Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:17

Pabie schreef:
Vind ik dan weer jammer bij Groenlinks vond nummer 13 ontzettend sympathieke man. Groenlinks gaat nu ook met meer vrouwen dan mannen de kamer in. 50/50 was wat mij betreft prima en dan wel met die nummer 13 die enorm veel doet voor klimaat

Tja - oude regel in de democratie: "de kiezer heeft altijd gelijk".
Maar het is balen als jij echt op deze meneer hebt gestemd...!
"De kiezer" wilde graag veel vrouwen...

Dus als deze mevrouw om wat voor reden dan ook meer voorkeurstemmen haalde dan de man op 13 "dan krijg je dat".

Aangezien die 2 lager geplaatste vrouwen (= besloten op het GL congres) toch ook groenlinks-sters zijn, zullen ze ook hard werken aan het halen van de klimaatdoelen.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 21:54

Janneke2 schreef:
Pabie schreef:
Vind ik dan weer jammer bij Groenlinks vond nummer 13 ontzettend sympathieke man. Groenlinks gaat nu ook met meer vrouwen dan mannen de kamer in. 50/50 was wat mij betreft prima en dan wel met die nummer 13 die enorm veel doet voor klimaat

Tja - oude regel in de democratie: "de kiezer heeft altijd gelijk".
Maar het is balen als jij echt op deze meneer hebt gestemd...!
"De kiezer" wilde graag veel vrouwen...

Dus als deze mevrouw om wat voor reden dan ook meer voorkeurstemmen haalde dan de man op 13 "dan krijg je dat".

Aangezien die 2 lager geplaatste vrouwen (= besloten op het GL congres) toch ook groenlinks-sters zijn, zullen ze ook hard werken aan het halen van de klimaatdoelen.

Dat klopt maar ik geloof dat de meeste stemmers 50/50 vrouwen in de kamer wou en Groenlinks zou daar anders ook aan voldoen. Ik ben het er wel volkomen mee eens dat de stemmer gelijk heeft daar stem je immers voor.

Hij is zelfs voor Groenlinks termen groen ;)

Anoniem

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:21

Ik snap dat niet zo goed waarom het 50/50 moet zijn. Kijk naar iemands kwaliteiten IPV het geslacht...

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:32

amoj schreef:
Ik snap dat niet zo goed waarom het 50/50 moet zijn. Kijk naar iemands kwaliteiten IPV het geslacht...

Naja ik snap het wel omdat vrouwen nog veelal niet worden gekozen omdat men het idee heeft dat ze niet goed genoeg zijn terwijl ze dat prima zijn.

Maar ik heb zelf niet zoveel met het stemmen op lager geplaatsde vrouw. tenzij je expliciet die vrouw heel goed vindt want dan heb je er heel erg over nagedacht en er niet opgestemd omdat het een vrouw is.

Ik ben wel blij dat bij Groenlinks iniedergeval de hoogste plekken heel eerlijk over de geslachten verdeeld waren. Daarom vind ik het zo jammer dat er dan daarom iemand er niet inkomt, als iedereen op die vrouwen had gestemd omdat ze door diegene als beter politicus/politica wordt bestempeld had ik het goed begrepen. Het stemmen op vrouwen is natuurlijk om een signaal te geven dat er meer vrouwen de kamer in moeten, maar ik heb het idee dat Groenlinks nu dus geen keuze meer heeft terwijl zij zelf het heel netjes doen qua verdeling op hun lijst.

En dan wordt er alsnog iemand gekozen op geslacht en niet op kwaliteit (tenzij heel veel vanwege kwaliteiten op hen hebben gestemd )

Anoniem

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:35

Ik heb op een vrouw gestemd die lager op de lijst staat. Voornamelijk omdat zij een vrouw en ook nog eens van niet-Nederlandse achtergrond is, maar ook omdat ik me erg kon vinden in haar standpunten en haar over vond komen als een fantastisch mens.

