Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:53

Ik leef op het moment zelf ook van een uitkering en nee je kan er echt geen paard van onderhouden, het is net genoeg om zelf van te leven. Om gezond te eten (groente en fruit) en je rekeningen te betalen, vaak blijft er aan het eind van de maand niks over.
Ik heb wel een kat, maar die had ik al voor ik mijn baan kwijt raakte, en ik bezuinig niet op zijn gezondheid en welzijn, ik heb voor hem ook een potje staan mocht hij iets gaan mankeren.

Ik vind het niet verantwoord om een paard te onderhouden van een (bijstands) uitkering, wat als het paard iets gaat mankeren? of naar de kliniek moet voor een operatie? En je hebt niemand om eventueel op terug te vallen? dan kan je beter een bijrijpaard zoeken. Echter vind ik wel dat ieder mens werkend of niet, recht heeft op wat ontspanning/ hobby, er is altijd iets te vinden wat binnen het budget valt.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:53

Sizzle schreef:
Als het niet erg is als iemand anders dat paard betaald, waarom werd KBK dan zo aangevallen?

Ik heb niet het idee dat KBK erg werd aangevallen.
Maar KBK heeft een partner (en dus niet een of andere liefdadige buurman die een paard voor haar betaald).
Sámen hebben ze straks 4 paarden. Prima, top voor ze! :)) en KBK heeft er zeker veel baat bij, dat geloof ik.
Maar omdat ze partners zijn zou ik het niet vreemd vinden dat de WAJONG van KBK wordt bijgesteld.
Niet afgenomen, maar bijgesteld. Ze bestieren immers nu met twee personen een huishouding.

Zwerte:
Nee sorry, dat gaat er bij mij inderdaad niet in.
En ik wil helemaal niet achter je voordeur kijken en al zou ik het willen, ik kan het ook niet.
Maar wanneer ik lees "leven op droog brood en je eigen paard kunnen voeren", geeft de "en" in deze zin mij aan dat het blijkbaar samen hangt.
Nogmaals excuus als dit niet het geval is geweest maar is het dan vreemd dat ik concludeer "meid, denk eerst eens aan jezelf". Nee.
En nu lees ik ook "paarden dankzij mijn partner". Dat maakt het verhaal toch al heel anders?
Er was blijkbaar dus wel voldoende geld voor normaal voedsel. Het is niet zo geweest dat je droog brood at om je paard te bekostigen. Dat idee werd bij mij door je eerdere post wel gewekt.

En sorry, nee. Dat een eigen paard meer bijdraagt dan goed voor jezelf zorgen gaat er bij mij écht niet in.
Nogmaals. Een eigen paard MOET niet. Goed eten moet wél.
Hoewel in jou geval het niet goed eten natuurlijk een andere oorzaak had en je een partner achter je had staan om de paarden te bekostigen.
Wat het hele verhaal dus anders maakt....
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 19-05-15 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:55

Sunrise_ schreef:
Zwerte schreef:
En zo zie je maar hoe snel je verkeerde conclusies kan trekken! Ieder mens is anders, ieder mens heeft iets anders nodig om die gezondheid (ongeacht of dat fysiek of psychisch is!) weer op de rails te krijgen. Dat is mn hele punt, je kan niet achter de voordeur kijken dus veroordeel iemands keuzes niet.
Ik at zo slecht omdat ik niet anders kon. Bespaarde ook geld hoor, dat was in mn kop echt ook wel een reden, niet de hoofdreden. Het hoefde ook niet, we hadden het geld echt wel. Maar ik had wel moeite met geld aan mezelf uitgeven, behalve als het om de paarden ging. Maar zelfs als dat wel de reden was, als dat nou de manier was voor mij om gezond te worden, wie ben jij dan om daaraan te twijfelen?

