Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:09

Maar dat ligt toch aan de beleidsmakers in Nederland? Kaart het bij hen aan? Demonstreren mag gewoon met voldoende afstand, dat kun je deze demonstranten niet persoonlijk aanrekenen?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:09

Ann schreef:
Maar dat ligt toch aan de beleidsmakers in Nederland? Kaart het bij hen aan? Demonstreren mag gewoon met voldoende afstand, dat kun je deze demonstranten niet persoonlijk aanrekenen?

Nee dat klopt, dat ze verstand missen kun je ze inderdaad niet aanreken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:10

Ik denk/hoop nog steeds dat dit er dan aan bijdraagt dat er inderdaad meer kan op korte termijn :j
(of dat verder kostendragend kan zijn, is dan maar de vraag, bijv bij concerten met de helft minder ticketverkoop, maar swah)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:13

_Penotti schreef:
Ann schreef:

Drogreden: persoonlijke aanval.
Je kan niet verwachten dan mensen als makke lammetjes thuis blijven zitten als iets ze héél erg aangaat. Denk eens wat verder dan je eigen wereldje.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:14

Ann schreef:

Denk dat dat zeker wel een beetje kan.
Met gezond verstand doe je dat niet op deze manier in deze tijd, ook bijzonder respectloos.

Maar ja, iedereen heeft andere normen en waarden.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:16

_Penotti schreef:
Ann schreef:
Via de website van de NOS is de demonstratie nu live te volgen.

Mondkapje op de kin, mondkapje niet op de neus, nou die mondkapjes gaan niet voor de veiligheid zorgen, dat is duidelijk :+

Ik kijk al een hele tijd niet meer naar de NOS, bevalt goed :o
En oproer via een livestream volgen...doe ik ook niet aan

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:17

Lynnepinny schreef:
Drogreden: persoonlijke aanval.
Je kan niet verwachten dan mensen als makke lammetjes thuis blijven zitten als iets ze héél erg aangaat. Denk eens wat verder dan je eigen wereldje.

Ik heb het al zo vaak gezegd, makke lammetjes hoeven ze ook niet te zijn.
Maar laat ze creatief zijn in corona tijd. Iets anders dan met duizenden op een veld te gaan staan.
Dan kun je ook je stem laten horen. Positief!

Maak spandoeken op het balkon, krijttekeningen op de stoep of in de tuin die je met een drone filmt.
Maak daar een film van.
Verzin wat.

Dit is gewoon dom.
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 10-06-20 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Kom op zeg, gaan we nu echt een avondje concert vergelijken met demonstreren voor gelijke behandeling?

Ik vind dat er heel naar gesproken wordt over zij voor wie dit belangrijk is.

Overigens denk ik ook dat ik er heel anders in had gestaan als dit zich pakweg 2 maanden geleden had afgespeeld. Maar we zijn nu hier. Die instelling van "maar hullie dan" vind ik enorm bekrompen :n

Ann

_Penotti schreef:
Ann schreef:

Hier op Bokt zou sommige mensen wat meer empathie, inzicht en zelfreflectie niet misstaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:19

Magrathea schreef:
Kom op zeg, gaan we nu echt een avondje concert vergelijken met demonstreren voor gelijke behandeling?

Ik vind dat er heel naar gesproken wordt over zij voor wie dit belangrijk is.

Overigens denk ik ook dat ik er heel anders in had gestaan als dit zich pakweg 2 maanden geleden had afgespeeld. Maar we zijn nu hier. Die instelling van "maar hullie dan" vind ik enorm bekrompen :n

Ja, in het kader van samenkomen op 1,5 meter wel ja.
Want de reden maakt voor corona geen hol uit...
Je raakt niet bij een demonstratie niet besmet en bij een concert wel....

Magrathea

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:21

Misschien komt hier wel uit dat openluchtconcerten gewoon weer kunnen. Mooi toch?
En nogmaals, ik denk echt niet dat het in deze uitmaakt of je met 5000 of 10 000 demonstreert... Je komt heus niet met al die mensen in contact als je je best daar niet voor doet

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:22

Maar demonstreren is je recht en naar een concert gaan niet.
Ze kunnen de grondwet niet even wijzigen (gelukkig maar) het is de manier waarop je als burgers kan laten zien dat je het niet eens bent met beleid. Als dat je wordt ontnomen is de kans ook aanwezig dat er steeds meer beleid gemaakt wordt waar het volk niet achter staat maar niks over kan zeggen.
Had er gestimuleerd moeten worden dit anders te doen? Ja misschien wel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:23

Nee, maar als je prioritering moet geven mag ik toch hopen dat je een demonstratie voor gelijken rechten meer prioriteit geeft dan een muziekconcert.
Demonstratie is een grondrecht, een muziekconcert is dat niet. En aan het recht op demonstratie mogen beperkingen gegeven worden m.b.t. Volksgezondheid. Op dit moment is die beperking een afstand van 1,5M. Dus als ze zich daar aan houden zie ik het probleem niet.

Edit: was @ladymadonna

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:24

Magrathea schreef:
De kans is ook dat mensen elkaar in het gezicht hoesten bij de H&M, die is ook gewoon open.

Lopen er in de H&M ook meer dan 10.000 man? Word wel een beetje krap zo

_Penotti

Ann schreef:
Hier op Bokt zou sommige mensen wat meer empathie, inzicht en zelfreflectie niet misstaan.

