Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 11:12

Urbanus schreef:
Nee, dat denk ik niet. Ik denk wel dat Fivesport erg anti- Israël is en ik heb geen behoefte aan een ongenuanceerde discussie.

Laten we niet gaan doen alsof Hamas helemaal top is. (Of wel, ik heb ontstipt dus you do you)

Jammer dat je dit berichtje dan waarschijnlijk niet zal lezen.
Ik ben wel benieuwd waar je het vandaal haalt dat ik pro-hamas ben?
Net zoals dat ik anti-israel(als in de zionistische staat, niet de bevolking) ben, ben ik ook anti-hamas.

Ik vind het alleen wel net zo eerlijk om dingen in perspectief te plaatsen, want als we gaan schreeuwen om 40 onthoofde baby's door Hamas (wat we zeker moeten doen, als het waar zou zijn) moeten we ook schreeuwen om 3195 kinderen die opgeblazen zijn door Israël.

Dat zou betekenen dat als je 1min besteed aan een dood Israëlisch kind, je 80minuten zou moeten besteden aan de gedode Palestijnse kinderen....

Tenzij.... een palestijns kind niet even veel waard is als een Israëlisch kind... Of mis ik iets?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 11:15

Babootje schreef:
In dat kamp van weerloze mensen zat een militaire basis van Hamas. Dat is wat Hamas doet: Onschuldige Palesteinse burgers als als schild gebruiken. Het hoofdkwartier en de voornaamste ingang van het gangenstelsel zit onder het ziekenhuis in Gaza stad.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20231031_97479051
Bij de aanval op Jabalia-vluchtelingenkamp in Gaza werd een belangrijke Hamas-commandant gedood. Het zou gaan om Ibrahim Biari. Dat heeft legerwoordvoerder Daniel Hagari gezegd tijdens de dagelijkse persbriefing van de Israëlische strijdkrachten.
Biari was volgens de Jerusalem Post een van de leiders van de slachtpartij op 7 oktober. Hij leidde het zogenaamde Jabalia-bataljon. Hij zou in 2004 ook betrokken zijn geweest bij een aanval op de haven van Ashdod, waarbij 13 Israëli’s om het leven kwamen.
Bij de aanval op Jabalia werd ook een vijftigtal andere Hamas-strijders gedood. Ze bevonden zich met Biari in een ondergrondse schuilplaats. De locatie van de schuilplaats was bij het Israëlische leger bekend dankzij de assistentie van de inlichtingendienst Shin Beth. De ondergrondse infrastructuur is volledig vernield, samen met enkele aanpalende gebouwen.

Israel gebruikt dieptebommen om de ondergrondse schuilplaatsen van Hamas te treffen. Bommen die pas in de grond ontploffen. En die slaan een diepe krater. Die krater markeert dus hoogstwaarschijnlijk de ondergrondse schuilplaats van Hamas op die plek.

Neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vind wat daar gebeurt. Oorlog is niet de oplossing en vrede lijkt nu verder weg dan ooit.

Zou Israël een ziekenhuis/tentenkamp/synagoge opblazen in Israël als een paar Hamas terroristen zich erin zouden verschuilen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 11:26

Ik denk het wel, als de situatie hetzelfde zou zijn. Ze zetten immers ook het leven van 200+ gegijzelden op het spel.
Maar de door jou geschetste situatie is wel heel hypothetisch gezien ze, als het in Israël was, direct een grondaanval zouden kunnen doen.
Het vluchtelingenkamp is trouwens geen tentenkamp maar een woonwijk die al 70 jaar bestaat. Niet dat dat het minder erg maakt maar even voor het bestaande beeld.
Laatst bijgewerkt door mysa op 01-11-23 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 11:28

Loretta schreef:
De media doet het nooit goed. Volgens de mensen die extreem pro Israel zijn is de media juist pro palastina of nog erger de media wordt zelfs beschuldigd om pro Hamas te zijn.

Volgens mij probeert de media juist een evenwichtig beeld te schetsen, maar dat is behoorlijk moeilijk.

Mijn reactie was vooral een tegenreactie op mensen die beweren dat de media pro-hamas en anti-israel is. Er zijn namelijk best wat die dat beweren op social media.

Ik denk ook wel dat steeds meer media het proberen een evenwichtig beelt te schetsen, alleen denk ik nog wel dat we een weg hebben te gaan. Zie onderstaand voorbeeld van de BBC:

Afbeelding

"died" vs "killed"

Als je zegt tegen iemand dat je opa overleden is, heeft dat een andere impact dan dat je zegt dat je opa vermoord is. Zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen.

