zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:29

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:31

Teddy321 schreef:
janesmith schreef:
Ook Jan Marijnissen (SP) is voorstander van de Republiek
En wat dacht je van het Republikeins Genootschap?
Zitten heel veel vooraanstaande figuren in.

Open daar ff nieuw topic voor, hoort hier niet thuis.

Dat is een ander verhaal. Daar heb je gelijk in. Maar niet lopen zeggen dat het dom is. Je mag zeggen dat jij het dom vindt. Er is niets illegaals aan. Vrijheid van meningsuiting. Dat staat hoog in het vaandel van een PVV'er.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:44

Wat een wazige discussie weer hier... Cin penotti, jij ook bedankt voor je constructieve bijdrage. Als je even de 65 paginas terugleest zul je zien dat wat je aandraagt al uitvoerig aan bod gekomen is. Veel leesplezier.

on topic:

janesmith schreef:
Citaat:
Als jij geen problemen veroorzaakt, dan hoef je je daar geen zorgen over te maken. Ik stem PVV, maar als er daadwerkelijk hoofddoekjes-belasting of een koranverbod zou komen, zou ik naast je lopen in de protestmars. Want dat zijn belachelijke voorstellen. Die er ook nooit door komen. Maar lastige straatterroristen terugsturen, dat is een stuk makkelijker want zowel VVD als PVV willen dat.

Waarom stem je dan geen VVD? De VVD was de eerste serieuze partij die het vreemdelingenvraagstuk op populistische wijze aan de man bracht om aanhang te winnen.
Waarom op de partij stemmen van iemand die elk constructief debat in de kamer altijd weer weet te verstieren met one-liners over zijn stokpaardje: de Islam?
Net of Nederland geen andere/grotere problemen het hoofd te bieden heeft...

Waarom stemmen op een partij die sociaal-economisch zover van de VVD afstaat, en ideologisch zo ver van de linksere partijen, dat zij het zichzelf op voorhand al ongeveer onmogelijk maakt te regeren.

Ook al bedacht wat je doet met lastige straatterroristen met de Nederlandse nationaliteit?

En waarom zou Marokko accepteren dat we het opzadelen met straatboefjes waar zij werkelijk niets mee te maken hebben?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:45

En dit topic vind ik dus een geweldig voorbeeld van self-fullfilling prophecy. Men (grote deel van de PVV-ers) concentreert zich alleen nog maar op de negatieve berichtgeving rondom allochtonen, en voilá, het probleem lijkt idd zo groot te zijn!

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:48

Citaat:
Ook Jan Marijnissen (SP) is voorstander van de Republiek
En wat dacht je van het Republikeins Genootschap?
Zitten heel veel vooraanstaande figuren in.

Open daar ff nieuw topic voor, hoort hier niet thuis.[/quote]

Dat is een ander verhaal. Daar heb je gelijk in. Maar niet lopen zeggen dat het dom is. Je mag zeggen dat jij het dom vindt. Er is niets illegaals aan. Vrijheid van meningsuiting. Dat staat hoog in het vaandel van een PVV'er.[/quote]
Ik zeg niet dat het dom is om zo te denken, de manier waarop jij daarover spuide kwam heel dom over. Zo van: spuit elf geeft modder ;)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:54

randalinpony schreef:
Waarom stem je dan geen VVD? De VVD was de eerste serieuze partij die het vreemdelingenvraagstuk op populistische wijze aan de man bracht om aanhang te winnen.
Waarom op de partij stemmen van iemand die elk constructief debat in de kamer altijd weer weet te verstieren met one-liners over zijn stokpaardje: de Islam?
Net of Nederland geen andere/grotere problemen het hoofd te bieden heeft...

Omdat de PVV bereid is om harder op te treden dan de VVD.
randalinpony schreef:
Waarom stemmen op een partij die sociaal-economisch zover van de VVD afstaat, en ideologisch zo ver van de linksere partijen, dat zij het zichzelf op voorhand al ongeveer onmogelijk maakt te regeren.

