Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:25

Denk dat Rutte’s teflonlaag gebarsten is, kan maar zo dat hij einde van de dag weg is. Daar kun je blij mee zijn of niet, feit is wel dat we dat nu niet kunnen gebruiken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:25

IMANDRA schreef:
Ann schreef:
@Loretta

Het ging niet alleen om dit verslag? Er moesten veel meer documenten naar de Kamerleden worden gestuurd en dat zal tijd hebben gekost. Verder helemaal met Imandra eens.

Normaal gesproken zijn deze gesprekken vertrouwelijk, misschien komen er ook andere zaken naar voren die de onderlinge verhoudingen tussen de partijen niet ten goede komen? En hierdoor kan een formatie langer duren. Het is wel zaak om zo snel mogelijk weer een goed functionerend regering te hebben in deze crisis.

Precies. Ik gok dat Rutte best wel eens principieel kan zijn in het openbaren van documenten (positief of negatief). Of dat goed is, is natuurlijk een tweede (deze verklaring vroeger doen had alles wel een stuk bedaard).

@Karl: ik vind minister maken nu niet bepaald 'wegpromoveren' eigenlijk. En ik neem aan dat je met elkaar in een formatiegesprek best voorkeuren naar elkaar mag uitspreken wbt ministers enzo? Het is immers een coalitie. Dat staat overigens imo niet gelijk aan 'bepalen wie minister wordt'. Ik zie er alsnog niet heel veel fouten in eigenlijk. De perceptie was niet goed (dat Rutte zei dat er geen openbaring zou komen en dat hij niet over specifieke personen had gepraat) maar de werkelijke situatie... tja.

Anyway, laten we gewoon even wachten wat er uit het debat komt en wat deze personen er zelf over te zeggen hebben. Meteen uitgaan dat iedereen liegt en de waarheid niet boven water komt is wel flink overdreven vind ik... Ben inderdaad wel benieuwd naar de verklaring en/of nuance wbt Rutte's opmerking dat ze het niet over Omzigt hebben gehad (wellicht ergens miscommunicatie?) terwijl het wel in de verslagen staan (die dus in deze vorm zijn goedgekeurd).

Alleen zijn het geen formateurs en zijn het geen formatiegesprekken. Het zijn verkenners, die een verkenning doen. Het werk dat nog niet zo heel lang geleden door de koning gedaan werd. Verkennen is niks anders dan aan de fractieleiders vragen hoe zij de uitslag van de verkiezingen zien en wat voor coalitie, gebaseerd op die uitslag, hun voorkeur heeft. Meer is een verkenning niet en meer hoort een verkenner ook niet te doen.

En nog los daarvan, al zou het een formatiegesprek zijn geweest. Dan gaat Rutte nog steeds niet over de invulling van de CDA-posten. Dan is het nog steeds aan het CDA om met Omzigt te overleggen of hij überhaupt geïnteresseerd is en of zij hem een geschikte kandidaat vinden. Daar hebben Rutte en de verkenners niks over te zeggen.

En laten we nou niet opeens gaan doen of Rutte zo'n fan is van kritische kamerleden, die hem nauwkeurig controleren en daarom zo graag Omzigt in zijn kabinet wil hebben. Ik vind het prima dat mensen Rutte de beste premier voor Nederland op dit moment vinden. Al vind ik zelf dat dit verhaal laat zien dat hij over zijn houdbaarheidsdatum heen is. Hij is te lang premier, heeft te lang de macht en heeft de parlementaire verhoudingen niet meer scherp en kan daarom beter plaats maken. Maar al vind je hem nog zo'n geweldige premier, dan kan je dit toch nog steeds niet met de mantel der liefde bedekken wat mij betreft. Dit gaat om de kern van onze democratie, parlementariërs die ongestoord een regering moeten kunnen controleren. En het kan nooit zo zijn dat er in een achterkamertje bedisseld wordt hoe een kritische parlementariër weggewerkt kan worden. Het hele verhaal dat is heel simpel dat Rutte gewoon minder controle op zijn werk wil. En als je hier met droge ogen gaat beweren dat het misschien toch echt wel wat anders was, dan hou je jezelf gigantisch voor de gek.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:48

Rutte heeft volgens mij alzheimer, hij herinnert zich alwéér niet wat hij gezegd heeft.
Die man is toch volslagen ongeloofwaardig geworden?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:53

elnienjo schreef:
Rutte heeft volgens mij alzheimer, hij herinnert zich alwéér niet wat hij gezegd heeft.
Die man is toch volslagen ongeloofwaardig geworden?

