Stemmen 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Levitate

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:47

Ja idd, forenzen tot 20 km vind ik ook prima te doen :j. Ik vind het bvb ook onzin dat hier mensen in de buurt op 5 km van hun werk wonen en toch elke dag de auto nemen....

Zoals ik al zei, naar school is echt een keuze. Dat bespaard me 2 uur reistijd elke dag dat ik met de auto ga. Maar ik ben scooter bezorger geweest, dus ik weet hoe het is om met 2 graden in de regen rond te rijden op zo'n ding. Nou, nee, bedankt. Ik moet mezelf er al toe zetten om naar mijn paard te gaan met 2 graden omdat ik na 2 uur rijden (ga meestal de bossen in) al het gevoel heb dat mijn hart nooit meer zal opwarmen :brr: Als ik daarvoor en daarna nog een uur de scooter op moet ga ik dood denk ik :Y) (nog daargelaten dat ik beroerd scooter rij en al 6 ongelukken heb gemaakt in 1 jaar :') ) Ik heb ook eens naar stal gefietst, maar dit duurde 1,5 uur :Y) Ov naar stal is 2 uur :Y) En in de winter heb ik dus geen tijd om voor half 5 klaar te zijn op stal om voor het donker thuis te zijn...

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:18

Voor mij is ov geen optie, zelfde met fietsen en scooters. Ik moet dus wel met de auto en mijn moeder ( mag nog geen rijbewijs nu ) rijdt dus enorm veel kilometers met de auto. Tja, dan zou ik graag zien dat er een uitzondering komt voor bijvoorbeeld mensen met een gehandicapte kaart. Mantelzorg is al verschrikkelijk duur. Als ik straks studeer is het al duurder voor mij dan voor de gemiddelde student...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 07:25

Ik kan eigenlijk niet precies vinden wat het zou moeten gaan kosten? En wat voor overige dingen er dan goedkoper worden (zoals OV enzo).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 07:42

Veulen84 schreef:
Floriske schreef:
Daarnaast, ik lees nu de bron van de nos. Ik zou dus 800 euro per jaar moeten gaan betalen!! 800!! Nu is het 250! Gewoon omdat ik maar een kleine auto heb. En ik rij echt niet uitzonderlijk veel. 2x per week naar paard (70km totaal), 2x per week naar school (90km totaal) en alles daarnaast zijn ritjes voor boodschappen, broertjes naar sport brengen enz. Ik snap echt niet hoe ze aan die 11.000 gemiddeld per jaar komen, heeft 15% van de mensen een auto voor de deur staan zonder hem te gebruiken ofzo? Iedereen die forenst komt op een dikke 30.000 lijkt mij (5 dagen per week dan)

Er zijn echt heel weinig mensen die 30.000 km per jaar rijden. Dan zou je elke dag 80 km moeten rijden. Of 115 km aan woonwerk verkeer. Dat hebben de meeste mensen gewoon niet. De meeste mensen wonen in de stad of er om heen en dan is 15 a 20 km van je werk wonen al veel.

Ik rij per jaar 40.000. Vooral zakelijk uiteraard.

Ik ben heel benieuwd hoe mijn werkgever hier mee om zal gaan.

We zullen wel snel naar elektrische wagens overschakelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 07:54

Nou ja en wordt dan íedere parkeerplek met oplaadpaal? Want een oplaadpunt bij je auto is ook niet altijd haalbaar... en het bijbouwen van oplaadpunten kost ook wat denk?
Ik zou graag electrisch rijden :j maar die auto's zijn gewoon te duur... als er tegen die tijd betaalbare tweedehandsjes zijn, graag! Het liefst ook kleintjes dan :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 08:26

Hoe willen ze dit doen Dan?
Jaarlijks km doorgeven, wat als je de auto verkoopt?
En met de auto op vakantie?

Ik betaal 228 euro per jaar...
Bewust voor een klein autootje gekozen. Alleen voor het werk rijd ik 10.000 km per jaar. Dat zou al 400 euro zijn...
Ik denk dat de mensen met een hele dikke auto goedkoper uit gaan zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 08:40

ja je moet maar gaan fietsen Nessa :j

Ik zat te rekenen dat het OV, als daar niks aan wijzigt, 2x zo duur is. Dus sja, dan blijf ik autorijden. Wel wat minder, maar ondanks de goede verhalen over fietsen en het OV en stoere mensen door weer en wind in de regen, zie ik daar niks in :Y)

Die extra windmolens zijn ook top, maar zodra ze in de achtertuin staan vinden mensen ze ineens minder gezellig.. ben echt benieuwd hoe ze denken dat te gaan doen allemaal...

