Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:06

Oke nog een ding dan, misschien even inlezen wat lijstduwers precies zijn en dat partijen deze zelf kiezen?

Ja, een partij kiest zelf de lijstduwers voor de kandidatenlijst, vaak in overleg met de partijleiding
. De partij bepaalt de volgorde en wie er op de lijst komt te staan, en een lijstduwer wordt meestal op een hoge positie geplaatst om de partij te versterken of bekendheid te genereren. De uiteindelijke keuze voor wie er een zetel krijgt, hangt echter af van de voorkeurstemmen die kiezers uitbrengen.
Wie bepaalt de lijst?

De partij: Een politieke partij stelt zelf de kandidatenlijst samen en bepaalt wie er op welke positie komt te staan, met uitzondering van de lijsttrekker.
Aanwijzing door partijbestuur: Vaak draagt het partijbestuur kandidaten voor, waardoor er weinig concurrentie is bij de lijsttrekkersverkiezing.
Lijstduwers: Dit zijn kandidaten die op een hoge positie op de lijst staan en vaak een bekende naam hebben. Ze worden aangewezen door de partij om de partij te versterken en de verkiezingsresultaten te verbeteren.

Hoe krijgen lijstduwers een zetel?

Voorkeurstemmen: Een lijstduwer kan een zetel krijgen als hij/zij veel voorkeurstemmen krijgt van kiezers.
Kiesdrempel: De kiesdrempel is de minimale drempel van stemmen die nodig is om gekozen te worden.
Partijversterking: De partij kan de lijstduwer aanwijzen met het doel om de partij te versterken en de verkiezingsresultaten te verbeteren. De partij kan echter niet garanderen dat de lijstduwer een zetel krijgt.

Belangrijke informatie

De uiteindelijke keuze voor wie er een zetel krijgt, hangt af van de voorkeurstemmen van de kiezers.
Een lijstduwer kan een zetel krijgen als hij/zij veel voorkeurstemmen krijgt van kiezers.
De partij bepaalt de volgorde van de kandidaten op de lijst en wie er op de lijst komt te staan.

Dus nee, ze worden niet betaald door de kamer maar zeker wel uitgekozen door de partij zelf en vertegenwoordigen deze ook. Even voor de extra informatie, de lijstduwers zijn degene die de genocide poster hebben gemaakt.

Gnome

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:10

Maakt naar mijn idee echt geen klap uit wat je precies bent van een partij. Er zijn gewoon handelingen en gedragingen waar je in mijn ogen afstand van moet nemen als politicus. Helemaal als het op wat voor manier dan ook aan jouw partij gelinkt wordt. Of je daar nou zelf iets aan kunt doen of niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:25

Laatst bijgewerkt door BigOne op 29-10-25 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:28

Wie accepteert dat dan? Ik vind dat van die vreemde retorische vragen…

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 09:35

whataboutism noemen ze dat toch. Afleidingsmanouvre.
Die mensen hebben allemaal te veel vrije tijd dat ze posters in elkaar kunnen gaan knutselen. Laat ze wat nuttigs gaan doen.

Ik ga mijn stem aan BBB geven. Twijfel nog wel tussen Femke Wiersma en Marieke Wijen-Nass.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:39

juval schreef:
whataboutism noemen ze dat toch. Afleidingsmanouvre.
Die mensen hebben allemaal te veel vrije tijd dat ze posters in elkaar kunnen gaan knutselen. Laat ze wat nuttigs gaan doen.

Ik ga mijn stem aan BBB geven. Twijfel nog wel tussen Femke Wiersma en Marieke Wijen-Nass.

Die mensen zijn bijvoorbeeld met pensioen…

Daarbij vind ik idealisme en strijden tegen genocide belangrijker dan een beetje op social media zitten.

Dit zou niet mijn manier zijn om tegen genocide te strijden maar ik snap de motivatie wel.

En blijkbaar hadden de PVV-ers ook tijd genoeg om materiaal te maken voor die gezellige Facebook groep. En die zijn niet eens met pensioen die krijgen gewoon een idioot bedrag per jaar van de overheid.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 09:54

MarlindeRooz schreef:
En blijkbaar hadden de PVV-ers ook tijd genoeg om materiaal te maken voor die gezellige Facebook groep. En die zijn niet eens met pensioen die krijgen gewoon een idioot bedrag per jaar van de overheid.