Idd... waar kennen we dat van?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:53

Dit is toch te erg voor woorden

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:54

Rutte is een gaslighter!
Ik hoop echt dat niemand daar meer intrapt!
Wilders gaat goed!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:56

Het lijkt inderdaad heel erg op gaslichting.

Hoe vaak hebben we dit nu wel niet gezien de afgelopen 10 jaar?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:57

Helaas zijn er nog te veel mensen die nog steeds blind in hem vertrouwen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:57

En dat is onze minister president... een leugenaar van hier tot Tokio

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:58

Electra63 schreef:
ravellie schreef:
Snap werkelijk niet wat jij met de informatie over mijn persoonlijke mening mbt homoseksuelen moet.

Beroepsinteresse :D

Jij kon je voorstellen, dat de verslaggevers (riooljournalisten) bedreigd/geïntimideerd werden.
Dus ik vroeg me af, of je ook de mening over homoseksuelen van deze predikant/kerk begrijpt of deelt.

Ik kan me niet voorstellen, dat dit soort teksten worden getolereerd/geaccepteerd, terwijl als dit soort uitspraken door Imams wordt gedaan, daar met afschuw over gesproken wordt.

En, heb ik al eens eerder over gediscussieerd met jou, als je zo'n afschuw hebt van moslims of niet-westerse immigranten, kan je deze mensen dan wel goede en met respect zorg bieden.
En in dit geval, vraag ik mij dit af of je goede zorg kan bieden aan iemand van de LHBTI-gemeenschap.

Het valt me namelijk op, dat niet alleen bepaalde islamitische culturen, maar ook bepaalde geloofsgemeenschappen in Nederland daar veel moeite mee hebben.[/quote

Tjonge,valt jou dat op.
Mij valt het op dat je vooral heel suggestief bent.
Dat ik geen voorstander ben van migratie,wil niet zeggen dat ik mijn vak niet goed uitoefen,of mensen anders zorg verleen.
Dat probeer je keer op keer suggestief aan te stippen hier,heel bijzonder en een beetje ziekelijk ook.
Moderators zijn hier van op de hoogte overigens

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:01

Oh ja, laten we voor Wilders gaan.... Nou als het even niet hoeft, liever niet :n

Maar even voor mijn informatie, want ik heb er geen verstand van en het is mij niet duidelijk... Als dit zo is
Citaat:
Alleen zijn het geen formateurs en zijn het geen formatiegesprekken. Het zijn verkenners, die een verkenning doen.
dan maakt het ergens toch geen ene moer uit wat er in die gesprekken verteld wordt en over wie?
Want het zijn dus geen formateurs dus ze stellen niks samen.. het zijn 'slechts' verkenners...

Of kan door een verkenner een kamerlid wel op een andere positie (zoals minister) geplaatst worden?
Is dat nou wel of niet spannend? Want als ze daadwerkelijk niets kunnen/mogen uitvoeren dan is het toch heel niet spannend?

En ik kan me voorstellen dat het een gesprek is, waar over van alles en nog wat gesproken wordt (valt me mee dat er nergens genotuleerd staat 'zo, weertje he vandaag!' Nou! Heerlijk gefietst') Dus heeft Rutte laten vallen dat hij van Omzigt af wil... maar daar had die vrouw verder echt niks aan kunnen veranderen... toch?

Overigens... is liegen hetzelfde als Gaslighting? zo had ik die definitie niet helemaal begrepen..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:08

Loretta schreef:
Het lijkt inderdaad heel erg op gaslichting.

Hoe vaak hebben we dit nu wel niet gezien de afgelopen 10 jaar?

Wat bedoel je met gaslichting?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:10

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:12

Bedankt voor de uitleg

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:19

Tja, is het liegen of is dit tussen neus en lippen door een keer geopperd in een lang gesprek, waardoor je het niet meteen voor de geest kan halen maar het wel is genoteerd? Als in, het was geen onderwerp van gesprek maar het is wel eventjes ter sprake gekomen?

