Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:27

Er staan een paar hele goede programmapunten in het verliezingsprogramma van de PVV. Voor mij is de ouderenzorg en de gezondheidszorg heel belangrijk. Mijn enige maar is inderdaad de financiering.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:28

jantergouw schreef:
Ondertussen gaat het steeds meer de goede kant op met Nederland.

CDA-voorzitter sluit PVV niet uit
Sinds de verkiezingen bezweert fractievoorzitter Maxime Verhagen elke poging tot een uitspraak met de mantra dat hem na de verkiezingsuitslag 'slechts bescheidenheid past'. Vrijdagochtend wordt hij verwacht bij informateur Lubbers en zal meer duidelijk worden over de opstelling van het CDA.

Tot nu toe hield Verhagen de boot af door te stellen dat eerst VVD en PVV er samen maar uit moesten komen. Toch lijkt het CDA de deur op een kier te zetten. In het radioprogramma Met het oog op morgen zei interim-voorzitter Henk Bleker dat zijn partij best wil onderhandelen met Wilders, als die een deel van zijn harde standpunten inslikt. Het gaat daarbij om zijn opstelling over de vrijheid van godsdienst, het hoofddoekenverbod en bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking.

Wel sprak Bleker de voorkeur uit voor een middenkabinet. Hij deed in de Volkskrant een oproep aan Job Cohen om toch met CDA en VVD te praten. De kans daarop lijkt nihil. Tegenover informateur Lubbers herhaalde Cohen dat hij een kabinet van PvdA, CDA en VVD echt niet ziet zitten.

Trouw

Ja Lubbers is slimmer dan je verwachtte en prijst de PVV het regerings graf in. Nu maar afwachten of de andere 2 zich willen opofferen.

Waves

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:33

Ach, misschien moeten ze het maar proberen. Tegen de discriminatie hebben we de rechterlijke macht en de vrijheid van demonstratie.
Wat politiek betreft verwacht ik met de onervarenheid en de ridicule onhandigheid van Wilders en zijn ploeg in no time een kabinetscrisis.
Kunnen we weer lekker een hoop belastingeld aan verkiezingen spenderen.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:36

Toch bijzonder dat de PVV graag een rechts kabinet wil terwijl ze juist als linkse partij zieltjes hebben gewonnen onder de minima. Die gaan daar echt beter van worden. Puur kiezersbedrog lijkt mij. Mensen laten warmlopen voor de PVV op punten als de AOW-leeftijd en WW-uitkering. Hoe wil hij dat in een rechts kabinet verwezenlijken ?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7233 ... tml?p=19,1

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:39

Teddy321 schreef:
Er staan een paar hele goede programmapunten in het verliezingsprogramma van de PVV. Voor mij is de ouderenzorg en de gezondheidszorg heel belangrijk. Mijn enige maar is inderdaad de financiering.

Dat heb ik ook gezegd, in het begin van de topics. Iedere partij heeft goede en slechte punten.
Wat gezondheidszorg betreft, ben ik het niet helemaal eens met je. De PVV wil bijv. wel bezuinigen op de Geestelijke Gezondheidszorg.

En wat die financiering betreft, dat hebben wij al zo vaak gevraagd: hoe kan je alle beloften zoals meer personeel in de zorg en bij de politie financieren? Geen verhoging AOW-leeftijd, geen belastingverhogingen, geen files enz.
En dat zou dan moeten worden gefinancierd door de k.u.t.-jochies in een vliegtuig te zetten en het verbieden van moskees enz.
O ja, en minder ambtenaren, maar de politie-agenten zijn ook ambtenaren, dus hoe bedoelt hij dat?

Maar op deze vragen komt nooit een antwoord van de PVV-stemmers, dus dat maakt discussieren een beetje lastig.

sarabande

supersambo schreef:
Toch bijzonder dat de PVV graag een rechts kabinet wil terwijl ze juist als linkse partij zieltjes hebben gewonnen onder de minima. Die gaan daar echt beter van worden. Puur kiezersbedrog lijkt mij. Mensen laten warmlopen voor de PVV op punten als de AOW-leeftijd en WW-uitkering. Hoe wil hij dat in een rechts kabinet verwezenlijken ?

Precies en dat proberen we nu al tig topics duidelijk te maken

Wilders heeft maar een agenda en dat is zijn Islam fobie, alle andere punten zijn inwisselbaar

Waves

supersambo schreef:

Snap ik ook niks van.. lezen mensen wel verkiezingsprogramma's denk ik dan.

Maar is het niet ook een beetje de schuld van bijvoorbeeld de SP die met hun strenge integratiebeleid én goed zijn voor de minima die kiezers hadden kunnen en moeten aantrekken? Die hebben toch wel wat laten liggen tijdens de campagne denk ik.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:45

sarabande schreef:
Wilders heeft maar een agenda en dat is zijn Islam fobie, alle andere punten zijn inwisselbaar

+:)+ Lijkt me de enige juiste conclusie.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:57

Electra63 schreef:
Teddy321 schreef:

Dat heb ik ook gezegd, in het begin van de topics. Iedere partij heeft goede en slechte punten.
Wat gezondheidszorg betreft, ben ik het niet helemaal eens met je. De PVV wil bijv. wel bezuinigen op de Geestelijke Gezondheidszorg.

