Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:32

Dat gaat er bij mij ook niet in Kiwiko
Net zoals jongens en meisjes niet dezelfde rechten en plichten hebben.
Dat geldt voor alle geloven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:35

Ayasha schreef:
Shadow0 schreef:
Ayasha: We zouden 'persoonlijke inschatting' kunnen proberen, en 'naar redelijkheid', en niet alles in uberstrenge regels willen vatten die alle mogelijkheid tot nuance uitsluit.

Dus vanaf nu zijn alle hoofddeksel toe gestaan zolang de persoon er een geloofsovertuiging aan kan plakken?

Zoals ik al zei: misschien moeten we niet alle mogelijkheden tot nuance uit willen sluiten. Ik vind de wereld er niet mooier op worden in zwartwit.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:36

KiWiKo schreef:
mang schreef:
hoofddoekje: ja dat mag zolang het voor de leerlingen ook nog mag.
petje oid vind ik niet kunnen aangezien de leerlingen dat ook niet mogen.

maar waarom mag de hoofddoek wel en het petje niet, dat is ook zo iets waar ik echt geen jota van begrijp :)

Mijn reactie slaat op deze quote van Kiwiko :D

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:37

Ik denk dat men hel erg goed snapt wat het verschil is tussen een pet en een hoofddoek, maar het is een soort onredelijkheid om dat niet toe te willen geven.. Zo voel ik dat echt.. jullie begrijpen volgens mij best dat je uit beleefdheid je pet/hoed afdoet.. maar bij een hoofddoek is dit logischerwijs geen optie.. dat maakt het verschil..

Ayasha
Blogger

Shadow0 schreef:
Zoals ik al zei: misschien moeten we niet alle mogelijkheden tot nuance uit willen sluiten. Ik vind de wereld er niet mooier op worden in zwartwit.

Ofwel: de politieke correctheid (lees: de vraag ontwijken) zit er goed in bij Shadow0. :)

Ons land is gebaseerd op iedereen gelijk voor de wet. Mag de moslima een hoofddoek op in de klas, dan mag de bewuste jongen ook een pet op IMO. Wat de reden er voor ook is.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-05-10 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Shadow0 schreef:
Kiwiko: en dat mag ook :) Leuk he, zo'n vrij land? Dat JIJ de keuze maakt en niet een anonieme macht die bepaalt wat JIJ allemaal zou moeten doen en vinden?

IK vind het ophouden van de hoed disrespectvol richting mijn medeburgers........ en eigenlijk zou ik dat ook kunnen vinden van alle andere hoofdbedekkingen :D
Alleen ben ik het type persoon dat het niet iemand aan ga rekenen omdat deze wel een hoofdbedekking aan of op houd.......

wat ik voor mezelf niet prettig vind betekend niet dat een ander dat ook zou moeten vinden.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:38

@ Mang, uiteraard mag een hoofddoekje voor leerlingen..

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:39

CtjeLief schreef:
Ik denk dat men hel erg goed snapt wat het verschil is tussen een pet en een hoofddoek, maar het is een soort onredelijkheid om dat niet toe te willen geven.. Zo voel ik dat echt.. jullie begrijpen volgens mij best dat je uit beleefdheid je pet/hoed afdoet.. maar bij een hoofddoek is dit logischerwijs geen optie.. dat maakt het verschil..

Dat maak jij ervan, voor mij persoonlijk zie ik echt geen verschil.
Zo ervaar ik het.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:39

CtjeLief schreef:

nee sorrie :) ik geef toe, ben echt blonT, maar ik snap het verschil echt, echt niet :D

waarom de ene hoofdbedekking afkeuren, en de andere goed vinden :D

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:41

omdat het 2 verschillende uitersten zijn. Waarom zo zwart wit willen denken? het is appels met peren willen vergelijken..

Ayasha
Blogger

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:42

wat is het verschil tussen een bandana en een cowboyhoed?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:46

verschil in kledingstijl :)

KiWiKo

CtjeLief schreef:
omdat het 2 verschillende uitersten zijn. Waarom zo zwart wit willen denken? het is appels met peren willen vergelijken..

huh? hoezoo uitersten???

Shadow0

Ayasha schreef:
Ofwel: de politieke correctheid (lees: de vraag ontwijken) zit er goed in bij Shadow0. :)

Ik ontwijk de vraag niet, ik ontwijk vooral jouw manier van vragenstellen. Als je het anders zou vragen zou ik best antwoord willen geven hoor. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:49