Ik denk dat de soep hier wel wat te heet wordt gegeten.

@Karl: Tja. Er is ook niks bepaald. Hooguit voorgesteld/geopperd/voorkeur aangegeven. Misschien is dat wel heel normaal tijdens verkenning, weten wij veel. Dat het aangeven wie je als minister zou willen hebben ook invloed heeft op een coalitie. Of dat het in ieder geval genoteerd wordt als er zoiets wordt benoemd in voorbereiding op formatiegesprekken, zonder dat het een onderwerp op de agenda is. Dit is de eerste keer dat het zo geopenbaard wordt. Je kan van mening verschillen wat er bij 'verkenning' hoort, maar uiteindelijk is er gewoon nog niks besloten dus het zegt echt 0,0.

Edit: Het enige wat dit hele gedoe sowieso doet is de oppositie makkelijk voer geven om weer flink te klagen en te vitten over dingen.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 01-04-21 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:20

Kaag is in mijn eerste indruk zo slecht nog niet

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:21

Dit is niet het eerste "dingetje" wat rutte zich niet "herrinnerd" de zoveelste leugen dus. Maar nu is het hopelijk klaar

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:22

purny schreef:

Dit was een hele slimme zet van Kaag.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:23

Daks schreef:
Dit is niet het eerste "dingetje" wat rutte zich niet "herrinnerd" de zoveelste leugen dus. Maar nu is het hopelijk klaar

Tenzij de andere mensen zich op offeren. Maar wat mij betreft is het ook over en uit voor rutte.

mysa
correspondent/vertaler

Ik vind het een storm in een glas water hoor. En Wilders een klier. Maar dat vond ik altijd al.
Rutte is wel vaker 'vergeetachtig' maar daar hebben meer politici last van. Natuurlijk wordt er altijd en overal achterkamertjespolitiek bedreven. Net als bij bedrijven, verenigingen etc.

purny

Loretta schreef:
purny schreef:

Dit was een hele slimme zet van Kaag.

Mochten er nieuwe verkiezingen komen krijgt zij mijn stem

Mars

Stel dat Rutte overleeft is het formeren van een kabinet daarmee 100x moeilijker geworden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:25

mysa schreef:
Ik vind het een storm in een glas water hoor. En Wilders een klier. Maar dat vond ik altijd al.
Rutte is wel vaker 'vergeetachtig' maar daar hebben meer politici last van. Natuurlijk wordt er altijd en overal achterkamertjespolitiek bedreven. Net als bij bedrijven, verenigingen etc.

Zoals vele politici zeiden: er zit een patroon in.
En als je zoveel dingen vergeet ben je geen goed persoon om het land te besturen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:26

Mars schreef:
Stel dat Rutte overleeft is het formeren van een kabinet daarmee 100x moeilijker geworden.

Dan komt er in ieder geval een flink wat water bij de zure VVD wijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:26

Ik denk dat ze wat vaker zouden moeten zeggen "kan ik me niet meer herinneren" ipv een antwoord geven... Je zou wel denken dat Rutte ondertussen geleerd heeft dat veel toch wel boven water komt, dus dit was 'een beetje dom'...

Eens met Imandra.. Dit soort dingen zijn blijkbaar altijd geheim geweest. Kan íemand weten wat er de voorgaande jaren, of nog ten tijde van de konining, besproken is? Worden die stukken ooit openbaar gemaakt?

En ik ben nu ook heel benieuwd... Kent iemand een politicus die níet liegt? Want ik denk dat die er bijna niet zijn. Al helemaal niet degene die hun zaakjes echt goed voor elkaar hebben... Want dan vermoed ik nog steeds dat ze niet in de politiek hadden gezeten maar gewoon het bedrijfsleven in zijn gegaan :D
Precies wat Mysa zegt... Het is wel des politicus.. en zolang ze op 1 iemand kunnen afgeven, zijn ze zelf buiten schot... dus ik snap wel dat ze nu allemaal Ach en Wee roepen... Tenminste niemand die op hun let verder...

Citaat:
En als je zoveel dingen vergeet ben je geen goed persoon om het land te besturen
Hoeveel dingen zijn 'zoveel dingen' en dan op hoeveel jaar..
En, noem 1 iemand die dat niet doet? Waar nooit iets over naar boven zal komen of is gekomen.. ?