Zeker :j
Voor de mensen in de zorg die nu de dikke middelvinger krijgen.
Voor de mensen die nog keihard revalideren.
Voor de mensen die hun naaste zijn verloren.

Of bedoelde je dat weer net niet.... -O-

Het is maar vanuit welk punt je het bekijkt dus.

Niobe

En toch zijn er in de corona tijd wat demonstraties verboden geweest. Waarom dan deze wel? Kan iemand dat onderbouwen?

Oh en wat voor jullie niet belangrijk is, kan dat voor een ander wel zijn, dus in het kader van naastenliefde: maak dat dan ook aub niet belachelijk.
Laatst bijgewerkt door Niobe op 10-06-20 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

lenaa_tje schreef:
Ze kunnen de grondwet niet even wijzigen (gelukkig maar) het is de manier waarop je als burgers kan laten zien dat je het niet eens bent met beleid. Als dat je wordt ontnomen is de kans ook aanwezig dat er steeds meer beleid gemaakt wordt waar het volk niet achter staat maar niks over kan zeggen.

Online is zoveel mogelijk. Waarom moet je in deze tijd nog fantasieloos in persoon demonstreren?
Enige demonstratie die me raakte waren die schoenen. Less is more. Net zoals de dodenherdenking dit jaar veel indrukwekkender was zonder massapubliek.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:25

Ik vind demonstreren een recht maar echt, dit hadden ze gewoon beter op een andere manier kunnen doen. En dan kun je mensen bekrompen noemen wanneer ze dit zeggen, voldoende mensen hier op bokt die hun geliefde vader, moeder, opa, oma broer niet konden begraven zoals ze zo graag wilden want!! 30 mensen. En dat is wel heel erg krom natuurlijk. Dat kun je de demonstranten niet kwalijk nemen maar denk ook even na voor je iemand van bekrompenheid beschuldigd.
Op dit moment kan ik ook maar één voordeel aan de demonstraties zien, geen extra besmettingen binnen twee weken dan laat maar veel meer in de buitenlucht toe. Sportwedstrijden, concerten, en zo zal er nog wel veel meer zijn. Maar het zal wel een keer gedaan zijn met de demo's, meeste grote steden wel gehad.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:25

_Penotti schreef:
Ann schreef:

Tja niet alle zorgmedewerkers vinden wat jij vindt.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:26

_Penotti schreef:
Ik heb het al zo vaak gezegd, makke lammetjes hoeven ze ook niet te zijn.
Maar laat ze creatief zijn in corona tijd. Iets anders dan met duizenden op een veld te gaan staan.
Dan kun je ook je stem laten horen. Positief!

Maak spandoeken op het balkon, krijttekeningen op de stoep of in de tuin die je met een drone filmt.
Maak daar een film van.
Verzin wat.

Dit is gewoon dom.

Ik denk dat dat wel was gebeurt als het had geholpen. Welke revolutionaire verandering heeft er plaatsgevonden met behulp van stoepkrijt en spandoeken? Juist ja, geen. Soms moeten er maatregelen worden genomen om écht te worden gehoord. De afgelopen decennia is het redelijk rustig aan gedaan, en je ziet dat dat niet heeft geholpen.

elnienjo

Ann schreef:

De demonstranten zou dat ook niet misstaan: wat meer respect naar wat we wereldwijd willen bereiken: het virus uitroeien en liefst zo min mogelijk naasten verliezen.

_Penotti

lenaa_tje schreef:

Het recht demonstreren hoeft ook niet afgenomen te worden, nogmaals doe het anders.
Het recht om met zoveel samen te komen kan wel afgenomen worden. En zou nu ook moeten!
Sterker nog, het is ons al maanden afgenomen.
Het is juist ongelijkheid dit wel door te laten gaan.

secricible

purny schreef:
Magrathea schreef:
De kans is ook dat mensen elkaar in het gezicht hoesten bij de H&M, die is ook gewoon open.

Lopen er in de H&M ook meer dan 10.000 man? Word wel een beetje krap zo

10.000 man, op 1,5m afstand dan he :D

_Penotti schreef:
Ann schreef:

M.b.t. De dam, waar men schijt had aan de voorzorgsmaatregelen ben ik dat 100% met je eens. Met deze demonstratie dan weer niet, mits de boel ook afgekapt wordt als de maatregelen niet in stand gehouden worden.
We mogen opschalen, Het gaat goed op de IC’s. Mensen de kans geven hun grondrechten uit te dragen met het recht op demonstratie lijkt me dan een prima optie.
Ja, ik vind nog steeds dat het beter zou zijn om creatief te zijn in deze tijd. Maar ik vind dit niet meer per sé fout.

Ja, het is ons maanden afgenomen, maar we zijn nu juist maatregelen aan het afbouwen en dit is daar m.i. Onderdeel van.
Laatst bijgewerkt door secricible op 10-06-20 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:27

Dat is mijn punt niet. Ik zal de laatste zijn om iets te zeggen van de reden tot demonstreren.
Zoveel mensen bij elkaar, op stippen die 1,5 meter van elkaar staan (dan moet je dus wel heel strak op je stip blijven...) vind ik in deze tijd echt not done....

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:27

lenaa_tje schreef:
Tja niet alle zorgmedewerkers vinden wat jij vindt.

Alle donkere mensen ook niet wat jij vind.
Er is hier steeds een gekleurde bokker geweest die totaal genegeerd werd. Want die doet niet mee aan dit.