Ik denk dat dit soort reacties mij wel bewust maken van mijn referentiekader, en mijn normen en waarden die ik snel op iemand projecteer, wat lang niet altijd goed en netjes is. Ik kan me gewoon zo moeilijk voorstellen dat alles van één ding afhangt in je leven, dat je verwachtingen daarna niet kan bijstellen en denkt: dit is ontzettend rot en ik voel me heel naar, maar ik moet hier een alternatief voor zien te vinden. Ik word ook ontzettend gelukkig van paardrijden, maar ik heb niet de middelen om een paard te houden (en ook nooit gehad), en ja dat is wel eens heel jammer, maar het is niet anders. Ik zoek andere middelen om een vervullend bestaan te creëren voor mijzelf. Zouden alle mensen zonder paard die niet doodongelukkig zijn dan minder graag een paard willen? Dat denk ik zeker niet, alleen die zoeken alternatieven en zijn ook psychisch in staat deze te zoeken.

Ik ben me er nu ik dit typ juist van bewust dat ik er heel blij om mag zijn dat ik dit niet herken. Niet uit arrogantie, maar omdat zulke psychische omstandigheden mij erg zwaar lijken. En daar ben ik me nu zeker bewust van. En tegelijkertijd ben ik alleen maar erg dankbaar dat ik zelf nooit in die positie heb gezeten waarin mijn psychisch welbevinden zo erg van iets heeft afgehangen, ik kan me voorstellen dat dat heel pittig is, en angstig ook, want stel je voor dat je dat ene dan kwijtraakt...wat doe je dan?

Zonder de paarden had ik ook iets anders moeten zoeken, want ze aanschaffen vond ik mezelf ook niet waard. Ik sta er liever niet te lang bij stil eigenlijk, want kan me niet snel iets bedenken wat dezelfde positieve impact zou hebben gehad. En precies zoals jij zegt: gezonde mensen zijn psychisch in staat die alternatieven te zoeken. Ik was dat dus duidelijk niet.
Ik ben het helemaal met je eens dat het fijn voor je is dat je het moeilijk voor kan stellen. Dat is een principe die ik inmiddels ook toe pas op onbegrip: hoe prettig het voor jullie is dat je nooit zo diep hebt gezeten. Daardoor kan ik weer begrip opbrengen voor het onbegrip!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:55

Sunrise_ schreef:
Zwerte schreef:
En zo zie je maar hoe snel je verkeerde conclusies kan trekken! Ieder mens is anders, ieder mens heeft iets anders nodig om die gezondheid (ongeacht of dat fysiek of psychisch is!) weer op de rails te krijgen. Dat is mn hele punt, je kan niet achter de voordeur kijken dus veroordeel iemands keuzes niet.
Ik at zo slecht omdat ik niet anders kon. Bespaarde ook geld hoor, dat was in mn kop echt ook wel een reden, niet de hoofdreden. Het hoefde ook niet, we hadden het geld echt wel. Maar ik had wel moeite met geld aan mezelf uitgeven, behalve als het om de paarden ging. Maar zelfs als dat wel de reden was, als dat nou de manier was voor mij om gezond te worden, wie ben jij dan om daaraan te twijfelen?

Ik denk dat dit soort reacties mij wel bewust maken van mijn referentiekader, en mijn normen en waarden die ik snel op iemand projecteer, wat lang niet altijd goed en netjes is. Ik kan me gewoon zo moeilijk voorstellen dat alles van één ding afhangt in je leven, dat je verwachtingen daarna niet kan bijstellen en denkt: dit is ontzettend rot en ik voel me heel naar, maar ik moet hier een alternatief voor zien te vinden. Ik word ook ontzettend gelukkig van paardrijden, maar ik heb niet de middelen om een paard te houden (en ook nooit gehad), en ja dat is wel eens heel jammer, maar het is niet anders. Ik zoek andere middelen om een vervullend bestaan te creëren voor mijzelf. Zouden alle mensen zonder paard die niet doodongelukkig zijn dan minder graag een paard willen? Dat denk ik zeker niet, alleen die zoeken alternatieven en zijn ook psychisch in staat deze te zoeken.

Ik ben me er nu ik dit typ juist van bewust dat ik er heel blij om mag zijn dat ik dit niet herken. Niet uit arrogantie, maar omdat zulke psychische omstandigheden mij erg zwaar lijken. En daar ben ik me nu zeker bewust van. En tegelijkertijd ben ik alleen maar erg dankbaar dat ik zelf nooit in die positie heb gezeten waarin mijn psychisch welbevinden zo erg van iets heeft afgehangen, ik kan me voorstellen dat dat heel pittig is, en angstig ook, want stel je voor dat je dat ene dan kwijtraakt...wat doe je dan?

stuk gaan vanbinnen... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:56

En zouden de partners dan belastingvoordeel krijgen?
Immers zorgen zij dan voor de uitkeringsgerechtigden...
En niet jullie belastingcenten...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:58

Robijntjah schreef:
En zouden de partners dan belastingvoordeel krijgen?
Immers zorgen zij dan voor de uitkeringsgerechtigden...
En niet jullie belastingcenten...