De rede dat er in verhouding zo weinig vrouwen in de kamer zitten komt niet omdat ze kwalitatief niet goed genoeg zijn. Er zijn meer dan genoeg vrouwen die meer dan gekwalificeerd zijn om die posten te bekleden. Dat ze er niet terecht komen komt door een hele hoop redenen, maar voornamelijk omdat men, zoals Pable zegt, nog steeds vindt dat vrouwen niet in de politiek thuishoren. Dat kan bewust of onbewust zijn, maar er worden constant argumenten opgeroepen over een al dan niet bestaande kinderwens bijvoorbeeld, terwijl dat in this day and age helemaal niet meer relevant is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:37

amoj schreef:

helemaal mee eens....

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:38

Emmaa_ schreef:
Ik heb op een vrouw gestemd die lager op de lijst staat. Voornamelijk omdat zij een vrouw en ook nog eens van niet-Nederlandse achtergrond is, maar ook omdat ik me erg kon vinden in haar standpunten en haar over vond komen als een fantastisch mens.

De rede dat er in verhouding zo weinig vrouwen in de kamer zitten komt niet omdat ze kwalitatief niet goed genoeg zijn. Er zijn meer dan genoeg vrouwen die meer dan gekwalificeerd zijn om die posten te bekleden. Dat ze er niet terecht komen komt door een hele hoop redenen, maar voornamelijk omdat men, zoals Pable zegt, nog steeds vindt dat vrouwen niet in de politiek thuishoren. Dat kan bewust of onbewust zijn, maar er worden constant argumenten opgeroepen over een al dan niet bestaande kinderwens bijvoorbeeld, terwijl dat in this day and age helemaal niet meer relevant is.

Maar dit vind ik meer dan een uitstekende reden om op haar te stemmen. Je hebt immers specifiek naar de persoon gekeken en of je in haar standpunten kan vinden.

Zelf zou ik bij een andere partij misschien sneller op een vrouw gestemd maar omdat ik vind dat bij Groenlinks de verhouding heel goed verdeelt is voelde ik daar helemaal de neiging niet toe. Ik vind zelf dat Groenlinks dat al meer dan goed doet

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:40

Pabie schreef:
amoj schreef:

Naja ik snap het wel omdat vrouwen nog veelal niet worden gekozen omdat men het idee heeft dat ze niet goed genoeg zijn terwijl ze dat prima zijn.

Maar ik heb zelf niet zoveel met het stemmen op lager geplaatsde vrouw. tenzij je expliciet die vrouw heel goed vindt want dan heb je er heel erg over nagedacht en er niet opgestemd omdat het een vrouw is.

Ik ben wel blij dat bij Groenlinks iniedergeval de hoogste plekken heel eerlijk over de geslachten verdeeld waren. Daarom vind ik het zo jammer dat er dan daarom iemand er niet inkomt, als iedereen op die vrouwen had gestemd omdat ze door diegene als beter politicus/politica wordt bestempeld had ik het goed begrepen. Het stemmen op vrouwen is natuurlijk om een signaal te geven dat er meer vrouwen de kamer in moeten, maar ik heb het idee dat Groenlinks nu dus geen keuze meer heeft terwijl zij zelf het heel netjes doen qua verdeling op hun lijst.

En dan wordt er alsnog iemand gekozen op geslacht en niet op kwaliteit (tenzij heel veel vanwege kwaliteiten op hen hebben gestemd )

Waarom denk je dat 'men' dat idee heeft..? ik heb niet op een vrouw gestemd maar niet omdat ik denk dat ze het niet kunnen.
Van mij hoeven er ook niet zo nodig meer vrouwen in de kamer. Als er maar geschikte en capabele mensen zitten. Geslacht doet er niet toe voor mij. Ik vind eigenlijk dat er dan wat feministisch wordt doorgeslagen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 18-03-17 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:42

Inderdaad, voor een vrouw gaan omdat je vindt dat ze kwaliteiten heeft helemaal top, maar ik vind het zo raar om op een vrouw te stemmen omdat ze een vrouw is.

