is...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:32

Inmiddels is er net als tijdens Tjernobyl een ´noodwet´ ingegaan in de EG.
Die luidt:
´Om voedseltekort te vookomen kunnen in geval van een nucleair ongeval de maximum waardes verhoogd worden.´

Geen/weinig ruchtbaarheid geven aan verhoging van de limiet en dan kan je de massa gerust houden met: ´er is geen overschrijding van de limiet´.

Wederom is de vraag waarom er in vredesnaam een limiet is wanneer die toch verhoogd wordt indien overschreden.

Ondertussen is de enige manier om te garanderen dat je geen verhoogd raio-actief voedsel inneenm zélf meten geworden. De overheid verhoogt gewoon de limiet.

De massa die graag wil geloven dat nucleaire energie lekker goedkope energie uit het stopkontakt geeft wordt bedankt.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:56

HC: ik denk dat de clue zit in "voedseltekort". Als de keuze is tussen mensen van de honger om te laten komen versus een deel van die mensen bloot te stellen aan stralingsrisico's, zou ik niet degene willen zijn om te zeggen: "nee, crepeer maar van de honger".

Een goeie vraag is dan wel of er op zou moeten staan of de oude norm al dan niet is overschreden. Dan kunnen dezelfde mensen wel de keuze maken of dat ze al dan niet meer risico willen nemen. Levensgroot probleem is dan dat "stralingsvrij" eten dan waarschijnlijk vele malen duurder gaat worden dan voedsel dat de oude norm overschrijdt.

Ik denk overigens dat de EU wel de plicht heeft om te melden dat de limiet verhoogd wordt, dan zijn de mensen wel op de hoogte gesteld. Dat alleen al is dan een reden tot verhoogde alertheid. Vraag is of er dan kruideniers gaan opstaan die garanderen dat hun producten de oude norm niet overschrijden (vergelijkbaar met de "biologische" winkels van nu). Ik denk dat die mogelijkheid heel realistisch is, omdat je dan meer voor je producten kan vragen.

De volgende vraag is wie dan gaat controleren of die kruideniers dan ook de waarheid spreken...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:11

Het is net als bij de evacuatiegrens.
Net als voor Tokyo geldt voor het overgrote deel van west europa dat er toch niet geëvacueerd kan worden.
Uitzetten van het waarschuwingssysteem en verhogen van de evacuatiegrens is dus de enige mogelijkheid.
Dat maakt het echtr niet goéd maar gewoon een onderstrepen van de rampzaligheid.

Mbt de limieten in de EG is dat verplicht zijn van bekendmaken een ongefundeerd vertrouwen. Zoek maar eens goed en huiver.

"Kopp Online, Xander News are reporting that the EU implemented a secret "emergency" order, without informing the public, that increases the amount of radiation permitted in food by up to 20 times the previous food standards.

"According to EU bylaws, radiation limits may be raised during a nuclear emergency to prevent food shortages.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:16

HC: hoe wil de EU dat geheim houden? Ze zullen het toch moeten melden aan de controleurs. Lijkt me sterk dat die allemaal netjes hun mond gaan houden, dat zijn er te veel.

En verder helpt vingertjestikken niet in dit soort rampen. Dan moet er toch een vorm van crisismanagement gedaan worden. En in alle gevallen moet bekeken worden of het medicijn al dan niet erger is dan de kwaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:55

joostvangestel schreef:
HC: hoe wil de EU dat geheim houden? Ze zullen het toch moeten melden aan de controleurs. Lijkt me sterk dat die allemaal netjes hun mond gaan houden, dat zijn er te veel.

En verder helpt vingertjestikken niet in dit soort rampen. Dan moet er toch een vorm van crisismanagement gedaan worden. En in alle gevallen moet bekeken worden of het medicijn al dan niet erger is dan de kwaal.

´Geheim´ tussen aanhalingstekens.

Niet aan de grote klok hangen en de pers loopt toch al aan het handje.

Crisismanagement = paniek voorkomen en meer niet.

Wat dit allemaal aantoont is hoe totaal niet acceptabel die ´goedkope´ energie is. Wanneer er wat aan de hand is, wordt het volk gesust.
Dit terwijl er gewoon echt een serieus probleem letterlijk boven ons hoofd hangt en met de regen in ons voedsel komt.

