Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:De maagd Maria met een hoofddoek
Hoofddoeken in de vorm van een sluier, tulband of een doek om het hoofd worden in verschillende Bijbelverzen genoemd.
Tot het Tweede Vaticaans Concilie (1962/1965) was het vrouwen verplicht hoofdbedekking te dragen in een katholieke kerk. Dit gebod vindt zijn oorsprong in I Korintiërs 11:5-6 ("Iedere vrouw, die blootshoofds bidt of profeteert, doet haar hoofd schande aan..."). Tegenwoordig wordt de hoofddoek nog gedragen door een aantal vrouwen in Noord-Europa en Noord-Amerika. In Tridentijnse missen (de buitengewone vorm van de Romeinse ritus) dragen de vrouwen nog steeds een sluier of een hoofddeksel, al is dit niet meer verplicht. In Zuid-Europese en Latijns-Amerikaanse landen draagt men nog vaak een hoofddoek in de kerk en dan vooral de mantilla die uit zwarte kant vervaardigd is. In Azië wordt vooral de witte kanten versie gedragen. In Oosters-orthodoxe Kerken en Oriëntaals-orthodoxe Kerken bedekken nog steeds alle vrouwen het hoofd. Alleen bij de Oudgelovigen mag dit uitsluitend een hoofddoek zijn, bij de andere oosters-orthodoxen mag het ook een sluier zijn.
Ook binnen enkele protestantse gemeenschappen is bedekken van het hoofd voor vrouwen in de erediensten (nimmer voor mannen) nog gebruikelijk.[1] Hiervoor kan een hoofddoek of een hoed gebruikt worden.
In de christelijke iconografie is een sluier het symbool van de kuisheid, net als in beeldhouwwerken van gotische kerken.[2]
De hoofddoek als symbool van kuisheid in de katholieke en christelijke traditie is nog te zien in hedendaagse bruids- en eerstecommuniekleding.
Electra63 schreef:Jullie halen er zoveel bij......
Ik ben niet voor een hoofddoek, ik ben ook niet voor verplicht een jurk of rok dragen (zoals sommige gereformeerden in mijn buurt), maar zij moeten dat allemaal zelf weten. Het heeft IMO niets met de vluchtelingenproblematiek te maken. Voor sommigen van jullie blijkbaar wel. Dat is voor mij dan toch discriminatie, je maakt een onderscheid op basis van geloof, dat is bij wet verboden en terecht naar mijn mening.
Teddy321 schreef:Ik ben het hier helemaal mee eens Electra. Echter, zolang de vluchtelingen (let wel; de vluchtelingen en niet de moslims!) Het vertikken om zich aan onze cultuur aan te passen, zal er altijd intolerantie blijven imo. En zonder te generaliseren durf ik te zeggen dat 60% van de mannen onder de vluchtelingen vindt dat de Nederlandse vrouw in en om de AZC's rekening dient te houden met hen. In het AZC wat we hier tijdelijk was, werden vrouwen (vrijwilligsters) extra beschermd. Ook het nabijgelegen winkelcentrum werd om deze reden bewaakt. Als klap op de vuurpijl werd de lokale bevolking gevraagd door het coa om hier rekening mee te houden! Dat kan toch niet zo zijn.....
Ik denk dat wij Nederlanders altijd te tolerant geweest zijn en dat het geduld nu op is.
Sammie schreef:Dat laatste was toch al lang en breed bekend?
gohya schreef:Mijn moeder droeg ze puur omdat haar kapsel dan niet door de wind vernield werd. In huis droeg ze ze niet.Wij zijn Katholiek,maar ze droeg ze echt niet om de reden van 'het Geloof'.
Tcm62 schreef:gohya schreef:Mijn moeder droeg ze puur omdat haar kapsel dan niet door de wind vernield werd. In huis droeg ze ze niet.Wij zijn Katholiek,maar ze droeg ze echt niet om de reden van 'het Geloof'.
Ik vroeg het van het weekend aan iemand die de koran kent.
En quess? Het staat NIET in de koran...dat hoofddoekverhaal is ontstaan doordat, er kennelijk een zone op het achterhoofd van de vrouw zit wat mannen hitsig maakt...snap je het nog? Dan maak je je zwaar op om er zo mooi mogelijk uit te zien, maar om de man niet echt te verleiden verberg je je aanstootgevende zone. Duidelijk....
Toen is er een soort "cultuur" ontstaan...de oudere moslima's zullen zich niet hebben opgemaakt en overtollig gezichthaar hebben verwijdert en gefatsoeneerd...en ontstond een cult....in de moderne moslimlanden en gebieden en stammen is er geen hoofddoekdracht meer...wat dus aangeeft dat het niets met geloof te maken heeft, niet in de koran staat..
In de gebieden waar iedereen vrij is, komt ineens een hoofddoekdracht om je duidelijk te kunne onderscheiden en als je dan als anders wordt bekeken, kan je tenminste je ongenoegen uiten...zodat je duidelijk kan maken dat je niet bent zoals zij! En dat zij zich moeten gedragen, respecteren en aan passen...
Over kleding stijl...nou kijk...in kerken in het buitenland mag je als vrouw niet in korte broek naar binnen...in de christelijk hervormde kerken, met rok en hoed....binnen veel bedrijven en dan met name zelfs nog geote multinationals wordt er als vrouw verwacht in rok, jurk en met hoge uitzondering een broek, maar zeker geen 5 pocket....
En in dit soort bedrijven heb ik jatenlang gewerkt...en guess? Wat is het probleem? Thuis ging de rok en pumps meteen uit....mocht zelfs geen shag roken, dus op kantoor dure sigaretten en thuis de baal met shag...dat heet gewoon aanpassen en sociaal geaccepteert gedrag...maar dat is tegenwoordig een vies worrd...met zijn allen graag demonstratief regels overtreden en dwars liggen...
gohya schreef:Maria droeg toch ook een sluier? zo'n hoofddoek met [omslag] sluier eraan die tot over de borsten hing.
Cowboy55 schreef:gohya schreef:Maria droeg toch ook een sluier? zo'n hoofddoek met [omslag] sluier eraan die tot over de borsten hing.
Volgens degene die de afbeelding maakte wel.....maar ja.....Maria zelf kunnen we het niet meer vragen en de foto's uit die tijd zijn ook zoek.....dus blijft het interpretatie van de schilder/houtsnijder/ etc..