Ik zie sinds de afgelopen weken wel steeds meer hierin veranderen, dus het gaat wel de goede kant op :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 11:31

mysa schreef:
Ik denk het wel, als de situatie hetzelfde zou zijn. Ze zetten immers ook het leven van 200+ gegijzelden op het spel.
Maar de door jou gekenschetste situatie is wel heel hypothetisch gezien ze, als het in Israël was, direct een grondaanval zouden kunnen doen.
Het vluchtelingenkamp is trouwens geen tentenkamp maar een woonwijk die al 70 jaar bestaat. Niet dat dat het minder erg maakt maar even voor het bestaande beeld.

Oké, let's agree tot disagree dan.

Ik denk dat Israel never nooit een school/ziekenhuis/synagoge of whatever in israel zelf zou bombarderen om een paar terroristen te vermoorden.

Waarom zouden ze in Israel wel een grondaanval kunnen doen en in Palestina niet?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 11:43

Dat is een prachtig voorbeeld, wat je daar aanhaalt over 'died' vs 'killed'. Dat trucje wordt vaak toegepast in allerlei berichten met verschillende woorden en veel mensen staan er niet bij stil. Ik alleen omdat het wegen van woorden en interpreteren van teksten mijn werk is.
Ik lees op Twitter trouwens idd veel kritiek op veronderstelde vooringenomenheid van de media. Maar die kritiek komt van beide kanten. Dus de waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 11:48

Loretta schreef:
De media doet het nooit goed. Volgens de mensen die extreem pro Israel zijn is de media juist pro palastina of nog erger de media wordt zelfs beschuldigd om pro Hamas te zijn.

Volgens mij probeert de media juist een evenwichtig beeld te schetsen, maar dat is behoorlijk moeilijk.

Als trotse Trouw lezeres:
Trouw heeft een eigen ombudsman en die kreeg deze vraag voorgelegd.
Of de krant wel even veel informatie over beide zijden plaatste.

Het antwoord van de ombudsman was vrij lang en keurig genuanceerd.
Met oa de opmerking dat het erg lastig is om informatie uit Gaza te krijgen. (Geen journalisten van buitenaf die er mogen komen, de plaatselijke journalisten hebben dagenlang nauwelijks bereik op hun telefoons gehad, dat soort dingen.)

Maar het eindoordeel wad positief: Trouw doet haar best dit conflict van twee kanten te laten zien inclusief historische achtergronden.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 12:17

Nrc ombudsman heeft zich er ook over gebogen, als ik me goed herinner. Een groot deel van de geschreven pers doet gewoon zijn best.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 12:26

Babootje schreef:
In dat kamp van weerloze mensen zat een militaire basis van Hamas. Dat is wat Hamas doet: Onschuldige Palesteinse burgers als als schild gebruiken. Het hoofdkwartier en de voornaamste ingang van het gangenstelsel zit onder het ziekenhuis in Gaza stad.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20231031_97479051
Bij de aanval op Jabalia-vluchtelingenkamp in Gaza werd een belangrijke Hamas-commandant gedood. Het zou gaan om Ibrahim Biari. Dat heeft legerwoordvoerder Daniel Hagari gezegd tijdens de dagelijkse persbriefing van de Israëlische strijdkrachten.
Biari was volgens de Jerusalem Post een van de leiders van de slachtpartij op 7 oktober. Hij leidde het zogenaamde Jabalia-bataljon. Hij zou in 2004 ook betrokken zijn geweest bij een aanval op de haven van Ashdod, waarbij 13 Israëli’s om het leven kwamen.
Bij de aanval op Jabalia werd ook een vijftigtal andere Hamas-strijders gedood. Ze bevonden zich met Biari in een ondergrondse schuilplaats. De locatie van de schuilplaats was bij het Israëlische leger bekend dankzij de assistentie van de inlichtingendienst Shin Beth. De ondergrondse infrastructuur is volledig vernield, samen met enkele aanpalende gebouwen.

Israel gebruikt dieptebommen om de ondergrondse schuilplaatsen van Hamas te treffen. Bommen die pas in de grond ontploffen. En die slaan een diepe krater. Die krater markeert dus hoogstwaarschijnlijk de ondergrondse schuilplaats van Hamas op die plek.

Neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vind wat daar gebeurt. Oorlog is niet de oplossing en vrede lijkt nu verder weg dan ooit.

FiveSports schreef:
Zou Israël een ziekenhuis/tentenkamp/synagoge opblazen in Israël als een paar Hamas terroristen zich erin zouden verschuilen?

Er is niet zo'n situatie aan de hand dus die vraag hoef je jezelf ook niet te stellen. In eigen land staan er denk ik ook wel andere tactieken voor de hand.
Je weet niet op basis van welke inlichtingen en met welk doel Israel iets opblaast of niet. En of er altatieven zijn. Die afweging weten wij niets van.
Hier ging het om het uitschakelen van een commandopost +Hamas topman en Hamas strijders in totaal 50. Dat zijn er nu ook weer niet een paar.
Bij de aanval op Jabalia zijn 50 doden gevallen en 150 gewonden. Dus de doden die zijn gevallen zijn onder de Hamas strijders gevalen. Blijkbaar niet onder de burgers.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 12:29

FiveSports schreef:
mysa schreef:
Maar de door jou gekenschetste situatie is wel heel hypothetisch gezien ze, als het in Israël was, direct een grondaanval zouden kunnen doen.

Oké, let's agree tot disagree dan.

Ik denk dat Israel never nooit een school/ziekenhuis/synagoge of whatever in israel zelf zou bombarderen om een paar terroristen te vermoorden.

Waarom zouden ze in Israel wel een grondaanval kunnen doen en in Palestina niet?

Het was een ondergrondse commandopost waar de Hamas strijders zich in verborgen. Daar kom je niet makkelijk bij, zonder veel slachtoffers onder soldaten aan Israelische zijde.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 13:20

FiveSports schreef:

Ik vrees van wel, en dan Hamas de schuld geven. Was jij het niet die hier ook een link deelde waarbij bleek dat op 7 oktober heel wat Israeli's omgekomen zijn door zogenaamd "friendly fire"? Er waren toch Israëlische huizen gebombardeerd omdat er Hamas-militanten binnen waren, maar Israëlische burgers?

@Babootje, ten eerste moet je volgens internationaal (oorlogs)recht als bezetter instaan voor de veiligheid van burgers in de bezette gebieden, dus zeker ziekenhuizen bombarderen kan door niets gerechtvaardigd worden, zeker niet als je weet dat er nog heel wat onschuldige burgers liggen (ziekenhuismedewerkers hebben het vaak openlijk op de media gezegd dat ze hun patiënten op IC onmogelijk kunnen evacueren).
En ten tweede vind ik het verontrustend dat de wereld die "standrechterlijke executies" zoals ik het noem, maar normaal gaat vinden. Sinds 9/11 lijkt het niet meer nodig om verdachten van misdaden zoals terrorisme te berechten, men bombardeert maar wat, probeert de wereld wijs te maken dat het allemaal terroristen waren, en de rest is "collateral damage". Want hoe ga je bewijzen dat het effectief Hamas-militanten waren? En als je lid bent van Hamas, maar je hebt nog nooit een misdaad/aanslag/whatever gepleegd, moet je dan al dood omdat je gewoon een ideologie aanhangt? Is dit ook niet te verregaand en ondemocratisch? Om nog maar te zwijgen wat de onschuldige slachtoffers in het ziekenhuis en hun nabestaanden nu zullen vinden van Israël. No way dat ze het Hamas zullen verwijten hoor.

My two cents: de wereld zou eerst en vooral moeten ijveren om de mensenrechten en het internationaal recht weer wat hoger op de agenda te zetten, en dit categoriek voor alle partijen toepassen. En het principe van het VN-vetorecht afschaffen, want nu is alles dode letter en doet iedereen maar wat, en de sterksten en/of die met de sterkste bondgenoten komen er zomaar mee weg, terwijl de anderen in een uitzichtloze situatie zitten en het - aangezien ze zelf gebombardeerd worden - nog logischer zullen vinden om terug te slaan als ze kunnen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 16:00

FiveSports schreef:

hwn schreef:
@Babootje, ten eerste moet je volgens internationaal (oorlogs)recht als bezetter instaan voor de veiligheid van burgers in de bezette gebieden, dus zeker ziekenhuizen bombarderen kan door niets gerechtvaardigd worden, zeker niet als je weet dat er nog heel wat onschuldige burgers liggen (ziekenhuismedewerkers hebben het vaak openlijk op de media gezegd dat ze hun patiënten op IC onmogelijk kunnen evacueren).