Slaap kindje slaap.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 11:11

HC: ik begrijp dat je in verweggistan woont. Hier is het korte termijn probleem dat er de laatste dagen helemaal geen regen is gevallen en voor de komende 10 dagen ook geen regen voorspeld is. Misschien wel fijn, maar in sommige gevallen ben ik liever goedgelovig dan paranoïde.

Aan de situatie in Japan valt weinig meer te doen dan wat er nu gedaan wordt, of ben je soms vrijwilliger om daar de schoonmaakoperatie te gaan leiden op de frontlinie? Voor wat betreft andere risicocentrales in de wereld moeten we ook realistisch blijven. Maar misschien is het inderdaad wel een idee om langzamerhand te handel te sluiten.

In dit licht zijn overigens ook de kerncentrales in Iran een interessant gegeven. De Westerse Wereld, met op het voortouw de USA zijn me man en macht bezig om Iran tegen te houden om wat centrales te bouwen. Dit vooral met het oogmerk om te voorkomen dat Iran kernwapens krijgt. Maar aangezien Iran ook aardbevingsgevoelig is, kunnen we ook hard achter onze oren krabben of het überhaupt wel een goed idee is om kerncentrales in Iran neer te zetten. Zelfs al zouden ze hulp krijgen van de beste veiligheidsexperts in de wereld. Heb je daar misschien een goede oplossing voor?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:30

joostvangestel schreef:
HC: ik begrijp dat je in verweggistan woont. Hier is het korte termijn probleem dat er de laatste dagen helemaal geen regen is gevallen en voor de komende 10 dagen ook geen regen voorspeld is. Misschien wel fijn, maar in sommige gevallen ben ik liever goedgelovig dan paranoïde.

..en kortzichtig?

Het duurt drie weken voor de rommel uit Fukushima hier of bij jullie neerregent.
Daarbij moet de periode dat het voortduurt bij optellen.
Als het daar nog 4 weken duurt, lopen we hier (en jullie daar) nog 7 weken risisco.
Gelukkig regent het in NL nooit en is het oppervalkte water ook niet van belang voor irrigatie of drinkwater.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 12:33

joostvangestel schreef:
Aan de situatie in Japan valt weinig meer te doen dan wat er nu gedaan wordt, of ben je soms vrijwilliger om daar de schoonmaakoperatie te gaan leiden op de frontlinie?

Ah, dus ik mag geen mening uiten omdat ik geen zelfmoord pleeg voor de stupiditeit van de massa?

Ik zal het je nog sterker vertellen; als ik door 1-1-2 een verzoek voor inzet bij een nucleaire ramp krijg wijger ik.
Ik stond 35 jaar geleden met een spandoek en ben het héél erg oneens met het risico wat ik en de ´mijnen´ lopen door de democratische domgehoudenheid.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:01

HC, jouw perspectief is héél anders dan dat van het mijne. We zijn hier op de wereld gezet met een maximale levensspanne van 125 jaar of zo. Voor die tijd gaan we ergens aan dood. Soms door duidelijke oorzaken van buitenaf, soms door genetische oorzaken, meestal door combinaties daarvan. Iedere dag dat je opstaat loop je bepaalde risico's, voor de meeste kiezen we overigens zelf.

Overigens zou ik het inderdaad vreemd vinden als je als opponent van nucleaire energie aan een zelfmoordmissie in Fukushima zou beginnen. Dat zou aan diegenen bedeeld moeten zijn die ervoor kozen dat het plaatsen van een kerncentrale op die plaats een goed idee is. Misschien zelfs aan diegenen die er baat bij bij hebben gehad, maar dan wordt de vraag al snel hoeveel baat opweegt tegen de hoge prijs die moet betaald worden voor het beperken van de ellende (van opruimen is feitelijk weinig sprake).

En wat kortzichtigheid betreft: de droogte hier is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid óók een gevolg van de niet te stillen honger naar energie van de mensheid. Als ik denk aan hoeveel mensen er in kolenmijnen gestorven zijn voor die honger, dan is de prijs die de mensheid wil betalen kennelijk erg hoog.

Dus, waar de wereld echt op wacht, is voor
- duurzame, veilige en afdoende alternatieven voor energievoorziening
- een duidelijk plan om de onveilige en niet duurzame faciliteiten te vervangen door bovenstaande op termijn
- manieren om de steeds groeiende energiebehoefte verder in te perken.