Dat valt te bezien. Voorlopig zijn ze al hard op weg. Met een beetje geluk halen ze samen met de VVD genoeg stemmen om samen te regeren. Aan de VVD zal het niet liggen, want veruit het merendeel van de achterban van de VVD wil dat.
randalinpony schreef:
Ook al bedacht wat je doet met lastige straatterroristen met de Nederlandse nationaliteit?
Als ze geen dubbel paspoort hebben, dan hier de gevangenis in. Maar gelukkig hebben ze bijna allemaal een dubbel paspoort.
randalinpony schreef:
En waarom zou Marokko accepteren dat we het opzadelen met straatboefjes waar zij werkelijk niets mee te maken hebben?
marokko heeft niets te willen. Dat zijn gasten die een marokkaans paspoort hebben, dus ze kunnen ze niet eens weigeren.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:58

Heino schreef:
En dit topic vind ik dus een geweldig voorbeeld van self-fullfilling prophecy. Men (grote deel van de PVV-ers) concentreert zich alleen nog maar op de negatieve berichtgeving rondom allochtonen, en voilá, het probleem lijkt idd zo groot te zijn!

Ik voel me niet aangesproken, maar wil wel zeggen dat ze nou eenmaal vaak negatief opvallen (in ieder geval amper positief) en dat doen ze toch echt zelf...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:59

Angelita schreef:
Ik voel me niet aangesproken, maar wil wel zeggen dat ze nou eenmaal vaak negatief opvallen (in ieder geval amper positief) en dat doen ze toch echt zelf...

Of is dat de macht van de media en komen zij vaker in het nieuws?
En het idee achter die self-fullfilling prophecy is juist dat je het positieve niet meer ziet omdat je zo gefocust bent op het negatieve :)

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:01

Ik heb er eens goed over nagedacht en ga mijn best doen om mijn mening zo goed mogelijk te formuleren. Ik geloof wel degelijk dat Wilders tweedracht zaait, sterker nog, ik geloof dat hij dit bewust doet, "Divide et impera" (verdeel en heers).

"Waarom bepaalde zaken alleen voor een bepaald geloof of een bepaalde bevolkingsgroep aan de orde stellen?" vragen de tegenstanders van de PVV zich af. "Omdat deze nu eenmaal voor problemen zorgen" geven de voorstanders van de PVV aan. De oorzaak van de problemen is volgens voorstanders van de PVV het geloof (de Islam) of de herkomst (Islamitische landen) van de daders.

Ik heb al eerder betoogd dat mijn mening is dat Wilders discriminerende zaken in zijn partijprogramma heeft staan. Ik denk dat de heer Wilders dit gebruikt vanwege een streven naar macht. Een zondebok komt in dit geval goed van pas. In dit geval bijvoorbeeld de Marokkaanse Jongeren.

Er is altijd een bepaalde minderheid die het bij op macht beluste politici zal moeten ontgelden of het nu joden, zigeuners, woonwagenbewoners, allochtonen of uitkeringsgerechtigden zijn. Wat heeft dit met macht te maken? Vergelijk het met pestgedrag in de klas. De pestkop kiest een zondebok (altijd een klasgenoot met een wat afwijkend gedrag of uiterlijk). De pestkop stelt het afwijkende gedrag in een kwaad daglicht en maakt het belachelijk. Op deze manier probeert hij de rest van de op zijn hand te krijgen. De pestkop wordt aanvoerder van de meelopers. De meelopers zijn opgestookt door de pestkop en geloven dat het pesten rechtvaardig is (want die persoon is immers “raar”) of ze zijn bang dat anders zij slachtoffer zullen worden van de pesterijen.

In dit geval wordt het volk tegen een minderheid opgezet. Net als de pestkop wordt een minderheid als inferieur afgeschilderd en wordt hiermee macht verworven (= stemmen binnengehaald). Er worden allerlei negatieve eigenschappen toegeschreven aan de Islam en een verband tussen Islam en Criminaliteit. Hierdoor wordt een minderheid, net als bij de pestkop, geïsoleerd. Daarnaast wordt het “wij-gevoel” versterkt onder de aanhangers. Kwaadsprekerij over anderen wordt gebruikt als ophemeling van de eigen groep. Dat zie je hier op bokt ook gebeuren (beide kanten uit trouwens).

Als men echt een oplossing voor het probleem zou willen vinden, zou men de oorzaak wel aanpakken. De oorzaak is niet het land van herkomst, hun cultuur of hun geloof, maar hun achterstandspositie en o.a. falende politieapparaten, sociaal beleid, ruimtelijk beleid, etc.

