God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:53

lijntje87 schreef:
en daarom denk ik dus dat er geen god bestaat.
gewoon omdat die 10 geboden door niemand juist wordt nageleefd.
dan zou God daar ondertussen toch wel weer een stokje voor moeten steken en bv weer een Mozes moeten influisteren hoe en wat?

Het hele idee is dus, dat je als mens vrije keuze hebt. Verkloot je de boel, dan is dat jouw keuze / jouw probleem (en dat van anderen helaas...). Als God zou ingrijpen, is er dus helemaal geen vrije keuze.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:54

Zou daar niet aan moeten denken, Beantsje. :o
ben veels te eigenwijs om volledig gestuurd te worden.. :=

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:56

idd, want wanneer er goede dingen gebeuren (kindje wordt geboren, ernstig zieke wordt beter, om maar voorbeelden te noemen) wordt er naar god verwezen. en wanneer er beroving oid plaatsvind dan is dat de mens te verwijten.

dat vind ik met 2 maten meten.
In een bepaald deel van jou (detour) kan ik mee eens zijn (zolang je in god gelooft) we hebben niet voor niets hersens gekregen om na te denken en een mond om mee te praten.

maar nog steeds áls God zou bestaan zou ik hem een wreed man vinden (of vrouw of whatever het is) omdat Hij wel de kracht en de macht heeft sommige dingen niet te laten gebeuren. maar blijkbaar niets doet.

(denk aan een konijntje, half aangegeten maar leeft nog. dat laat je ook niet liggen die help je uit zijn leiden, je bent cru als je het laat liggen en langzaam laat sterven)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:57

beantsje schreef:
lijntje87 schreef:
en daarom denk ik dus dat er geen god bestaat.
gewoon omdat die 10 geboden door niemand juist wordt nageleefd.
dan zou God daar ondertussen toch wel weer een stokje voor moeten steken en bv weer een Mozes moeten influisteren hoe en wat?

Het hele idee is dus, dat je als mens vrije keuze hebt. Verkloot je de boel, dan is dat jouw keuze / jouw probleem (en dat van anderen helaas...). Als God zou ingrijpen, is er dus helemaal geen vrije keuze.

De mensen die bijvoorbeeld de bloederige oorlogen in Afrika voeren of torens invliegen met vliegtuigen hebben geen enkele vrije keuze gehad. Die zijn helaas van jongs af aan compleet geindoctrineerd en kennen de woorden "vrije keuze" niet eens, laat staan dat ze capabel zijn om een keuze te maken.....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:02

lijntje87 schreef:
idd, want wanneer er goede dingen gebeuren (kindje wordt geboren, ernstig zieke wordt beter, om maar voorbeelden te noemen) wordt er naar god verwezen. en wanneer er beroving oid plaatsvind dan is dat de mens te verwijten.

dat vind ik met 2 maten meten.
In een bepaald deel van jou (detour) kan ik mee eens zijn (zolang je in god gelooft) we hebben niet voor niets hersens gekregen om na te denken en een mond om mee te praten.

maar nog steeds áls God zou bestaan zou ik hem een wreed man vinden (of vrouw of whatever het is) omdat Hij wel de kracht en de macht heeft sommige dingen niet te laten gebeuren. maar blijkbaar niets doet.

(denk aan een konijntje, half aangegeten maar leeft nog. dat laat je ook niet liggen die help je uit zijn leiden, je bent cru als je het laat liggen en langzaam laat sterven)

Tsja, dat snap ik helemaal, vind jouw gedachtengang heel rechtvaardig, trouwens, kan dat enorm waarderen, geen luchtledig gezwam.. :o

Ik zelf dank God niet altijd voor de goede dingen, als het pokkeweer is bid ik wel eens:"bedankt voor het lekkere weer wat er niet was vandaag".. := :+

Vrijdag reden mijn stiefdochter en ik een oefencross. kindlief bedankte God dat ze er op was gebleven. Waarop ik vroeg:"Wie reed dat paard eigenlijk?"
Zoals je ziet, vraag ik me op mijn 34ste nog steeds dingen af en mbt de 10 plagen in de bijbel waar dieren sterven voel ik me beetje pissig worden naar God. :o :(

Het betekent echter niet dat ik nog steeds steun voel, stukje wijsheid ervaar zo nu en dan en rust, en ben daar dankbaar voor. *D

( En soms denk ik wel eens: "God, zo'n Bin laden, steekt u uw vinger eens uit zodat- ie struikelt en zijn nek breekt"..Maar goed, dat klopt imo ook niet.) Ik denk dat God je wil helpen als je hem hulp vraagt, maar helaas- voor dergelijke dingen staat hij niet open, ik denk dat wraak een heel menselijk gevoel is..

lijntje87

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:06

dat bedoelde ik ook te zeggen in mijn eerste post.

in mijn ogen is God bedacht door iemand, waar mensen hun hoop uit kunnen halen. tot kunnen praten wanneer ze eenzaam,radeloos zijn, of even met Hem praten om weer even tot jezelf te komen. of om schuld te bekennen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:07

Idd, en soms kun je het moeilijk vinden een keuze te maken bv, of voel je je schuldig naar een naaste, voel je je egoistisch; gelukkig mag je fouten maken..