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 08:46

dat is inderdaad ook wat zo belachelijk is. Het OV zou goedkoper moeten zijn dan autorijden hopelijk kan dat in de toekomst wel waar gemaakt worden

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:04

De enige manier waarop ze dat gaan waarmaken is door autorijden flink duurder te maken of het ov weer als onderdeel van de overheid zien.

In Californië is het bijvoorbeeld zo dat over een paar jaar alle overheidsauto's elektrisch moeten zijn en bemoeien ze zich niet met de auto's van de burgers. Maar doordat veel mensen in de elektrische auto's van werk rijden zie je daar dat steeds meer mensen bij aanschaf van een nieuwe auto gewoon voor elektrisch gaan. Deze kunnen ze dan gewoon opladen op het werk en dan hoeven ze niet om te rijden voor een benzine station. Dit vond ik een mooie oplossing, maar daar zijn ze heel wat jaren eerder mee begonnen zodat er niet ineens heel veel nieuw gekocht moet kopen terwijl de vorige auto's nog maar een paar maanden oud waren oid.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:16

Ik zie er ook wel wat in om inderdaad tegen bedrijven te zeggen. Alle auto's elektrisch, ook leaseauto's. Dat zijn toch meestal wel de mensen die de afstanden rijden.

Ov is inderdaad veel te duur. Daar zou echt per direct een stop op moeten komen. Die bedrijven draaien gigantische winsten terwijl dienstverlening hun prioriteit moet zijn.
Je kan natuurlijk autorijden duurder maken en ov subsidiëren. Maar dat werkt nog niet goed tegen die geld beluste bedrijven, die verhogen dan gewoon de prijzen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:25

Nou ja niet alleen goedkoper maar ook beter..
S avonds laat of snachts naar huis komen is nogal een dingetje. En dan woon ik bij de stad zeg maar..
Een kwartier tot 20min wachten is s avonds laat redelijk normaal. Een vriendinnetje zei laatst nog "als het OV hier net zo was als in NY of Parijs zou ik nooit meer met de auto gaan"..

Ik vraag me wel af of wedstrijdruiters minder wedstrijden gaan rijden.. Meestal zijn dat niet de goedkoopste autos, en als je een beetje leuk rijdt ben je om de week toch wel een eindje onderweg...
Heb je wel gelijk het probleem van 'wedstrijdpaarden zijn zielig' opgelost en scoort de PvdD twee vliegen in 1 klap ! :j

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:42

Maar elektrisch rijden is niet voor iedereen mogelijk ;). Voor mij bijvoorbeeld wel, maar ivm met de hoge aanschafkosten (die je een jaar geleden echt nog niet terugverdiende in de levensduur van de auto, in verschil benzine-elektriciteit en de lagere wegenbelasting) hebben ze toch voor een benzine gekozen. Veel goedkoper en was op dat moment dus ook maar 250? euro per jaar aan wegenbelasting...
Maar waar het me eigenlijk om ging: mijn vader zit voor zijn werk in de auto. Die rijdt makkelijk 60.000 km per jaar. Nu gaat het me even niet om de kosten, maar om de actieradius van een elektrische auto. Die is simpelweg nog niet groot genoeg om voor mijn vader een hele dag op te rijden en lang niet overal waar hij komt staan snellaad palen (sterker nog, eigenlijk nergens, terwijl hij vaak in de binnenstad moet zijn) en zonder die palen red hij het echt geen dag...