Als er geen economisch haalbaar plan is, zal de mensheid moeten zitten op de blaren aan de billen die ze zelf gebrand hebben.

En wat democratie betreft: niet bepaald een feilloos systeem, maar ik zou niet graag in een dictatuur willen wonen. Dat werkt alleen maar in het praktisch onmogelijke geval dat je een volledig onbaatzuchtige en onpartijdige leider hebt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:40

joostvangestel schreef:
Dat werkt alleen maar in het praktisch onmogelijke geval dat je een volledig onbaatzuchtige en onpartijdige leider hebt.

Ik zou gerust wel eens willen proberen :+ Dictator zijn, heelijk lijkt me dat (en misschien ook wel heel stresserend ;) )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 02:08

joostvangestel schreef:
Dus, waar de wereld echt op wacht, is voor
- manieren om de steeds groeiende energiebehoefte verder in te perken.

Waarom niet gewoon zélf minder energie consumeren?!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 10:09

Het laatste ´nieuws´ is dat freelance- en journalisten van onafhankelijke persbureaus niet meer tot persconfrenties worden toeglaten.
Ook is er een ´veiligheids´team wat hen op de huid zit over wat ze schrijven.
Dit vanwege ´nationale veiligheid´ van Japan.

Heb je de huidige ´veilige´ norm al gevonden Joost? Of waar dat aan den volke bekend gemaakt is?

Ondertussen worden de wel wakkeren er ook het slachtoffer van, met dank aan de massa die nu ook liever zoet gehouden wordt.

Slaap kindje slaap.
Ben blij dat mijn lief niet zwanger is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:12

Een héél vervelend neveneffect van de censuur op info en gebleken onbetrouwbare staatsinfo is dat nu andere methodes en bronnen gezocht worden.

Ik krijg net een bericht;
´@ENENEWS
Almost half of Japanese women tested show Iodine131 in breast milk—Highest contamination found 150 miles from #Fukushima.´

wat al aan het rondgaan was op US netwerken.
Zoek je verder dan vind je dat de japanse overheid reageert dat de hoogte onder de veilige limiet van kraanwater is.
Dat die limiet verhoogd is en VEEL te hoog voor zuigelingen wordt vergeten.

Zie verder
http://enenews.com/fairewinds-news-outl ... ncer-video
Érg informatieve video over straling en kanker.

Nu over ´laag niveau straling´
http://enenews.com/nuclear-industry-pro ... ters-video
en dan even terug naar Jodium 131 in borstvoeding.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:08

Huertecilla schreef:
Heb je de huidige ´veilige´ norm al gevonden Joost? Of waar dat aan den volke bekend gemaakt is?

Nee, heb belangrijkere zaken aan mijn hoofd gehad.

Vanmorgen was die documentaire over Onkalo op Holland doc. Ben even blijven kijken. Daar zitten heel goede vragen tussen. Ook prachtig om zo'n typische Finse kijk op de zaken te zien. Kernernergie in de manier waarop het nu wordt geëxploiteerd is maar goed voor een aantal decennia, met een erfenis van 100.000 of meer jaar. Dat kan niet de manier zijn.

Ook werd er gesteld als India en China op het energieverbruiksniveau van Europa moeten komen binnen de komende 30 jaar, dan zou er 1 kerncentrale per dag gebouwd moeten worden om aan de energiebehoefte te voorzien om de CO2 uitstoot niet te verhogen.

Dat is een levensgevaarlijke vergelijking en een voorbode op een oorlog, waarbij de effecten van Fukushima simpelweg bij gaan verbleken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 23:35

joostvangestel schreef:
Ook werd er gesteld als India en China op het energieverbruiksniveau van Europa moeten komen binnen de komende 30 jaar, dan zou er 1 kerncentrale per dag gebouwd moeten worden om aan de energiebehoefte te voorzien om de CO2 uitstoot niet te verhogen.

Gelukkig zal het zo ver niet komen, want als die landen echt zo gaan blijven groeien in demografie zoals ze dat vandaag doen, is de kans groot dat ze nog binnen de 30 jaar mekaar daar gaan uitroeien om water en voedsel. Pessimistische kijk misschien wel, maar ik denk wel dat zoiets er in zit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 06:14