Ik kan niks in een kerk waar er constant wordt gepredikt dat de mens zondige is en blij mag zijn als God voor hem of haar open staat..

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:09

ik heb zo'n oom hihi.
verschrikkelijk moeilijke man om normaal mee te praten, alles wordt doorverwezen naar God.
echt heel vermoeiend.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:10

Alsof alles daar van af hangt; ik denk dat het mensen ook wel eens makkelijk uitkomt om naar God te wijzen of zo..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:11

detour schreef:
Idd, en soms kun je het moeilijk vinden een keuze te maken bv, of voel je je schuldig naar een naaste, voel je je egoistisch; gelukkig mag je fouten maken..

Ik kan niks in een kerk waar er constant wordt gepredikt dat de mens zondige is en blij mag zijn als God voor hem of haar open staat..

Gek is dat, je zegt wel dat mensen fouten maken maar je wil niet dat gezegd wordt dat mensen zondig zijn?
Komt toch op hetzelfde neer?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:12

Oh jawel, hoor, zo bedoel ik dat niet. Ik bedoel dat er zo enorm de nadruk op gelegd wordt; wat een mens ook doet, hij is immer falende, blabla.. Nou, daar kan ik niks mee. Tuurlijk maak je fouten, maar God ziet imo ook het goede in mensen.

Het geloof mag je dingen leren, maar mag ook troosten, niet dreigen, of je een half minderwaardigheidcomplex geven; het mag je ook zeggen: "Jij mag er zijn, ik veroordeel je niet, maar houd van je zoals je bent"..
Anders kunnen we toch net zo goed collectief zelfmoord plegen met een baksteen om de strot? :+

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:14

Nee, dat ben ik wel met je eens. het is de toon die de muziek maakt.
Geloof zou bevrijdend moeten zijn, niet beklemmend. En mensen zouden uit overtuiging moeten proberen het goede te doen, niet uit angst voor de hel.
(overigens geloof ik niet in de hel)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:28

Dan liggen we behoorlijk op één lijn, sluit me volledig bij je aan. heb niet alles gelezen, maar denk jij dat God en darwin hand in hand kunnen gaan? imo Hoeft het één het ander niet uit te sluiten..

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:32

mag ik jullie dan vragen of jullie in het scheppingsverhaal geloven?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:35

tsja, dat vind ik dus een heel moeilijke, al is het voor mij aannemelijker dan het patsboemverhaal, de oerknal. maar of dat in 6 dagen was, en of de dieren hetzelfde waren als die van nu? Dat vind ik dan weer lastig; voor het gemak probeer ik het dan maar niet te letterlijk te nemen..

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:36

en hoe de mens geschapen is?

(het verhaal met het zand, en met zijn adem blies hij het leven in adam en eva

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:37

tsja, dat klinkt heel sprookjesachtig en dat vind ik ook een moeilijke, maar ik probeer het wel aan te nemen, al is de twijfel groot. :o

Kan me er niks bij voorstellen als iemand uit een rib wordt geschapen..
Lijkt me erg pijnlijk voor Adam.. :=

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:44

haha ja dat ook.

dat is ook waar bij mij de twijfel wegneemt of God bestaat of niet.
In mijn ogen kán het gewoon niet. je kan niet een persoon toveren. maar goed.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:44

lijntje87 schreef:

Daar zijn 2versie's van. ;) Ze staan ook beide in de bijbel.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:45

Als ik God zou beschouwen als tovenaar, dan zou ik niet bidden, geloof ik (geloof ik, wat een leuke woordspeling, haha) :D

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:46

Lyonesse schreef:
lijntje87 schreef:

Daar zijn 2versie's van. ;) Ze staan ook beide in de bijbel.

ik ken alleen dit verhaal.
hoe gaat dat andere?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:54

faye schreef:
Blue_Eyes schreef:
En als ze weigert, Faye? Noem jij het dan wel naastenliefde om je hulp op te dringen?

Dat was de stelling niet. Dus ik begrijp niet waarom je dit vraagt eerlijk gezegd.

Tja, maar zo is het wel. Al die mensen die roepen dat ze God niet nodig hebben en wel zonder hem kunnen... dat zijn precies de mensen die niet bidden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:55

detour schreef:
Kan daar ook niks mee; je kunt als mens een keuze maken om in God te geloven. Als je dan niet gelooft is er een hel.. Bull. Wat gebeurt er met de mensen die nooit van God hebben gehoord?...

Die zullen daar niet op veroordeeld worden.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:55

ik geloof niet in god.

persoonlijk denk ik dat god een verzinsel is van de mens om dingen die zij niet snappen te kunnen verklaren. De mens kan er namelijk niet tegen als ze iets onverklaarbaars tegenkomen en schrijven het dan toe aan hogere machten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 21:56

Weet je dat zeker? Want zo denk ik er ook over, maar of het zo ís...