OV kan idd zo veel beter. Momenteel gaat "Het OV brengt je van ergens waar je niet bent naar ergens waar je niet moet zijn in een langere tijd dan de auto" in 95% van de gevallen waar. In steden zoals NY of Parijs is dat helemaal niet, dus er kan zeker verbeterd worden :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:49

60.000 km is iets van 165 tot 250 km per dag. Dat zijn juist de mensen die elektrisch moeten gaan rijden. De meeste volledige elektrische auto's kunnen 150 km aan. Ze zijn er zelfs tot 500 km. Neem bv 1 van de goedkoopste, de renault zoey. 21.000 euro rijd 450 km.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:54

Actieradius is inderdaad te laag. Wij hebben klanten door heel Nederland en het komt dan nog wel eens voor dat ik een planning voor onze buitenmedewerkers heb van 600km+ per dag, en dan moeten ze met diezelfde auto ook nog 80km+ enkele reis heen en terug naar huis met die auto. Dat red je nu gewoon niet. OV is daarin ook geen optie om de doodsimpele reden dat ze daarvoor teveel spullen (gereedschapskoffer, werkplekken, printers, kabels, etc) mee hebben.

Sowieso is het OV vrij ruk, ook voor mezelf om naar het werk te gaan. Momenteel rij ik met de auto in nog geen twintig minuten naar m'n werk (woon vier bochten van de snelweg, en werk ligt 200 meter van de snelweg af), met het OV moet ik rekening houden met een reistijd van minstens een uur, en als ik op bepaalde tijden moet beginnen zelfs anderhalf uur omdat ik anders te laat ben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:11

Floriske schreef:
Maar waar het me eigenlijk om ging: mijn vader zit voor zijn werk in de auto. Die rijdt makkelijk 60.000 km per jaar. Nu gaat het me even niet om de kosten, maar om de actieradius van een elektrische auto. Die is simpelweg nog niet groot genoeg om voor mijn vader een hele dag op te rijden en lang niet overal waar hij komt staan snellaad palen (sterker nog, eigenlijk nergens, terwijl hij vaak in de binnenstad moet zijn) en zonder die palen red hij het echt geen dag...

OV kan idd zo veel beter. Momenteel gaat "Het OV brengt je van ergens waar je niet bent naar ergens waar je niet moet zijn in een langere tijd dan de auto" in 95% van de gevallen waar. In steden zoals NY of Parijs is dat helemaal niet, dus er kan zeker verbeterd worden :j

Er zijn steden in Nederland die op eigen houtje alvast laadpalen plaatsen.
Een x aantal grote bedrijven ook.

Maar het "afgelopen kabinet" schitterde hier door afwezigheid : du momente dat er een duidelijke standaard voor laadpalen is, "is de gok er af" en kun je veilig investeren ipv je nek uitsteken.

....en de wetenschap werkt hard aan dingen als snelladen.
En voor zakelijke rijders is laden tijdens een afspraak vaak wel mogelijk en dan kom je ook wel weer thuis op je accu.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:12

Veulen84 schreef:
60.000 km is iets van 165 tot 250 km per dag. Dat zijn juist de mensen die elektrisch moeten gaan rijden. De meeste volledige elektrische auto's kunnen 150 km aan. Ze zijn er zelfs tot 500 km. Neem bv 1 van de goedkoopste, de renault zoey. 21.000 euro rijd 450 km.

Moet je wel ergens kunnen opladen... dat kan (nu) niet overal...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:19

Exitium schreef:
Actieradius is inderdaad te laag. Wij hebben klanten door heel Nederland en het komt dan nog wel eens voor dat ik een planning voor onze buitenmedewerkers heb van 600km+ per dag, en dan moeten ze met diezelfde auto ook nog 80km+ enkele reis heen en terug naar huis met die auto. Dat red je nu gewoon niet. OV is daarin ook geen optie om de doodsimpele reden dat ze daarvoor teveel spullen (gereedschapskoffer, werkplekken, printers, kabels, etc) mee hebben.

...dat lijkt mij een vervoerbedrijf.
600 kilometer a raison de 100 km per uur is 6 uur werktijd. Blijft nog 2 uur over voor klantencontact.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:27

Janneke2 schreef:
Exitium schreef:

...dat lijkt mij een vervoerbedrijf.
600 kilometer a raison de 100 km per uur is 6 uur werktijd. Blijft nog 2 uur over voor klantencontact.