En wat die financiering betreft, dat hebben wij al zo vaak gevraagd: hoe kan je alle beloften zoals meer personeel in de zorg en bij de politie financieren? Geen verhoging AOW-leeftijd, geen belastingverhogingen, geen files enz.
En dat zou dan moeten worden gefinancierd door de k.u.t.-jochies in een vliegtuig te zetten en het verbieden van moskees enz.
O ja, en minder ambtenaren, maar de politie-agenten zijn ook ambtenaren, dus hoe bedoelt hij dat?

Maar op deze vragen komt nooit een antwoord van de PVV-stemmers, dus dat maakt discussieren een beetje lastig.

De PVV heeft maar één taak in een kabinet. De straten schoonvegen en de islamisering tegen gaan. De rest mogen de VVD en CDA oplossen.
Dus ik zie eigenlijk geen enkel probleem. Als de PVV zich van die taak kwijt, dan is iedere PVV stemmer tevreden.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:10

Citaat:
De PVV heeft maar één taak in een kabinet. De straten schoonvegen en de islamisering tegen gaan. De rest mogen de VVD en CDA oplossen.
Dus ik zie eigenlijk geen enkel probleem. Als de PVV zich van die taak kwijt, dan is iedere PVV stemmer tevreden.

Totdat blijkt dat de PVVstemmer het ook moet betalen, en dan zijn de rapen gaar

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:11

Volgens mij is de taak van de regering: het land besturen.
Op ieder gebied, dus ook zorg, milieu, economie, onderwijs enz.
Er zijn miljoenen mensen in Nederland die nooit een Marokkaan in levende lijve tegenkomen. Dus wat schieten die stemmers er mee op?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:12

En hoe vegen wij die straten schoon?
Letterlijk of figuurlijk? Zetten we ze op het vliegtuig of op de boot? Met of zonder proces? En vooral: WIE ???

Edit: misschien kan dit bericht wel blijven staan?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:16

supersambo schreef:
sarabande schreef:

Lijkt mij ook. Dan zou er dus alleen een kabinet PVV, VVD, CDA kunnen komen als de laatste twee iets geven op dat vlak. Ben benieuwd welke punten dat dan zouden worden :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:20

Het ontslagrecht zal er dan wel komen.
ik geloof niet, dat iedereen door heeft, dat als mensen sneller ontslagen kunnen worden, of geen vaste banen meer krijgen, dat dit dan wel als consequentie heeft dat een huis kopen een stuk moeilijker wordt. De hypotheekverstrekkers zijn nu al niet zo gemakkelijk, dus om de woningcrisis op te lossen zal het nog moeilijker worden.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:22

Electra63 schreef:
Het ontslagrecht zal er dan wel komen.
ik geloof niet, dat iedereen door heeft, dat als mensen sneller ontslagen kunnen worden, of geen vaste banen meer krijgen, dat dit dan wel als consequentie heeft dat een huis kopen een stuk moeilijker wordt. De hypotheekverstrekkers zijn nu al niet zo gemakkelijk, dus om de woningcrisis op te lossen zal het nog moeilijker worden.

Zodra het ontslagrecht wordt versoepeld, zullen mensen juist sneller een vaste baan krijgen imo.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:26

Op de lange termijn denk ik ook dat het niet slecht is voor de werkgelegenheid. Maar er zou wel een zekere mate van bescherming moeten zijn natuurlijk voor de werknemer. Maar moet zeggen dat ik me niet echt in heb verdiept wat die versoepeling van het ontslagrecht nu echt inhoud.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:28

Teddy321 schreef:
Zodra het ontslagrecht wordt versoepeld, zullen mensen juist sneller een vaste baan krijgen imo.

Daar was GL zelfs voor, met name voor de kleinere zelfstandigen is dat een opluchting. Ze kunnen nu nauwelijks mensen aannemen als die ziek worden zitten ze in een wurggreep

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:30

Dat denk ik dus niet.
Ik werk bij een grote werkgever en vroeger bij een grote werkgeversorganisatie. Hoger personeel geven ze wel sneller een vast contract, maar personeel waar meer risico's aan zit: jonge vrouwen (zwanger ?) ouderen (eerder ziek ?) mensen met zwaar werk. Ik denk dat deze de dupe worden. Al vind ik wel dat als een medewerker niet presteert, het ontslagrecht versoepeld mag worden.
Maar vooral voor oudere werknemers (zijn vaak duurder, zitten vaak aan max salaris, meer vrije dagen enz.) zal het moeilijk worden.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:31

supersambo schreef:
Op de lange termijn denk ik ook dat het niet slecht is voor de werkgelegenheid. Maar er zou wel een zekere mate van bescherming moeten zijn natuurlijk voor de werknemer. Maar moet zeggen dat ik me niet echt in heb verdiept wat die versoepeling van het ontslagrecht nu echt inhoud.

