FiveSports schreef:Zou Israël een ziekenhuis/tentenkamp/synagoge opblazen in Israël als een paar Hamas terroristen zich erin zouden verschuilen?
hwn schreef:@Babootje, ten eerste moet je volgens internationaal (oorlogs)recht als bezetter instaan voor de veiligheid van burgers in de bezette gebieden, dus zeker ziekenhuizen bombarderen kan door niets gerechtvaardigd worden, zeker niet als je weet dat er nog heel wat onschuldige burgers liggen (ziekenhuismedewerkers hebben het vaak openlijk op de media gezegd dat ze hun patiënten op IC onmogelijk kunnen evacueren).
En ten tweede vind ik het verontrustend dat de wereld die "standrechterlijke executies" zoals ik het noem, maar normaal gaat vinden. Sinds 9/11 lijkt het niet meer nodig om verdachten van misdaden zoals terrorisme te berechten, men bombardeert maar wat, probeert de wereld wijs te maken dat het allemaal terroristen waren, en de rest is "collateral damage". Want hoe ga je bewijzen dat het effectief Hamas-militanten waren? En als je lid bent van Hamas, maar je hebt nog nooit een misdaad/aanslag/whatever gepleegd, moet je dan al dood omdat je gewoon een ideologie aanhangt? Is dit ook niet te verregaand en ondemocratisch? Om nog maar te zwijgen wat de onschuldige slachtoffers in het ziekenhuis en hun nabestaanden nu zullen vinden van Israël. No way dat ze het Hamas zullen verwijten hoor.
Voor zover bekend heeft Israel nog geen ziekenhuizen gebombardeerd.
Verder is Israel in oorlog met Hamas. Het is geen verkiezingsstrijd wat daar gebeurt.
Hamas is verre van een democratische partij en zullen zich ook niet als zodanig gaan gedragen.
Als we het gaan hebben over standrechtelijke executies dan geeft Hamas daar toch wel de grootste demonstratie van (ik noem maar even 7 oktober). En het gevolg daarvan is oorlog met Israel. Het kan niet zijn dat ze zich dat niet vooraf hebben beseft.
En hoe weet je het dat de Palesteinse burger Hamas deze ellende niet verwijt? Ik zag tijdens het nieuws van de week toch iets heel anders.