Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Teddy321

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:10

Voor mij is terrorisme GEEN criminaliteit! Criminelen zijn niet uit op t doden en ontwrichten van de samenleving. Wezenlijk verschil

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:10

Citaat:
Klopt.
Maar in dit geval is het verbonden aan de islam.
Hoe je het ook went of keert.

Neen ook niet waar. Het is verbonden aan hoe je als islamist opgroeid in een westerse wereld. En dan voornamelijk hoe de regering omgaat met hoofdoeken, hoe werkgevers vooroordelen hebben. Hoe er vaak wordt neergekeken op 'buitenlanders/ vreemde', ect.
Stel dat je als christen moet vluchten naar een ander land, wordt opgevangen en mag blijven. Daar een gezin sticht. Maar je kinderen kunnen nooit helemaal meedraaien in die wereld. Omdat ze ten eerste van thuis uit andere waarden meekrijgen. Maar ook omdat er teveel vooroordelen zijn over westerlingen. Dan zijn ze een muis voor de kat om te radicaliseren. Dat is gewoon hoe het gaat. Het heeft helemaal niets met het geloof op zich te maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:12

Lente dat werd net ook door Hollande genoemd in zijn opsomming van waar al die slachtoffers zijn gevallen en hoe erg dat is.
Tevens gaat hij zich wederom hard maken om de illegale wapenhandel in Europa aan te pakken. De laatste keer is zijn voorstel afgestemd.Teddy321 ook Hollande zei precies het zelfde als jij. Hij had het over criminelen die een stap verder gaan door over te stappen naar het terrorisme. Hij zei dat deze daad geïnitieerd is in Syrië, voorbereid in België en door eigen Franse mensen die van criminaliteit overgestapt zijn naar terrorisme (werd niet vertaald) werd uitgevoerd. Letterlijk zei hij daarna: Franse burgers hebben Franse burgers e.a. gedood voornamelijk jonge mensen tussen de 20 en 30 jaar. Dat is de trieste wrede (cruel) waarheid

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:12

Teddy321 schreef:
Voor mij is terrorisme GEEN criminaliteit! Criminelen zijn niet uit op t doden en ontwrichten van de samenleving. Wezenlijk verschil

Het doden is een crimineel feit.

Of heb jij er een beter benaming voor?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:17

ChocooPrins schreef:
Citaat:
Klopt.
Maar in dit geval is het verbonden aan de islam.
Hoe je het ook went of keert.

Neen ook niet waar. Het is verbonden aan hoe je als islamist opgroeid in een westerse wereld. En dan voornamelijk hoe de regering omgaat met hoofdoeken, hoe werkgevers vooroordelen hebben. Hoe er vaak wordt neergekeken op 'buitenlanders/ vreemde', ect.
Stel dat je als christen moet vluchten naar een ander land, wordt opgevangen en mag blijven. Daar een gezin sticht. Maar je kinderen kunnen nooit helemaal meedraaien in die wereld. Omdat ze ten eerste van thuis uit andere waarden meekrijgen. Maar ook omdat er teveel vooroordelen zijn over westerlingen. Dan zijn ze een muis voor de kat om te radicaliseren. Dat is gewoon hoe het gaat. Het heeft helemaal niets met het geloof op zich te maken.

De keuze om de radicale kant op te gaan is wel degelijk aan een persoon zelf.
Het heeft niet met geloof te maken in die zin. Ik heb helemaal geen moeite met gelovige mensen van welk geloof dan ook.
IS zet de islaam voor schut, zij doen dingen uit naam van hun zogenaamde geloof. Het hangt er dus wel degelijk aan. Al heeft het niets te maken met gelovige mensen en die kunnen er dus ook niet op aangekeken worden. Maar dat het er helemaal los van staat klopt ook niet. Het gaat om mensen die hun geloof misbruiken die gekozen hebben voor een pad die zich strikt bezig houden met moorden en terreurdaden uit naam van het geloof.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:19

Teddy321 schreef:

Wat is het dan, uit de hand gelopen meningsverschilletje met een werelddeel? :?
http://www.encyclo.nl/begrip/criminaliteit
Ofwel; terrorisme is gewoon criminaliteit.
Anders is de georganiseerde misdaad ook geen criminaliteit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:21

De mensen uit Parijs zijn niet belangrijker dan de mensen uit Syrië, Libanon, etc. Echter kan je je er wel makkelijker mee identificeren.
Vind het eigenlijk een beetje storend worden dat je bijna Parijs niet erg mag vinden als je niet uit dat je slachtoffers in Libanon, Gaza, Syrië, where ever ook erg vind...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:26

Citaat:
De keuze om de radicale kant op te gaan is wel degelijk aan een persoon zelf.
Het heeft niet met geloof te maken in die zin. Ik heb helemaal geen moeite met gelovige mensen van welk geloof dan ook.
IS zet de islaam voor schut, zij doen dingen uit naam van hun zogenaamde geloof. Het hangt er dus wel degelijk aan. Al heeft het niets te maken met gelovige mensen en die kunnen er dus ook niet op aangekeken worden. Maar dat het er helemaal los van staat klopt ook niet. Het gaat om mensen die hun geloof misbruiken die gekozen hebben voor een pad die zich strikt bezig houden met moorden en terreurdaden uit naam van het geloof.