Nee. Dat doe je gewoon voor je partner.

Als mantelzorger krijg je ook geen fiscaal voordeel immers. Alleen volgens mij als het om de erfenis gaat is dat iets verandert.

Anoniem

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:00

Als mijn ouders bij mij komen wonen krijg ik wel degelijk fiscaal voordeel!
Dat is nu juist veranderd de laatste jaren ;)

Maar nu wordt er dus voor de partner de beslissing gemaakt: dat doe je maar gewoon?
Fijne start van je relatie :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:00

Dit moet mij nog even van het hart hoor;

Maar zijn er hier ook maar heel weinig, die het met een uitkering, zonder hulp van partner of familie, voor elkaar krijgen om een eigen paard te houden. Dat mag nu toch wel duidelijk zijn na bijna 70 pagina's.
Voor die enkeling die dit dan wel voor elkaar weet te boksen, kunnen we toch uiteindelijk alleen maar heel veel respect opbrengen, dat die persoon zo vreselijk goed met zijn weinige geld weet om te gaan? Punt.

En Cavaletti : Ik vind jouw harde manier van opstellen , niet echt verstandig voor je eigen zaak heel eerlijk gezegd, want je kunt er nu wel van uit gaan, dat geen uitkeringstrekker, ooit zijn "gratis" geld nog in jouw toko zal gaan uitgeven. En dat lijkt me toch een financiële strop die je jezelf nu hebt aangedaan, want het sterft het toch van dat soort lui, volgens jezelf?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:01

Snorlex schreef:
Sizzle schreef:
Als het niet erg is als iemand anders dat paard betaald, waarom werd KBK dan zo aangevallen?

Ik heb niet het idee dat KBK erg werd aangevallen.
Maar KBK heeft een partner (en dus niet een of andere liefdadige buurman die een paard voor haar betaald).
Sámen hebben ze straks 4 paarden. Prima, top voor ze! :)) en KBK heeft er zeker veel baat bij, dat geloof ik.
Maar omdat ze partners zijn zou ik het niet vreemd vinden dat de WAJONG van KBK wordt bijgesteld.
Niet afgenomen, maar bijgesteld. Ze bestieren immers nu met twee personen een huishouding.

Zwerte:
Nee sorry, dat gaat er bij mij inderdaad niet in.
En ik wil helemaal niet achter je voordeur kijken en al zou ik het willen, ik kan het ook niet.
Maar wanneer ik lees "leven op droog brood en je eigen paard kunnen voeren", geeft de "en" in deze zin mij aan dat het blijkbaar samen hangt.
Nogmaals excuus als dit niet het geval is geweest maar is het dan vreemd dat ik concludeer "meid, denk eerst eens aan jezelf". Nee.
En nu lees ik ook "paarden dankzij mijn partner". Dat maakt het verhaal toch al heel anders?
Er was blijkbaar dus wel voldoende geld voor normaal voedsel. Het is niet zo geweest dat je droog brood at om je paard te bekostigen. Dat idee werd bij mij door je eerdere post wel gewekt.

En sorry, nee. Dat een eigen paard meer bijdraagt dan goed voor jezelf zorgen gaat er bij mij écht niet in.
Nogmaals. Een eigen paard MOET niet. Goed eten moet wél.

Even een spiegel: je weet het niet beter dan professionals zeg je... Die profs hebben bij mij beoordeeld dat de beesten verzorgen een betere besteding van mn energie was dan diezelfde energie stoppen in vechten voor een gezond dieet. En jij zegt hier dat dit er bij nou niet in gaat. Maar je weet het niet beter?

In mijn eerdere posts stond al deze info ook al, ook van mn partner etc. Als die nou gewoon even gelezen was....