Nope, IT, alleen zitten we in de buurt van Den Bosch en hebben we ook klanten in Groningen en het noorden van Noord-Holland. Kunnen rustig vijf tickets afgehandeld worden met zo'n ritje. Zaken als het plaasten van een werkplek of verhelpen van een printerstoring duurt vaak maximaal een half uur, en onderweg pikken we bijvoorbeeld ook laptops op die storing hebben of leveren we ze af (met korte test op locatie) na reparatie.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:52

Hmm, in principe ben ik niet tegen de kilometerheffing. De vervuiler betaalt. Maar als dit inderdaad doorgaat ga ik er zelf flink de dupe van zijn. Bedrijf is vorig jaar verhuisd, waardoor mijn reisafstand vertienvoudigd is (200 km/dag i.p.v. 20 km/dag). Grofweg gerekend 50.000 km op jaarbasis... #) .
Thuis werken is technisch prima mogelijk, maar in de praktijk niet echt. Zit op een afdeling waar heel nauw samengewerkt wordt.
Openbaar vervoer gaat 'm ook niet worden, ruim 2,5 uur reistijd enkele reis...
Nou ben ik al op zoek naar ander werk, dichter in de buurt, vooral omdat ik het reizen niet volhoud, maar ook omdat de reisonkostenvergoeding in een period van 3 jaar wordt afgebouwd naar max. 30 km enkele reis. Als dit doorgaat ben ik flink de klos...

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:54

Alvaron schreef:
Hmm, in principe ben ik niet tegen de kilometerheffing. De vervuiler betaalt. Maar als dit inderdaad doorgaat ga ik er zelf flink de dupe van zijn. Bedrijf is vorig jaar verhuisd, waardoor mijn reisafstand vertienvoudigd is (200 km/dag i.p.v. 20 km/dag). Grofweg gerekend 50.000 km op jaarbasis... #) .
Thuis werken is technisch prima mogelijk, maar in de praktijk niet echt. Zit op een afdeling waar heel nauw samengewerkt wordt.
Openbaar vervoer gaat 'm ook niet worden, ruim 2,5 uur reistijd enkele reis...
Nou ben ik al op zoek naar ander werk, dichter in de buurt, vooral omdat ik het reizen niet volhoud, maar ook omdat de reisonkostenvergoeding in een period van 3 jaar wordt afgebouwd naar max. 30 km enkele reis. Als dit doorgaat ben ik flink de klos...

Jeetje wat vervelend : o. Een verhuizing van 180km is niet niets zeg... Dat is naar de andere kant van het land.

Succes met het zoeken van een nieuwe baan

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:55

Cer schreef:
Veulen84 schreef:

Moet je wel ergens kunnen opladen... dat kan (nu) niet overal...

Mwah, ik merk dat je op veel plekken wel kan laden hoor. Ik pak tegenwoordig graag de elektrische auto van familie voor grote stukken. (200km enkele reis). Dan laad ik een keer langs de snelweg bij een anwb punt. In 20 minuten ben ik weer onderweg. Dat is heerlijk voor een pauze.
Moet het wel een beetje plannen natuurlijk.

Enige jammere inderdaad dat er geen trailer achter kan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:18

maar het is toch handig als je je auto voor de deur ook kan laden? ik kan de mijne vaak al niet voor de deur zetten, die staat dan ergens halverwege of op een parkeerplaats.. dan zouden daar van die oplaadpunten moeten komen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:28

Cer schreef:
maar het is toch handig als je je auto voor de deur ook kan laden? ik kan de mijne vaak al niet voor de deur zetten, die staat dan ergens halverwege of op een parkeerplaats.. dan zouden daar van die oplaadpunten moeten komen?

Ja dat lijkt mij wel. Als uiteindelijk bij iedere parkeerplek een oplaadpunt is dan is dat "probleem" opgelost.

Dan heb je ook als buitendienst medewerker geen probleem meer. Je staat bij de klant voor de deur en je gaat meteen even "stekkeren".

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:44

Cer schreef:

Je kan gewoon een oplaadpaal aanvragen. Bij mij in de gemeente word er dan een dubbele paal geplaatst binnen 100 meter van je huis. Thuis gooien we hem dan weer aan de lader. Officieel mag je alleen op zo'n plek staan als je ook echt laad. Maar goed, niemand heeft er een probleem mee als je 's nachts niet opstaat om hem te verplaatsen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:46

In de stad bij een flat wordt t dan wel drukkig.. maar als je dan gegarandeerd parkeerplek hebt (tot je buurman een electra auto heeft en er gaat staan := )