Geloof misbruiken klopt wel. Maar radicaliseren heeft niet onlosmakend iets met de Islam te maken.
Als je radicaliseerd dan ben je geen moslims meer.

Ik probeer de daden niet goed te praten he, versta me niet verkeerd. Maar het is zeker niet zo dat het een bewuste keuze wordt. Van ik ben moslim, en nu ga ik radicaliseren.
De jongeren die radicaliseren zijn jongeren die geen uitweg meer zien. Die vaak al in de criminaliteit zitten, geen werk hebben, geen structuur hebben, en weinig houvast.
Maar dat maakt niet dat ze geen verantwoording gaan moeten afleggen voor hun daden. Het zijn geen mensen meer die veilig in een samenleving verder kunnen.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:30

waxmeltsenzo schreef:
Teddy321 schreef:

Het doden was niet de hoofdzaak. De hoofdzaak voor hen is t ontwrichten van onze samenleving en om angst te zaaien. Deze hoofdzaak werd bereikt door het doden van onschuldigen.

Een crimineel wil er zelf beter van worden, door diefstal, afpersing, verkoop of invoeren van drugs, enz.
Extremisten/terroristen gaan veel verder.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:33

Chocoo ik geloof dat wij het het zelfde zien.
Ik zeg niet dat ze naar het geloof handelen. Maar dat het er aan hangt ze zijn doorgeslagen in het geloof. Het geloof zelf heeft er niets meer mee te maken maar wordt wel misbruikt.
Deze groepering en hun aanhang zijn moslims of waren dat maar als je het mij vraagt hebben deze mensen geen geloof ook niet in zichzelf ze zien alleen maar zwart anders kun je dit niet doen.

Als Jantje of Ali in een moeilijke tijd zit zal die moeten kiezen gaat die hulp zoeken bij de juiste instanties of gaat die het boevenpad op? Zelfs als je weinig kansen krijgt is het niet onmogelijk. Maar als jij iemand kunt doden dan heeft dat niets met de kansen die je wel of niet kreeg te maken. Als je in koele bloedde zo,n sportveld, winkelcentrum of trein inloopt en alles daar af kunt knallen ben je van top tot teen verdorven!
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 16-11-15 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:34

Teddy321 schreef:
voor mij ook niet!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:35

Teddy321 schreef:
Teddy321 schreef:

Het doden was niet de hoofdzaak. De hoofdzaak voor hen is t ontwrichten van onze samenleving en om angst te zaaien. Deze hoofdzaak werd bereikt door het doden van onschuldigen.

Een crimineel wil er zelf beter van worden, door diefstal, afpersing, verkoop of invoeren van drugs, enz.
Extremisten/terroristen gaan veel verder.

De naam criminaliteit wordt gegeven aan alles wat strafbaar is.
Dus nogmaals wat is jou benaming ervoor?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:38

pien_2010 schreef:
Zonet de speech van Hollande gehoord. Bewezen is dat een van de terroristen een Syriër is die via Griekenland Europa is binnen gekomen. Dat hebben de vingerafdrukken laten zien. Nog onduidelijk is of gevonden paspoort en deze man bij elkaar horen.

De speech vond ik erg indruk wekkend en ik ben er verdrietig over.

We gaan een nieuwe tijd in met elkaar, dat moge duidelijk zijn.

Mensen vanuit 19 landen (werd niet vertaald) zijn slachtoffer geweest van dit terrorisme.