Ik zou graag aan mezelf denken, inmiddels doe ik dat ook, dus mn dieet is al veel gezonder dan het was. Jaren geleden kon ik dat dus niet, ik leefde voor anderen, waaronder voor mn dieren. Leuk en aardig dat je goed voor jezelf moet zorgen, maar dan moet je dit wel kunnen voelen.
Een eigen paard IS voor sommigen goed voor jezelf zorgen. Punt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:04

Robijntjah schreef:
Als mijn ouders bij mij komen wonen krijg ik wel degelijk fiscaal voordeel!
Dat is nu juist veranderd de laatste jaren ;)

Maar nu wordt er dus voor de partner de beslissing gemaakt: dat doe je maar gewoon?
Fijne start van je relatie :')

Nee, de keuze maakt de partner zelf immers. De partner kiest immers ook voor die relatie. Ik heb niet gekozen voor ziek zijn, maar mijn partner heeft wel voor mij gekozen :) en ja daar hoort de ziekte gewoon bij.

Ik vind het de normaalste zaak van de wereld dat je er voor elkaar bent in voor -en tegenspoed. Van mij part nog met hulp via pgb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:05

Ook als je net bij elkaar bent? Een periode die normaal zonder financiële gevolgen al behoorlijk spannend is voor bijvoorbeeld wajongers...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:06

Robijntjah schreef:
Ook als je net bij elkaar bent? Een periode die normaal zonder financiële gevolgen al behoorlijk spannend is voor bijvoorbeeld wajongers...

Ja hoor, ik ben altijd eerlijk geweest.

Daarnaast woon je ook niet vanaf moment 1 samen over het algemeen dus groei je er ook in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:09

Ik ben ook altijd eerlijk geweest maar de 1e partner waar ik mee samen ging wonen is niet mijn uiteindelijke blijvende partner gebleven ;)

Vind dat je nogal wat druk legt op de relatie, je moet meteen maar beslissen of je idd in voor en tegen spoed voor elkaar kiest. Joh dan had ik nu toch mooi een probleem :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:11

Zwerte schreef:
Collie2008 schreef:
Ik denk waar het een beetje zit is dat een uitkering (i.i.g bijstand) bedoeld is om te voorzien in de primaire levensbehoefte (dak boven je hoofd, kunnen slapen, eten en drinken, etc) oftewel om je te voorzien in de basis van je bestaan. Feitelijk hoort daar geen paard bij, maar gevoelsmatig voor sommigen wel. In de ogen van veel mensen is een paard een luxe product, maar voor anderen bijna de reden voor hun bestaan (even zwart wit neergezet).

Hier zie je dus mooi zo'n begripsverwarring waardoor mensen langs elkaar praten. Jij gaat uit van bijstand en primaire levensbehoeften. Ik praat over alle uitkeringen, dus ook de wajong, en ook de mensen in de bijstand die niet kunnen werken.
Volgens mij zegt niemand hier dat een paard erbij hoort! Wel dat het prima is als je op allerlei creatieve manieren het voor elkaar krijgt dat paard te houden. En ja, als het een reden voor je is om te bestaan (wat het voor mij dus ook was!) dan ben je bereid meer in te leveren om dat vol te houden.

in ieder geval staat er toch? Daarmee bedoel ik dat de mensen die echt niet kunnen werken (zoals de zieken) ik daar niet toe reken. Moet iedereen hier nu echt tot in details en met iedere uitzondering dingen neerzetten zodat jij er niet over valt? Ik denk dat iedereen hier wel snapt dat er ook in de bijstand mensen zitten die niet kunnen werken of wel willen, maar wie het niet lukt of dat er mensen arbeidsongeschiktheids uitkering hebben die eigenlijk best kunnen werken, etc, enzovoorts en ga zo door.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:11

Robijntjah schreef:
Ik ben ook altijd eerlijk geweest maar de 1e partner waar ik mee samen ging wonen is niet mijn uiteindelijke blijvende partner gebleven ;)

Vind dat je nogal wat druk legt op de relatie, je moet meteen maar beslissen of je idd in voor en tegen spoed voor elkaar kiest. Joh dan had ik nu toch mooi een probleem :')

Dat is pas voor later natuurlijk ;)