Ik heb op CDA 44 gestemd, omdat dat een boer is en ik het belangrijk vind dat er voor de landbouw meer mensen komen te zitten met praktijkervaring. Toevallig een man maar als het een vrouw was geweest had ik ook gestemd. Geslacht maakt mij niet uit, wat degene wil en waar hij of zij voor staat is toch veel belangrijker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:49

amoj schreef:
Inderdaad, voor een vrouw gaan omdat je vindt dat ze kwaliteiten heeft helemaal top, maar ik vind het zo raar om op een vrouw te stemmen omdat ze een vrouw is.

Ik heb op CDA 44 gestemd, omdat dat een boer is en ik het belangrijk vind dat er voor de landbouw meer mensen komen te zitten met praktijkervaring. Toevallig een man maar als het een vrouw was geweest had ik ook gestemd. Geslacht maakt mij niet uit, wat degene wil en waar hij of zij voor staat is toch veel belangrijker?

Natuurlijk, maar het stemopeenvrouw initiatief gaat ook veel verder dan alleen 'stem per se op een vrouw'. Het gaat er juist om dat je ook eens kijkt naar de standpunten van de mensen die wat lager op de lijst staan, en dan vooral vrouwen.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:49

verootjoo schreef:
Pabie schreef:

Waarom denk je dat 'men' dat idee heeft..? ik heb niet op een vrouw gestemd maar niet omdat ik denk dat ze het niet kunnen.
Van mij hoeven er ook niet zo nodig meer vrouwen in de kamer. Als er maar geschikte en capabele mensen zitten. Geslacht doet er niet toe voor mij. Ik vind eigenlijk dat er dan wat feministisch wordt doorgeslagen.

Ik heb ook niet op een vrouw gestemd.

Ik doelde meer op dat de lijsten van sommige partijen nog wel erg scheef verdeeld waren. Ik kan dan echt niet geloven dat er zoveel mannen beter waren dan vrouwen. Maar ja je moet kiezen voor degene die jij het beste vindt inderdaad en voor mij was dat ook een man deze keer :)

Met kiezen doelde ik dus bij de lijst opstellen van de partij niet door de kiezer zelf

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:50

Emmaa_ schreef:
amoj schreef:

Natuurlijk, maar het stemopeenvrouw initiatief gaat ook veel verder dan alleen 'stem per se op een vrouw'. Het gaat er juist om dat je ook eens kijkt naar de standpunten van de mensen die wat lager op de lijst staan, en dan vooral vrouwen.

Ik denk dat wel heel veel mensen het zo hebben opgepikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:50

Overigens maakt het mij helemaal niet uit op wie iemand stemt. Als jij op een boer stemt omdat je het belangrijk vind dat er ook boeren in de kamer zitten, dan is dat toch hetzelfde als wanneer ik op een vrouw stem? Ik vind dat de verhoudingen in de kamer beter verdeeld zouden moeten zijn naar de verhoudingen in Nederland, dus ik stem op een vrouw. Omdat ík het belangrijk vind dat er meer vrouwen in de kamer zitten, net als dat een ander het belangrijk vind dat er een boer in de kamer zit.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:52

Emmaa_ schreef:
Overigens maakt het mij helemaal niet uit op wie iemand stemt. Als jij op een boer stemt omdat je het belangrijk vind dat er ook boeren in de kamer zitten, dan is dat toch hetzelfde als wanneer ik op een vrouw stem? Ik vind dat de verhoudingen in de kamer beter verdeeld zouden moeten zijn naar de verhoudingen in Nederland, dus ik stem op een vrouw. Omdat ík het belangrijk vind dat er meer vrouwen in de kamer zitten, net als dat een ander het belangrijk vind dat er een boer in de kamer zit.

Maar zou jij ook willen dat Groenlinks met bijvoorbeeld 11 vrouwen en 3 mannen er zou gaan zitten om de rest van de kamer rechter te trekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:54

Pabie schreef:
Emmaa_ schreef:

Maar zou jij ook willen dat Groenlinks met bijvoorbeeld 11 vrouwen en 3 mannen er zou gaan zitten om de rest van de kamer rechter te trekken?