Marokkaanse jongens verkeren in een maatschappelijke positie die bij ieder ander net zo goed tot overlastgevend gedrag zou leiden. Het percentage allochtone delictplegers verschilt niet van dat van autochtone plegers in vergelijkbare omstandigheden.
Bron: http://www.wodc.nl/onderzoeksdatabase/f ... informatie (rapport te downloaden bovenaan aan rechterpagina).

Kortom: de omstandigheden maken de crimineel. Niet het land van herkomst of het geloof.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:04

@Janesmith:

Nee, maar wij dus ook niet want ze hebben ook een Nederlands paspoort. En waarom zou Marokko dan de problemen van Nederland opvangen? Trouwens dat dubbel paspoort moet afgeschaft worden maar dan voor iedereen. Er zijn ook zat andere Nederlandse burgers met een dubbel paspoort, nergens goed voor.

De PVV wil niet harder optreden, de PVV stelt belachelijke maatregelen voor waarvoor jij in een protestmars wil gaan lopen.

Ptries, dat vind ik nou een mooie samenvatting van het probleem.

De kijk op een probleem leidt tot verschillende oplossingen. Dat er een probleem is, ontkent niemand, maar de oplossingen verschillen.

Laten we het in godsnaam weer over oplossingen gaan hebben in deze draad.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:07

Heldere reactie, Ptries. Ik kan me er prima in vinden. :)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:10

Heel leuk verhaal, alleen waren die Marokkaantjes al veel langer lastig dan de PVV bestaat en/of Wilders tegen ze in opstand is gekomen.
Toen Wilders nog braaf z'n mond hield toen hij in de fractie van de VVD zat, terroriseerde die Marokkaanse schoffies al hele buurten en wijken. Dus eerst was er het wangedrag, toen pas kwam Wilders. Wel de zaken in de juiste volgorde weergeven anders wordt het een rommeltje. :-)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:11

Borg schreef:
Nu we toch bezig zijn, de enige groep waar ik ooit autoriteitsproblemen mee had op school waren Somaliërs, en niet Turken of Marokkanen.

Wij hebben hier geen of heel weinig Somaliers maar ik kan me er wat bij voorstellen. Dit dorp is te klein om een groep Somaliers te gaan vormen (volgens mij is die ene die hier woont gewoon 'opgenomen') zoals de Marokkanen wel gedaan hebben.
Dit dorp heeft het naar mijn weten opgelost en de kleine broertjes van de raddraaiers zijn nu zelfs gemeenteraadslid.
Alleen waar ik een probleem mee heb is dat dit 15 jaar geleden is en we zijn 15 jaar verder en landelijk nog geen zak opgeschoten.

Er is hier in het dorp geen moskee: http://www.echo.nl/ww-rv/buurt/lees/785842/ dit is naar mijn idee een veel positievere benadering en oplossing zonder vijandigheid te creëren of mensen het idee te geven dat er dingen 'doorgedrukt' worden.
(leuk stuk)

janesmith schreef:
Als ik het goed begrijp dan is het eigenlijk de schuld van de autochtonen die die arme sloebers steeds discrimineren. We moeten een stelletje racisten zijn, dat kan niet anders.
Blijft wel een vraag open staan die ik ier las. Waarom zijn we selectief racistisch? Waarom hebben die andere buitenlanders geen last van ons racisme?

Vorige week stond de tv op de achtergrond aan. Ik werd geirriteerd door de 'dwingende' vreemde geluiden die uit de tv kwamen.
Wat er op tv was, op de staatsomroep ik bedoel Ned 2 of 3, gesubsidieerd door het rijk, was wat mij betreft gewoon haatzaaierij.
http://player.omroep.nl/?aflID=11166472
(http://www.uitzendinggemist.nl/index.ph ... a765a872ac)
De film wordt in de beschrijving 'integer' genoemd, maar ik vond er niks integers aan :( :(
Citaat:
'Geraakt'. Geraakt is een persoonlijk en integer verhaal van een Tunesische man die twintig jaar geleden naar Europa emigreerde. Hij trouwde een Nederlandse vrouw en samen kregen zij een zoon. Mongi Farhani laat in zijn film zien hoe kleine, ogenschijnlijk onschuldige gebeurtenissen leiden tot absurde situaties die vooroordelen voeden. De beelden spreken voor zich. Het eigenlijke onderwerp van Geraakt is discriminatie en de impasse waarin de Nederlandse samenleving in is beland: moslim or no moslim, that?s the question.