Shadow0 het duurde lang voor je weer met dat uitvlucht kwam. ;) Kijk, mijn manier van reageren staat je niet aan, dus je wil er niet op reageren. Prima, maar reageer dan gewoon helemaal niet op me ipv eerst een reactie te geven en als ik daar vervolgens een vraag over stel te zeggen "ik ontwijk jouw manier van vragen stellen". Want dan sta je of niet helemaal achter wat je zelf zegt, of je weet niet goed hoe het te onderbouwen. Maar dat moet je dan niet op mij steken. ;) Want begin het een beetje zat te worden met jou dat je eerst een reactie geeft en daarna gaat zeuren over hoe ik reageer. Reageer op de inhoud of reageer niet.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:50

simpele vraag vraagt om een simpel antwoord: pet/hoed/bandana is een kledingstuk (mode-accesoire) en een hoofddoek/keppel is ook een kledingstuk, maar wordt gedragen uit religieuze overtuiging.. dat is het verschil...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:52

Ayasha schreef:
Prima, maar reageer dan gewoon helemaal niet op me ipv eerst een reactie te geven en als ik daar vervolgens een vraag over stel te zeggen "ik ontwijk jouw manier van vragen stellen".

Maar dat is precies de waarheid.

Citaat:
Want dan sta je of niet helemaal achter wat je zelf zegt, of je weet niet goed hoe het te onderbouwen. Maar dat moet je dan niet op mij steken. ;) Want begin het een beetje zat te worden met jou dat je eerst een reactie geeft en daarna gaat zeuren over hoe ik reageer. Reageer op de inhoud of reageer niet.

Ik heb het overwogen, maar nee. Ik geloof niet dat ik dat wil doen. Vond je de sneer over politieke correctheid zelf wel uitnodigen tot een serieuze reactie dan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:53

heee, voor veel mensen is mode ook een geloofsovertuiging :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:53

Ja vast, maar goed, helaas is dat ook wettelijk niet zo onderschreven.. Als dat wel zo zou zijn, dan zou het voor de pet precies hetzelfde opgaan..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:56

KiWiKo schreef:
heee, voor veel mensen is mode ook een geloofsovertuiging :)

Als ze met goede argumenten komen, moeten ze dat vooral doen. Maar dan moeten ze zelf het initiatief nemen. Net als bij de anti-religieuze scholen in het algemeen: de wet sluit het niet uit, maar je zult er wel zelf wat voor moeten doen. Het lijkt me niet zo nodig dat je dat allemaal al in gaat vullen.

Ik zou dan ook zeggen dat een pet toegestaan kan worden als iemand voldoende aan kan tonen waarom het belangrijk is om die pet te dragen, zonder daarbij te vervallen in het 'jamaarzullie'-argument (maar vanwege de pet op zich.)

En die argumenten zijn er beslist te vinden. Kinderen met kanker die hun haar verliezen kunnen best toestemming krijgen om een petje te blijven dragen in de klas - en dan kun je nog steeds tegen de rest van de klas zeggen dat ze hun pet af moeten doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:56

Shadow0: Ik geef eerlijk toe dat ik ook geen moeite meer doe om nog echt serieus op jou te reageren daar je het toch altijd meteen af breekt zo gauw er vragen komen. ;) Maar als je het nog een keer wilt proberen zonder dat je in je schelp kruipt dan wil ik je ook gerust terug serieus nemen hoor, maar dan moet het wel van twee kanten komen. :)

Ctjelief: Een bandana is een hoofddoek... De reden waarom die gedragen wordt doet er imo toch niet toe, een hoofddeksel mag in veel scholen niet omwille van respect. Je zet je hoofddeksel af als je ergens binnen gaat/tijdens het eten. De ene zet het op omdat ie het mooi vind, de andere omwille van een vreselijke ziekte en nog een ander om God. Maar het zijn allemaal mensen en die zijn allen gelijk voor de wet en voor reglementen dus IMO mag de reden er niet toe doen want niemand weet of die bewuste moslima m draagt uit geloof of uit onderdrukking. (en neen, ik wil niet zeggen dat een hoofddoek per definitie onderdrukking betekent maar er zal vast wel eentje zijn die bij de foute kerel terecht komt net als zoveel westerse vrouwen en die het dus draagt omdat het moet van haar kerel, niet omdat ze dat doet voor het geloof)

Shadow0 en hier komt dan het verschil weer, een moslima moet gewoon zeggen dat ze de Islam aan hangt maar iemand anders moet met een waslijst van redenen ter onderbouwing komen... Terwijl de Islam geen hoofddoek verplicht. Dus dat je het geloof aan hangt is eigenlijk net zo'n goede reden als dat je het mooi vind. Geen van beide "verplichten" je het te dragen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-05-10 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:58

(Toevoeging: en bij het petje als je door een ernstige ziekte kaal bent, zullen de meeste het nuanceverschil wel voelen. Ook al is het precies hetzelfde petje als de buurman heeft - de situatie is verschillend.)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:00

'dingen' die niet hetzelfde zijn, kun je dus ook niet vergelijken/gelijk behandelen.. appels met peren vergelijken.. ik denk dat Shadow hierboven een hele sterke uitleg hierover heeft gegeven..
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 08-05-10 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:01

Geen enkel mens is het zelfde, dus voor ieder maar een aparte wetgeving? :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:01

we hebben het hier over kledingstukken.. ;)