Positief vond ik dat hij ook alle aanslagen op een rijtje zette van de laatste jaren veroorzaakt door IS waarin hij ook de landen in het Oosten meenam. Hij noemde ook Turkeije ook al werd dat niet vertaald. Duidelijk is dat hij in de veiligheidsraad met de internationale gemeenschap IS wil aanpakken en er zijn al flink wat bombardementen geweest afgelopen nacht op het hoofdkwartier van IS vanuit FRankrijk in samenwerking met de bondgenoot America. (letterlijk vertaald)

Daar sta ik achter, maar voel zeer mee met al die arme mensen daar die én leven onder de onmenselijke terreur van IS en tevens ook slachtoffer kunnen worden van deze bombardementen. Maar niets doen is geen optie.
Wat me ook opviel is, dat hij de grondwet gaat veranderen omdat deze niet is toegerust op geweld veroorzaakt via terrorisme want het is een wet van na de Tweede WO. Tevens wil hij de noodtoestand verlengen met drie maanden, zodat in ALLE! departementen huiszoekingen gedaan kunnen worden. Ik ben benieuwd wat we hiervan gaan zien en of we hiervan iets gaan zien.

Ik ben blij dat ik de jaren 80 en 90 mee gemaakt heb. Vrijheid blijheid. We konden onbezorgd gaan waar we wilden.
Ben ergens ook blij ik geen kinderen heb die nu opgroeien.
De wereld word steeds verrotter helaas

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:39

@Rapido. Ik ook.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:48

rapido schreef:
Ik ben blij dat ik de jaren 80 en 90 mee gemaakt heb. Vrijheid blijheid. We konden onbezorgd gaan waar we wilden.
Ben ergens ook blij ik geen kinderen heb die nu opgroeien.
De wereld word steeds verrotter helaas

Dit begrijp ik heel erg goed. Ik heb wel kinderen van de leeftijd van 30-28-26 jaar. Ze zijn gelukkig heel erg met hun leven opbouwen bezig en doen het fantastisch. Ze zijn absoluut niet met dit geweld bezig. Ze gaan met partner naar Turkeije (mijden wel alle opstanden en die zoon is zich erg bewust vanwege zijn partner van het geweld door toenemend dictoriaal regiem daar), of naar grote housefeesten, vliegen de wereld rond en genieten met volle teugen en zijn goed bezig.
Het is mams die zich zorgen maakt en blij is als ze een zoon hoort vertellen dat hij die avond naar een vriend gaat om te eten en dat ze daar een filmpje kijken :o . Hij was te moe om naar een groot feest gelegenheid te gaan (hij doet zwaar lichamelijk werk).
Dus voor mijn kinderen speelt dit niet. Ik word zelfs uitgelachen toen ik jaren geleden zei: "als er ooit iets gebeurd hetzij geweld, milieuramp etc in NL. Zonder enig overleg ben je gewoon welkom. Probeer te maken dat je wegkomt en kom hier naar toe. Toen de actie op Charlie Hebdo was werd me dit lachend terug gegeven zo van : "mam, kom maar terug naar NL. We hebben nog wel een plekje voor je.
Dus ik denk dat het voor de meeste jongeren (gelukkig) niet geldt.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:53

De benaming die ik er aan geef is extremist of terrorist. Nogmaals, IK geef die benaming eraan. Deze mensen gaan een stap verder dan criminelen imo.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:06

waxmeltsenzo schreef:
Ik zeg niet dat ze naar het geloof handelen. Maar dat het er aan hangt ze zijn doorgeslagen in het geloof. Het geloof zelf heeft er niets meer mee te maken maar wordt wel misbruikt.
Deze groepering en hun aanhang zijn moslims of waren dat maar als je het mij vraagt hebben deze mensen geen geloof ook niet in zichzelf ze zien alleen maar zwart anders kun je dit niet doen.

Als Jantje of Ali in een moeilijke tijd zit zal die moeten kiezen gaat die hulp zoeken bij de juiste instanties of gaat die het boevenpad op? Zelfs als je weinig kansen krijgt is het niet onmogelijk. Maar als jij iemand kunt doden dan heeft dat niets met de kansen die je wel of niet kreeg te maken. Als je in koele bloedde zo,n sportveld, winkelcentrum of trein inloopt en alles daar af kunt knallen ben je van top tot teen verdorven!

Ja dat denk ik ook. Maar ik denk wel als je al bezig bent geweest met het gedachtengoed van IS dat je gewoon de weg niet meer vind naar de juiste instanties hiervoor. Ze voelen zich door de instanties net in de steek gelaten.
Ze geloven er echt in dat ze een goede daad doen op dat moment ze een concertzaal binnenwandelen. Ze geloven dat ze naar de hemel gaan door hunzelf op te blazen met tal 'ongelovigen' mee, en dat maakt het ook zo moeilijk. Er is geen onderhandelen meer aan.
Daarom denk ik net dat de oplossing op lange termijn streven naar een multiculturere samenleving is. Intensieve samenwerking met moskeeën die de islam preekt waarvoor het staat en hoe het hoort. Buurten waar de moskee radicaal is opdoeken maar wel een goed alternatief oprichten. Zodat jongeren zich zo weinig mogelijk ondergronds gaan bezig houden met het radicaliseren. Ook al valt dat nu al niet meer te vermijden...
De hulp naar de mensen die gevoelig zijn om te radicaliseren komt veeeel te laat.
Daaom is molenbeek ook zo'n broeihaard geworden. Moskee daar is radicaal, er is geen andere instantie meer in de buurt. Of toch geen waarop ze vertrouwen, of waar ze zich thuis voelden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:11

weet iemand hoeveel burgers er vannacht zijn omgekomen door de bombardementen van frankrijk? ;(