Het gaat over een Tunesische man die zich bedreigd voelt in de samenleving. Vooroordelen van beide kanten werden belicht. Althans dat zou het moeten zijn. Maar het kwam erop neer dat o.a. als er een soort Wilders aan de macht komt, alle leuke Marokkaantjes die alleen maar puberaal gedrag vertonen, toch? onderhand gedeporteerd werden naar Guantanomo Bay.
Ook werd het Israel-conflict heel eenzijdig belicht - alsof er alleen maar Palestijnse kindjes werden vermoord door Israel.

Ik vind het een schande dat zoiets subsidie krijgt en uitgezonden wordt :( en nog wel op kindertijd in de middag :( dit draagt helemaal niet bij aan wederzijds begrip, dit voedt alleen maar meer het idee van mensen dat mensen die niet tégen de PVV zijn (veel Nederlanders dus eigenlijk), er vóórstander van zijn dat Marokkanen straks als een stel Joden gedeporteerd gaan worden - dat idee leeft volgens mij ook wel in de Moslimbevolking.

Hier komt dus mijn anti-linkse kant aanzetten die blijkbaar toestemming geeft om dit soort films uit te zenden (want het is toch cultuur enzo? en het belicht toch ook de andere kant? ofzo) en waarom mensen Wilders stemmen is denk ik omdat er geen enkele andere partij hierover uit durft te spreken, behalve misschien de VVD maarja de VVD is voor mensen zoals mijn pa, met een bedrijf en toch 'wat meer geld'. (hij is niet rijk geworden ervan helaas)

De middelen van de PVV keur ik niet allemaal goed - kopvoddentax en etnische registratie zijn idiote, prehistorische ideeën.
Maar als er vaker een voorbeeld aan mijn dorpje genomen werd hoe het ook kan met de moskee, zouden mensen zich niet zo bedreigd voelen denk ik.
Laatst bijgewerkt door Nic op 16-07-10 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:13

Heino schreef:
En het idee achter die self-fullfilling prophecy is juist dat je het positieve niet meer ziet omdat je zo gefocust bent op het negatieve :)

Het kan ook andersom Heino. Momenteel heerst er zo'n negatieve gedachte bij de moslims over de PVV en Nederland, alsof straks alle Marokkanen gedeporteerd gaan worden!
Vul de rest zelf maar in.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:14

Ptries, ken je het stripboek Asterix, Obelx en de intrigant?
Daarin kwam een Romein voor die over waar hij ook maar kwam het voor elkaar kreeg dat twee groepen met elkaar ruzie kregen, zelfs in het dorp van Asterix. Daar doet Wilders mij vaak aan denken. Roept weer iets onbehouwen in het openbaar en hupla, daar valt iedereen weer over elkaar heen, met een Wilders minzaam glimlachend op de achtergrond.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:16

janesmith schreef:
Heel leuk verhaal, alleen waren die Marokkaantjes al veel langer lastig dan de PVV bestaat en/of Wilders tegen ze in opstand is gekomen.
Toen Wilders nog braaf z'n mond hield toen hij in de fractie van de VVD zat, terroriseerde die Marokkaanse schoffies al hele buurten en wijken. Dus eerst was er het wangedrag, toen pas kwam Wilders. Wel de zaken in de juiste volgorde weergeven anders wordt het een rommeltje. :-)

Ik zeg toch ook niet dat de Marokkaanse jongeren lastig zijn in een reactie op Wilders?
Wilders biedt geen oplossing voor het probleem. Het enige wat hij naar mijn mening doet is het probleem uitvergroten en gebruiken voor zijn eigen motieven.

RoodZonnetje

Ptries schreef:
Kortom: de omstandigheden maken de crimineel. Niet het land van herkomst of het geloof.

Daar ben ik ook van overtuigd :)
Waarom anderen niet??

Nicolletje: kan zeker ook andersom
Ik geloof niet dat alle Moslims gedeporteerd gaan worden en dat ze daar werkelijk bang voor zijn. Is niet realistisch. Wat wél realistisch is, is hun angst dat hun bestaansrecht en identiteit afgepakt kan worden.
Nogmaals, respect voor de mensen die zich rustig kunnen houden in zo'n geval. Wat zou jij doen wanneer jouw identiteit en religie bedreigd zou worden?

janesmith

randalinpony schreef:
@Janesmith:

Nee, maar wij dus ook niet want ze hebben ook een Nederlands paspoort. En waarom zou Marokko dan de problemen van Nederland opvangen? Trouwens dat dubbel paspoort moet afgeschaft worden maar dan voor iedereen. Er zijn ook zat andere Nederlandse burgers met een dubbel paspoort, nergens goed voor.