Daarom zeg ik ook; je groeit erin. En ook als je kerngezond bent kunnen relaties stuklopen. T werkt soms gewoonweg niet.
Je bent meer dan je beperking immers :) speelt zoveel meer mee, je karakter (ik zou ook niet met iemand samen kunnen zijn voor wie het glas altijd half leeg is; of ie nou gezond is of geen ledematen heeft) bijvoorbeeld. Je bent meer dan je ziekte :) Ik zou ook moeite hebben met iemand die de identiteit volledig koppelt aan de ziekte. Dus niet 'ik ben Jan' maar 'ik ben ziek'. Had zo'n oud collega brrrrr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:13

Dat sowieso, juist daarom vind ik het dan zonde dat er dan dus nadruk op je ziekte gelegd zou gaan worden! Dat ligt er al genoeg in de maatschappij ( lees hier maar zij en wij )....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:13

Sorry maar ik vind dat ook niet meer van deze tijd eigenlijk.
Hoeveel mensen zijn er nu nog na 5/10 jaar of langer bij elkaar uiteindelijk?
Daar mag je dan toch niet gelijk al zo veel druk op gaan plaatsen, op een relatie bedoel ik, door de partner voor jouw inkomen op te laten draaien? Dan gaan we denk ik ook zomaar weer 50 jaar terug in de tijd.
Sterker nog ik durf niet eens mezelf weer in de dating markt te gooien, zelfs nu ik sinds kort weer weet dat ik er weer 15 jaar bij heb ipv 2 jaar, simpelweg omdat ik financieel totaal aan de grond zit en tel daar dan ook nog eens mijn ziekte er bij op, dat doe je een ander toch niet aan met goed fatsoen?
Dan al toch helemaal niet als die ander dan ook nog eens binnen de kortste keren voor jou mag gaan opdraaien ook.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:15

Wat dat betreft ben je me net voor Zwerte. Die post heb ik inmiddels verduidelijkt met een laatste zin:
"Hoewel in jou geval het niet goed eten natuurlijk een andere oorzaak had en je een partner achter je had staan om de paarden te bekostigen."
Wat het hele verhaal dus anders maakt....

Maar onder normale omstandigheden gaat het er bij mij niet in.
Droog brood eten omdat je een MOET paard hebben.
Die zin in namelijk helemaal niet op jou van toepassing.
Jij hebt namelijk droog brood gegeten met een andere reden.

Nogmaals, de eerste post wekte bij mij de indruk dat je droog brood at om je paard te bekostigen.
En dat blijkt niet zo, dat was voor mij niet duidelijk in eerste instantie.
Misschien heb ik te snel gelezen, misschien te snel iets geconcludeerd, misschien is het een en ander niet duidelijk beschreven.
Dat krijg je met internet.

En ja, een eigen paard is voor sommige goed voor zichzelf zorgen.
Maar
1. moet dit perse een eigen paard zijn? Ik denk niet in alle gevallen
En via een andere benadering:
Moet iedereen maar een eigen paard hebben omdat dit bijdraagt aan het goed voor zichzelf zorgen?

Maargoed dat is weer (mijn inziens) van toepassing op mensen die dus daadwerkelijk droog brood eten omdat ze anders het paard niet kunnen onderhouden.
Wat nogmaals, dus niet op jou van toepassing is.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 19-05-15 13:53, in het totaal 6 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:16

Robijntjah schreef:
Dat sowieso, juist daarom vind ik het dan zonde dat er dan dus nadruk op je ziekte gelegd zou gaan worden! Dat ligt er al genoeg in de maatschappij ( lees hier maar zij en wij )....

Ben je als persoon gelukkig zelf bij! :) Want die oud collega heeft nou net een man die die compleet hulpeloze instelling aantrekkelijk vond! Die kon zich dan op en top man voelen door haar ridder te zijn.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-05-15 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:16

ohjajoh6 schreef:
Dit moet mij nog even van het hart hoor;

Maar zijn er hier ook maar heel weinig, die het met een uitkering, zonder hulp van partner of familie, voor elkaar krijgen om een eigen paard te houden. Dat mag nu toch wel duidelijk zijn na bijna 70 pagina's.
Voor die enkeling die dit dan wel voor elkaar weet te boksen, kunnen we toch uiteindelijk alleen maar heel veel respect opbrengen, dat die persoon zo vreselijk goed met zijn weinige geld weet om te gaan? Punt.