En ten tweede vind ik het verontrustend dat de wereld die "standrechterlijke executies" zoals ik het noem, maar normaal gaat vinden. Sinds 9/11 lijkt het niet meer nodig om verdachten van misdaden zoals terrorisme te berechten, men bombardeert maar wat, probeert de wereld wijs te maken dat het allemaal terroristen waren, en de rest is "collateral damage". Want hoe ga je bewijzen dat het effectief Hamas-militanten waren? En als je lid bent van Hamas, maar je hebt nog nooit een misdaad/aanslag/whatever gepleegd, moet je dan al dood omdat je gewoon een ideologie aanhangt? Is dit ook niet te verregaand en ondemocratisch? Om nog maar te zwijgen wat de onschuldige slachtoffers in het ziekenhuis en hun nabestaanden nu zullen vinden van Israël. No way dat ze het Hamas zullen verwijten hoor.

Voor zover bekend heeft Israel nog geen ziekenhuizen gebombardeerd.

Verder is Israel in oorlog met Hamas. Het is geen verkiezingsstrijd wat daar gebeurt.
Hamas is verre van een democratische partij en zullen zich ook niet als zodanig gaan gedragen.
Als we het gaan hebben over standrechtelijke executies dan geeft Hamas daar toch wel de grootste demonstratie van (ik noem maar even 7 oktober). En het gevolg daarvan is oorlog met Israel. Het kan niet zijn dat ze zich dat niet vooraf hebben beseft.
En hoe weet je het dat de Palesteinse burger Hamas deze ellende niet verwijt? Ik zag tijdens het nieuws van de week toch iets heel anders.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 16:19

hwn schreef:
https://www.gva.be/cnt/dmf20231030_95323597

Beelden van Israelische gijzelaars die Nethanyahu er van langs geven. Volgens sommigen gedicteerd door Hamas. Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken: de vrouw zegt dat er op 7 oktober te weinig militairen waren. Waarom zou Hamas zeggen dat Israel te weinig soldaten inzet? Ik zou toch het omgekeerde vermoeden? Tenzij hier een andere logica achter zit die ik niet zie? Anderzijds geloof ik wel dat Hamas de vrouwen gezegd heeft dat zij hen willen laten gaan maar dat Israël dwarsligt (en daarbij misschien wel een onvolledige/gekleurde versie van de feiten gegeven heeft).

Blijkbaar heeft Israël enkel een screenshot gepost hiervan, maar de volledige inhoud zal ook wel bij de bevolking terechtkomen, ze hebben daar ook internet.

Geen idee of dit iets gaat veranderen.

@Babootje, enerzijds natuurlijk verontrustend die verdeeldheid in de wereld, maar anderzijds merk ik dat er op betogingen in het westen toch veel minder radicale leuzen gescandeerd worden door "onze" moslims dan ten tijde van Irak bijvoorbeeld. Ik krijg toch het gevoel dat bij de meerderheid de ontmenselijking van de tegenpartij minder wordt. Kan een fout gevoel zijn, ik kom (te) weinig buiten en weet natuurlijk niet hoe representatief Bokt is voor de hele wereldbevolking.

Ik denk dat mensen die langdurig gegijzeld worden last kunnen krijgen van het "Stockholm-syndroom". Zij kunnen ook gehersenspoeld worden door de gijzelnemers , en\of gedwongen worden om bepaalde teksten te zeggen op filmpjes. Het lijkt mij in elk geval een vreselijk iets om in zo'n positie verzeild te raken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:23

Babootje vindt jij dat het doden van 50 Hamas strijders het rechtvaardigt om een x aantal burgerslachtoffers te maken? Het doel heiligt alle middelen?
Israël doet niet anders dan ziekenhuizen, woningen, scholen bombarderen, enkel burgerdoelen? dat daarin of daaronder ook Hamas zich bevindt zal best wel, maakt dat het voor jou acceptabel?

https://www.bild.de/sport/fussball/dfb- ... .bild.html

Wie helpt mij met deze tekst? Wat heeft El Gazi voor gruwelijks gezegd, behalve dat hij niet veel zegt over de Israëlische slachtoffers?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 18:40

Citaat:
Voor zover bekend heeft Israel nog geen ziekenhuizen gebombardeerd.