*belastingbetaler*

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 10:00

Twijfel hier nog een beetje. D66 past opnieuw het beste bij me, maar die kunnen naar rechts rukken wanneer er een rechtse coalitie gevormd wordt. Tweede keus is dan gl-pvda, die vind ik soms wat onrealistisch, maar dan hopelijk een samenwerking met d66?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 10:04

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 10:34

prompter schreef:
MarlindeRooz schreef:

*belastingbetaler*

Ze zitten ook niet zo vaak in de kamer - zijn het vaakst afwezig van alle partijen (zie oa https://nos.nl/artikel/2575214-pvv-frac ... -kamerwerk). Dan heb je wel tijd om op kosten van de belastingbetaler facebook groepjes te gaan faciliteren.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 10:46

Net gestemd, en blijkbaar had iemand het idee gehad om vlak naast de ingang van het stembureau nog een kartonnen bord met 'Stem FvD!' neer te zetten. Heb dat ding maar in de container tien meter verderop gegooid :x

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 10:59

Exitium schreef:
Net gestemd, en blijkbaar had iemand het idee gehad om vlak naast de ingang van het stembureau nog een kartonnen bord met 'Stem FvD!' neer te zetten. Heb dat ding maar in de container tien meter verderop gegooid :x

Had je dat ook met andere partijen gedaan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 11:07

Ik las dat de FvD op veel plekken in Nederland illegaal borden heeft geplaatst. In onze gemeente zag ik ze ook staan. Een dag later waren ze gelukkig weg.

Gnome, stemmen werven direct naast een kiesgebouw is verboden voor zover ik weet. Dus ja, ook andere borden horen daar niet.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 11:09

Gnome schreef:
Exitium schreef:

Ja, omgeving van een stembureau moet neutraal zijn, men heeft maanden gehad om campagne te voeren. Vandaag is geen tijd voor campagne, maar tijd om je stem te laten horen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 11:10

Gnome schreef:
Exitium schreef:

Maar die stonden er niet? :+

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 11:12

MarlindeRooz schreef:
Maar die stonden er niet? :+

Dat was de vraag toch niet?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 11:12

Exitium schreef:
Ja, omgeving van een stembureau moet neutraal zijn, men heeft maanden gehad om campagne te voeren. Vandaag is geen tijd voor campagne, maar tijd om je stem te laten horen.

Check. Heel goed dan. Ben benieuwd of ik hier ook iets ga aantreffen van FvD.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 11:21

Iemand de nieuwe reel op Insta gezien van De Partij tegen de burger met Lidewij Vos?

Heb weer smakelijk kunnen lachen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 11:25

net gestemd, geen borden gezien. Wel kwam de burgemeester toevallig net na ons binnenstappen, om de vrijwilligers te steunen denk ik. Het was heel rustig waar wij hebben gestemd, konden zo doorlopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 11:31

Wij gaan vanavond stemmen, ik verwacht bij ons gemeentehuis geen campagneborden oid. Dat was de vorige keren ook niet.

Ik ben ook benieuwd naar de opkomst in vergelijking met voorgaande verkiezingen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 11:38

Heb hier nu drie keer gestemd en het was hier ook de eerste keer dat ik een bord aantrof.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 11:38

Hier al een paar weken geleden gestemd, via post.
De partij waarop ik gestemd heb, gaat sowieso niet winnen, maar ik hoop dat mijn tweede keuze wint.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 11:44

Saga schreef:
Hier al een paar weken geleden gestemd, via post.
De partij waarop ik gestemd heb, gaat sowieso niet winnen, maar ik hoop dat mijn tweede keuze wint.

Vraagje, en als je niet wil antwoorden begrijp ik dat ook. Ik zie dat je in Zweden woont, wat is voor jou de motivatie om te gaan stemmen?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 11:47

Goede vraag hoor, ik heb nog familie en vrienden in Nederland en ik vind het belangrijk dat het land op een zo menselijk mogelijke manier bestuurd wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 11:48

Saga schreef:
Goede vraag hoor, ik heb nog familie en vrienden in Nederland en ik vind het belangrijk dat het land op een zo menselijk mogelijke manier bestuurd wordt.

Ja, dat kan ik snappen :j. Dank!