En Cavaletti : Ik vind jouw harde manier van opstellen , niet echt verstandig voor je eigen zaak heel eerlijk gezegd, want je kunt er nu wel van uit gaan, dat geen uitkeringstrekker, ooit zijn "gratis" geld nog in jouw toko zal gaan uitgeven. En dat lijkt me toch een financiële strop die je jezelf nu hebt aangedaan, want het sterft het toch van dat soort lui, volgens jezelf?

Nou daar maak ik me niet druk over hoor. Ik heb liever dat uitkeringstrekkers aangepakt worden die misbruik maken van hun uitkering dan dat ze "in mijn zaak" hun geld uitgeven. Zou me doodschamen als uitkeringstrekker die doelbewust de boel belazerd en dan ook nog fijn ruitersportspullen kan inslaan. Nogmaals ik heb het niet over mensen die uit nood een uitkering hebben en er niks aan kunnen doen. Het gaat puur om die enorme aantallen die er misbruik van maken. Ik denk er na dit topic te lezen ook hard aan om alles te verkopen, en dan mijn hand hoog te houden want dan heb ik in ieder geval weer tijd voor mijn paarden en andere bezigheden. Ik heb nu uit dit topic geleerd dat het erg dom is om te werken en dat het veel te makkelijk gaat om meer vrije tijd en geld te krijgen, dus waarom zou ik in hemelsnaam nog werken. Ik kan met een uitkering nog meer dan nu. Heb meer vrijetijd, meer rust, minder stress, en kan gewoon mijn auto en paarden blijven houden. GOD wat ben ik al die jaren dom geweest om te werken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:19

joyenbeau schreef:
mysa schreef:
@Winged: als je na jarenlang studeren niet meer kan verdienen dan 1.500 doe je iets niet goed, ik net zo trouwens ;)

Het is off topic, maar daar ben ik het nadrukkelijk niet mee eens.
(Accoord, als je een studie doet die mij totaal niet boeit om als accountant veel geld fe verdienen, is het zuur als het niet lukt. Maar dat iemand die veel heeft geleerd ook ma meteen veel moet verdienen: NEE.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:23

Citaat:
Dit moet mij nog even van het hart hoor

Nou daar maak ik me niet druk over hoor. Ik heb liever dat uitkeringstrekkers aangepakt worden die misbruik maken van hun uitkering dan dat ze "in mijn zaak" hun geld uitgeven. Zou me doodschamen als uitkeringstrekker die doelbewust de boel belazerd en dan ook nog fijn ruitersportspullen kan inslaan. Nogmaals ik heb het niet over mensen die uit nood een uitkering hebben en er niks aan kunnen doen. Het gaat puur om die enorme aantallen die er misbruik van maken. Ik denk er na dit topic te lezen ook hard aan om alles te verkopen, en dan mijn hand hoog te houden want dan heb ik in ieder geval weer tijd voor mijn paarden en andere bezigheden. Ik heb nu uit dit topic geleerd dat het erg dom is om te werken en dat het veel te makkelijk gaat om meer vrije tijd en geld te krijgen, dus waarom zou ik in hemelsnaam nog werken. Ik kan met een uitkering nog meer dan nu. Heb meer vrijetijd, meer rust, minder stress, en kan gewoon mijn auto en paarden blijven houden. GOD wat ben ik al die jaren dom geweest om te werken.

Waar haal je die enorme aantallen vandaan?
En hoezo ben je dom als je werkt?

