Electra63 schreef:Jij geeft de schuld aan de banken/verzekeringen/maatschappij en ik vind dat de schuld nog altijd bij de persoon zelf ligt.
Volgens mij valt het wel mee met wie ik de schuld geef, maar ja. De banken hebben de professionals in dienst, en die zijn bewust bezig geweest met het aansmeren van dure hypotheken. Dat valt wat mij betreft onder opzettelijke misleiding, en is wat mij betreft op zichzelf gewoon kwalijk en verwerpelijk. Ongeacht welke schuld de koper in kwestie wel of niet heeft. Eigen verantwoordelijkheid zou zich best uit mogen strekken tot de mensen in verantwoordelijke posities, op alle terreinen. De mensen die aantoonbaar kwalijk hebben gehandeld (en ja, dat zijn er nogal wat) mogen daar best eens op aangesproken worden. Ze laten zich immers een goed salaris (+ bonus, commissie, provisie of wat dan ook) aanleunen vanwege hun 'verantwoordelijke' werk. Om je dan als het mis gaat te verschuilen achter 'jamaar de koper had...' is laf - of gewoon nog steeds opzettelijk misleidend.
Een aantal mensen heeft zich dat makkelijk aan laten leunen en die hebben zeker zelf de keuze gemaakt om flink te gokken - en die verliezen nu inderdaad, en dat is risico van het vak.
Citaat:
Niemand wordt gedwongen om een te duur huis te kopen.
Natuurlijk niet. Je kunt ook heel duur huren

Ik zie alleen niet hoe dat je financieel in een betere positie brengt? Aan die huur zit je in theorie minder vast - maar in praktijk heb je als je de hoge commerciele huur niet kunt betalen toch gewoon nog steeds geen woonruimte.
Daarnaast: veel mensen die in de problemen komen, komen dat na een flinke en onverwachte teruggang in hun inkomen. Dat kan iedereen overkomen. Ontslag (soms dubbel) en langdurig niet aan het werk komen, arbeidsongeschiktheid die toch buiten de verzekeringen valt...
De diverse regelingen hebben bovendien de vaste lasten en diverse kosten flink overhoop gegooid. Heb je 4 jaar geleden een mooi rekensommetje gemaakt met voldoende ruimte om te sparen, ineens kun je toch in de situatie zitten dat er zoveel veranderd is dat dat niet meer gaat.
En off-topic? Dat denk ik niet. Dit soort dingen lijken me essentieel - heel wat essentieler dan vaderschapsverlof.