@babootje
Wat zijn voor jou betrouwbare bronnen? Je komt over alsof je naar andere beelden/bronnen kijkt dan dat ik doe... Want anders kan ik wel met vanalles komen, maar als jij het niet aanneemt heeft het geen zin.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:23

Nikass schreef:
Babootje vindt jij dat het doden van 50 Hamas strijders het rechtvaardigt om een x aantal burgerslachtoffers te maken? Het doel heiligt alle middelen?
Israël doet niet anders dan ziekenhuizen, woningen, scholen bombarderen, enkel burgerdoelen? dat daarin of daaronder ook Hamas zich bevindt zal best wel, maakt dat het voor jou acceptabel?

Wie helpt mij met deze tekst? Wat heeft El Gazi voor gruwelijks gezegd, behalve dat hij niet veel zegt over de Israëlische slachtoffers?

Van wat ik eruit op kan maken, overwegen ze om de speler te schorsen omdat hij de actie van Hamas op 7 oktober niet heeft veroordeeld, zich heeft uitgesproken tegen de bezetting door Israël en sympathie toont voor de slachtoffers in Gaza; daarentegen, noemt het artikel, heeft hij niets gezegd over de slachtoffers in Israël. Ook benoemt het artikel dat hij niets over de slachtoffers in Israël heeft gezegd, maar wel “from the river to the sea, Palestine will be free”, wat volgens het artikel enkel mogelijk is door Israël te vernietigen. Hij staat nog steeds achter zijn eerdere uitspraken. In zijn Instagram post schrijft hij dat hij o.a. tegen genocide, geweld, oorlog, discriminatie en bezetting is.

Mijn Duits is nogal roestig, dus mocht iemand correcties hebben, feel free :=

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:31

Babootje, je weet dat Israël zich ook in een oorlog (als je dit een oorlog wil noemen) gewoon aan het oorlogsrecht te houden heeft?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 19:44

princequillo schreef:
Nikass schreef:

Van wat ik eruit op kan maken, overwegen ze om de speler te schorsen omdat hij de actie van Hamas op 7 oktober niet heeft veroordeeld, zich heeft uitgesproken tegen de bezetting door Israël en sympathie toont voor de slachtoffers in Gaza; daarentegen, noemt het artikel, heeft hij niets gezegd over de slachtoffers in Israël. Ook benoemt het artikel dat hij niets over de slachtoffers in Israël heeft gezegd, maar wel “from the river to the sea, Palestine will be free”, wat volgens het artikel enkel mogelijk is door Israël te vernietigen. Hij staat nog steeds achter zijn eerdere uitspraken. In zijn Instagram post schrijft hij dat hij o.a. tegen genocide, geweld, oorlog, discriminatie en bezetting is.

Mijn Duits is nogal roestig, dus mocht iemand correcties hebben, feel free :=

Dank je, zover was ik ongeveer ook. De opmerking from the river... is natuurlijk verwerpelijk. Ik dacht alleen begrepen te hebben dat hij die had teruggenomen (?)
Kijk ik begrijp niet waarom een voetballer persé van alles op SM moet plaatsen, maar hij geeft volgens mij duidelijk aan alle burger slachtoffers te betreuren, Palestijnse en Israëlische, tegen islamofobie te zijn én tegen antisemitisme.
Hij zegt vrede te willen en humanitaire hulp voor Gaza.
Wordt er niet een te groot drama gemaakt van zo'n bericht?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 21:30

Soms vraag ik me af of er überhaupt ooit vrede - tweestaten-oplossing komt. Ik zag net bijvoorbeeld een filmpje van een Hamas kopstuk: "We zullen 7 oktober blijven herhalen, steeds opnieuw. Net zolang tot Israël vernietigd is want we staan in ons recht."
Ghazi Hamad heet hij.
Deze retoriek gecombineerd met de harde lijn van de Israelische fanaten:
Zo komt er toch nooit een oplossing?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 21:47

Op die manier niet, nee.

Ik kreeg net een tip voor deze link: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Arab_Pe ... FbCscx0FBs

Een vredesinitiatief uit 2002 van Saudi Arabië met steun van 57 Arabische en moslimlanden. Eerste poging werd getorpeteerd door een aanslag van Hamas. Enkele jaren later werd het weer geopperd. Hamas was verdeeld, maar zei dat ze toch bereid waren om akkoord te gaan als Israël akkoord gaat, omwille van hun goede relaties met Saudi Arabië.