Niet per se, ik zou graag willen dat het kamerbreed wat gelijker getrokken wordt. Dat hoeft 1 partij van mij niet op te lossen, maar ik zou bv niet zo snel stemmen op een partij die alleen mannen in de top 20 heeft staan. Dat komt omdat ik feminist ben en graag tot op zekere hoogte feministische waarden terugzie in de partij waarop ik stem. Een partij met alleen mannen in de top 20 zou dus nooit aan kunnen sluiten bij mijn waarden. Tegelijkertijd zou ik nooit op een partij stemmen puur omdat ze meer vrouwen dan mannen op de lijst hebben staan. Ik wil stemmen op iemand die ik vertrouw, en daarbij het liefst op een vrouw.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:54

We zaten trouwens met de vorige kamer (weet niet precies hoe de huidige er uit gaat zien) al op 40 procent vrouw dat vind ik niet eens schrikbarend weinig.

Al zie ik liever ook 45/55 (en dan maakt het mij niet uit of t een paar vrouwen of een paar mannen meer zijn die moeten op kwaliteit gekozen worden maar als je echt op kwaliteit kiest geloof ik dat je wel rond deze cijfers komt)

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:56

Emmaa_ schreef:
Pabie schreef:

Niet per se, ik zou graag willen dat het kamerbreed wat gelijker getrokken wordt. Dat hoeft 1 partij van mij niet op te lossen, maar ik zou bv niet zo snel stemmen op een partij die alleen mannen in de top 20 heeft staan. Dat komt omdat ik feminist ben en graag tot op zekere hoogte feministische waarden terugzie in de partij waarop ik stem. Een partij met alleen mannen in de top 20 zou dus nooit aan kunnen sluiten bij mijn waarden. Tegelijkertijd zou ik nooit op een partij stemmen puur omdat ze meer vrouwen dan mannen op de lijst hebben staan. Ik wil stemmen op iemand die ik vertrouw, en daarbij het liefst op een vrouw.

Ah dan liggen we aardig op dezelfde lijn. Al stem ik niet liever op een vrouw omdat het me niet zoveel kan schelen of iemand vrouw of man is als t maar beetje eerlijk verdeeld is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:58

Ik vind het in elk geval belangrijk dat linkse partijen blijven beseffen dat ze moeten investeren in talentvolle vrouwen, en niet te makkelijk terug moeten vallen in de gemakkelijkste optie.

De zetelverdeling, de lijsttrekkerverdeling en ook de ministerraad geven wel aan dat er helemaal geen sprake is van een eerlijke keuze op kwaliteit, en dus vind ik het wel belangrijk dat dat benadrukt blijft.

Al snap ik heel goed dat het erg jammer is als er daardoor een andere goede kandidaat uitvalt.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 22:59

Maar wat ik wel lastig vind nu komt er een vrouw op "geluk" in de kamer. Namelijk de vrouw van wie het leek dat ze er door de peilingen net niet in zou komen. Vind ik toch wel pijnlijk als er vrouwen (of mannen) nog boven staan die misschien beter gekwalificeerd (ik hoop dat ze die volgorde op iets baseren) waren maar er door diegene buiten de boot valt.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:01

Shadow0 schreef:
Ik vind het in elk geval belangrijk dat linkse partijen blijven beseffen dat ze moeten investeren in talentvolle vrouwen, en niet te makkelijk terug moeten vallen in de gemakkelijkste optie.

De zetelverdeling, de lijsttrekkerverdeling en ook de ministerraad geven wel aan dat er helemaal geen sprake is van een eerlijke keuze op kwaliteit, en dus vind ik het wel belangrijk dat dat benadrukt blijft.

Al snap ik heel goed dat het erg jammer is als er daardoor een andere goede kandidaat uitvalt.

Rechtse partijen niet?

Ik vind niet dat een linkse partij 80 procent vrouwen op de lijst moet gaan zetten om te compenseren.

Hmm wordt een man dan als de makkelijke optie gezien? Dat zou wel een shame zijn. Een vrouw kan net zo makkelijk zijn lijkt mij, maar word soms inderdaad net te weinig kans gegeven. Het is meer je ogen dichthebben dan de makkelijke weg kiezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:01

Pabie schreef:
Maar wat ik wel lastig vind nu komt er een vrouw op "geluk" in de kamer. Namelijk de vrouw van wie het leek dat ze er door de peilingen net niet in zou komen. Vind ik toch wel pijnlijk als er vrouwen (of mannen) nog boven staan die misschien beter gekwalificeerd (ik hoop dat ze die volgorde op iets baseren) waren maar er door diegene buiten de boot valt.