Op dit moment worden bijna alleen nog maar tijdelijke contracten uitgegeven, en die mag je 3x verlengen. Daarna moet een werknemer in vaste dienst en dat willen de werkgevers nu juist niet. Het is bijna onmogelijk om een werknemer ontslagen te krijgen als het niet op economische gronden is. Of je moet een gerechtelijke procedure opstarten om aantoonbaar te maken dat je niet (meer) bij elkaar past. Daar zijn behoorlijke kosten aan verbonden. .Indien je wat makkelijker afscheid van elkaar kunt nemen, zullen er ook meer vaste aanstellingen komen. Maar ben het wel eens met het feit dat de werknemer ook een bepaalde bescherming behoeft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:33

Electra63 schreef:
Dat denk ik dus niet.
Ik werk bij een grote werkgever en vroeger bij een grote werkgeversorganisatie. Hoger personeel geven ze wel sneller een vast contract, maar personeel waar meer risico's aan zit: jonge vrouwen (zwanger ?) ouderen (eerder ziek ?) mensen met zwaar werk. Ik denk dat deze de dupe worden. Al vind ik wel dat als een medewerker niet presteert, het ontslagrecht versoepeld mag worden.
Maar vooral voor oudere werknemers (zijn vaak duurder, zitten vaak aan max salaris, meer vrije dagen enz.) zal het moeilijk worden.

Dat ben ik met je eens, ben benieuwd hoe ze dat gaan invullen ivm werk jaren etc. Maar het is eigenlijk een wassen neus. Werkgever zegt dat de verhoudingen verslechterd zijn en er geen vertrouwen meer is en huppa de werknemer staat op straat met een bedragje. Dus of er zoveel verandert, ik weet het niet.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:33

Teddy321 schreef:
JaneSmith schreef:

Totdat blijkt dat de PVVstemmer het ook moet betalen, en dan zijn de rapen gaar

Ik denk dat je PVV'er moet zijn om in te zien dat elke prijs het ons waard is. Als niet PVV'er kun je je dat helemaal niet indenken zelfs.

Electra63 schreef:
Volgens mij is de taak van de regering: het land besturen.
Op ieder gebied, dus ook zorg, milieu, economie, onderwijs enz.
Er zijn miljoenen mensen in Nederland die nooit een Marokkaan in levende lijve tegenkomen. Dus wat schieten die stemmers er mee op?

Die weten heel goed waar ze op gestemd hebben. Mocht je daar aan twijfelen dan zeg je dat ze dus geen benul hadden waar ze op stemmen.
Dat zou me uiteraard niets verbazen omdat die uitspraak al zo vaak voorbij gekomen is en dan ook weer reacties uitlokte over de andere partijen.
Vicieuze cirkel verhaal.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:37

janesmith schreef:
Die weten heel goed waar ze op gestemd hebben. Mocht je daar aan twijfelen dan zeg je dat ze dus geen benul hadden waar ze op stemmen.
Dat zou me uiteraard niets verbazen omdat die uitspraak al zo vaak voorbij gekomen is en dan ook weer reacties uitlokte over de andere partijen.
Vicieuze cirkel verhaal.

Nou als al die mooie praatjes over oma in de luiers en meer blauw op straat, de minima naar boven en de uitkeringen niet korten etc niet nagekomen worden, en CDA en VVD willen daar nog meer op bezuinigen, denk ik toch dat Henk en Ingrid raar zullen opkijken

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:39

Serieus in de ziektewet vind ik nog tot daar aan toe. Maar wat moet je met werknemers als je ze serieus verdenkt van diefstal, slechte reclame tegenover klanten, sjoemelen met uren en vooral ook gewoon slecht functioneren.
Mijn vriend hield zijn hart vast met de WK finale. Gelukkig verloren ze en kwamen alle werknemers de volgende dag opdraven ! Zelfs voor en middelgroot bedrijf zijn dit soort mensen een strop voor het bedrijf. Een bedrijf met hart voor de werknemers die behalve werk ook hun werknemers in alle mogelijke situaties probeert bij te staan.
Maar goed aan de andere kant zou ik dan ook weer niet blij zijn als mijn baas me laan uit stuurde.
Maar je beseft wel wat een paar slechte werknemers met een bedrijf kunnen doen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:40

Waves schreef:
supersambo schreef:

Lijkt mij ook. Dan zou er dus alleen een kabinet PVV, VVD, CDA kunnen komen als de laatste twee iets geven op dat vlak. Ben benieuwd welke punten dat dan zouden worden :)

Als je het VVD programma leest dan is het alleen de CDA die wat moet geven, want de VVD wil soms zelfs verder gaan dan de PVV.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:43

Ik denk juist dat de PVV zijn principes op het gebied van WW, AOW en gezondheidszorg moet laten gaan. Datgene wat ze tijdens de campagne hun kiezers mee hebben lekker gemaakt.