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:14

Hoe dan ook komt het wel op hetzelfde neer. Geradicaliseerden kunnen niet meer samenleven in onze maatschappij. Daar zitten ze te ver voor volgens mij.
Maar het is wel belangrijk om te weten van waar het komt.
Anders bekom je vooroordelen zoals moslims moeten buiten of enkel aangepaste moslims mogen blijven. Muren bouwen, ect.
En juist door deze ideeën erop na te houden creëer je wat IS wil, polarisatie.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:15

unihorses schreef:
weet iemand hoeveel burgers er vannacht zijn omgekomen door de bombardementen van frankrijk? ;(

Vrees ervoor dat ze dat niet aan de grote klok gaan hangen...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:18

ChocooPrins schreef:
unihorses schreef:

heb ook gehoord dat alle niet geidentificeerde slachtoffers automatisch als terrorist de documenten in gaan.
heel erg wat in parijs is gebeurd maar dit vind ik net zo erg wat frankrijk als "wraak" heeft gedaan

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:29

Teddy321 schreef:
De benaming die ik er aan geef is extremist of terrorist. Nogmaals, IK geef die benaming eraan. Deze mensen gaan een stap verder dan criminelen imo.

Een terreur daad is ook een criminele daad.
Hoe jij dat ziet is jou ding.

Maar het is een feit dat een terreur daad of zelfs een oorlogsdaad een crimineel feit is.

Een bank overvallen is ook erger dan zonder rijbewijs op je scooter rijden maar het blijven beiden strafbare feiten en dus criminele handelingen.

Deze extremisten begaan dus terroristische criminele daden!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:31

Oke ik zou het liefst nu het vliegtuig pakken of een boot kopen en weggaan er is vast ergens een mooi eiland waar ik het allemaal niet mee zou krijgen -O- wanneer is een oorlog een oorlog? Ze verklaren nu toch vooral de oorlog aan de IS?

Zoals iemand anders ook vroeg, hoe groot is IS? Waarom is hun trainingskamp niet allang weggevaagd? Wat voor materiaal beschikken hun over? Hoe kom je bij de IS want er blijven mensen bij aansluiten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:36

ChocooPrins schreef:
waxmeltsenzo schreef:

Ja dat denk ik ook. Maar ik denk wel als je al bezig bent geweest met het gedachtengoed van IS dat je gewoon de weg niet meer vind naar de juiste instanties hiervoor. Ze voelen zich door de instanties net in de steek gelaten.
Ze geloven er echt in dat ze een goede daad doen op dat moment ze een concertzaal binnenwandelen. Ze geloven dat ze naar de hemel gaan door hunzelf op te blazen met tal 'ongelovigen' mee, en dat maakt het ook zo moeilijk. Er is geen onderhandelen meer aan.
Daarom denk ik net dat de oplossing op lange termijn streven naar een multiculturere samenleving is. Intensieve samenwerking met moskeeën die de islam preekt waarvoor het staat en hoe het hoort. Buurten waar de moskee radicaal is opdoeken maar wel een goed alternatief oprichten. Zodat jongeren zich zo weinig mogelijk ondergronds gaan bezig houden met het radicaliseren. Ook al valt dat nu al niet meer te vermijden...
De hulp naar de mensen die gevoelig zijn om te radicaliseren komt veeeel te laat.
Daaom is molenbeek ook zo'n broeihaard geworden. Moskee daar is radicaal, er is geen andere instantie meer in de buurt. Of toch geen waarop ze vertrouwen, of waar ze zich thuis voelden.

Ja er zijn hele grove fouten gemaakt op diverse vlakken.
Maargoed dat is achteraf heel makkelijk roepen.
Nu is taak gewoon om nog steeds zoveel mogelijk hulp te bieden waar nodig.
Elk mens is er een. Ik bedenk me altijd maar dat het mij ook kan overkomen dat ik op straat kom en hulp nodig heb. Dan hoop ik dat ik ergens onderdak kan krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:41

ChocooPrins schreef:
unihorses schreef:

Nee want dat heet dan 'collateral damage' :n dat zijn geen westerlingen die boeien niet. :x