Niet op geluk, heel veel mensen hebben gewoon op haar gestemd. Dat betekent dat veel mensen haar een waardige kandidaat vonden en daardoor komt ze in de kamer. Natuurlijk is het jammer als er daardoor een kandidaat buiten de boot valt maar uiteindelijk gaat het om wat het volk wilt.

De lijst is overigens niet gebaseerd op kwaliteiten, gelukkig. Sommige kandidaten hoeven niet per se heel hoog op de lijst te staan, en vaak wordt er voor de top 20 gekozen voor 'gevestigde' namen die bekend zijn bij de kiezers en die ook al een bepaald vertrouwen opwekken. Als je kijkt naar de lijst van GL staan er juist lager op de lijst heel veel super gekwalificeerde mensen.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:02

Emmaa_ schreef:
Pabie schreef:

Niet op geluk, heel veel mensen hebben gewoon op haar gestemd. Dat betekent dat veel mensen haar een waardige kandidaat vonden en daardoor komt ze in de kamer. Natuurlijk is het jammer als er daardoor een kandidaat buiten de boot valt maar uiteindelijk gaat het om wat het volk wilt.

De lijst is overigens niet gebaseerd op kwaliteiten, gelukkig. Sommige kandidaten hoeven niet per se heel hoog op de lijst te staan, en vaak wordt er voor de top 20 gekozen voor 'gevestigde' namen die bekend zijn bij de kiezers en die ook al een bepaald vertrouwen opwekken. Als je kijkt naar de lijst van GL staan er juist lager op de lijst heel veel super gekwalificeerde mensen.

Ik hoorde iniedergeval van veel mensen dat ze op de nummer 19 stemde omdat ze een extra vrouw in de kamer wouden niet omdat ze haar zo goed vonden.

Als ze zich echt in haar hebben verdiept dan neem ik mijn woorden geheel terug

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:02

Ik heb ook bewust op een vrouw gestemd en wat een mooie bijkomstigheid was, was dat ze ook uit Groningen komt. Beetje input vanuit onze wingewesten kan geen kwaad :) uiteindelijk overbodig aangezien de partij het zo goed gedaan heeft dat ze nu sowieso een plek in de kamer heeft :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:08

Emmaa_ schreef:

Nee maakt op zich ook niet uit, ieder moet inderdaad doen wat hij of zij belangrijk vind. Misschien zag ik het dan ook wel te zwart wit want ik had een beetje het idee dat men gewoon naar de eerste vrouw op de lijst gaat omdat dat een vrouw is.
Moet iedereen zelf weten maar ik verbaasde mij daar even over.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 23:12

Je kunt helaas maar 1 stem uitbrengen, en dus moet je afwegen wat je dan belangrijker vindt. Voor jou is dat het klimaatdeel, voor anderen is ook de positie van vrouwen iets dat expliciet belangrijk is.
Ik denk niet dat het ene beter is dan het andere, en ook niet dat er zomaar een groot kwaliteitsverschil is waarom iemand op positie 13 of 14 komt.

En ja, ik zou willen dat rechtse partijen het ook doen, maar ik ben niet rechts dus daar heb ik niet zoveel over te zeggen. Plus dat ik denk dat als je wat meer sociale gelijkheid wilt, je beter uberhaupt niet rechts kunt stemmen.

En ja, mannen zijn helaas de 'makkelijke' optie: expliciete discriminatie en ook expliciete aanvallen (dit vooral vanaf extreemrechts) ondermijnen de positie van vrouwen actief. Daarnaast zijn er veel onbewuste gewoontes waardoor we mannen toch makkelijker serieus te nemen, hun resultaten net wat makkelijker zien dan die van vrouwen. Dat zijn dingen die je dus bewust tegen moet sturen, als je daar niet bewust iets mee doet, sluipt het er ongemerkt heel makkelijk in.