De Israëlische kant beweert dat het te weinig garanties geeft tegen terrorisme (nochtans, als alle partijen akkoord zijn, waarom zou er nog verzet zijn?) en heeft vooral problemen met het recht op terugkeer van vluchtelingen. Peres was het meest pro heb ik de indruk, Nethanyahu gaf eerst de indruk dat hij het overwoog maar heeft het snel verworpen.

Hoe de internationale niet-arabische wereld erover dacht heb ik nog niet gelezen, tekst was me net iets te lijvig :)

Misschien niet de perfecte timing om dit nieuw leven in te blazen, maar wie weet, ooit...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 22:11

hwn schreef:
Op die manier niet, nee.

Ik kreeg net een tip voor deze link: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Arab_Pe ... FbCscx0FBs

Een vredesinitiatief uit 2002 van Saudi Arabië met steun van 57 Arabische en moslimlanden. Eerste poging werd getorpeteerd door een aanslag van Hamas. Enkele jaren later werd het weer geopperd. Hamas was verdeeld, maar zei dat ze toch bereid waren om akkoord te gaan als Israël akkoord gaat, omwille van hun goede relaties met Saudi Arabië.

De Israëlische kant beweert dat het te weinig garanties geeft tegen terrorisme (nochtans, als alle partijen akkoord zijn, waarom zou er nog verzet zijn?) en heeft vooral problemen met het recht op terugkeer van vluchtelingen. Peres was het meest pro heb ik de indruk, Nethanyahu gaf eerst de indruk dat hij het overwoog maar heeft het snel verworpen.

Hoe de internationale niet-arabische wereld erover dacht heb ik nog niet gelezen, tekst was me net iets te lijvig :)

Misschien niet de perfecte timing om dit nieuw leven in te blazen, maar wie weet, ooit...

Hamas en Hezbollah worden gesteund/aangestuurd door Iran en die is geen lid van deze organisatie ...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 23:15

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat petities niet zijn toegestaan op Bokt
Laatst bijgewerkt door xingridx op 03-11-23 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de boktregels

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 23:46

Esther van der Most van Stichting Plant een Olijfboom, zojuist bij Beau, zei precies de dingen die ik ook steeds denk, en die steeds niet gezegd lijken te worden:
- "Israël heeft het recht om zichzelf te verdedigen": hoe zit het met het recht van de Palestijnen om als onderdrukt volk te vechten tegen hun bezetter? Volgens het internationaal recht mag dat "met alle middelen"
- Er wordt steeds gesproken over een oorlog, alsof we het over twee gelijke partijen hebben. Dit is bij lange na niet het geval.
- Israël beweert plekken te bombarderen waar Hamas zich ophoudt, maar waar is hun bewijs dat Hamas daar daadwerkelijk zit?
- Israël dropt pamfletten uit de lucht met de oproep "om te vertrekken" (hoe? waarheen?) en het "te melden als je gijzelaars verborgen houdt. Dan zal Israël jou en je gezin sparen".
De Palestijnse bevolking weet helemaal niet waar de gijzelaars zijn, en hoe denkt Israël hun al half uitgemoorde familie te gaan sparen? "Israël zegt zoveel.."
- De Palestijnen zijn ooit gevlucht, met het idee na de oorlog terug te keren naar hun huizen. Het is nu 75 jaar later, maar van terugkeer is nog steeds geen sprake. Zij willen nu niet vluchten, om net als toen nooit meer te kunnen terugkeren.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 03:50

Citaat:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat petities niet zijn toegestaan op Bokt

Done! Bedankt! Ik had een link naar een AI petitie zien voorbijkomen op de instagram van mijn favoriete zanger Maksim (heeft nu een duet uit met jullie Emma Heesters) maar ik deed blijkbaar iets fout, ik vond de petitie niet direct terug op de site.

Pff, derde nacht op rij dat ik halverwege de nacht niet meer kan slapen, en ik herinner me vaag dat ik alweer van Palestina gedroomd heb. Vorige nacht droomde ik dat mijn baas traumatherapie gaf. Zelfs ten tijde van Irak had ik dat niet, hoewel ik het land bezocht had. Misschien is het omdat ik toen meer actief was en mijn ei ergens kwijt kon (ooit zelfs opgepakt geweest toen we gingen protesteren tegen Amerikaanse wapentransporten via de haven van Antwerpen)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 08:35

Heb getekend en deze petitie gaat echt over de petitie. Ze hoeven niet mijn hele hebben en houden te weten.