Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Prins Johan Friso bedolven onder lawine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:37

Niet als hij een beschadiging heeft in de hersenstam of kleine hersenen :n
En die kans lijkt me gezien zn prognose toch wel aanwezig.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:41

En ook omdat ze niet weten hoe vaak hij op zijn hoofd is gestuiterd tijdens de lawine.. want dat zal ook niemand ooit na kunnen vertellen..
Misschien heeft hij daarbij al hersenletsel opgelopen.. Dat weten ze waarschijnlijk in dat ziekenhuis nu wel maar zullen wij wel niet te horen krijgen..

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:42

russel schreef:
Wat is inschattingsfout....Oostenrijk verteld dat er die ochtend met dynamiet is geschoten op dat gebied en dat er niets naar beneden kwam, dat er sporen waren van skieërs die hen voor waren gegaan en dat ze daardoor aannamen dat het veilig was.

Off piste skieën is door ervaren skieërs niet zo apart....

Vandaar ook het woord inschattingsfout tussen " ;) ; ik wist er even niet zo snel een andere woord voor te bedenken.
"Beslissing" misschien beter?

Aan de andere kant: de beide heren hebben het risico ingeschat en het is fout gegaan :\ ....

Maar om even duidelijk te zijn: ik persoonlijk vind niet dat ze fout bezig zijn geweest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:49

Het is gewoon jammer dat hij geen airbag om had.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:26

Maar die 20/25 minuten in de sneeuw kan je niet zomaar als zuurstofloos zien. Er is in dit topic uitgelegd dat je vaak een soort luchtbel hebt dus dat je niet per definitie de hele periode zonder zuurstof zit.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:08

Na het verchrikkelijke nieuws op de belgische TV vanavond wil ik jullie, Nederlanders veel sterkte toewensen.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:12

Wat is er voor nieuws geweest?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:55

kimmie261 schreef:
eowyn04 schreef:
authentic: 2 uur gereanimeerd!! Waar staat dat verhaal?

Dat geloof ik niet. Ik werk in de gezondheidszorg en ik heb nog nooit gehoord dat ze 2 uur lang gereanimeerd hebben.
50 minuten is al lang, meestal gaan ze max 40 a 45 door met reanimeren.

.

van mij is dat verhaal,tijdens een operatie kreeg een patient een hartstilstand en is daarna 2 uur gereanimeerd,daar waar de anesthesisten wilde stoppen na een uur, bleef 1 anesthesie assistent het niet opgeven,reden: patient bleef goed op kleur,en organen bleven het doen ( patient urineerde tijdens de reanimatie),patient kreeg na 2 uur hartslag terug,en had natuurlijk uiteindelijk een groot voorwand infarct met daaraan gebonden consequenties voor de rest van zijn leven,maar was heel blij dat hij nog in leven was.

Even reactie op tekst die ik paar pagina's terug las:
Voordeel wat deze patiënt heeft gehad, is dat hij op ok lag en dus ook geïntubeerd was. Daarmee kreeg hij dus al die tijd wel zuurstof en heb je met het reanimeren de bloedcirculatie kunstmatig in stand gehouden en daarmee dus de zuurstofvoorziening van de vitale organen en de hersenen.
In geval van friso was er bepaalde tijd geen zuurstofvoorziening, waarvan we niet precies weten hoe lang dat geweest is. In mijn ogen zijn deze twee reanimaties, ondanks dat die op ok 2 uur heeft geduurd, totaal niet vergelijkbaar!

Dan alle vergelijkingen met andere coma patiënten. Ik denk dat je ook moet kijken naar de reden van coma. Niet iedereen die in coma raakt heeft een adem en circulatiestilstand gehad wat de reden was voor de coma.
De kans en mogelijkheden op herstel en evt bijkomen hangen dus ook af van de initiële oorzaak.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 02:11

Ik vind het verschrikkelijk, maar ik vind ook dat je al heel onverantwoordelijk bezig bent als Prins van Nederland en vader van 2 kleine kindjes om je buiten de piste te begeven met lawinegevaar.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 02:46

@RubyRed: Lees even de laatste pagina's door, daar staat het al een aantal keren of lees dit artikel even: Klik

@Danseresje: Klopt, bovendien was de temperatuur ook anders, hoewel dat in dit geval weer een positief punt is. En redenen van coma's kunnen inderdaad ver uit elkaar liggen en dus ook de kansen/schade. Bovendien is elk mens anders, dus je kunt zeker als het om hersenschade gaat nooit goed vergelijken omdat je nooit zeker weet wat welk stuk precies doet. (Al weten ze wel van sommige stukken wat die bij het merendeel van de mensen doen, maar dan nog..)