Nu ja, misschien wel een goede leerschool: neem ontslag en ga een en ander eens ondervinden...
(De praktijk is toch vaak de beste leermeester! )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:26

Dani schreef:
Dus. Samenvattend:

- Uitkeringsgerechtigden moeten zo min mogelijk plezierkosten maken.
- Wajongers zijn grotendeels leugenaars.
- Als je naar de supermarkt kunt kan je ook werken.
- Bijstandsgerechtigden zijn grotendeels profiteurs.
- Als werkende heb je het recht om te beslissen over wat een uitkeringsgerechtigde met zijn geld doet.
- Het is een goed idee om betaalde banen te veranderen naar verplicht werk voor bijstandsgerechtigden.
- Waaruit je kunt concluderen dat het een goed idee is om méér werklozen te creëren door betaalde banen weg te halen, om die werklozen dat werk daarna voor minder geld te laten uitvoeren.
- Mensen moeten de volledige kosten van hun zieke partner op zich nemen zodra ze gaan samenwonen.
- Het prima om uitkeringsgerechtigden volledig afhankelijk van anderen te maken.
- Het is prima dat uitkeringsgerechtigden uitsluitend geld krijgen om te overleven, niet voor plezier.
- De bijstand moet een schrikbewind worden, met zoveel mogelijk straffende maatregels.

Daartegenover:

- Wat voor werk je ook doet, het is altijd goed.
- Het gaat niet om moraal of ethiek, het gaat uitsluitend om geld verdienen.
- We willen alleen een verzorgingsstaat als we zelf mogen beslissen wie er verzorgd wordt en wie niet.
- Als je werkt mag je doen met je geld wat je wil, ook als dat hoge maatschappelijke kosten met zich meebrengt.
- Elke werkende is goed en eerlijk en doet niet aan fraude of bedrog.

Goed. En nu de waarheid:

- De hele maatschappij wordt beter van minder inkomensongelijkheid. Niet alleen de armen, maar ook de middenklasse en de rijken profiteren daarvan.
- Mensen die gelukkig zijn stralen dat uit en kunnen daardoor gemakkelijker werk vinden.
- Geldzorgen maken letterlijk dommer, waardoor iemand sneller foute beslissingen neemt.
- Uitkeringsfraude is een fractie van de totale fraude: de regeling om ontdoken belasting straffeloos terug te geven leverde 900 miljoen euro op, terwijl de uitkeringsfraude in datzelfde jaar 207 miljoen opleverde.
- Slechts 32% van alle 'bijstandsfraude' van de afgelopen jaren was doelbewust; de rest kwam door duidelijke vergissingen.
- Veel vrijwilligerswerk is waardevoller voor de maatschappij dan betaalde banen.
- Er is niet voldoende werk voor iedereen: op het dieptepunt van de crisis waren er zelfs 9 werklozen per vacature.
- Zwaarden straffen werkt averechts om mensen te motiveren.

Ik vind dat we afmoeten van het idee dat de economie de heilige graal is. Het gáát niet om geld, het gaat om wat we met dat geld kunnen doen. En ik denk dat een vrijwilliger die helpt in het bejaardentehuis meer waarde toevoegt aan onze maatschappij dan, pak 'm beet, iemand die mensen abonnementen aansmeert waar ze heel moeilijk vanaf kunnen komen. Ik denk ook dat het goed zou zijn om onze frustratie te richten op belastingfraudeurs. Daar wordt namelijk véél meer geld verloren dan bij de uitkeringsgerechtigden. Die zijn een makkelijker pispaaltje, dat begrijp ik, maar erg rationeel is die frustratie alvast niet. Zelfs het vrijwillig inleveren van fraudegelden leverde ruim 4 keer zoveel op als de strenge controles op uitkeringsfraude! Daarentegen kostten die controles veel meer: zo'n 480 banen, tegenover 120 banen voor de belastingregeling.

Wie denk je dat beter presteert?

Persoon A, die elk dubbeltje moet omdraaien, over elke uitgave verantwoording af moet leggen, verplicht geestdodend werk moet doen en haar geliefde vrijwilligersbaan daarvoor op moest zeggen?
Of persoon B, die voldoende geld krijgt om van te leven, die de tijd krijgt om invulling aan dat leven te geven, die de tijd krijgt om goede sollicitaties te sturen in plaats van vooral zoveel mogelijk?

Nog eentje:

Ziek persoon A, die moeite heeft met een relatie omdat hij niet afhankelijk van een partnerinkomen wil zijn, die geen enkele luxe mag genieten, die geen enkele activiteit mag ondernemen want dan had hij ook wel kunnen werken?
Of ziek persoon B, die ruimte krijgt om te doen wat hij kan aan vrijwilligerswerk en plezieractiviteiten en op die manier toch invulling aan zijn leven kan geven, ook al zijn zijn mogelijkheden beperkt?