De PVV wil niet harder optreden, de PVV stelt belachelijke maatregelen voor waarvoor jij in een protestmars wil gaan lopen.

Ptries, dat vind ik nou een mooie samenvatting van het probleem.

De kijk op een probleem leidt tot verschillende oplossingen. Dat er een probleem is, ontkent niemand, maar de oplossingen verschillen.

Laten we het in godsnaam weer over oplossingen gaan hebben in deze draad.

De Nederlandse Staat kan van iedereen die een dubbel paspoort heeft het Nederlandse innemen. Dat kan nu ook al alleen wil de PVV dat die wet uitgebreid wordt. De PVV wil ook voor kleinere vergrijpen een paspoort in kunnen nemen en daar ben ik voorstander van.
Het gaat er niet om dat niemand een dubbel paspoort mag hebben, het gaat er om dat je juist van iemand die een dubbel paspoort hebt het Nederlandse in kunt nemen. Mooi toch dat er zo'n ontsnappingsroute bestaat?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:20

Ptries schreef:
janesmith schreef:

Ik zeg toch ook niet dat de Marokkaanse jongeren lastig zijn in een reactie op Wilders?
Wilders biedt geen oplossing voor het probleem. Het enige wat hij naar mijn mening doet is het probleem uitvergroten en gebruiken voor zijn eigen motieven.

Wie heeft die oplossing wel geboden de afgelopen 10 a 15 jaar? Het probleem is alleen maar erger en groter geworden!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:22

Heino schreef:
Nogmaals, respect voor de mensen die zich rustig kunnen houden in zo'n geval. Wat zou jij doen wanneer jouw identiteit en religie bedreigd zou worden?

Teruggaan naar Nederland.

Ja sorry hoor, ik ben een echte randstadse, heb 4 jaar geprobeerd in west Brabant te wonen en werken, maar ik kon en niet aarden, had heimwee en vond de mensen niet mijn ding.
Ik doe niemand er een plezier mee als ik daar had gebleven en de hele dag had zitten zeiken en klagen over Brabanders (dat deed ik - net zo lang totdat er niéts positiefs meer in mijn hoofd was over ze) dus ben ik teruggegaan naar mijn geboortedorp in de randstad.
Nu werk ik er alleen nog maar en kan ik het relativeren en vind ik zelfs Brabantse dingen leuk.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:25

Heino schreef:
Ik geloof niet dat alle Moslims gedeporteerd gaan worden en dat ze daar werkelijk bang voor zijn. Is niet realistisch.

Ik ben misschien minder nuchter. Het is niet realistisch en uitvoerbaar maar weet jij de werkelijke gevoelens?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:25

Nicolletje schreef:

Ook als je daar nog nooit geweest bent en enkel je ouders daar vandaan komen?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:26

Nicolletje schreef:
Ik ben misschien minder nuchter. Het is niet realistisch en uitvoerbaar maar weet jij de werkelijke gevoelens?

Niet van alle Moslims uiteraard, ben ik nog wel even bezig ;)
Maar dat zijn niet de angsten die ik om me heen hoor van Moslims :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:26

janesmith schreef:
Wie heeft die oplossing wel geboden de afgelopen 10 a 15 jaar? Het probleem is alleen maar erger en groter geworden!

Er wordt op veel niveau's aan de verschillende problemen gewerkt. Maar dat wordt slecht zichtbaar gemaakt omdat er niet met ieder gelukt project propaganda gemaakt wordt.
Intussen grijpt Wilders ieder incident aan om daar wel propaganda mee te maken voor zichzelf, zodat het net lijkt of alles erger geworden is.

Ik pleit ervoor dat men positieve acties ook gaat uitvergroten in de media, alleen zij de mensen die daar mee bezig zijn wat bescheidener dan Wilders, die overigens nog helemaal nergens iets aan gedaan heeft ook niet in de gemeentes waar zijn beweging zitting heeft.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:27

Heino schreef:
Nicolletje schreef:

Ook als je daar nog nooit geweest bent en enkel je ouders daar vandaan komen?

Of in sommige gevallen, grootouders?