@TeckTonie: *zucht* :')

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 02:57

Authentic schreef:
Maar die 20/25 minuten in de sneeuw kan je niet zomaar als zuurstofloos zien. Er is in dit topic uitgelegd dat je vaak een soort luchtbel hebt dus dat je niet per definitie de hele periode zonder zuurstof zit.

als je jezelf in een bepaalde positie kan plaatsen is dat inderdaad zo
maar als je plat op je rug of buik ligt , dan heb je dus geen luchtbel om je heen

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:17

Danseresje schreef:
Even reactie op tekst die ik paar pagina's terug las:
Voordeel wat deze patiënt heeft gehad, is dat hij op ok lag en dus ook geïntubeerd was. Daarmee kreeg hij dus al die tijd wel zuurstof en heb je met het reanimeren de bloedcirculatie kunstmatig in stand gehouden en daarmee dus de zuurstofvoorziening van de vitale organen en de hersenen.
In geval van friso was er bepaalde tijd geen zuurstofvoorziening, waarvan we niet precies weten hoe lang dat geweest is. In mijn ogen zijn deze twee reanimaties, ondanks dat die op ok 2 uur heeft geduurd, totaal niet vergelijkbaar!

Dan alle vergelijkingen met andere coma patiënten. Ik denk dat je ook moet kijken naar de reden van coma. Niet iedereen die in coma raakt heeft een adem en circulatiestilstand gehad wat de reden was voor de coma.
De kans en mogelijkheden op herstel en evt bijkomen hangen dus ook af van de initiële oorzaak.

Goed verwoord!
helemaal mee eens.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:26

Ik vermoed dat als de familie voor euthanasie kiest, wat mijn keuze zou zijn er naar buiten gebracht zal worden dat hij zelf overleden is. Als euthanasie naar buiten komt staan al die fijne gelovige partijen op zijn kop. Wie reanimeert er nou 50 minuten als je weet wat de gevolgen zijn? Dat begrijp ik echt niet, kans van slagen reanimatie is toch al klein.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:28

Om tóch te proberen iets te redden.... Jij vent uiteraard veel beter dan alle artsen en reddingswerkers die erbij betrokken zijn....

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:30

Waar slaat dat nou op? Iedereen weet dat zo lang reanimeren te lang is. Maar de alwetende Stef weer het weer beter ha ha

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:32

Ik weet niks beter, waar haal je dat uit mijn bericht? Ik doe niet alsof ik heel veel medische kennis heb en ga dus zéker de beslissingen van mensen die daar jaren voor gestudeerd hebben in twijfel trekken

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:35

Kijk de persconferentie nog maar eens. Verder ga ik niet met je in discussie gezien de manier waarop jij altijd denkt te reageren. Ik sta er ver boven, fijne dag nog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:36

Lauren_ wat een simpele redenatie...Dat ziekenhuis is bij uitstek ervaren met lawinecomapatienten..

Elke mogelijkheid moet worden bekeken....Reanimatie met 50 minuten zal tot dat hij stabiel was gerekend zijn. Hoelang er gereanimeerd moet worden, daar zullen verschillende protocollen voor zijn. Hoe de reanimatie is verlopen heeft niemand kennis van. Daarover oordelen is wel het simpelste wat je kan doen.

Euthanasie? Waarom? Als er nog kans is dat er bewustzijn kan komen? Er zijn hersenen die spontaan weer prikkels gaan ontvangen...wij gebruiken maar een heel klein percentage van onze hersenen...juist hersenen is een orgaan waar bitter weinig van bekend is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:37

Misschien te lang, wordt er in de persconferentie gezegd, ik kan me goed voorstellen dat je in the heat of the moment alles probeert.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:37

Nu is er in Nederland geen geschikte revalidatiekliniek voor hem beschikbaar. Vermoedelijk in Londen wel. Dat is ook weer super lastig.... Als familie wil je in deze tijden toch zo dicht mogelijk bij elkaar zijn!!!
Het zal wel aan mij liggen, maar vind het zo apart dat er hier wel iets is voor personen tot 25 jaar?!?!?!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:39

Ik las zojuist dat boven je 25ste je hersens niet meer verder ontwikkelen, daar had het iets mee te maken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:40

@Kentaro.
In Nederland is er wel een kliniek beschikbaar hoor,die in Tilburg.Maar die nemen normaal gesproken alleen mensen tot 25 jaar,maar ik denk dat ze voor de prins wel een uitzondering maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:41

Wellicht omdat die grens is getrokken voor gezonde, sterke mensen, meer kans van slagen hebben..er verder geen vervolg is op een andere afdeling in verband met die altijd leuke kosten hier in dit land met een veel te dure zorgkosten......

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:41

Ik heb dat niet gelezen en er zal ongetwijfeld wel een of andere redenatie voor zijn :P Maar ik vond het zo apart toen ik dat gister hoorde.
Gohya, gisteravond laat op het nieuws hoorde ik dat Nederland het niet ging worden voor de prins! Kunnen ze ook gewoon niet maken. Stel dat net jouw zoon van 30 geweigerd is daar en de prins mag wel!?
Laatst bijgewerkt door Kentaro op 25-02-12 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:42

Eigenlijk misschien beter dat hij naar een andere kan gaan, stel je man of kind word daar afgewezen omdat hij ouder is. En een prins komt daar dan te liggen.