En ja, daarnaast heb je altijd nog persoon C. Die zwart werkt, schaamteloos profiteert van regelingen en subsidies, de boel besodemietert. Maar hé, weet je? Die vind je ook onder de werkenden! En dan gaat het soms niet over een paar honderd euro, maar over een paar miljoen. De eerste uitkeringsfraudeur die zóveel moet inleveren moet ik nog tegenkomen.

Frustratie over fraude, over geld wat te gemakkelijk wordt weggegeven: volkomen terecht.
Maar kijk dan wel even naar wie er de grootste boeven zijn, voordat je schuimbekkend naar de winkeldief staat te wijzen terwijl je de bankovervaller straal negeert.

+1
+2
+3
....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:28

ohjajoh6 schreef:
Sorry maar ik vind dat ook niet meer van deze tijd eigenlijk.
Hoeveel mensen zijn er nu nog na 5/10 jaar of langer bij elkaar uiteindelijk?
Daar mag je dan toch niet gelijk al zo veel druk op gaan plaatsen, op een relatie bedoel ik, door de partner voor jouw inkomen op te laten draaien? Dan gaan we denk ik ook zomaar weer 50 jaar terug in de tijd.
Sterker nog ik durf niet eens mezelf weer in de dating markt te gooien, zelfs nu ik sinds kort weer weet dat ik er weer 15 jaar bij heb ipv 2 jaar, simpelweg omdat ik financieel totaal aan de grond zit en tel daar dan ook nog eens mijn ziekte er bij op, dat doe je een ander toch niet aan met goed fatsoen?
Dan al toch helemaal niet als die ander dan ook nog eens binnen de kortste keren voor jou mag gaan opdraaien ook.

Waarom is dat in de bijstand wel oké? Waarom kan het in België wel? ik zie het als geen stap terug, maar een logisch gevolg. Het idee van de studiebeurs van vorig jaar; je hebt een basisbeurs. Dus ook voor de Wajong een basis die voor iedereen gelijk is. Woon je thuis of heb je een toeslagpartner dan bepaald dat inkomen of je recht hebt op aanvulling tot minimumloon of niet.

Kijk, dat jij je niet op de date markt durft te zetten is jouw eigen keuze natuurlijk :) en je goed recht. Maar 1 tip: vul het niet in voor een ander, want als jij jezelf de moeite waard vind is de kans groot dat er ook een ander is die dat ook vind :) Je doet het niemand aan, de ander kiest er zelf ook voor immers. Mijn schoonzus is ook in onze familie gekomen omdat mijn broer voor haar koos. Denk als jezelf, niet als 'ik die ziek is'. De rest komt vanzelf wel :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:37

dems75 schreef:
Bowen schreef:
Bij een bijstand vind ik dat dat het bestaansminimum moet zijn ja. Je bent geen robot, je kan dan gewoon werken.

een voorbeeld.

Maar jij vult voor mij in wat ik een bestaansminimum vind.
Ik vind namelijk dat mensen gewoon redelijk normaal moeten kunnen leven, hun huis kunnen blijven bewonen, hun vaste lasten gewoon kunnen betalen en goed en gezond kunnen eten.
Dat voor de BIJSTAND, waar dus mensen inzitten die wel kunnen werken, maar geen werk hebben op dat moment. Een uitkering die is bedoeld als uiterst vangnet en niet om je leven in door te brengen.

Als mensen ziek zijn, niet kunnen werken dus, dan vind ik dat de uitkering hoger mag zijn. Alhoewel het hopelijk voor het betreffende persoon niet nodig is zou je hier je leven in door moeten kunnen brengen. Het is geen uiterst vangnet, geen noodgreep. Vakantie's, een huisdier(evt dus ook een paard), andere eventuele hobby's, dat moet mogelijk zijn van zo'n uitkering. Dit zou gewoon een normaal bestaansniveau moeten zijn.

Ik begrijp werkelijk waar niet waarom dit me echt kwalijk wordt genomen, alsof het wreed is wat ik hier zeg.
Nee, de bijstand is geen vetpot, daarvoor is het ook nooit bedoeld geweest. Dat kan ook helemaal niet, geld groeit namelijk niet aan bomen.